Vialle LPI: spruitstuk opwarmen en de pompen

Gestart door -D©©©L-, 01-03-2008 10:02:10

Vorige topic - Volgende topic

Ludo

Citaat van: Raoul op 02-03-2008 08:17:55
Draai maar s een leiding open van je gastank....het ijs zal zich meteen vormen.
Dit werd/wordt ondervangen door het eerst te verwarmen middels een verdamper, en zo om te zetten naar gas-vorm. Bij Lpi gebeurt dit niet, en zal het inlaatspruitstuk dus voldoende warm moeten zijn om problemen te voorkomen. Ik heb diverse cursussen gevolgd, ook van Vialle LPI, Teleflex en Prins.(beroepsmatig). Draai de vraag maar om, waarom zou Lpi anders zo lang op benzine moeten lopen? En Gfi (Teleflex) veel korter?

Tip: Wanneer bij een LPI het benzinesysteem stuk is en de buitentemperatuur voldoende warm, kun je die 2-3 minuten benzine faken door de auto zolang te slepen in zn versnelling. Ook kan dit met startspray, als je spuitbus vol genoeg is. Na die tijd zal het timertje van de LPI omschakelen naar gas. Dit truukje kun je doen als bijvoorbeeld de benzinepomp defect is.
Die kende ik nog niet. Wel creatief bedacht trouwens.  :eusa_clap:

als jij een cursus LPi heb gevolgd, heb je toch wel héél erg slecht opgelet.   ::)
en als je gas op een correcte manier laat ontsnappen bevriest het helemaal niet.
een LPi systeem is gelijk aan een benzinesysteem, en daar zit helemaal geen timer in.
het spruitstuk moet niet verwarmd worden.
Marco stelt een goeie vraag, hoe zou dat dan gedaan worden volgens jouw?.

Ludo

Citaat van: Misha op 02-03-2008 10:27:52
En waar hebben we het dan eigenlijk over ? Is het argument kostenbesparing vanwege het dagelijks gebruik van een paar cc benzine extra ?

dat is doorgaans idd het argument van vele gasrijders.
het is simpelweg de verkeerde zuinigheid, maar daar komen ze later vanzelf achter waardoor maar al te vaak lpg in een verkeerd daglicht word gesteld.
dat men daar enkel zelf schuld aan is, wil men dan niet horen.  ::)

)()()sT

Als ik eens in de x-tijd die 20 liter benzine in de tank ga mikken tel ik dat niet eens mee in de autokostenberekening (ow nee, die heb ik niet eens)  :evil:

S. Brouwer

bij mij schakelt de lpi in na 1,5km (na koude start) lees hier max een km of gem 500mtr.

Ik heb 0 problemen met de installatie maar vroeg me af waar het verschil in zit.

Of wordt het tijd om de kat leeg te kloppen?

Ludo

Citaat van: S. Brouwer op 02-03-2008 11:13:24
bij mij schakelt de lpi in na 1,5km (na koude start) lees hier max een km of gem 500mtr.

Ik heb 0 problemen met de installatie maar vroeg me af waar het verschil in zit.

gewoon zo laten, hebt nu 0 problemen zeg je, houd dat dan zo.  ;)

Enno

Als ik het zo begrijp, tijd voor een lege kat & tijd voor een verse lambda sonde.

Niet goed functionerende lambda sonde zorgt voor een traag op LPi overschakelende motor. Een lege KAT zorgt nog eens voor een versnelling van het overschakelproces.

Laat ik het zo zeggen, al wordt mijn overschakeltijd maar gereduceerd tot 1/2 van wat hij nu is door de installatie van een verse lambda sonde dan heb ik deze verse lambda sonde in 2 -3 maand terugverdiend.

Voor de 850 wordt de vraag wel of geen KAT heel easy, namelijk geen KAT met de LPi. Tevens er voor zorgen dat er een Ferrita onderkomt en pas daarna de LPi er in bouwen. Omdat er een nieuw type VIALLE in komt versie 7???? verwacht ik dat een en ander wel anders functioneert dan een eerste generatie LPi installatie. Dat is ook wat de diverse autogas inbouwers over LPI zeggen.

