KMvrtr's T-5R blog

Gestart door KMvrtr, 16-12-2007 23:03:32

Vorige topic - Volgende topic

KMvrtr

Ik wil al tijden mijn belevenissen met mijn T-5R in een blog bij gaan houden, alleen kwam het er tot op heden niet echt van. Wilde beginnen met een echt goeie, uitgebreide openingspost met veel foto's en zo.
Nou, die maak ik achteraf wel, heb ik nu besloten. Geen tijd voor een lang verhaal, en een goede werkende camera moet ik ook nog steeds een keer aanschaffen.

EDIT: alvast wat foto's.
De oplettende lezertjes hebben deze al eens elders op het forum voorbij zien komen.

De korte historie tot nu toe in vogelvlucht (deze punten vul ik achteraf wel verder in met tekst en foto's, ooit... :angel:):
- aanschaf op 8 oktober 2007 :eusa_dance:
- alle remklauwen even los gehad, schoon geborsteld en gesmeerd. Remt direct een stuk beter.
- nieuwe tweedehands nivomats eronder
- open luchtfilter vervangen door filterhuis met normaal filter
- nieuwe motorsteun en oliekeerring distributiezijde, motorsteun voorzijde onder, bovenste motorsteun, koplampsproeiers weer werkend (terugslagklepje vervangen), hydraulische spanner distributieriem
- nieuwe gasveren achterklep
- LPI installatie, Mesman uiteraard  :)
- ruitenwisserblad voor vervangen

Ontsteking vervangen
Sinds ie op LPI rijdt had ik af en toe een hikje. De laatste twee weken werd dat wat meer.  :-\ :-\
Als fanatiek forumlezer geleerd bij het begin te beginnen, dus bougies vervangen. Die zagen er niet al te best meer uit. Foto hiervan volgt nog. Ik ben benieuwd naar jullie mening.
Een afgebroken stukje plastic van de klemmetjes die de bougiekabels bijeen houden gooide nog even roet in het eten. Hij viel in het gat van de vijfde bougie. Met behulp van de stofzuiger het dissidente stukje plastic afgevoerd, waarna de laatste bougie ook vervangen kon worden. Motor loopt sindsdien weer netjes. Na een paar dagen toch weer een paar hikjes.  :(
Dus vandaag ook de rotor en verdeelkap vervangen. Ook die waren niet meer okselfris zogezegd, al moet ik eerlijk zeggen dat ik het op mijn 740's veel erger heb gezien. Morgen moet ik weer een paar honder kilometer rijden. Ben benieuwd of ie nu wel weer soepeltjes loopt.
Bougiekabels moet ik nog vervangen, maar daarvoor ga ik eerst even nieuwe klemmetjes halen.

Foto's van de oude rotor en verdeelkap. Echt best zagen die er niet meer uit.

De belangrijkste mod ;)
Verder heb ik vandaag de schuur opgeruimd. Op het werkbankje lagen nog steeds de kentekenplaathouders van de V850 club, aangeschaft op de VKB. Hoog tijd dus om die nu eens netjes op de auto te schroeven, in plaats van ze weer ergens anders in de weg te leggen.  ::)

Gewassen
Andere aanwinst van de VKB is wat Z21 poetsspul. Mooie emmer, washmitt, doekje, wasmiddel, cleaner en was. Twee weken geleden voor het eerst het wasmiddel gebruikt, samen met zo'n handschoen een een syntetische doek. Dat was mooi werk! Hij glom als een keutel in de maneschijn daarna. Ik was echt trots op het resultaat van mijn noeste arbeid.
Toch is ie wel aan een echte poets + wax beurt toe. Hij is duidelijk te vaak in een wasstraat geweest. Eén en al krasjes in de blanke lak. Bij het juiste/verkeerde licht lijkt het wel een spinneweb dat op de lak ligt.  Maar goed, dat is toch echt een klus voor als ik tijd teveel heb. Misschien een keer een poetsmeeting of zo?

Parrot carkit, deel 1
Ik heb geprobeerd een Parrot carkit in te bouwen. Tot nu toe zonder succes.
- Zwane(n?)halsmicrofoon netjes ingebouwd. So far so good. Die was in mijn 740 een enorme verbetering ten opzichte van de standaard microfoon. Maar dat kan ook te maken hebben met het feit dat ik zeker niet de stilste 740's heb.
- Verloopkabel + mutebox aangeschaft. Hiermee zou het aansluiten van de Parrot CK3100 plug and play moeten wezen. NOT!!
>:( >:(  Ik heb hem (denk ik) keurig tussen de Volvo kabelboom en de SC801 radio geprikt en de Parrot daar weer netjes op aangesloten. Maar op een of andere manier krijg ik geen stroom op de Parrot.  ???
Grrrrr.... Helaas weet ik helemaal niks van electronica af. Ben er nog niet uit hoe ik dit nu aan de praat moet krijgen.  Béétje frustrerend. Volgens mij heb ik alles om er een werkend geheel van te maken. Alleen, ik krijg het niet voor elkaar. Aaarrrggghhhh.... :eusa_wall: :eusa_wall:

Verder heb ik nog een enorme wish- en to do list. Die volgt binnenkort, als ik hem een beetje netjes op een rij heb staan.

