Geen (noemenswaardige) lekstroom, toch een lege accu

Gestart door llinssen, 13-01-2008 13:22:37

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

thuur

Citaat van: llinssen op 20-01-2008 18:21:02
Ik snap dat het fictieve getallen zijn. Maar begrijp ik goed dat je op basis van de beginspanning en de eindspanning (na een uur 25A eraan te hebben gehangen, dus 25Ah verbruik) kunt berekenen wat de werkelijke capaciteit is die over is (en waarmee je dus begonnen bent), met behulp van een tabel?


Je kunt dan een educated guess doen over de volledige capaciteit ja.


Gr :)

thuur

Citaat van: llinssen op 20-01-2008 18:21:02
Dus nu vraag aan thuur:
1) Meten spanning om vast te stellen hoe vol de accu is.
2)Dan ontladen door een vaste last.
Maar hoe krijg ik iets met een vaste last?
W/V=ampere. Watt kan ik constant houden, maar Volt niet, omdat dat terugloopt gedurende het ontladen (zie tabel).
Is het een veilige manier om een formule te maken V begin, V eind => per minuut een andere V waarde, vaste Watt, dan verbruik per minuut (gegeven Watt en Volt) dan A optellen. en in die totale verbruik berekenen?

EDIT: dat kan simpeler: begin-eind is gemiddelde volt. Dus: 50W lamp / (laten we zeggen 12,66 Volt), 4A.  Gedurende 30 minuten is 2Ah?

3) Dan weet ik hoeveel A ik onttrokken heb (in het voorbeeld 2Ah), en dan kan ik weer met de V metingen en de tabel (in het voorbeeld dus van van 12,72 naar 12,6 is van 100% naar 90%) berekenen met welke capaciteit dat overeenkomt. 10% is 2Ah, 100% is 20Ah Dat zou betekenen dat mijn accu een capaciteit heeft van 20Ah?

Klopt dit?


Het ligt allemaal wat genuanceerder. Als je een accu net hebt opgeladen of ontladen dan zul je even moeten wachten totdat de spanning zich stabiliseert. Een accu is een chemisch vat met verschillende chemische processen. Daarom ijlt het altijd wat na.

Ik zie dat je oprechte honger hebt naar dit soort kennis. Niet vervelend bedoeld, maar ga eens verder Googlen. Mijn voorbeeld was puur ter illustratie dat een bedrijf je accu sneller kan doormeten gebruikmakende van een aantal technieken en bekende gegevens. Als je dit echt zelf wilt doen dien je heel goed op te letten, we hebben het over serieuze amperes (schadelijk voor de mens is alles boven 0,05 Ampere!), een accu kan echt honderden Amperes leveren. Je hebt dus serieuze kabels nodig, een behoorlijke zekering en de aansluitingen dien je echt deugdelijk te maken.

Je redenering bij 3 klopt.


Gr ;)

-D©©©L-

Citaat van: thuur op 21-01-2008 11:58:38...we hebben het over serieuze amperes (schadelijk voor de mens is alles boven 0,05 Ampere!), een accu kan echt honderden Amperes leveren. ...

Niet aan een mens...

Tis nog vroeg, Thuur  ;D

thuur

Citaat van: -D©©©L- op 21-01-2008 12:00:43
Citaat van: thuur op 21-01-2008 11:58:38...we hebben het over serieuze amperes (schadelijk voor de mens is alles boven 0,05 Ampere!), een accu kan echt honderden Amperes leveren. ...

Niet aan een mens...

Tis nog vroeg, Thuur  ;D

Ik lig niet wakker van 50 mA, maar zo heb ik het geleerd. Ik heb het antwoord van de leraar wel 3x in twijfel getrokken, maar dit schijnt eoa vastgestelde norm te zijn. Welke weet ik niet meer, ik zit pas aan 3 koffie ;D


Gr 8)

llinssen

#34
Dank je wel!

Citaat van: thuur op 21-01-2008 11:58:38

Het ligt allemaal wat genuanceerder. Als je een accu net hebt opgeladen of ontladen dan zul je even moeten wachten totdat de spanning zich stabiliseert. Een accu is een chemisch vat met verschillende chemische processen. Daarom ijlt het altijd wat na.


Hmm, dan is die test van de dealer (en voor hetzelfde geld die van de ANWB met een lopende motor) vlak na een rit van 25 minuten en een nog maar net uitgezette motor dus ook behoorlijk onbetrouwbaar......