Citaat van: Ludo op 02-03-2008 11:51:03
Citaat van: S. Brouwer op 02-03-2008 11:13:24

gewoon zo laten, hebt nu 0 problemen zeg je, houd dat dan zo.  ;)

een verse lambda sonde overwegen?

Ludo

Citaat van: Enno op 02-03-2008 11:53:39
Omdat er een nieuw type VIALLE in komt versie 7???? verwacht ik dat een en ander wel anders functioneert dan een eerste generatie LPi installatie. 

ben je zeker dat er een 7 in komt?.
volgens mij is die niet bestemd voor de 850.
de versie die we nu hebben, 6.xx is ook al heel anders dan de eerste generatie.

ik weet niet hoe je het precies kan controleren, maar ik heb de lambdasonde vernieuwd omdat die traag reageerde.
dat was duidelijk zichtbaar op het (volgens sommigen, waardeloze  ;) ) mengselmetertje.

Enno

Citaat van: Ludo op 02-03-2008 12:14:33
ben je zeker dat er een 7 in komt?.
volgens mij is die niet bestemd voor de 850.
de versie die we nu hebben, 6.xx is ook al heel anders dan de eerste generatie.

Zeker ben ik er niet van, maar ik weet wel dat er een totaal andere installatie inkomt dan de 97-er LPI installatie in de ' 97 V70.

Citaat van: Ludo op 02-03-2008 12:14:33
ik weet niet hoe je het precies kan controleren, maar ik heb de lambdasonde vernieuwd omdat die traag reageerde. dat was duidelijk zichtbaar op het (volgens sommigen, waardeloze  ;) ) mengselmetertje.
Waar heb je die lambda sensor dan gehaald?

Raoul

Citaat van: Ludo op 02-03-2008 10:33:10
Citaat van: Raoul op 02-03-2008 08:17:55
Draai maar s een leiding open van je gastank....het ijs zal zich meteen vormen.
Dit werd/wordt ondervangen door het eerst te verwarmen middels een verdamper, en zo om te zetten naar gas-vorm. Bij Lpi gebeurt dit niet, en zal het inlaatspruitstuk dus voldoende warm moeten zijn om problemen te voorkomen. Ik heb diverse cursussen gevolgd, ook van Vialle LPI, Teleflex en Prins.(beroepsmatig). Draai de vraag maar om, waarom zou Lpi anders zo lang op benzine moeten lopen? En Gfi (Teleflex) veel korter?

Tip: Wanneer bij een LPI het benzinesysteem stuk is en de buitentemperatuur voldoende warm, kun je die 2-3 minuten benzine faken door de auto zolang te slepen in zn versnelling. Ook kan dit met startspray, als je spuitbus vol genoeg is. Na die tijd zal het timertje van de LPI omschakelen naar gas. Dit truukje kun je doen als bijvoorbeeld de benzinepomp defect is.
Die kende ik nog niet. Wel creatief bedacht trouwens.  :eusa_clap:

als jij een cursus LPi heb gevolgd, heb je toch wel héél erg slecht opgelet.   ::)
en als je gas op een correcte manier laat ontsnappen bevriest het helemaal niet.
een LPi systeem is gelijk aan een benzinesysteem, en daar zit helemaal geen timer in.
het spruitstuk moet niet verwarmd worden.
Marco stelt een goeie vraag, hoe zou dat dan gedaan worden volgens jouw?.

Ludo, je stelt je wel erg zelfingenomen op, jammer ................

Het feit dat ijskoud LPG warmte onttrekt aan zn omgevingstemperatuur bij verdamping maakt bij LPI dat het inlaatspruitstuk enigszins voorverwarmd zal moeten zijn. Meer dan bij SGI, dit wordt immers al in gasvorm geinjecteerd. Vialle gebruikt hiertoe o.a. een timer, en deze hebben we destijds tijdens de cursus gefaked door met een spanningszoeker een pulsje te geven.

-D©©©L-

Citaat van: Raoul op 02-03-2008 19:19:30
Het feit dat ijskoud LPG warmte onttrekt aan zn omgevingstemperatuur bij verdamping maakt bij LPI dat het inlaatspruitstuk enigszins voorverwarmd zal moeten zijn. Meer dan bij SGI, dit wordt immers al in gasvorm geinjecteerd. Vialle gebruikt hiertoe o.a. een timer, en deze hebben we destijds tijdens de cursus gefaked door met een spanningszoeker een pulsje te geven.

Daarop vroeg ik al eerder:
Citaat van: -D©©©L- op 02-03-2008 08:32:20
Laat ik de vraag dan eens omdraaien;
Hoe wordt het spruitstuk opgewarmd ? Ook het injecteren van benzine onttrekt immers warmte aan de omgeving.

???

Ludo

Ludo, je stelt je wel erg zelfingenomen op, jammer ................ 

nee hoor, helemaal niet.
ik heb alleen op de cursus wél geleerd hoe het zit. 
jammer voor jouw dat je niet hebt opgelet.

bij LPi is het het doel (lees feit) om vloeibaar lpg op de inlaatklep te injecteren.
hierdoor bevriest het gas dus juist niet omdat gas pas zal verdampen als het vrij komt en pas dan warmte moet gaan onttrekken.
hier is daar geen sprake van omdat het gas meteen de cilinder in gaat.
dit is enkel van toepassing bij een kunststof spruitstuk, en/of als het inlaatpijpje te ver van de inlaatklep staat en daardoor tegen de wand spuit.
maar dat is bij onze Volvo's geen van beide van toepassing.
bij SGI of alle andere gasinjectiesystemen word gas verdampt in de verdamper, (die heeft een LPi systeem niet) hier gaat dus dampgas i.p.v. vloeibaar gas naar de injectors.
dat zijn totaal andere systemen.

Enno

Ik heb ook nog nooit een bevroren inlaatspruitstuk meegemaakt in dik 350.000 KM LPi met 2 totaal verschillende auto's.

Ik heb dit ooit wel meegemaakt met een carburatie motor, maar dat is 15 jaar terug, toen het tevens -15 graden was en de auto niet op LPG was om te schakelen omdat het te koud was.....

Raoul

Dit wordt een welles-nietes spelletje, en ook  heb ik vandaag hierover bij een collega nog ns geinformeerd. Ook deze stelde dat het bij LPI belangrijk is dat de motor wat warmer is dan verdamper-installaties, vanwege de ijskoude inspuiting van LPG. Problemen met de gasinjectoren door bevriezing worden hiermee voorkomen. Overigens heb ik met normaal weer vaak de timer omzeild bij autos waarvan de benzinepomp defect was. 2-3 minuten slepen in zn 2de versnelling (contact aan) en dan sloeg de auto aan op LPI. Let wel, er is dan alleen een ontstekingssignaal dat dus door de timer geregistreerd wordt. Een Lambda-signaal is dan dus afwezig. Dit truukje kun je ook doen door startpilote in te spuiten gedurende 2-3 minuten, als je spuitbus vol genoeg is. Alle keren sloeg de auto gewoon aan op LPI, maar pas na lang slepen of inspuiten. En inderdaad, de injectoren bevroren niet. Dit zal waarschijnlijk onder koudere omstandigheden wel mogelijk zijn.

Je opmerking dat ik niet opgelet zou hebben wijt ik aan jouw onwetenheid, ik hoop dat je het hele Vialle-systeem nog ns doorneemt. Google anders ns Vialle timer.... Ik vond daar een stukje over de timer 180 sec. Jouw naam Ludo stond een berichtje verder met een Vlaams vlaggetje?

Ludo

Citaat van: Raoul op 02-03-2008 20:52:59
ik hoop dat je het hele Vialle-systeem nog ns doorneemt. Google anders ns Vialle timer.... Ik vond daar een stukje over de timer 180 sec. Jouw naam Ludo stond een berichtje verder met een Vlaams vlaggetje?

;D

nee hoor geen welles-nietes spelletje.
ik heb de hele gegevens van het systeem hier voor me liggen hoor.
waar je het over hebt is de vaste overschakeltijd, net zoals ik op vorige pagina schreef.

geef eens antwoord op DCCCL zijn vraag.