V70 TDI: Motor trekt niet zoals het hoort

Gestart door OVE, 12-03-2008 10:57:56

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

toppertje

Citaat van: OVE op 30-03-2008 22:53:07
Zaterdag nogmaals de nokkenas- en pomptiming laten controleren. Deze staan goed. Ook heb ik inmiddels een nieuwe LMM gemonteerd.
De klacht is er helaas nog steeds. Ik zal trachten wat duidelijker te zijn:
Indien ik 80 rijd in 5 en het gaspedaal volledig intrap, reageert de motor een seconde of 2 a 3 totaal niet. Het lijkt alsof de motor even geen lucht of brandstof krijgt. Hij slaat volledig dood. Vervolgens komt hij tergend langzaam op toeren. Bij rond de 2000 toeren komt de turbo er bij en gaat het vlotter. Ik heb het idee dat de auto meer rookt dan normaal en ik weet heel zeker dat de auto meer verbruikt. Voorheen 6,9 per 100 km nu 7,8 per 100 km. Dit volgens de boordcomputer.
Ik geef het voorbeeld bij 80 in 5 maar bij een lage snelheid in 3 is er hetzelfde probleem alleen wat minder merkbaar.
Bij normaal rijden, rijdt een gemiddelde opel astra zo bij me weg.
Ook haal ik de topsnelheid niet.

WIE O WIE WEET RAAD OF HEEFT EEN ZELFDE ERVARING (GEHAD)??

hoi ove ik heb idd precies dezelfde klacht,alleen haal ik de 200 nog wel.
het is idd het gevoel dat als je bv 80 rijd in zn 5 en je geeft gas,of iemand de handrem aantrekt terwijl jij gas geeft.
en dan bij ongeveer 2000rpm gaat de handrem er weer af en trekt ie beter.
maar zoals gezegd,vanaf 2000rpm trekt hij wel goed door.
ook mijn verbruik vind ik vrij hoog,ong1:12/13, en dan moet ik niet al te gek doen.(v70N 2.5D)
met de zelfde rijstijl in een S60 D5 reed ik zonder moeite 1:16/17
ook ik heb ad EGR gedacht,en het vacuum-slangetje al een keer afgedopt gehad,echter zonder resultaat.
LMM had ik ook aan gedacht maar heb ik nog niet vervangen,
omdat je dan ook je topsnelheid niet meer kunt halen,en dat kan ik nog wel.
dus denk ik dat mijn LMMnog ok is.

ben benieuwd wat er bij jou uitkomt

rudie

nou toppertje, het grote verschil tussen jou 2.5D en de tdi van Ove is dat jij een luchtmassameter hebt  en geen luchthoeveelheidsmeter zoals Ove.
Een LMM gaat veel eerder kaduuk dan een LHM, dus dat kan bij jou wel de oorzaak zijn.

Ove, een lekke slang lijkt mij ook het meest voor de hand liggend, al blijft het gissen natuurlijk.
ik hoop dat je het snel vindt

ben heel benieuwd

Gunnar

Controleer eens de vacuum-aansturing van je turbo.

Bij een VW tdi hebben ze het over de N75 regelaar, die dingen gaan heel vaak stuk.
www.medusa-motorsports.be
winnoc@medusa-motorsports.com
+32488868381

OVE

Oke, bedankt voor de tips.

Toppertje: Over de LMM hoef je je geen zorgen te maken. Van een volvo dieselspecialist heb ik mij laten verzekeren dat "onze" klacht niets met de LMM te maken heeft omdat je dan zeker niet je topsnelheid haalt en over het gehele toerenbereik te weinig vermogen hebt.

Een slang of klep die niet helemaal meer werkt lijkt de meest voor de hand liggende storing. Ik ga van de week die vacuumklep laten controleren op werking en ik heb voor zaterdag 19 april een afspraak om de slangen te controleren op lekkages.
Misschien dat jij ook je vacuumklep kan laten controleren. Ik weet niet in welke omgeving je komt? Zelf woon ik in de buurt van Rotterdam. Misschien is het een idee om gezamenlijk de klacht te lijf te gaan.

Rudie: rijdt de tdi weer goed na het vervangen van de distr.riem op de sleuteldag? Was toch nog een aardig klusje he?

rudie

#34
ja hoor, me karretje heeft me weer goed naar Zutphen gebracht met zijn nieuwe riem en waterpomp
het was een aardige klus maar niet moeilijk als je maar weet wat je los moet draaien, he.
en dat is dan weer zo fijn van zo`n dag, je hebt kennis achter de hand.

m`n volvootje was ook blij met die bijna 6 liter hema-olie

ik hoop dat je nu snel een oplossing voor je probleem hebt. ik denk ook wel dat je nu heel dicht in de buurt zit.


toppertje

Citaat van: OVE op 01-04-2008 21:57:51
Oke, bedankt voor de tips.

Toppertje: Over de LMM hoef je je geen zorgen te maken. Van een volvo dieselspecialist heb ik mij laten verzekeren dat "onze" klacht niets met de LMM te maken heeft omdat je dan zeker niet je topsnelheid haalt en over het gehele toerenbereik te weinig vermogen hebt.