Fraai is dat.
Peugeot 104 > 245 Van > 745 > 245 > 745 > 855 2.5 > 855 2.0 > C70conv 2.5LPT > 854 2.5 > 744 > V70 > C70 > XJ8> S500.

VolvoDeMio

Was er ook niet zo'n test dat je met een zuurweger het soortelijk gewicht (?) van ieder van de zes cellen meet(t?)e, en als er dan een behoorlijk afweek van de andere vijf, dan mocht je er van uitgaan dat die ene slechter/slecht/overleden was.

Gaat natuurlijk alleen op als je een accu met verwijderbare doppen hebt.

llinssen

#36
Dacht niet dat de doppen verwijderbaar zijn bij deze accu, maar ik zal eens kijken.

Eerst de accu naar de dealer brengen (waarschijnlijk donderdag), daarna (onafhankelijk van de uitkomst) een afspraak maken bij AC/DC...
Peugeot 104 > 245 Van > 745 > 245 > 745 > 855 2.5 > 855 2.0 > C70conv 2.5LPT > 854 2.5 > 744 > V70 > C70 > XJ8> S500.

thuur

Citaat van: llinssen op 21-01-2008 12:04:04

Fraai is dat.

;D Dat is precies waarom het niet allemaal 1-2-3 te doen is. De achterliggende theorie is niet moeilijk, maar een beter begrip van de werking van een accu helpt behoorlijk om wat zinnigs te kunnen zeggen. Ik heb die kennis ook niet (meer) paraat, en het zal altijd bij een betrouwbare schatting blijven.

Zoals je zelf aanhaalt zul je met een vaste stroomafname moeten werken op een vaste temperathuur en de accu helemaal leegtrekken. Dat eerste lukt je waarschijnlijk alleen in een laboratorium en het tweede is uitermate slecht voor de accu.


Gr 8)

llinssen

En wat, als ik vragen mag, is dan een garantie op een accu nog waard?
Peugeot 104 > 245 Van > 745 > 245 > 745 > 855 2.5 > 855 2.0 > C70conv 2.5LPT > 854 2.5 > 744 > V70 > C70 > XJ8> S500.

thuur

Citaat van: llinssen op 21-01-2008 12:53:31
En wat, als ik vragen mag, is dan een garantie op een accu nog waard?

Ervaring telt ook zwaar. Mensen die er dagelijks mee bezig zijn hebben wel een goed idee hoe het met een accu gesteld is. Bovendien gebeurt het heel vaak dat 1 cel kapot gaat. Dat is makkelijk te meten en te controleren (je mist 1/6e van alles). Er is dan chemisch iets veranderd waardoor de boel niet meer werkt.

Fabrieksgarantie is gewoon verplicht. Je mag er van uitgaan dat een accu zeker een jaar probleemloos functioneert. En ja, iedereen heeft wel eens pech. Als je een accu goed behandeld gaat ie ongeveer 7 jaar mee. Ideaal zou zijn: altijd rond de 20 graden, stevig ontladen (deels) en meteen weer opladen en onder spanning houden. Dat lukt dus gewoon niet in de praktijk.


Gr ;)

llinssen

Nou we zullen zien wat er bij de dealer uitkomt.
Tot nu toe ben ik daar nog niet teleurgesteld. Laten we hopen dat het niet de eerste keer wordt.
Peugeot 104 > 245 Van > 745 > 245 > 745 > 855 2.5 > 855 2.0 > C70conv 2.5LPT > 854 2.5 > 744 > V70 > C70 > XJ8> S500.

VolvoDeMio

Citaat van: llinssen op 21-01-2008 13:48:02
Nou we zullen zien wat er bij de dealer uitkomt.
Tot nu toe ben ik daar nog niet teleurgesteld. Laten we hopen dat het niet de eerste keer wordt.

Blijkbaar onder een goed gesternte geboren.... :o

-D©©©L-

Citaat van: thuur op 21-01-2008 12:02:58
Citaat van: -D©©©L- op 21-01-2008 12:00:43
Citaat van: thuur op 21-01-2008 11:58:38...we hebben het over serieuze amperes (schadelijk voor de mens is alles boven 0,05 Ampere!), een accu kan echt honderden Amperes leveren. ...

Niet aan een mens...

Tis nog vroeg, Thuur  ;D

Ik lig niet wakker van 50 mA, maar zo heb ik het geleerd. Ik heb het antwoord van de leraar wel 3x in twijfel getrokken, maar dit schijnt eoa vastgestelde norm te zijn. Welke weet ik niet meer, ik zit pas aan 3 koffie ;D

Al eens uitrekent welke spanning er bij komt kijken om die 50 mA door een mens te krijgen ?

thuur

Citaat van: -D©©©L- op 21-01-2008 18:21:21
Citaat van: thuur op 21-01-2008 12:02:58
Citaat van: -D©©©L- op 21-01-2008 12:00:43
Citaat van: thuur op 21-01-2008 11:58:38...we hebben het over serieuze amperes (schadelijk voor de mens is alles boven 0,05 Ampere!), een accu kan echt honderden Amperes leveren. ...

Niet aan een mens...

Tis nog vroeg, Thuur  ;D

Ik lig niet wakker van 50 mA, maar zo heb ik het geleerd. Ik heb het antwoord van de leraar wel 3x in twijfel getrokken, maar dit schijnt eoa vastgestelde norm te zijn. Welke weet ik niet meer, ik zit pas aan 3 koffie ;D

Al eens uitrekent welke spanning er bij komt kijken om die 50 mA door een mens te krijgen ?

Met zweetvingers kom ik op ca. 2500 Volt ;D


Gr :eusa_think:

llinssen

#44
Ik ben toch nog maar eens aan het meten gegaan op zoek naar een lekspanning.....

Dit waren de resultaten van de vorige keer:
0,010A: central lock
0,005A: remote control
0,045A: power antenna, antenna amplifier, caravan, trailer power, accessories, cd-player

Zaterdag 26/1 weer uitgebreid gemeten.
Na een rit op woensdag van 200 km op zaterdag middag gemeten:
Spanning bij aankomst (alleen deuren open gedaan): 12,08 volt. Dat zou duiden op een accu die nog maar 50% vol is. Het starten ging prima.

13,10V  - lampen uit - 700 toeren
13,30V  - lampen uit - 2000 toeren
12,78V  - lampen aan - 700 toeren
13,10V  - lampen aan - 2000 toeren
12,70V  - veel verbruikers aan* - 700 toeren
12,90V  - veel verbruikers aan* - 2000 toeren
*) Veel verbruikers: fan, stoelverwarming, lampen, achterruitverwarming

Na een ritje van een kwartier geeft de spanning was de spanning 12,41V. Dat zou wijzen op 75% vol.
(heb niet een half uur gewacht om de accu weer tot rust te laten komen  :-[ )

Na het ritje de lekstroom gemeten:

De lekstroom schommelde met alle zekeringen erin tussen 0,054 en 0,061A.
Dat schommelen was niet nieuw. De meting komt overeen met de vorige keer.

Eén voor één de zekeringen eruit:

Zekering 06: 0,006A Central lock
Zekering 08: 0,002A Immobilizer
Zekering 15: 0,002A Courtesy
Zekering 16: 0,040A Power antenna, antenna amplifier, caravan, trailer, accessories, cd-player
Zekering 13: 0,001A Hazard, main beam flasher

Als ik zekering 7 verwijderde (radio+ amplifier) dan was het schommelen voorbij en bleef er 0,003A spanning.
Ik hield met alle zekeringen uit hoofdstoppenbakje nog een reststroom 0,003A over.

Mijn (voorlopige) conclusies:
-Lekstroom lijkt consistent met vorige meting (vandaag nog een keer meten).
-Lekstroom is niet buitensporig.
-Accu wordt bijgeladen, wellicht wat weinig, maar niet schokkend weinig.
-Spanningsregelaar werkt

Vandaag (27/1), na zo goed als precies 24 uur weer wat metingen gedaan:
De spanning bij aankomst: 12,0V  :o  Dat is een 40% volle accu......
De tests als hierboven (zonder/met belasting 700/2000 toeren) laten niet heel andere resultaten zien.
Spanning (motor uit) na 15 minuten rijden: 12,38V
Spanning (motor uit na 45 minuten rijden: 12,39V. Geen verschil dus.

De lekspanningtest laat geen andere resultaten zien. Test 1,2,3 zijn allemaal hetzelfde.
Vraag is wel: zijn er verbruikers die pas na een 30 minuten actief worden? Ik kan ze niet verzinnen.

De volvo accu is er nu uit en door een merkloze van een vriend vervangen.
Morgen de volvo accu naar de dealert, dan mag die eens gaan testen.

Graag jullie reacties op mijn metingen en voorlopige conclusies
Peugeot 104 > 245 Van > 745 > 245 > 745 > 855 2.5 > 855 2.0 > C70conv 2.5LPT > 854 2.5 > 744 > V70 > C70 > XJ8> S500.