Geen (noemenswaardige) lekstroom, toch een lege accu

Gestart door llinssen, 13-01-2008 13:22:37

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

llinssen

Volgens mijn eerdere handleiding heb ik geen lekstroom die de oorzaak kan zijn van een lege accu.

Toch heb ik vaker dan me lief is een lege accu.

Nu zou dat moeten komen door een defecte (of niet optimaal werkende) dynamo, of spanningsregelaar.

Hoe vind ik nu uit welke van de twee het is?
Peugeot 104 > 245 Van > 745 > 245 > 745 > 855 2.5 > 855 2.0 > C70conv 2.5LPT > 854 2.5 > 744 > V70 > C70 > XJ8> S500.

Turbo-Geek

-------------------------------------------------------
  The things you own end up Owning you !
-------------------------------------------------------

T5turbo

Ook ik dacht aan een kapotte dynamo,want ook ik had telekens een lege accu. Bij mij bleek ook de accu stuk te zijn en niet de dynamo!  ;D
Yesterday is history, tomorrow is a mystery, today is a gift - that's why it's called the present!

llinssen

De accu kan kapot zijn, maar het zou wel snel zijn na minder dan een jaar.
Ik denk dat als de accu kapot is, dat is gekomen door ontladen.

Als ik de accu vervang, wil ik er ook graag zeker van zijn dat de regelaar en dynamo hun werk goed doen.
Peugeot 104 > 245 Van > 745 > 245 > 745 > 855 2.5 > 855 2.0 > C70conv 2.5LPT > 854 2.5 > 744 > V70 > C70 > XJ8> S500.

Turbo-Geek

Goed idee !
Kan je 1 ding met zekerheid vertellen:

Als de dynamo/regelaar stuk is dan kan je OOK een nieuwe accu kopen want die is dan meestal bedankt.
Dus, voordat je een andere (nieuwe) accu plaatst is het idd verstandig die dynamo/regelaar laat controleren.
Er zijn tal van die 'electrostart' bedrijvjes die dat zo voor je doen. Zij reviseren ook dynamo's en dergelijke.
-------------------------------------------------------
  The things you own end up Owning you !
-------------------------------------------------------

Soulfly

Elke garage kan in principe meten of de dynamo zijn werk goed doet.

Een accu die binnen een jaar de geest geeft komt niet vaak voor, maar wil helaas wel eens gebeuren.
1994 855 2.5i 10v
2000 320D

Ludo

als de dynamo niet voldoende oplaad, gaan er toch lampjes branden in het dashboard. ???

Geertje

Spanningsregelaar levert een (meestal) lager laadvoltage op, verder zou het de diodeplaat kunnen zijn.
Dit kun je vaak zien aankomen door een flauw oplichtende controlelamp.
Dit kun je het beste in het donker zien, hoe meer verbuikers "aan" zijn hoe feller de controlelamp brandt.
Het kan ook zijn dat een koolborstel in de regelaar blijft hangen ofdat de lengte dusdanig kort is dat de veer het borsteltje niet hard genoeg meer aandrukt op de sleepring.
Let op, als de sleepring diepe "loopgraven" heeft is het ook met een nieuwe regelaar zo gedaan.
Een revisie kan echter duurder als een ruildynamo zijn. Op de testbank komt een defect er echter wel uit.
Tot slot de akku, deze kan natuurlijk ook aan het einde van zijn latijn zijn. Een conventionele lood/zuur akku verlist dagelijks plm 1% aan capaciteit door zelfontlading. Met veel verbruikers aan en/of kleine stukjes rijden raakt een akku ook alleen maar leger. Het mag duidelijk zijn dat door de loop van jaren door sulfatering etc de inwendige weerstand steeds hoger wordt en dat percentage van plm 1% steeds hoger wordt.
Modernere akkus hebben hier minder last van.
Laat 'm eens testen met een midtronics ofzo en een afzonderlijke belastingstest uitvoeren. Suc6 Geert

