voor de audiofielen onder u

Gestart door jberg, 22-12-2007 14:36:53

Vorige topic - Volgende topic

heutink

Citaat van: ed op 20-02-2011 11:05:18
Dat gaat heel erg goed. hoezo?
8)
er is nog wat twijfel.......
Audiostatic RS200R of Final, type X
Weet jij iets meer van Final?
Beter 299 paarden onder de kap, dan de lucht van 10

Vulk

Citaat van: StefanCJ op 20-02-2011 11:24:12
Even een vraagje van een niet-audiofiel. Ik heb een Yamaha home cinema set met 5.1 speakerset. Ik kijk af en toe films maar gebruik de set vooral voor muziek. Ik wil de frontspeakers vervangen, het zijn nu van die standaard kleine speakertjes, klinkt best goed, behalve als het volume wat hoger gaat. Mijn woonkamer is ca. 30m2.

Ik ben geen audiofiel dus het moet niet te gek worden en bovendien is mijn budget niet ontzettend hoog (circa €100).
Wat raden jullie me aan? Ik zal zelf te denken om via MP een setje Jamo of Bose speakers te kopen, qua prijs prima te doen (zelfs nog ruim onder budget) en qua geluid zal het denk ik al veel beter klinken.

Hangt er een beetje af van wat je het best vindt klinken.
Persoonlijk zou ik op zoek gaan naar een nette set "mission" speakers.

Subonno

Kleine vordering gemaakt vandaag.

Ik blijf het erg lastig vinden dat frezen. Zeker uit de loss pols durf ik niet.
Binnenkort meer,

francois

frezen gewoon veel doen dan gaat steeds beter (ziet er toch goed uit)

ik doe het met de ogen dicht  ;D

grfr

ed

Ik zou dan zeker niet voor jamo en zeker geen Bose gaan. Ik heb zeer slechte ervaringen zeker met Bose, dat klinkt echt nergens naar. Zoek een iets grotere speaker en in zou ietsje meer uitgeven, dan heb je ineens ook heel veel meer kwaliteit.
850 2.5 10V => V70R => S60 D5 => V70n 2.4D nu: V70nn D5 en 850 2.5 20V silversand. Het gaat er dus weer op vooruit de laatste tijd!

Subonno

Citaat van: francois op 20-02-2011 21:01:39
frezen gewoon veel doen dan gaat steeds beter (ziet er toch goed uit)
ik doe het met de ogen dicht  ;D
Francois, vraagje.
Dat andere getekende rondje, daarbinnen moet ik vrezen maar dat lukt niet met een geleider vanuit het middelpunt.
Die zal met de hand moeten, als ik 1 seconde het apparaat aan heb staan dan zie ik helemaal niks meer door het stof.
Zou je dan bijvoorbeeld eerst met een boormachine het rondje er zo goed mogelijk uitboren met 100 gaatjes en dan alleen de randjes voorzichtig bijwerken met de frees uit de hand ?
Hoe zou jij dat doen ?

-------
Dit is de geleider voor het frezen van (grotere)rondjes:

heutink

;D
ik denk dat we binnenkort nog een 850-rijder in dit topic hebben....
JustGurt heeft een paar Audiostatic 200 R elektostaten op de kop getikt.......
Hij zal nog wel druk bezig zijn om zijn woonkamer te verbouwen
;D

Ludo

Citaat van: Subonno op 21-02-2011 12:17:47
Dat andere getekende rondje, daarbinnen moet ik vrezen maar dat lukt niet met een geleider vanuit het middelpunt.
Die zal met de hand moeten, als ik 1 seconde het apparaat aan heb staan dan zie ik helemaal niks meer door het stof.
Zou je dan bijvoorbeeld eerst met een boormachine het rondje er zo goed mogelijk uitboren met 100 gaatjes en dan alleen de randjes voorzichtig bijwerken met de frees uit de hand ?
Hoe zou jij dat doen ?

