Is het normaal dat mijn auto eerst op benzine start? (maar rijdt op gas)

Gestart door CharlieFox, 19-02-2008 09:21:24

Vorige topic - Volgende topic

)()()sT

Citaat van: KIM op 15-12-2009 14:42:32
Het is geen schokje Ludo, maar afslaan van de motor bij belasten.
Als ik bijvoorbeeld de ruiten ga krabben bij stationair draaiende motor en vervolgens weg wil rijden, dan is de kans aanwezig dat de motorafslaat zodra ik gasgeef om te vertrekken (Hij schakelt precies over op het moment dat ik de motor ga belasten).
Ik kan dat alleen voorkomen door  of meteen te gaan rijden of door de motor in de benzinestand te laten draaien en de LPG omschakelknop na wegrijden te bedienen.

Een schokje heb ik nog nooit gevoeld.

Als ik al een schokje voel is het als ik net de motor belast als ik bv. bij mij om de hoek een berg op rij. Ben ik al ietsje verder, dan schakelt het systeem gevoelloos om.

Het (bijna) afslaan heb ik als ik inderdaad zoals nu de ruiten gekrabt heb, en de auto al een paar minuten stationair op benzine loopt. Als je dán net wilt wegrijden en je geeft niet genoeg gas, dan slaat de motor soms bijna af.

Ludo

Dat (bijna) afslaan heeft volgens mij toch met de mengselverrijking te maken.
Met stationair toerental gaat het systeem niet over.
Motor draait dus stationair, geen lambdasignaal en tijd overschreden, té rijk mengsel als je dan wil vertrekken.

Geef eens een dot gas, vóór dat je de bak in versnelling zet en wil vertrekken.

KIM

Heb er vanmiddag speciaal op gelet; het gebeurt als het overschakelen onder lichte belasting plaatsvindt.
Inderdaad, met gasgeven is het probleem verholpen en na het overschakelen loopt íe ook niet slechter ofzo. Het kan goed zijn dat het idd met de mengselverrijking te maken heeft.

Is dit niet afstelbaar?

Overigens: bij lang genoeg stationair draaien schakelt het systeem uiteindelijk wel over.