KMvrtr's T-5R blog

Gestart door KMvrtr, 16-12-2007 23:03:32

Vorige topic - Volgende topic

KMvrtr

Citaat van: Gmid op 13-05-2008 15:43:44
Probleem is een beetje dat het ook van binnenuit luchtdicht afgesloten moet worden. Ik heb geen idee hoe het van binnen/onder loopt bij deze lijst. Misschien toch even een idee om even snel een bezoekje aan een restaurateur te wagen. Deze hebben vaak systemen om in kokerbalken te spuiten ter bescherming of op een andere manier te zorgen dat de roest ook van binnen niet verder uit kan breiden.

Novarox is altijd een goed idee, maar ik ben hier toch bang dat het aan de binnenkant toch verder gaat.

Inderdaad.
Overigens bedacht ik me net dat ik daarvoor RX5 en daarna RX7 kan gebruiken.
RX5 heb ik al in huis, maar ik heb zonder verder nadenken naar het potje Noverox gegrepen.
Dat RX7 is zeer geschikt voor holle ruimtes.

Voorlopig plan van aanpak:
- Binnenzijde koker met RX5 inspuiten (even kijken hoe dat precies moet, ik heb er in ieder geval van die flexibele slangetjes bij gekregen)
- binnenzijde kokerbalk inspuiten met RX7

Definitieve oplossing:
- plaatje in laten lassen
- grondverf
- lak

KMvrtr

Vanmorgen kon ik thuis werken. Tussendoor af en toe even lekker aan de auto geprutst.

De bekleding van mijn achterklep begon los te komen.

Er zit al zo'n reparatiesetje op. Helaas heeft daarna nog iemand met geweld de zaak weer los getrokken, dus die plaatjes zijn ook alweer niet best meer.

De klemmetjes zaten met siliconenkit een beetje vast.

Aan de onderrand zat de bekleding vast met drie normale plastic clips en één metalen.
Daarover heb ik hier al nadere info gevraagd. Want dat metalen clipje lijkt mij veel duurzamer. Daar wil ik dus meer over weten.
Zodra ik dat heb uitgevogeld ga ik ze bestellen en de klep weer monteren.

Nu de bekleding er toch af lag kon ik direct even hier naar kijken.

Dankzij dit onvolprezen forum was dat echt een eenvoudig klusje.
Zelfs het los halen van de as ging nog vrij soepel. Alles lekker schoon gemaakt en weer netjes in de Lube gezet.
Eigenlijk was de rubber ring in het raam nog het meest vervuild door de roest. Dus voor het eerst van mijn leven heb ik een rubbertje staan wassen voor hergebruik. ;D
Resultaat is er wel naar.

Ruitenwisserarm heb ik nog niet terug gezet. O-ringetje en borgring (of hoe zoiets ook mag heten) waren nogal roestig.

Dus daar wil ik twee nieuwe voor halen. Dat doe ik gelijk met de clips voor de achterklep.

Enno

Ik heb niet al te lang geleden op een sloperij een mooie ruitewisserunit zonder motor op de kop weten te tikken. Daar zat alles netjes in het vet....en ik hoefde alleen maar de motor over te zetten.

Im meen dat ik er iets van 25 EUR voor betaald heb.......scheelt een hoop prutswerk

KMvrtr

Er valt nu niet veel meer te prutsen Enno.

Twee ringetjes erop en klaar.
Ik wil nog wel even de wisserarm schuren en netjes zwart bijspuiten.
Of misschien ga ik wel direct voor zo'n bouwpakketje als jij nu erop hebt gedaan.

Voor mij zit de lol ook deels in het prutswerk. Ik wil best dingen preventief vervangen, zolang ik daar maar een meerwaarde in zie. Maar als het nog prima functioneert hoeft het van mij nog niet direct door een nieuwere vervangen te worden.
Ik kan nog meer dan genoeg geld en tijd in 'stage 0 tuning' kwijt. Extra kosten voor de leuk staan dus niet zo vaak op mijn lijstje.

KMvrtr

Oh ja, vandaag ook voor het eerst met de OBD I gespeeld.

Ik had sinds een paar weken een brandend servicelampje. Dat blijft nu dus weer netjes uit.
Verder heb ik de kilometerstand eens gecontroleerd.
OBD I: 291.175
teller: 291.169
Keurig netjes dus. Ik sta er wel van te kijken dat er zo weinig verschil is tussen de teller en de computer.

