Vialle LPI: spruitstuk opwarmen en de pompen

Gestart door -D©©©L-, 01-03-2008 10:02:10

Vorige topic - Volgende topic

elmarconi

Citaat van: gerardgrobben op 03-03-2008 09:33:47
Meten is weten, ik zal er vanavond een pt-100 opzetten, en de temperatuur in de gaten houden. Wordt vervolgd.

Metingen, altijd leuk! Waarop, of waarin hou je die PT100? Wat wil je meten, hoeveel graden opwarming voor overschakelen?
--
Autogas Inside . . .

Raoul

Het LPI -systeem schakelt in (ook bij Volvo) zodra de basistijd is verstreken mits de lambda pendelt.

Basistijd is ook nodig omdat de mengselverrijking op benzine voor LPG veel te lang is. Het injectorsignaal is koud even niet bruikbaar op LPG. Met dit signaal zou de motor verzuipen op LPG.

Onze discussie begon met de vraag of er een timer is geplaatst in het LPI: ja dus
En of er bevriezing mogelijk is van de gasinjectoren: ja.

-D©©©L-

Citaat van: Raoul op 03-03-2008 10:20:27
  Het LPI -systeem schakelt in (ook bij Volvo) zodra de basistijd is verstreken mits de lambda pendelt.

Basistijd is ook nodig omdat de mengselverrijking op benzine voor LPG veel te lang is. Het injectorsignaal is koud even niet bruikbaar op LPG. Met dit signaal zou de motor verzuipen op LPG.

Onze discussie begon met de vraag of er een timer is geplaatst in het LPI: ja dus

Dat probeerde ik je 3 pagina's terug al te vertellen....  ;)

Citaat van: -D©©©L- op 02-03-2008 21:24:21
CiteerPetrol start and switching time from petrol to LPG

All LPi cars start on petrol. After starting, the engine will run on petrol for some time prior to switching to LPG.

Starting point of the LPi system is the conversion of the petrol injection time to an LPG injection time. The result is that injection takes place according to all values calculated by the original petrol computer, modified for the LPG fuel.

This strategy applies to all operating conditions, including the cold start. When the petrol computer during idling applies mixture enrichment, this enrichment mainly depends on the temperature.

The main arguments for enrichment are the increased friction resistance and fuel deposition on the cold cylinder wall and the valves. The latter argument does not apply for LPG, because the low boiling point ensures effective evaporation, even at low temperatures. Therefore, the injected LPG quantity is too high, which may cause the engine to stall. Consequently, the switching moment has been made depend on three factors:

•          The LPE surroundings temperature

•          The engine temperature

•          The signal from the l sensor

Het enige wat ik hieruit kan halen, is dat er sprake kan zijn van teveel verrijking van het mengsel doordat de ECU uitgaat van de eigenschappen van benzine in een koud blok. Het LPG mengsel heeft andere eigenschappen waardoor hij zou kunnen "verzuipen". Door de LPG fase te vertragen omzeild men dit probleem.

Ik begrijp nu wat je bedoelde te zeggen, al heeft het weinig van doen met de temperatuur versus LPG.
Tis meer een manier om een voor benzine noodzakelijke ECU instelling te omzeilen.

En toen begon je weer over het bevriezen door het koude spruitstuk, en de noodzaak tot opwarmen ervan. Ben nou even helemaal kwijt waar je heen wil.

Raoul

Er werd aanvankelijk ontkent dat LPI een timer hanteert.
En er werd/wordt ontkent dat opwarming van het inlaattraject/spruitstuk belangrijk is om bevroren injectoren te voorkomen.

Het niet bruikbare injectiesignaal koud op benzine was niet de discussie.

-D©©©L-

Citaat van: Raoul op 03-03-2008 10:32:50
Er werd aanvankelijk ontkent dat LPI een timer hanteert.
En er werd/wordt ontkent dat opwarming van het inlaattraject/spruitstuk belangrijk is om bevroren injectoren te voorkomen.

Het niet bruikbare injectiesignaal koud op benzine was niet de discussie.

Ow ? Waar las je dat dan ?

Ik heb toch het idee dat je nog steeds van mening bent dat de temperatuur van de materialen de reden is dat er langer op benzine gereden wordt. Dit is niet het geval, de problemen ontstaan door een verrijking van het mengsel welke voor LPG niet noodzakelijk is.
Ik meen dat deze discussie ging over het langer op benzine rijden en de reden daarvan. Niks meer en niks minder.

Ludo

Citaat van: Raoul op 03-03-2008 10:20:27

dan nóg maar een keer de vraag, in welke types zit die timer?.
en waarom bevriest de boel bij mij niet?.

Raoul

Citaat van: Ludo op 02-03-2008 10:33:10
Citaat van: Raoul op 02-03-2008 08:17:55
Draai maar s een leiding open van je gastank....het ijs zal zich meteen vormen.
Dit werd/wordt ondervangen door het eerst te verwarmen middels een verdamper, en zo om te zetten naar gas-vorm. Bij Lpi gebeurt dit niet, en zal het inlaatspruitstuk dus voldoende warm moeten zijn om problemen te voorkomen. Ik heb diverse cursussen gevolgd, ook van Vialle LPI, Teleflex en Prins.(beroepsmatig). Draai de vraag maar om, waarom zou Lpi anders zo lang op benzine moeten lopen? En Gfi (Teleflex) veel korter?