-------
Dit is de geleider voor het frezen van (grotere)rondjes:
http://img594.imageshack.us/img594/5100/p2216150800x600.jpg
http://img194.imageshack.us/img194/9666/p2216154800x600.jpg

Even aftekenen en met de wipzaag ruw langs de lijn, dan met de frees en geleider, zoals men dat 30 jaar geleden deed.  ;D ;)

UserID6342

Citaat van: Subonno op 28-01-2011 19:52:20
Nee, hij moet op de plek van de andere komen te staan links naast de TV.
Alleen afwerking ben ik heel heel slecht in. Alles wat ik zelf maak staat altijd ongeverfd ergens ...
Als het functioneel af is, is het voor mij ook af. Tips voor afwerking zijn welkom!

http://www.bkelec.com/HiFi/Sub_Woofers/monolith-df.htm
Deze woofer bouw ik na, alleen is mijn kast 3x beter dan de commerciële versie.
De monolith ziet er wel weer mooi uit door het houtfineer. Misschien moet ik dat ook maar proberen.

Volgens mij kun je de subwoofer die ik hier heb staan van de S70 met JVC hier zo in kwijt ;D  Is gestoffeerd, ben je in 1x klaar ;D ;D

heutink

:D
vandaag in het voorversterkerdeel van de Vincent 226 maar eens 4 andere buizen laten zetten bij WenWaudio.......dat is toch een stuk mooier :eusa_dance:

thuur

Ik heb nog een woofer van een Dynaudio set van een C70 over. Is het rendabel om hier een subwoofer van te maken?

Ik heb zitten zoeken en de specs komen erg dichtbij deze:
http://www.dynaudio.com/eng/auto/esotec/tech_mw182.htm
Hier nog wat specs: http://www.dynaudio.com/eng/auto/esotec/manual.pdf

Ik zie een kist van 25 liter? Is dat alleen voor de test of is dat optimaal? En wat voor een kist: met reflexpijp, doolhof, ... ??? Ik heb het nog nooit gedaan en ik verwacht er niet veel tijd voor te hebben maar het lijkt me wel leuk :D
En als ie als aanvulling op de cinema-set komt moet er dan ook een actieve versterker in? De DTS versterker is een Arcam AVR100.

Antwoorden welkom, liefst zo concreet mogelijk ;D

Gr :eusa_pray:

ed

De speaker is gemeten in een kist van 25 liter. Dan heeft de speaker een behoorlijk hoge Q-factor, dat wil zeggen dat de bas lekker rond klinkt,maar niet strak. De Q factor is dan ongeveer 1, terwijl een ideale Q-factor rond de 0,7 ligt (hangt er een klein beetje af wat je wilt). Eigenlijk is de Q factor simpel gezegd het uitslinger gedrag van de woofer, en bij een Q van 1 blijft hij nog even naslingeren als het ware en klinkt hij vet maar niet strak. Bij een Q van 0,7 heb je een volume van ongeveer 100 liter.

Maar belangrijker is dat het -3dB punt bij ongeveer 50 Hz ligt bij een gesloten kast en dat is echt onvoldoende voor een sub die echt druk in het laag moet kunnen leveren.

Als je hem als bas reflex systeem calculeert heb je een -3dB punt van ong 20 Hz, waarbij de reflex poort op 25 Hz wordt afgestemd. Het volume van de kast is wel 140 liter! Dat is een beste kast.
Maar daarnaast zal deze sub niet al te hoog belastbaar zijn. Voor een goede sub heb je gewoon veel volume nodig of een hele lange slag en dat heeft deze unit niet. Je hebt dus eigenlijk een andere speaker nodig.

Wat had je nu voor hoofdspeakers?
850 2.5 10V => V70R => S60 D5 => V70n 2.4D nu: V70nn D5 en 850 2.5 20V silversand. Het gaat er dus weer op vooruit de laatste tijd!