KIM

Je kunt je regelaar controleren door de spanning op je accu te meten terwijl je deze zo zwaar mogelijk belast (achterruitverwarming, verlichting, kachelaanjager e.d. in schakelen).
De geleverde dynamospanning dient dan zeker boven de 13,2 Volt uit te komen. Doet deze dat niet, kun je je toerental verhogen tot 2000 toeren. Als dan de juiste spanning nog niet gehaald wordt, is dit het gevolg van een defecte regelaar.
Wordt bij dit toerental wel de juiste spanning gehaald, kunnen de koolborstels de veroorzaker zijn (deze kunnen versleten zijn, maar in jouw geval misschien wel blijven hangen)

llinssen

Citaat van: Turbo-Geek op 13-01-2008 13:37:28
Goed idee !
Kan je 1 ding met zekerheid vertellen:

Als de dynamo/regelaar stuk is dan kan je OOK een nieuwe accu kopen want die is dan meestal bedankt.
Dus, voordat je een andere (nieuwe) accu plaatst is het idd verstandig die dynamo/regelaar laat controleren.
Er zijn tal van die 'electrostart' bedrijvjes die dat zo voor je doen. Zij reviseren ook dynamo's en dergelijke.


Voordat ik de vorige keer de accu verving, heeft de ANWB nog gekeken of de accu nog genoeg bijgeladen werd. Dat was toen wel zo, maar ik begin een beetje aan de metingen te twijfelen.

Net heb ik weer de ANWB moeten bellen.....
Zij hebben een metertje dat de kwaliteit van de accu kan meten (maximaal laadvermogen oid).
Van mijn 600Ah was nog maar 350 over.
De accu was volgens hem aan vervanging toe. Maar toen ik hem vertelde dat de accu minder dan een jaar oud was, was de aanbeveling om eens met de garage te gaan praten over garantie. Een keer leeglopen is niet goed voor een accu, maar geen reden voor dit soort problemen.

Mijn aanpak is eerst de aanpak van KIM uit te proberen om te bepalen of de regelaar nog goed is, en om volgende zaterdag naar het bedrijf co.-dynamo te gaan om eens naar de dynamo te (laten) kijken en borstel te vervangen/dynomo te laten reviseren.

In de tussentijd even informeren of een Volvo accu bij de sleuteldag in Goes gekocht, ook elders garantie kan krijgen.




Citaat van: Ludo op 13-01-2008 13:44:11
als de dynamo niet voldoende oplaad, gaan er toch lampjes branden in het dashboard. ???
Gaat dat lampje niet alleen branden als hij niet bijlaadt?

Peugeot 104 > 245 Van > 745 > 245 > 745 > 855 2.5 > 855 2.0 > C70conv 2.5LPT > 854 2.5 > 744 > V70 > C70 > XJ8> S500.

Ludo

Citaat van: llinssen op 13-01-2008 19:19:12
Citaat van: Ludo op 13-01-2008 13:44:11
als de dynamo niet voldoende oplaad, gaan er toch lampjes branden in het dashboard. ???
Gaat dat lampje niet alleen branden als hij niet bijlaadt?

niet, of onvoldoende maakt niet uit, bij beide gaat het lampje branden.
eigenlijk niet alleen dit lampje, maar allemaal lichten ze dan op.

llinssen

Nou, bij mij gaat er geen lampje branden. Mag ik dan zomaar concluderen dat er niets mis is met mijn dynamo?

Overigens vond de meneer van de wegenwacht dat er inderdaad niets mis was met de dynamo. De spanning met lopende motor was gaf 13,x volt. Dat vond hij heel goed bij een accu die maar 350Ah had.

Na in de afgelopen 2 jaar 2 accu's te hebben gekocht (de accu bij aanschaf van d e auto tel ik niet mee), wil ik graag zeker weten dat alle onderdelen kloppen.... accu, regelaar en dynamo.
Peugeot 104 > 245 Van > 745 > 245 > 745 > 855 2.5 > 855 2.0 > C70conv 2.5LPT > 854 2.5 > 744 > V70 > C70 > XJ8> S500.

Turbo-Geek

Als de rest klopt dan wellicht een ander merk accu kopen.
-------------------------------------------------------
  The things you own end up Owning you !
-------------------------------------------------------

-D©©©L-

#13
Citaat van: llinssen op 13-01-2008 19:19:12
Net heb ik weer de ANWB moeten bellen.....
Zij hebben een metertje dat de kwaliteit van de accu kan meten (maximaal laadvermogen oid).
Van mijn 600Ah was nog maar 350 over.
De accu was volgens hem aan vervanging toe. Maar toen ik hem vertelde dat de accu minder dan een jaar oud was, was de aanbeveling om eens met de garage te gaan praten over garantie. Een keer leeglopen is niet goed voor een accu, maar geen reden voor dit soort problemen.