Tip: Wanneer bij een LPI het benzinesysteem stuk is en de buitentemperatuur voldoende warm, kun je die 2-3 minuten benzine faken door de auto zolang te slepen in zn versnelling. Ook kan dit met startspray, als je spuitbus vol genoeg is. Na die tijd zal het timertje van de LPI omschakelen naar gas. Dit truukje kun je doen als bijvoorbeeld de benzinepomp defect is.
Die kende ik nog niet. Wel creatief bedacht trouwens.  :eusa_clap:

als jij een cursus LPi heb gevolgd, heb je toch wel héél erg slecht opgelet.   ::)
en als je gas op een correcte manier laat ontsnappen bevriest het helemaal niet.
een LPi systeem is gelijk aan een benzinesysteem, en daar zit helemaal geen timer in.
het spruitstuk moet niet verwarmd worden.
Marco stelt een goeie vraag, hoe zou dat dan gedaan worden volgens jouw?.

Er zit dus wel een timer in

-D©©©L-

Ik denk dat ik maar een Film ga maken.  ;)

Raoul

Citaat van: -D©©©L- op 01-03-2008 10:02:10
Citaat van: Raoul op 01-03-2008 07:59:43Het spruitstuk moet immers worden opgewarmd.

-D©©©L-

Raoul

-D©©©L-

Citaat van: Raoul op 03-03-2008 10:57:11
Hier staat omschreven dat Vialle een benzinestarttijd hanteert (zg timer)
Citaat van: Raoul op 02-03-2008 22:17:44
http://img126.imageshack.us/img126/2139/lpidefmb8.jpg

Die warmte schiet te kort omdat het mengsel te rijk is door de koud start instelling van de ECU. Lees je huiswerk en lees het integraal. Niet alleen op zoek gaan naar een zinsnede waarin je "bewijs" meent te zien. 

Overigens is ook de basis van een filmverhaal heel vaak een uit het verband gerukte quote uit een boek.  ;)

Raoul

Of we praten langs mekaar heen, of we worden het nooit eens.....

Timer plus lambdapendeling is overschakelen naar LPI. Mee eens?
Dit is nodig om tijdelijk onbruikbaar benzine-injectiesignaal en eventueel mogelijke ijsafzetting op de gasinjectoren te ondervangen.
Dat is mijn hele verhaal, en ik begrijp echt niet waar we mekaar niet begrijpen..

-D©©©L-

Citaat van: Raoul op 03-03-2008 11:02:19
Of we praten langs mekaar heen, of we worden het nooit eens.....

Timer plus lambdapendeling is overschakelen naar LPI. Mee eens?
Dit is nodig om tijdelijk onbruikbaar benzine-injectiesignaal en eventueel mogelijke ijsafzetting op de gasinjectoren te ondervangen.
Dat is mijn hele verhaal, en ik begrijp echt niet waar we mekaar niet begrijpen..

Ik wel.

Ik lees uit jou verhaal steeds dat de opwarming van het spruitstuk een initiële rol zou spelen in zowel de oorzaak van de ijsvorming als het voorkomen daarvan. Dat bestrijd ik.

De ijsvorming ontstaat enkel door een te rijk mengsel in de koude start fase van de ECU. Er vind dan een verrijking plaats van het benzine mengsel. Door dat de LPe de timing van de ECU gebruikt voor het berekenen van de LPi injector timing, zal er zonder uitgestelde LPG fase een veel te rijk LPG mengsel aangeboden worden. Hierdoor kan de zaak bevriezen. Dit bevriezen kan alleen bestaan als er te weinig warmte is, maar het ontbreken van warmte is niet de oorzaak van de ijsvorming. Enkel een factor. De oorzaak is het veel te rijke mengsel.

Men heeft een work-around bedacht om dit te voorkomen:

- Wacht op een juist lambda signaal (closed loop), want dan is de ECU ook uit koud-start fase.
- Indien er geen afdoende Lambda signaal is -> werk via een timer programma in combinatie met omgevings temperatuur sensor. (dan is de ECU waarschijnlijk uit koudstart-fase).

In deze work around komt de temperatuur van het inlaat traject niet voor. En daar begint de verwarring.

Helemaal los daarvan is de tijd veel te kort om ook maar te kunnen spreken van een opwarming van betekenis. Het is nogal een paar kilo aluminium dat doorgewarmd moet worden. Alleen daarom houd de eerste stelling:
Citaat van: Raoul op 03-03-2008 10:52:18
Citaat van: -D©©©L- op 01-03-2008 10:02:10
Citaat van: Raoul op 01-03-2008 07:59:43Het spruitstuk moet immers worden opgewarmd.
al geen stand in dit verhaal.

Ludo

ah, toch iemand die het begrijpt.  :eusa_clap: