[V70 classic] Motortemperatuur meter functioneert slecht

Gestart door HeinV70, 16-12-2007 12:55:56

Vorige topic - Volgende topic

HeinV70

Als net nieuwe Volvo V70 Classic rijder heb ik al een schat aan informatie van dit forum afgetrokken, maar ik zal me tzt nog even voorstellen hier. Ik zou het zeer op prijs stellen als jullie mij willen helpen met het onderstaande.

Mijn V70 uit 1998 (benzine, 2.5) heeft een slecht functionerende motortemp meter (dus niet buitentemp meter!). Ook na een stuk rijden en de motor logischerwijs helemaal op temperatuur moet zijn geeft de meter dit niet goed aan. De meter klimt slechts enkele milimeters tov de uitgangspositie en komt nooit op de "3-uurs stand".

Maarrr, zodra ik met warme, draaiende motor stil blijf staan (stoplicht, file), dan klimt de meter gewoon naar de 3-uurs positie. Zodra ik dan weer verder rijd zakt de meter weer.

Het volgende is verder opgevallen:

• Op de snelweg, dus hogere snelheid, wijst de meter een lagere temp aan dan in stadsverkeer
  • ...dus denk ik dat de sensor wordt beïnvloed door de buitenluchttemp/rijwind
  • ...nu het buiten kouder is dan enkele weken geleden geeft de meter nog minder temp aan op snelheid dan toen het iets warmer was

1. Klopt het dat de rijwind hierop van invloed kan zijn, zit de sensor dan los ofzo, en waar vind ik de sensor?

2. Daarnaast is mij opgevallen dat de V70 een hoger brandstofgebruik heeft dan voorheen (en andere V70 classics die ik ken), kan dit komen doordat de lager gemeten motortemperatuur een rijker benzinemengsel veroorzaakt?

RonnieDuck

Zeer waarschijnlijk is de thermostaat stuk!

Niet de meter! Heel belangrijk deze te vervangen,..vooral in de winter, ander komt de motor niet/slecht op bedrijfstemp.

Opzich goed zelf te doen! Zoek even op thermostaat op het forum.
VolvoKV-lid, Volvo240-260register-lid

HeinV70

ai, dat klinkt niet heel geweldig. Is dat een dure operatie om deze te vervangen?

Turbo-Geek

Nee hoor en ook niet moeilijk. Staat hier op het forum een aantal keren beschreven. Zoek gewoon op thermostaat.
-------------------------------------------------------
  The things you own end up Owning you !
-------------------------------------------------------

Ludo

een thermostaatje kost ongeveer 25 euro.

Citaat van: HeinV70 op 16-12-2007 12:55:56
Als net nieuwe Volvo V70 Classic rijder heb ik al een schat aan informatie van dit forum afgetrokken,

ah, dat verklaart wellicht waarom anderen niks met de zoekfunctie kunnen vinden.  :evil:

HeinV70

ok, bedankt voor de reacties zover.

Klinkt logisch, maar verklaart dit ook dat de meter wel de goede temp aangeeft als ik stil sta met warme, draaiende motor?

Ludo

Citaat van: HeinV70 op 16-12-2007 13:18:18
Klinkt logisch, maar verklaart dit ook dat de meter wel de goede temp aangeeft als ik stil sta met warme, draaiende motor?

ja, zoals je zelf al vermoede, de invloed van de rijwind doet de meter zakken.
als je dan stilstaat loopt de temperatuur weer op.

-D©©©L-

Citaat van: Ludo op 16-12-2007 13:20:08
Citaat van: HeinV70 op 16-12-2007 13:18:18

ja, zoals je zelf al vermoede, de invloed van de rijwind doet de meter zakken.
als je dan stilstaat loopt de temperatuur weer op.
Als de thermostaat niet voldoende dicht gaat, zal de motor teveel gekoeld worden door de rijwind omdat het circuit door de radiateur teveel blijft "meedoen".

HeinV70

nogmaals dank voor de reacties, ik ga morgen een thermostaat halen!

pwassink

Citaat van: HeinV70 op 16-12-2007 13:47:37

Begin vandaag maar vast dan, met het inspuiten van de boutjes van het thermostaathuis .. ;)
Fouten moet je niet gaan herhalen, dat hindert evolutie 🙂

Marc O.

Citaat van: pwassink op 16-12-2007 14:27:41
Citaat van: HeinV70 op 16-12-2007 13:47:37

Begin vandaag maar vast dan, met het inspuiten van de boutjes van het thermostaathuis .. ;)

.....met WD40 ;)

Is inderdaad een reparatie die vrij eenvoudig zelf te doen is.
...The Nile isn't just a river in Africa...

Powerpete

oeps, en dan zit ik een oeroud topic omhoog te schoppen.... weet bij deze genoeg, thermostaat zit toch tussen de bovenste slang naar de radiator op t blok ?? ( 97er 10V)
of als er iemand een foto heeft....

"Aerodynamics are for people who can't build engines." (Enzo Ferrari)

Domaso

FREE LIMBABWE
  Limburg vrie!

Powerpete

ik weet genoeg !!.... morgen maar ff sleutelen....

Bedankt Domaso :eusa_clap:

"Aerodynamics are for people who can't build engines." (Enzo Ferrari)

HeinV70

nieuwe thermostaat zit erin en alles loopt weer naar behoren, ook brandstofverbruik ligt weer op het normale niveau  :eusa_dance: