Geen (noemenswaardige) lekstroom, toch een lege accu

Gestart door llinssen, 13-01-2008 13:22:37

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

thuur

Boschnummer 0 123 505 014
Volvonummer 9162683


Gr :D

thuur

Citaat van: thuur op 09-12-2008 14:41:18
Citaat van: KIM op 13-01-2008 13:48:17
Je kunt je regelaar controleren door de spanning op je accu te meten terwijl je deze zo zwaar mogelijk belast (achterruitverwarming, verlichting, kachelaanjager e.d. in schakelen).
De geleverde dynamospanning dient dan zeker boven de 13,2 Volt uit te komen. Doet deze dat niet, kun je je toerental verhogen tot 2000 toeren. Als dan de juiste spanning nog niet gehaald wordt, is dit het gevolg van een defecte regelaar.
Wordt bij dit toerental wel de juiste spanning gehaald, kunnen de koolborstels de veroorzaker zijn (deze kunnen versleten zijn, maar in jouw geval misschien wel blijven hangen)

Exact wat ik zocht!

Mijn net gereviseerde dynamo geeft 13,3V met alle gebruikers (behalve de motor..) uitgeschakeld, zowel bij stationair als bij 3000 toeren. Schakel ik stoelverwarming, verlichting en radio in dan zakt de spanning naar 12,8V, wederom bij stationair als bij 3000 toeren. Na het plaatsen van de "nieuwe" dynamo blijft het acculampje ca. 1 tot 2 seconden branden nadat de motor is aangeslagen. Ik lees in het verhaal van Zippo dat het lampje via de D+ erg belangrijk is. Heeft het eigenlijk nog zin deze aansluiting te controleren?

Ter bevestiging: Dit gedrag is dus het gevolg van een defecte regelaar begrijp ik?

Update: zojuist hebben zowel ik als de stroompik onze vingers verbrand aan de accuklem :-[

Bovenkant had een normale temperathuur, maar dat stuk waar de zwarte krimpkous overheen zit ging rap tegen de 90 graden (geschat..). Zometeen even een nieuw klemmetje erop en dan weer meten, anders knijpt de dynamoboer me een nieuw kabeltje (accu-startmotor-dynamo).


Gr 8)