Eugene

Goed bezig!!

Ik ben erg benieuwd hoe lang die wishlist is ;D

If it's not blown, it sucks...

KMvrtr

Citaat van: Eugene op 16-12-2007 23:09:40
Goed bezig!!

Hou op, schei uit. 
Net zoiets als bij Marco oorspronkelijk... :eusa_shifty:

Eugene

Citaat van: KMvrtr op 16-12-2007 23:21:21
Citaat van: Eugene op 16-12-2007 23:09:40
Goed bezig!!

Hou op, schei uit. 
Net zoiets als bij Marco oorspronkelijk... :eusa_shifty:

Dus je krijgt nog wel een paar zaterdagen om ;D

Ik had Vleegtuug na ~2 jaar eindelijk zo goed als af, om je een indicatie te geven  :eusa_whistle:

KMvrtr

Citaat van: Eugene op 16-12-2007 23:40:49

Ik had Vleegtuug na ~2 jaar eindelijk zo goed als af, om je een indicatie te geven  :eusa_whistle:

Zó. Dat is snel!
(en dat meen ik echt)

Eugene

Citaat van: KMvrtr op 16-12-2007 23:46:25
Citaat van: Eugene op 16-12-2007 23:40:49

Zó. Dat is snel!
(en dat meen ik echt)

Thnx :)

Is idd niet zo heel lang, maar als je "aan het begin" van het project staat en dan zo'n enorme lijst hebt dan liijkt het zo'n project zonder einde ;D

hpkevertje

Goeie aktie, wil ik zelf ook nog eens doen.
Succes met je project.

Chris

Leuk verhaaltje om te lezen. Goed bezig! Bij mij kriebelt het ook steeds meer om vanalles aan mijn Volfje te doen.. terwijl ik bij aanschaf alles nog wel best vond zo'n beetje. Leuke hobby, goed tijdverdrijf en een steeds mooiere en vettere roffel ;D

Anyway, succes met je project en veel plezier!

Misha

Als je originele bougiekabels haalt, zijn ze al voorgevlochten, dus inclusief klemmetjes op de juiste plekken.
Citaat van: ClaudiaMisha snapt het. :azn:
Citaat van: Marc O. op 16-08-2013 20:42:45Ja, zie je wel, Misha snapt het

KMvrtr

Citaat van: Misha op 17-12-2007 20:30:48
Als je originele bougiekabels haalt, zijn ze al voorgevlochten, dus inclusief klemmetjes op de juiste plekken.

Hmmm, weet je dat ik die al heb liggen? Heb nog niet eens in de doos gekeken... :eusa_shifty:

KMvrtr

Goed, door naar de volgende episode in mijn blog.

AX T-5R
Kling-pok-pok-pok-ping!-rinkel-rinkel
:(
Ondanks de destijds net ingevoerde OV studentenkaart heb ik mijn hele studie hardnekkig auto gereden.
Uiteraard zonder de daarvoor benodigde fondsen. Het bovenstaande geluid herkende ik dan ook meteen.
Er viel iets van mijn auto af. >:(
Een snelle blik in de spiegel (die reflex zit na al die jaren er nog goed in) gaf geen uitsluitsel. Ik reed nog steeds, vertraagde niet en er rammelde ook niks. Dat wil zeggen dat bak, motor en wielen nog op de daarvoor bestemde plaats zaten en naar behoren functioneerden. Mooi.
Geroutineerd verplaatste mijn blik zich in een vloeiende beweging van de spiegel naar de klokkenwinkel op het dash. Geen oplichtende lampjes, klapperende of dood neergevallen meters. Mooi.
Even de harde schijf geraadpleegd. Kans aanwezig dat ik iets onder de kap heb laten slingeren? Mwoah, niet erg waarschijnlijk.
Hmmm, misschien ben ik over iets heen gereden dat al op de weg lag. Maar toch, dat geluid klonk wel èrg bekend.
Zonder verdere avonturen mijn weg vervolgd. 's Avonds thuis een blik onder de motorkap geworpen. Niks te zien. Blijkbaar toch vals alarm.

