Project leds play: leds voor de instrumenten, met foto's

Gestart door razorx, 08-12-2007 21:48:39

Vorige topic - Volgende topic

volvoc70T5

het is gewoon een 220 naar 12V adapter.. met dezelfde eigenschappen die een auto/accu ook zou leveren..

dus stekker -> 220V
naar ECC -> 12V

-D©©©L-

Citaat van: volvoc70T5 op 26-12-2007 21:43:53
het is gewoon een 220 naar 12V adapter.. met dezelfde eigenschappen die een auto/accu ook zou leveren..

dus stekker -> 220V
naar ECC -> 12V

Is dat een goed gestabiliseerde adapter geweest ? Spanning ook onbelast nagemeten ?
Op welke pennen heeft ie precies aangesloten gezeten ?

pwassink

Citaat van: razorx op 26-12-2007 21:43:34
Citaat van: pwassink op 26-12-2007 21:34:52
Citaat van: volvoc70T5 op 26-12-2007 21:32:03
ow, ik denk dat ik me ECC nog wel kan redden, alleen de "connectiebaantjes" zijn doorgebrand..
opnieuw solderen met nieuwe baantjes

Kijk hoe dan ook voordat je dat " fixt"  even goed naar de oorzaak ervan, er loopt dus ergens zoveel stroom dat printbaantjes flatcables spontaan oproken..  Das zeker niet goed .. beter eerst oplossen , dan die spoortjes repareren lijkt mij een beter idee..  :eusa_think:

Oeh.. daar heeft fors current gelopen .. (foto plaatste je tijdens aanmaak van dit bericht)

Ja hier schrik ik ook van, hopen dat het alleen een +12V of massalijn beftreft.

Volledig mee eens met eerst de oorzaak zoeken.

Dit was ook de reden dat ik aanraad de originele lampaansluitingen te gebruiken, verkleint de kans op fouten, maken we allemaal.
Dit soort flat-band kabel is hoogst waarschijnlijk bij Conrad te koop.

Das t probleem niet, die flatcable.. daar kan je wel wat langsheenleggen van een eendere draaddikte, maar zo schaal een op t oog is hier toch een forse stroom door die kabel gegaan, neigt naar volle sluiting .

Ik hoop dat er niet meer kapot is nu, de verzameling halfgeleiders op die print houden daar iet zo van, das geen " vermogenselectronica" in de meeste gevallen  iig..
Fouten moet je niet gaan herhalen, dat hindert evolutie 🙂

volvoc70T5

die adapter heeft verder helemaal NIET met de ECC verbonden geweest..

die zat rechtstreeks op de leds.. dus de printplaat van de ECC is ongeschonden gebleven... daarom snap ik ook niet waarom het doorbrand..

maar heb de oude situatie al herstelt, ben nu nog even bezig met dit baantje solderen, maar denk dat ik morgen hiermee even naar een elektra winkel moet gaan om zo`n nieuw stripje ertussen te zetten.

volvoc70T5

als ik hem nu in de auto steek brand alleen het lampje van de airco niet..voor de rest werkt de unit nog wel..

Misha

Citaat van: volvoc70T5 op 26-12-2007 21:47:53
die adapter heeft verder helemaal NIET met de ECC verbonden geweest..

die zat rechtstreeks op de leds.. dus de printplaat van de ECC is ongeschonden gebleven... daarom snap ik ook niet waarom het doorbrand..

maar heb de oude situatie al herstelt, ben nu nog even bezig met dit baantje solderen, maar denk dat ik morgen hiermee even naar een elektra winkel moet gaan om zo`n nieuw stripje ertussen te zetten.

Stukkie heet soldeer op een stuk print gevallen ?
Citaat van: ClaudiaMisha snapt het. :azn:
Citaat van: Marc O. op 16-08-2013 20:42:45Ja, zie je wel, Misha snapt het

razorx

En niet om te zeuren, maar ook nuttig voor anderen:

Had je de min van de accu wel losgehaald voor je de ECC terug plaatste?

volvoc70T5

betwijfel het..want het ging alleen branden toen ik de leds onder stroom zette

razorx

Citaat van: volvoc70T5 op 26-12-2007 21:51:21
betwijfel het..want het ging alleen branden toen ik de leds onder stroom zette

Nu krijg ik denk ik wat meer een beeld.
Vermoed dat je de leds apart van stroom voorziet, maar dat er toch per ongeluk een verbinding  is gelegd tussen je ECC print en je led groep.

Verwacht dan eigenlijk een platte kortsluiting tussen je + en massa.

Noem het maar één draadje te veel.

volvoc70T5

Hij doet het nog!! en op 1 of andere manier nu mijn klepmotortjes ook weer???

volvoc70T5

mwa..`t kan.. ruimte tussen de leds en het ECC printplaatje was wel minimaal om te noemen..maargoed..
ben blij dat hij `t nu nog gewoon doet..binnenkort nog maar weer eens een poging wagen

razorx

Voo
Citaat van: volvoc70T5 op 26-12-2007 22:09:00
mwa..`t kan.. ruimte tussen de leds en het ECC printplaatje was wel minimaal om te noemen..maargoed..
ben blij dat hij `t nu nog gewoon doet..binnenkort nog maar weer eens een poging wagen
Voor alle zekerheid een tekeningetje.
Wat de + en de - van de lamphouder zijn moet je zelf even uitzoeken, maar zo kan je geen fouten maken:

Ik zo overigens nog niet te vroeg juichen en de onderkant van de printplaten ook checken.
De flatcables kunnen relatief veel hebben ten op zichte van die arme printspoortjes.

Denk je hun dag eens in.

Misha

Citaat van: ClaudiaMisha snapt het. :azn:
Citaat van: Marc O. op 16-08-2013 20:42:45Ja, zie je wel, Misha snapt het

volvoc70T5

die tekening..zo heb ik het ook aangesloten..
ben zelf ook qua beroep veelal met dit soort dingen bezig dus weet het 1 en het ander er wel vanaf..

maar zoals ik zei.. volgende x beter..ECC is me gelukkig niet overleden..
~
verder waren zover ik kon zien de printplaten nog goed..

alle functies werken ook nog van het ECC..

razorx

Citaat van: volvoc70T5 op 26-12-2007 22:15:55
die tekening..zo heb ik het ook aangesloten..
ben zelf ook qua beroep veelal met dit soort dingen bezig dus weet het 1 en het ander er wel vanaf..

maar zoals ik zei.. volgende x beter..ECC is me gelukkig niet overleden..

Just to be sure.