Subonno

Citaat van: thuur op 10-03-2011 17:54:08
Ik heb nog een woofer van een Dynaudio set van een C70 over. Is het rendabel om hier een subwoofer van te maken?
Antwoorden welkom, liefst zo concreet mogelijk ;D
Gr :eusa_pray:

Ik ga mijn 12 inch Vifa woofer weg doen, is 8 ohm en aan te sturen door reguliere versterker of subwoofer versterker.
Is gebouwd naar ontwerp van Elektuur 36mm MDF en met loodbitumen beplakt.
Ruilen voor vervangen van krukaskeerring?  ;) :eusa_whistle:

thuur

Citaat van: ed op 10-03-2011 19:32:54
De speaker is gemeten in een kist van 25 liter. Dan heeft de speaker een behoorlijk hoge Q-factor, dat wil zeggen dat de bas lekker rond klinkt,maar niet strak. De Q factor is dan ongeveer 1, terwijl een ideale Q-factor rond de 0,7 ligt (hangt er een klein beetje af wat je wilt). Eigenlijk is de Q factor simpel gezegd het uitslinger gedrag van de woofer, en bij een Q van 1 blijft hij nog even naslingeren als het ware en klinkt hij vet maar niet strak. Bij een Q van 0,7 heb je een volume van ongeveer 100 liter.

Maar belangrijker is dat het -3dB punt bij ongeveer 50 Hz ligt bij een gesloten kast en dat is echt onvoldoende voor een sub die echt druk in het laag moet kunnen leveren.

Als je hem als bas reflex systeem calculeert heb je een -3dB punt van ong 20 Hz, waarbij de reflex poort op 25 Hz wordt afgestemd. Het volume van de kast is wel 140 liter! Dat is een beste kast.
Maar daarnaast zal deze sub niet al te hoog belastbaar zijn. Voor een goede sub heb je gewoon veel volume nodig of een hele lange slag en dat heeft deze unit niet. Je hebt dus eigenlijk een andere speaker nodig.

Wat had je nu voor hoofdspeakers?

Ah ja, nu weet ik ook meteen weer waarom ik nooit een sub heb gebouwd. Het zijn teveel factoren ;D

140 liter gaat nathuurlijk nergens over, maar het mag best wat narommelen. Tenslotte is het voor tv te kijken. Laten we eerlijk zijn, ik heb (denk ik) het DTS logo 2x voorbij zien komen op de surround amp op al die jaren dat ik hem heb. De rest is Dolby Digital of (nog erger) Pro Logic. Dit zeg ik omdat ik DTS op deze set beter vind klinken dan DD.

Speakers zijn uiteraard Dynaudio's :D Ik ben een stereo-luisteraar dus de 2 front speakers staan via een stereo-versterker geschakeld. Dat was trouwens even puzzelen :eusa_shifty: Het zijn Audience 72's die een akelig vlakke frequentierespons hebben tussen de 30 en 24 kHz (+/- 3 dB).

Je advies blijft staan?

@Subonno: dat sluit aan op mijn front speakertjes? Dus geluidskleur/klank en ik kan het filter vanaf zo'n 30 Hz zetten?

Gr 8)

Subonno

Dynaudio Audience 72's,, nice !! En ook nog via een stereo versterker (op de pre-out van de DTS receiver?)

Ik denk zelf dat een subwoofer altijd een toevoeging is. Ik ontlast mijn receiver door gebruik van een actieve sub.
En de sub is er ook nog eens voor gemaakt om lage tonen weer te geven. 2 voordelen dus.

Die zwarte subwoofer van Vifa is meer een muzikale sub. Woofer heeft een geringe slag om "snel" bas te produceren.
De kist is enorm goed gebouwd en zorgt ervoor dat ie droog klinkt.
Wat ik zelf ga bouwen is een sub met lange slag die alleen voor films gebruikt zal worden.