Dat was enkele dagen geleden. Gisteren, tijdens het vervangen van de verdelerkap viel mijn oog opeens op de arm van de bovenste motorsteun.  :o Aha!
Recent heb ik de bovenste motorsteun semi-preventief vervangen. Daarbij had ik al ontdekt dat het rubber steuntje waarmee de motorsteun vast zit aan het schutbord verrot was. Blijkbaar vond de bout waarmee de motorsteun daaraan vast zat dat ook, en had die besloten zich niet langer in zulk gezelschap op te willen houden.
Resultaat is een motorsteun die niet steunt, want hij zit niet meer vast aan het schutbord.

Dat kon natuurlijk niet zo blijven. Dus ik hem mijn voorraad losse bouten erbij gehaald. En dankzij een lange bout uit mijn Citroën AX ligt het motorblok nu weer netjes vast.
(al moet ik natuurlijk wel binnenkort dat rubber nog een keer vervangen)

Eigenlijk wel leuk. Mijn beide fun auto's zijn al overgegaan tot symbiose. Ik ben benieuwd hoe zich dat in de toekomst verder ontwikkelt.

KMvrtr

Nieuwe banden
De Volvo was aan nieuwe banden toe. Er zaten Goodyear Eagle F1 banden onder. Die bevielen prima, maar waren inmiddels wel aan het eind van hun latijn.
Ik heb lang getwijfeld tussen Falken FK452 en deze Goodyears. Moeilijk. De huidige banden bevallen op zich goed, maar waarmee zou ik dat moeten vergelijken. Ik heb eigenlijk geen referentiekader.

Nu is het zo dat ik graag iets nieuws uitprobeer. Zeker als het iets buiten de gevestigde orde is. Dus keek ik al snel naar die Falken banden. Dan kom je natuurlijk al snel bij ET uit. Dus Marc gemaild, en die kwam met een heel net voorstel. Enige probleem: even op en neer naar Marc zit er momenteel niet in.  Te druk, te ver, filegevoelige route :-\

Met de eerste winterperiode al aan de gang wilde ik nu toch snel nieuw rubber. Daarom vandaag de knoop doorgehakt. Heel a-typisch zijn het dus dezelfde banden geworden die ik al had (sorry Marc, ik had je graag de handel gegund). Via Marco een leuk adres gevonden, waar ze ook héél netjes gemonteerd worden. En dit lag lekker wel op de route voor mijn werk, dus was goed te combineren.

EDIT: opnieuw lezend realiseer ik me dat je dit ook uit kunt leggen dat Marc's klandizie door Marco wordt weggekaapt. Even voor de duidelijkheid: dat is hier dus niet het geval. Marco wist niet eens dat ik bij ET had geïnformeerd voor Falkens.

Ik moet zeggen, het rijdt ook echt super met de nieuwe sloffen. De velgen zijn keurig opnieuw gebalanceerd (plaklood alleen achter de spaken :)  ), en dat merk je toch. Nog net even wat rustiger in het stuur.
Kortom, een relaxte en tevreden rit terug naar huis.  8)

Onderweg terug nog even een nieuwe schutbordsteun voor de bovenste motorsteun opgepikt. Die moet ik ook maar eens even gaan monteren. Maar daarover die ik t.z.t. wel weer verslag.

KMvrtr

Bovenste motorsteun
Vanmorgen een mazzeltje, een uurtje onverwacht vrij. Direct de doppenset ter hand genomen. Een ideale gelegenheid om de bovenste motorsteun aan de schutbordzijde te vervangen.
Op zich een werkje van niks. Alleen wilden de ruitenwisserarmen aanvankelijk niet los. Maar wat kruipolie deed wonderen.

De oude steun was echt gaar. Rubber was helemaal doorgescheurd.

Ik heb er nu ook een wat steviger uitgevallen steun voor in de plaats.

En dat rijdt me toch lekker!!  :eusa_dance:
Lekker is dat toch, elke keer dat ik iets aan mijn Volvo doet gaat ie nog fijner rijden.  :eusa_clap:

Parrot carkit, deel 2

Ik ben veel onderweg en moet dan vaak ook aardig wat bellen. Bij gebrek aan werkende Parrot moest dat dus met oortjes met een snoertje.  :eusa_sick:
Vandaag nog maar eens op onderzoek uitgeweest. En wat heb ik ontdekt? Er ontbrak een zekering in de kabelboom. Foutje... Morgen maar eens mijn ongenoegen uiten bij de leverancier.

Inmiddels is de volgende uitdaging om mijn Ipaq via bluetooth te pairen met de Parrot. Dat wilde in ieder geval niet 1-2-3 lukken. Morgen maar eens even rustig naar kijken. Maar ik ben weer een stapje verder!
Nu ook nog het luxe probleem waar ik de bediening van de Parrot laat. Ik heb vrijwel geen lege schakelaars in mijn dash, dus eigenlijk zit ie overal in de weg. Wat een ellende allemaal weer. Arme ik. ;D

KMvrtr

Openingspost uitgebreid met wat foto's + een kleine edit in mijn post over nieuwe banden

elianmars