Plafond-knopjes verlichting

Gestart door Junggg, 09-12-2007 14:04:28

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 3 gasten bekijken dit topic.

tackle

Citaat van: elianmars op 01-03-2008 11:27:01
Citaat van: tackle op 01-03-2008 10:35:33
lijkt me ook vervelend, om tijdens het rijden die lampjes te zien schijnen.

Het gaat om de verlichting van de knoppen van de lampjes. Je vindt het toch ook niet vervelend dat de rest van je dashboardknoppen verlicht is, neem ik aan?  :eusa_think:



ik denk alleen dat die lampjes op ooghoogte wel hinderlijk zouden kunnen zijn.
Maar goed, dat kan natuurlijk dat jij dat niet vindt.

volvoc70T5

ieder z`n voorkeuren toch..?

blauweroffel

Het blijft leuk en leerzaam om dit forum te volgen.
De knoppen in het plafond in mijn volvo zijn verlicht en dimmen mee met de rest van de dashbordverlichting. (V70 classic "99) De auto komt origineel wel uit Griekenland, dat wel.
De verlichte knopjes zijn niet hinderlijk by night, ik moest nl net voor de zekerheid nog eeven kijken of ze het doen ;)
Ik kwam dit overigens tegen omdat ik nu de HU1205 ook wil dimmen op de verlichting.

blauweroffel

big ben

Citaat van: )()()sT op 29-01-2008 10:19:36
Citaat van: BartusKN op 29-01-2008 09:57:59
foto  ;) ik ben wel benieuwd waar jullie het nu over hebben. bij mij is het namelijk een hardplastic plaatje niets doorschijnends (1995-03 854)

Dat is bij alle 850's zo dacht ik toch; kijk maar naar het plaatje wat Thuur gepost had:

http://new.volvocars.com/ownersdocs/1994/1994_850/images/fff104.jpg

Lampjes in het plafond zouden best grappig zijn...  ;)

Kan nu niet uit het topic halen of het bij een 850 ook kan................of snap ik het niet??

-D©©©L-

Citaat van: big ben op 01-03-2008 15:30:07
Citaat van: )()()sT op 29-01-2008 10:19:36
Citaat van: BartusKN op 29-01-2008 09:57:59
foto  ;) ik ben wel benieuwd waar jullie het nu over hebben. bij mij is het namelijk een hardplastic plaatje niets doorschijnends (1995-03 854)

Dat is bij alle 850's zo dacht ik toch; kijk maar naar het plaatje wat Thuur gepost had:

http://new.volvocars.com/ownersdocs/1994/1994_850/images/fff104.jpg

Lampjes in het plafond zouden best grappig zijn...  ;)

Kan nu niet uit het topic halen of het bij een 850 ook kan................of snap ik het niet??

Er zijn twee versies, de "nieuwe" x70 versie en de oude 850/x70 versie.
De oude versie is voorzien van opdruk op het kunststof, niet belichtbaar van achteren (althans, je ziet er geen zak van ;))
De Nieuwe versie lijkt opdruk op de knoppen te hebben, maar dit is in werkelijkheid lichtdoorschijnend kunststof. Die kan je dus verlichten vanaf de achterzijde.
Laat je niet op het verkeerde been zetten door het formaat van de kunststof plaat, dat is afhankelijk van het al dan niet aanwezige schuif/kantel dak. 

Zie links onder op de foto:

klik voor hi-res.

volvlo

Citaat van: -D©©©L- op 01-03-2008 11:19:30
Citaat van: elmarconi op 01-03-2008 11:07:13
Citaat van: tackle op 01-03-2008 10:35:33
lijkt me ook vervelend, om tijdens het rijden die lampjes te zien schijnen.

Dat wil dan graag meemaken. Nu kan ik ze niet aanzetten.
Ik zal de Haynes en de multimeter er eens bijpakken...

Of gewoon pen 8 aansluiten.   ;)

http://www.thijsje.nl/marco/850/850R/hemeltje/03%20schema%20verlichte%20schakelaars%20binnenverlichting.jpg



Dus begrijp ik het goed en is er een mogelijkheid om de lampjes te activeren?
Moet je daarvoor een lichtdraad vanaf bijvoorbeeld de radio naar het printje verbinden?

elmarconi

Yup:  Op pen 8 spanning zetten levert idd opgloeiende LED-jes op.
Nummervolgorde pennen:
linksboven = 2, 4, 6, 8 = rechtsboven,
linksonder = 1, 3, 5, 7 = rechtsonder. Staat op de stekker.


Mijn eerder geposte schema is niet geheel correct. Op pin 4 zit nog een grijze draad. Gordelverklikker?

So far so good.
Nu nog een geel-violet draad trekken naar een punt waar gedimde spanning is.
--
Autogas Inside . . .

volvlo

#52
Citaat van: elmarconi op 01-03-2008 17:20:22
Yup:  Op pen 8 spanning zetten levert idd opgloeiende LED-jes op.
Nummervolgorde pennen:
linksboven = 2, 4, 6, 8 = rechtsboven,
linksonder = 1, 3, 5, 7 = rechtsonder. Staat op de stekker.

http://thumbnails2.imagebam.com/330/fdb9b73298487.gif
Mijn eerder geposte schema is niet geheel correct. Op pin 4 zit nog een grijze draad. Gordelverklikker?

So far so good.
Nu nog een geel-violet draad trekken naar een punt waar gedimde spanning is.

Aha,in de stekker is nog ruimte?
Ik dacht direct op het printplaatje solderen
Super dat je de moeite hebt genomen dit eens uit te zoeken,heeft iedereen die het ook wilt ook plezier van. :eusa_dance:

edwin2006

Citaat van: tackle op 01-03-2008 10:35:33
lijkt me ook vervelend, om tijdens het rijden die lampjes te zien schijnen.

Nee is absoluut niet vervelend en ook niet hinderlijk.Bij mijn Alfa Romeo 164 branden ze ook en is juist mooi.

elmarconi

#54
Citaat van: volvlo op 01-03-2008 17:58:05
Aha,in de stekker is nog ruimte?
Ik dacht direct op het printplaatje solderen
Super dat je de moeite hebt genomen dit eens uit te zoeken,heeft iedereen die het ook wilt ook plezier van. :eusa_dance:

In de stekker is idd ruimte. Pen 8 is rechtsbovenin., naast de zwarte massa op 6.

Volgende probleem: Waar kun je die klemmetjes die in de stekker horen krijgen?
--
Autogas Inside . . .

T5turbo

Via auto materialen zaak of conrad  ???
Yesterday is history, tomorrow is a mystery, today is a gift - that's why it's called the present!

EVV

Citaat van: -D©©©L- op 01-03-2008 11:19:30
Citaat van: elmarconi op 01-03-2008 11:07:13
Citaat van: tackle op 01-03-2008 10:35:33
lijkt me ook vervelend, om tijdens het rijden die lampjes te zien schijnen.

Dat wil dan graag meemaken. Nu kan ik ze niet aanzetten.
Ik zal de Haynes en de multimeter er eens bijpakken...

Of gewoon pen 8 aansluiten.   ;)

Volgensmij is dat afhankelijk van het model jaar. Ik heb er ook naar gekeken, het schema dat ik heb voor een 1998 staan de ledjes niet getekend, in die van 1999 wel. Bovendien kan je niet zomaar een + of - aansluiten, je wilt immers dat ze mee gaan met de rest van de instrumenten verlichting, dus moet er een draad worden getrokken. Ik heb (nog steeds) mijn schakelaars er niet uit gehaald om te kijken of ze er echt zitten.

elianmars

Citaat van: elianmars op 01-03-2008 09:47:25
Geen brandende ledjes bij mijn wagen (1999) .........  :'(


Herstel: Ik had er overdag naar gekeken en zag niks. Vanavond viel me op dat ze wél branden, maar zo weinig, dat het bijna niet te zien is.
Ze reageren in ieder geval niet op de dashboardverlichtingknop.

Geen idee of de leds vies zijn, waardoor ze minder fel branden........  :eusa_think:

-D©©©L-

Citaat van: elianmars op 04-03-2008 00:13:24
Citaat van: elianmars op 01-03-2008 09:47:25
Geen brandende ledjes bij mijn wagen (1999) .........  :'(


Herstel: Ik had er overdag naar gekeken en zag niks. Vanavond viel me op dat ze wél branden, maar zo weinig, dat het bijna niet te zien is.
Ze reageren in ieder geval niet op de dashboardverlichtingknop.

Geen idee of de leds vies zijn, waardoor ze minder fel branden........  :eusa_think:

Ik het genoeg om in het stikdonker de knopjes van de binnenverlichting te vinden ?

jberg

bij een lancia lybra zitten achter de binnenspiegel een paar ledjes die t radio/ clima gedeelte van je dash verlichten in een in een rode gloed, 10 sec na t starten wordt 't een zacht groene gloed, ziet er super uit, misschien een mooi projectje voor iemand??