Je was gewaarschuwd. ;D
Die anwb man had je een hometrainer met dynamo moeten geven. :eusa_whistle: (trappen kreng, opdat je niet weer zo eigenwijs doet)  ;)

Citaat van: llinssen op 08-12-2007 20:21:50
Citaat van: -D©©©L- op 08-12-2007 18:16:20
Citaat van: llinssen op 08-12-2007 18:01:08
...
De accu is nog geen 6 maanden oud..... en van Volvo (=varta toch?).
Volgens thuur klopt de accu redelijk (niet excellent, maar dat zal wel te maken hebben met 2x volledig leeg).
...
Is de accu ook daadwerkelijk getest ? Leeftijd is geen 100% indicatie, zegt je hooguit iets over de kans dat ie minder is.

Als je een accu langzaam ontlaad, dan meet je een hogere capaciteit dan dat je dit snel doet.
Omdat je bij een heel langzame ontlading langer bezig bent, gaat de zelfontlading (interne lekstroom) ook een serieuze rol spelen. Deze twee factoren middel ik voor het gemak maar even tegen elkaar weg.

Doordat de accu een paar keer (kennelijk ?) diep ontladen is, kan deze permanent beschadigd zijn. Dit merk je aan een terug gelopen capaciteit of verhoogde interne lekstroom. 
Waarom niet even naar de dealer waar je hem gekocht hebt en de tester er even op zetten ? meten = weten (als je weet wat je meet)
Tja, die dealer zit in Goes.. (200 km hiervandaan).

llinssen

@ -D©©©L-

Ja ik ben eigenwijs.

Maar toch even mijn accu verleden op een rij:
1) augustus 2006
Een paar maanden na de aanschaf van mijn auto, krijg ik mijn auto niet meer gestart. Met behulp van een voorbijganger en mijn startkabels keurig aan de praat, maar na een 60 minuten rijden, auto uit, 10 minuten later weer starten:  leeg.
Conclusie wegenwacht na meting: accu defect. Dus ik een nieuwe (merkloze) accu gekocht.
2) Maart 2007
Binnen een jaar, weer startproblemen. Geen duidelijke reden zoals verlichting, ipod of anders, wel iets langer stilgestaan, maar dat was niet de eerste en zeker niet de langste keer. Toch de accu leeg.
Auto starten werkt met kabels werkt, en de accu lijkt genoeg te worden opgeladen (is anders dan met de vorige accu. De keren erna gaat het starten ook "goed". Maar toch  is duidelijk te horen aan de startmotor dat hij minder zin heeft.
3) Na twee weken wordt starten echt moeilijk. ANWB: dynamo levert genoeg, het is de accu. Nieuwe accu (Volvo 60Ah) gekocht op de sleuteldag in Goes (maart 2007)
5) September 2007
Niet starten na ongeveer 2 weken stilstand
-Geen aanwijsbare reden, maar voor de zekerheid toch het kofferbaklampje weggehaald.
-Voor de zekerheid op zoek naar lekspanning. Niet kunnen vinden.
6) Januari 2008 ANWB test de accu. Tja, die is niet meer wat hij geweest is (net niet de helft van wat hij ooit geweest zou moeten zijn). Vervang de accu maar eens.

Het lijkt er toch op dat iets mijn accu kapot maakt? (niet zo'n sterk verhaal richting garantie).
Nu kan het goed zijn dat ik in beide eerdere gevallen last had van het kofferbaklampje, en dat ik, nu ik die onklaar heb gemaakt, met een nieuwe accu uit de brand ben. Maar ik wil het graag zeker weten, voordat ik 80 euro aan een nieuwe uitgeef die ik binnen 6 maanden weer kan vervangen?

Of zou ik gewoon 2x pech hebben gehad en een slechte accu hebben gehad?
Ik las hier over iemand die 3 varta had gekocht en alle drie niet goed....
Peugeot 104 > 245 Van > 745 > 245 > 745 > 855 2.5 > 855 2.0 > C70conv 2.5LPT > 854 2.5 > 744 > V70 > C70 > XJ8> S500.