En dan de foutcodes:
A2: 1-1-1
A3: 1-4-4 Remschijven oververhit ?!
A7: 1-1-1
B1: 3-2-3 Klepmotor ventilatie te lang actief
B2: 1-2-2 Geen signaal of snelheid minder dan 35 km/h
B5: 1-1-1

Nu nog uitvogen wat ik met die codes aan moet.
Dat van die remschijven zegt me niks. Ik rij af en toe even stevig door. Maar ik heb nooit flink lopen trappen. Kan me echt ook niet één heftige remactie met de 850 herinneren.
Klepmotor? Wasdah? Het wordt hoog tijd dat ik Vadis eens installeer. Geen idee of, en zo ja, wat ik hier aan moet doen.
Die foutcode voor de CC heb ik vaker op het forum voorbij zien komen. Kwestie van negeren geloof ik. Bovendien, de CC van een 850 is sowieso niet fijn. Ik gebruik hem dan ook slechts zelden.

thuur

Gewoon resetten en kijken wat er terugkomt, kunnen oude codes zijn. Dan pas actie ondernemen ;)

Vwb de CC: dat is niet echt een foutcode maar een 'toestand'. En er komt minimaal een punt in iedere rit dat je minder dan 35 km/u rijdt..

Gr 8)

KMvrtr

Vanmiddag een spontane mini-compressie-meet met Enno.

Motor warm, bougiekabels los en brandstofpompzekering eruit.
Gemeten waardes:
11-12-12-12-12
Niet verkeerd dacht ik zo. :)

Het is natuurlijk geen supernauwkeurige meting, de waarde per cilinder scheelde een paar tienden hier en daar.
Maar het is wel een redelijk goede indicatie van de staat waar mijn blok in verkeert. Overall onderling geen groter verschil dan 1 bar. Lijkt mij netjes met 292.000 op de teller.

KMvrtr

295.749

Afgelopen weekend ben ik met de remmen aan de slag geweest.

Zoals ik al eerder meldde bleken de remblokken achter vrijwel op te zijn. Bij het vervangen daarvan was één zuiger met geen mogelijkheid meer in te drukken.
Nu kun je natuurlijk aan de slag met het revisiesetjes en zo, maar dat zag ik toch niet zo zitten.
Dus twee verse remklauwen. Nieuw setje OMP remblokken had ik al op voorraad
En als de boel dan toch los ligt, dan ook maar direct de stalen remleidingen monteren.

Zoals gebruikelijk lag het ambitieniveau weer ver boven reële waarden, maar daar ben ik inmiddels wel aan gewend. 

De oude blokjes, die zijn al aardig ver heen.

Strak tegen het klemmetje aan. Daar valt niet veel meer mee te remmen

Resultaat van een weekje shoppen op internet

Remklauwen

Remslangen

Remblokken had ik al klaar liggen

Oud en nieuw remblokje achterzijde

Gemonteerd

Mooi he?

Operatie is overigens –geheel conform de planning- natuurlijk maar deels geslaagd.
Eigenlijk is alleen rechtsachter een nieuwe remklauw gemonteerd, en zitten nu voor ook nieuwe OMP remblokken....
De staalflex remleidingen heb ik niet gemonteerd. Linksvoor gaf de remslang geen krimp. Wilde met geen mogelijkheid los komen, Enno's fraaie Stahlwille remleiding-steeksleutels ten spijt. Hier moet ik nog een keer aan de slag. En dan met brander, griptang en moordenaar wel paraat.
Rechtsvoor heb ik nu een geleende remklauwe. Met verse remblokken achter wilde ik de voorste ook maar gelijk vervangen, ook al zijn ze nog niet helemaal op. Maar ik wil graag weten hoe rondom OMP blokken remmen. Helaas blijkt ook de remzuiger rechtsvoor niet tot enige beweging bereid. En ook hier moest Enno's supergereedschap (dit keer in de vorm van een enorme tang) zich gewonnen geven.Gelukkig kon ik wel een oude remklauw van Enno lenen. Dat wordt voor dus ook nieuwe remklauwen.
Bij de remklauw linksachter kreeg ik de remleiding niet los, ondanks dagenlang voorbehandelen met WD40. De remleiding-steeksleutel draaide toch langzaam de nippel helemaal rond. Gelukkig is dat niet de remklauw waar een zuiger vast zat. Deze gaat dus ook in de herkansing.

Ik zag overigens dat de ophangrubbers van de achteras ook bepaald niet okselfris meer zijn:

Hier zie je de metalen bus al door de scheuren in het rubber..

Dus ik vraag me nu af of het verstandig is om die ook maar eens te gaan vervangen. Schijnt nogal een bereklus te wezen.

