Is het normaal dat mijn auto eerst op benzine start? (maar rijdt op gas)

Gestart door CharlieFox, 19-02-2008 09:21:24

Vorige topic - Volgende topic

CharlieFox

Nou, nou, mijn op zich simpele vraag maakt nogal wat tongen los zie ik. Maar wel bedankt allen voor de onderbouwde reacties, heel leerzaam.

Die van mij springt vrijwel direct na starten van benzine naar gas. Dus LEDje is tijdens crancken van de motor met de startmotor rood (beznine) en na aanslaan van de motor springt het LEDje op groen (gas). Ik zie dat meer mensen dat hebben. In ieder geval lees ik dus dat het heel normaal is dat mijn auto automatisch op benzine start. Ik hoef er namelijk niets voor te doen.

Ik laat het ook zo want zie het nut er niet van in om dat te gaan veranderen en de auto direct op gas te laten starten (zoals ik lees in enkele reacties).
Om een pas aangekochte auto te doorgronden moet je er eerst flink aan sleutelen ...

GeertG

Citaat van: CharlieFox op 19-02-2008 11:04:42
Nou, nou, mijn op zich simpele vraag maakt nogal wat tongen los zie ik. Maar wel bedankt allen voor de onderbouwde reacties, heel leerzaam.

Die van mij springt vrijwel direct na starten van benzine naar gas. Dus LEDje is tijdens crancken van de motor met de startmotor rood (beznine) en na aanslaan van de motor springt het LEDje op groen (gas). Ik zie dat meer mensen dat hebben. In ieder geval lees ik dus dat het heel normaal is dat mijn auto automatisch op benzine start. Ik hoef er namelijk niets voor te doen.

Ik laat het ook zo want zie het nut er niet van in om dat te gaan veranderen en de auto direct op gas te laten starten (zoals ik lees in enkele reacties).

Het klinkt in ieder geval dat je een Vialle verdamperinstallatie hebt (mede gezien het snelle omschakelen en ledje van rood naar groen).
Ze zullen het niet voor niets zo gemaakt hebben (starten op benzine en omschakelen naar gas, en dat allemaal automatisch).

Alleen dus een paar litertjes benzine in de tank  ;)
LPG voorkomt hoge reparatiekosten !
(wijlen 855 2.5i-10v, Vialle G3)
(wijlen NBP V70R LPi)

Ludo

Citaat van: joebar op 19-02-2008 10:35:48
Citaat van: Ludo op 19-02-2008 10:02:36
Citaat van: joebar op 19-02-2008 09:51:14
Het starten op benzine is standaard bij auto's met injectie, dit is ontworpen omdat injectiemotoren nogal last hebben van backfire......

het starten op benzine heeft te maken met de mengselverrijking bij koude motor.
lpg heeft geen verrijking nodig.
je motor zou gewoon verzuipen als je op lpg zou starten.

Onzin.....

Benzine startsysteem is er alleen maar om backfire te voorkomen, en later ook om het MM even te laten inregelen/systeemherkenning

nee das geen onzin, maar pure realiteit.
met een sequentiële lpg installatie is een backfire herleid tot het minimale.

751508

Ik hoor niemand hier over, maar het overschakelen van benzine naar gas gaat bij mij pas bij het bereiken van 2500 toeren en heeft bij mij in ieder geval niets te maken met de tijd dat ik gereden heb vanaf het starten.
Als ik na het starten meteen 2500 toeren maak , kan ik bij wijze van spreke al na 100meter op gas rijden. Ik heb een 10 klepper 850 en de verdamper is van OVML.

joebar

Citaat van: GeertG op 19-02-2008 11:03:51
Je verklaring klinkt logisch maar.........toch duurt starten met koude motor op gas net iets langer (ca. 5-10 sec) dan starten op benzine (gelijk aanslaan). Met warme motor gaat starten op gas wel vlotjes.

