voor de audiofielen onder u

Gestart door jberg, 22-12-2007 14:36:53

Vorige topic - Volgende topic

Subonno

Vulk

Kingfisher

Hele algemene vraag, maar ik waag het er op:
Wij (lees: ik) willen onze oude Panasonic 5.1 home cinema set na 10 jaar maar eens vervangen door iets nieuws.

Hele standaard wensen:
-5.1 receiver met speakers (aan te sluiten op bestaande dvd-recorder)
-Goed geluid (relatief, dat snap ik)

Nu ben ik benieuwd naar de ervaringen van mensen hier met een dergelijk systeem (merk / type etc.)

daytonawim

Wil je kleine/mini front speakers of krijg je speakers van enige omvang ook nog verkocht ?

Subonno

Hier heb je vast een mooie site! http://www.besthomecinema.nl/
Leuke winkel met leuke set aanbiedingen!

Je zult de keuze moeten maken of je voor een all in systeem gaat of losse componenten.
Een set met subwoofer kan ik ten alle tijde aanraden!

daytonawim

Budget ?

ook niet geheel onbelangrijk  :eusa_whistle:

thuur

Vulk

Eikel.  :evil:

De WAF hé, de WAF.

Kingfisher

Citaat van: daytonawim op 07-07-2011 16:37:47
Budget ?
ook niet geheel onbelangrijk  :eusa_whistle:

Sorry, ik was wat simpel in de opzet van de vraag (haast). Dus om het verhaal compleet te maken:

-Enkel een losse receiver (toch?) aangezien ik de cd-speler al heb (dvd recorder).
-Kleine 5.1 speakers + subwoofer. Dus geen grote front speakers / zuilen (geen ruimte voor).
-Rear-speakers op een standaard (indien mogelijk) ivm het naast de bank plaatsen.
-Geluidskwaliteit moet echt goed zijn voor films en muziek (ik weet dat je concessies moet doen tov grote front speakers)
-Graag een beetje redelijk power / vermogen uit de receiver.
-Budget niet echt van belang, maar boven de 1000 euro vind ik een beetje zonde.

Eigenlijk dus qua opzet eigenlijk gelijk aan de diverse aanbiedingen die je vaak van een mediamarkt ziet voor 150 a 250 euri's maar dan graag goede kwaliteit  ;)

Hopelijk ben ik zo iets vollediger  :)

daytonawim

Op (marktplaats) een mooi setje 5.1 sony pascalls zoeken, die hebben een magnesium/aluminium behuizing en opzich een redelijke subwoofer

pascal 835

pascal 705

Kingfisher

Citaat van: Subonno op 07-07-2011 16:35:35
Hier heb je vast een mooie site! http://www.besthomecinema.nl/

Hele leuke site met leuk spul zo te zien  :eusa_drool:

Om daar eens op door te gaan; wat zou je dan adviseren?
Ik zie bijvoorbeeld Denon, Yamaha, Onkyo, Marantz en Harman kardon sets. Loopt het water van in de mond....
Maar is het bijvoorbeeld verstandig een Onkyo set te kopen of kan je beter van de een de receiver kopen en van een ander merk de speakers?
Dat soort tips zoek ik voornamelijk.

daytonawim

Qua receiver is het altijd een beetje smaak gevoel (waf) en geluid.

bruikbaarheid en eenvoudigheid van de afstandsbediening.

Denon mooi ding, is wat donkerder in het geluid
Harman Kardon, mooi helder

Het kan zich lonen om even bij de top zaken als Hobo te kijken die hebben vaak leuke aanbiedingen.

Belangrijk zijn instellingen van de speakers en aansluitbaarheid van digitale TV (dolby digitaal via glasvezelkabeltje)
er worden nu ook op tv films in dolby digitaal uitgezonden.

daytonawim

De meeste complete sets zijn eigenlijk bagger qua luidsprekers.

Harman kardon heeft soms nog wel een leuke set aanbieding met HK of JBL speakers van JBL vind ik de sub storend aanwezig.

De satelietspeakers moeten eigenlijk rond de 90hz nog werken, dan kan de sub het daarna overpakken, anders ga je je storen aan de plaatsing van je SUB.

Maar alles is woonkamer, plaatsing en persoonlijk gehoors afhankelijk. Wat ik mooi vind klinken, hoef jij niks te vinden.

Zelf was ik over de sony's zeer te spreken, staan nu bij zoon op de kamer.

Kingfisher

Dus beter receiver en speakers los van elkaar kopen, maar wel op elkaar afstemmen.
Hoe staat het met Yamaha en Onkyo versterkers? Dat waren (zijn?) toch zo'n beetje "top of the bill" ?

daytonawim

Echt slechte versterkers worden ook weer niet gemaakt, alleen heeft elke fabrikant zo zijn eigen spec's zodat elk merk weer net effe iets anders klinkt.

Mijn onkyo heb ik veruild voor een HK, die was beter instelbaar, had meer vermogen en een betere klank.

Yamaha is vaak heel helder in het hoog.

Een goede luidspreker maakt echt heel veel goed

Laat je in de winkel ook niet gek maken met een receiver met een meetmicrofoon, dan hoef je niks meer in te stellen :eusa_wall: :eusa_wall:

Heb high end full range voorluidsprekers staan ( met actiefe bassunits), stelt ie ze in in op small  :eusa_wall: :eusa_wall: heb me heel lang afgevraagd waarom het zo but klonk in het laag.

Kijk naar de spec's van je speakers stel dat keurig in en pak een meetlat voor de afstanden.