Als je erover nadenkt is het eigenlijk best een grappig verhaal. Hoe één incidentje nu lijkt te leiden tot een behoorlijke revisie van mijn onderstel.
1.   Ik rij mijn band rechtsvoor lek
2.   Ik verplaats mijn rechtsachter velg naar voren, omdat ik de smallere 15"stalen velg niet voor wil monteren
3.   Zie dat de remblokjes achter op zijn
4.   Eén zuiger rechtsachter zit vast
5.   Bestel remklauwen achter + flex staal remleidingen (OMP blokken had ik al op de plank liggen)
6.   Zuiger rechtsvoor wil ook niet meer.
7.   Moet nu dus ook voor remklauwen bestellen
8.   rubbers achteras lijken versleten
9.   als ik daarmee aan de slag ga kan ik natuurlijk ook direct de IPD stabikit monteren waar ik van droom
10.   remslangen op de achteras zijn dan natuurlijk ook goed bereikbaar.

Als alles zo doorgaat heb ik straks naar aanleiding van een ongelukje een bijna nieuwe achteras, 4 nieuwe remklauwen, staalflex remleidingen, OMP remblokken en IPD stabikit.

Enige wat dan nog op de planning staat is nieuwe veerpootlagers voor (kraken soms, dus dat zit er sowieso aan te komen).
En ik twijfel nog over veren en dempers. Ik heb in Enno's V70 gereden, met 483.000 op de teller. En dat rijdt wel zó fantastisch! Dat wil ik ook! Ding voelt aan als een nieuwe, echt waar. Maar dat is weer een heel ander verhaal.

Enno

Citaat van: KMvrtr op 21-06-2008 19:19:52

En ik twijfel nog over veren en dempers. Ik heb in Enno's V70 gereden, met 483.000 op de teller. En dat rijdt wel zó fantastisch! Dat wil ik ook! Ding voelt aan als een nieuwe, echt waar. Maar dat is weer een heel ander verhaal.

Je hebt er een mooi verhaal van gemaakt. Het leuke is dat je op deze manier je auto leert kennen, en zo stapje bij beetje er weer een "nieuwe" auto van maakt.

Uiteindelijk wordt de T5-R ook weer een strak rijdende auto. Daar heb ik alle vertrouwen in. Nieuwe draagarmen zullen ook al weer een hele verbetering te zien geven.

Ik moet nog steeds 2 veerpootlagers & de 2 binnenste stuurkogels vervangen. Als dat er op zit & de auto goed uitgelijnd is en er weer 2 goede banden opzitten verwacht ik dat de 850 net zo goed rijdt als de V70 dat doet, het enige verschil is dat de demping van de 850 soepeler is dan de V70 & de vering juist stugger is dan bij de volvo 850.

Uiteindelijk is een goede (stugge) demper met standaard veren voor & en een goede nivomat achter een heel goed compromis voor comfort & rijgedrag. Zeker als je de auto dagelijks wilt blijven gebruiken voor zakelijk verkeer.

IK ben benieuwd naar de verdere vorderingen de komende maanden naar je auto. Maar eerst....OP naar de zomervakantie.

elianmars

Lekker bezig geweest, hoor!

Ik begin zelf niet aan de slangen van de remleidingen. Die krengen zitten zó achterlijk vast, niet normaal. Ik ben als de dood dat alles afbreekt.
Als ze bij mijn wagen moeten worden vervangen, mag de garage er mee aan de gang  :eusa_shifty:

KMvrtr

Citaat van: elianmars op 21-06-2008 22:32:09
Lekker bezig geweest, hoor!

Ik begin zelf niet aan de slangen van de remleidingen. Die krengen zitten zó achterlijk vast, niet normaal. Ik ben als de dood dat alles afbreekt.
Als ze bij mijn wagen moeten worden vervangen, mag de garage er mee aan de gang  :eusa_shifty:

Dankje!

Dat afbreken vind ik dan weer minder spannend. Betekent alleen maar dat stage 0 nog verder wordt doorgevoerd.
Ik moet het alleen wel goed plannen en begin er dus alleen aan als ik weet dat ik voldoende tijd heb om zulke problemen op te lossen.

Misha

Zie ik daar nu een dode vleermuis zitten, rechts ?
Citaat van: ClaudiaMisha snapt het. :azn:
Citaat van: Marc O. op 16-08-2013 20:42:45Ja, zie je wel, Misha snapt het

KMvrtr

LOL!

Geen idee. Ik zal er eens goed naar kijken als ik het wiel er weer af haal.

Zippo

KMvrtr, waarom heb je de achterschijven niet vervangen?
Deze lijken wel verglaast op de foto's.

Emiel

Beetje zonde van de nieuwe remblokken zo..