Vroeger had je een handchoke op je gasinstallatie zitten , en dat was niets meer dan de mogelijkheid om even je klepje van de verdamper open te zetten. omdat deze normaal op het vacuum van de motor werd gestuurd, en je bij stilstaande motor nog geen vacuum hebt, moest je die dus even helpen
Tegenwoordig heb je electronisch geregelde stappenmotoren, die staan normaal dicht bij geen lopende motor, en moet je dus , als je toch op gas wilt starten, door de kiertjes van dichte kleppen proberen het gas aan te zuigen, wat gewoon meer tijd kost, want je motormanagement zegt tegen de installatie 'minimaal injecteren" want het toerental vraag daar om

joebar

Citaat van: 751508 op 19-02-2008 11:48:21
Ik hoor niemand hier over, maar het overschakelen van benzine naar gas gaat bij mij pas bij het bereiken van 2500 toeren en heeft bij mij in ieder geval niets te maken met de tijd dat ik gereden heb vanaf het starten.
Als ik na het starten meteen 2500 toeren maak , kan ik bij wijze van spreke al na 100meter op gas rijden. Ik heb een 10 klepper 850 en de verdamper is van OVML.
Dat zijn gewoon verschillende manieren om je motor tegen backfire te beschermen.....
Als het goed is heb jij op je LPG-flow control kastje een klein potmetertje zitten waar je dit schakelmoment kunt veranderen ( dit hebben trouwens niet alle lpg installaties sommige moet je inregelen met de computer)

Bas850

Ik heb LPI in de 940 liggen, deze schakeld ook bijna direct over op gas. Ik moet wel langer doorstarten en vaak ook met het gaspedaal naar beneden. Oke ik weet dat ik 1 lekke injector heb.

Bas
"to finish first, you first have to finish"

S. Brouwer

is het mogelijk om gelijk op gas te starten met een lpi installatie als je bijv een keer met een lege benz tank staat?

Ludo

Citaat van: S. Brouwer op 19-02-2008 17:27:13
is het mogelijk om gelijk op gas te starten met een lpi installatie als je bijv een keer met een lege benz tank staat?

nee is niet mogelijk, door zoals hierboven al gezegd de mengselverrijking.
doordat lpg een lager kookpunt heeft heb je voor lpg geen mengselverrijking nodig.
maar de LPE zet de benzine inspuittijd om naar lpg inspuittijd, dat zou dan betekenen dat tijdens de opwarmfase teveel lpg ingespoten word.
kortom, als je zou starten op lpg gaat de motor verzuipen.
om die reden is de overschakeling van benzine naar lpg afhankelijk van lambdasignaal én omgevingstemperatuur van de LPE, en dat kan bij de ene al wat langer duren dan bij de andere...

Ludo

Citaat van: Bas850 op 19-02-2008 14:37:59
Ik heb LPI in de 940 liggen, deze schakeld ook bijna direct over op gas.

G
een LPi installatie met vierkant drukknopje met de tekst  LPG  ?.
                                                                             L

Bas850

Citaat van: Ludo op 19-02-2008 19:31:12

G
                                                                             L

Ja die heb ik, hoezo?

Bas

Ludo

Citaat van: Bas850 op 19-02-2008 23:06:15

G
                                                                             L

Ja die heb ik, hoezo?

Bas

dat dacht ik al.  ;D
bij de oudere LPi installaties heb je nog 2 verschillen.
bij beide brand het ledje rood tijdens starten, maar bij de één gaat na het starten het ledje groen knipperen om even later (als het systeem overgaat naar lpg) constant groen te gaan branden.
bij de andere brand ook het ledje rood tijdens het starten, maar gaat meteen na het starten constant groen branden.
echter gebeurt de overschakeling naar lpg niet onmiddelijk, maar net zoals de andere, even later pas.

Soulfly

Citaat van: 751508 op 19-02-2008 11:48:21

Je zou hem zelfs direct na het starten even over de 2500rpm kunnen laten gaan, dan schakeld hij w.s. ook over.

Net zo als Joebar heb ik ook een Landi systeem in de 855, maar is deze (in tegenstelling tot zijn installatie) ook toeren afhankelijk (of, als ik laag in toeren blijf rijden temperatuur). Mijn schakelpunt ligt bij 2.000rpm overigens en is (bij mijn installatie) eenvoudig instelbaar met een steldraaischijfje.

Bas850

Citaat van: Ludo op 19-02-2008 23:25:43
Citaat van: Bas850 op 19-02-2008 23:06:15

G
                                                                             L

Ja die heb ik, hoezo?

Bas

dat dacht ik al.  ;D
bij de oudere LPi installaties heb je nog 2 verschillen.
bij beide brand het ledje rood tijdens starten, maar bij de één gaat na het starten het ledje groen knipperen om even later (als het systeem overgaat naar lpg) constant groen te gaan branden.
bij de andere brand ook het ledje rood tijdens het starten, maar gaat meteen na het starten constant groen branden.
echter gebeurt de overschakeling naar lpg niet onmiddelijk, maar net zoals de andere, even later pas.

Oke bedankt Ludo, maakte me er niet erg veel zorgen om maar vond het altijd wel snel overschakelen.

Bas