Een slang of klep die niet helemaal meer werkt lijkt de meest voor de hand liggende storing. Ik ga van de week die vacuumklep laten controleren op werking en ik heb voor zaterdag 19 april een afspraak om de slangen te controleren op lekkages.
Misschien dat jij ook je vacuumklep kan laten controleren. Ik weet niet in welke omgeving je komt? Zelf woon ik in de buurt van Rotterdam. Misschien is het een idee om gezamenlijk de klacht te lijf te gaan.

Rudie: rijdt de tdi weer goed na het vervangen van de distr.riem op de sleuteldag? Was toch nog een aardig klusje he?

ove:ik dacht zelf ook niet aan de lmm.
wat het probleem wel eens kan zijn is een egr klep die hapert/of open blijft staan,zodat er altijd uitlaatgassen worden aangezogen,wat erdus op neer komt dat de motor ahw smoort/stikt in zijn eigenuitlaatgassen.
normaal als je het gas intrapt hoort de egr-klep te sluiten zodat hij alleen frisse lucht aanzuigt
maar door vervuiling kan het zijn datie dus open blijft staan.(350.000+km)
a.s zaterdag ga ik er mee aan,en wil dan mischien gelijk de gehele egr afsluiten,om verdere problemen hiermee in de toekomst te voorkomen.
helaas woon ik niet echt bij jou in de buurt,ik kom uit het land van bartje(vind bruine bonen trouwens wel lekker,als er een speklap bijzit.haha)

OVE

Zelf zat ik ook al te denken aan het geheel afsluiten van de egr. Zaterdag 19 april wordt er naar gekeken en laat ik zeer waarschijnlijk die egr afsluiten. Wat ik inmiddels wel op dit forum heb begrepen is dat het storingslampje op het dashboard gaat branden maar ook dat is weer met een listige kunstgreep te omzeilen.
Ik houd je op de hoogte.

kyro

#37
Citaat van: OVE op 03-04-2008 09:04:39
Wat ik inmiddels wel op dit forum heb begrepen is dat het storingslampje op het dashboard gaat branden

bij jouw '97er TDI zal er na afdoppen van de egr geen storingslampje
gaan branden !
'
dit is wel 't geval bij de 2.5D vanaf ergens '99

OVE

bedankt!

Voor eens en voor altijd:

Wat zijn nu de voor- en nadelen van het afsluiten egr?

Gunnar

Voordeel is dat je inlaattraject schoner blijft en je motor propere lucht inademt. Nadeel is dat hij iets minder snel opwarmt en dat je NOX emissies hoger liggen.

www.medusa-motorsports.be
winnoc@medusa-motorsports.com
+32488868381

toppertje

Citaat van: kyro op 03-04-2008 10:18:19
Citaat van: OVE op 03-04-2008 09:04:39
Wat ik inmiddels wel op dit forum heb begrepen is dat het storingslampje op het dashboard gaat branden

bij jouw '97er TDI zal er na afdoppen van de egr geen storingslampje
gaan branden !
'
dit is wel 't geval bij de 2.5D vanaf ergens '99


idd bij die van mij(2.5D 2000)gaat het lampje branden,maar ik was dan van plan om mijn
egr softwarematig uit te laten schakelen.
dan gaat nl mijn motorstoringslampje ook niet meer branden
Citaat van: Gunnar op 03-04-2008 12:14:27
Voordeel is dat je inlaattraject schoner blijft en je motor propere lucht inademt. Nadeel is dat hij iets minder snel opwarmt en dat je NOX emissies hoger liggen.



van het niet sneller opwarmen maak ik mij niet druk,heb nl een standkachel

toppertje

nou, probleem opgelost!
dit weekend mijn auto laten chippen en de egr-regeling software-matig af te laten sluiten.
na terug plaatsen van de computer met de herprogrameerde chip een proefrit gemaakt waarbij een niet al te frisse lmm aan het licht kwam!!
na het vervangen door een nieuwe:super!! wat een trekkracht
toch vreemd, omdat bij mij de klachten hoofdzakelijk in het lage toeren-bereik
zat,terwijl bij anderen je vaak hoort dat ze klachten hoger in de toeren hebben zoals een topsnelheid die niet meer gehaald wordt ed.

elianmars

Citaat van: toppertje op 06-04-2008 21:59:08
nou, probleem opgelost!
dit weekend mijn auto laten chippen en de egr-regeling software-matig af te laten sluiten.



Mooi dat je van je probleem af bent!

Mag ik vragen waar je de wagen hebt laten chippen?

toppertje

#43
Citaat van: elianmars op 06-04-2008 22:19:28
Citaat van: toppertje op 06-04-2008 21:59:08
nou, probleem opgelost!
dit weekend mijn auto laten chippen en de egr-regeling software-matig af te laten sluiten.
Mooi dat je van je probleem af bent!
Mag ik vragen waar je de wagen hebt laten chippen?

hoi elianmars.
heb de auto laten chippen bij fasttech in neede.
indruk is goed,en in mijn ogen hebben ze daar wel kijk op het chip gebeuren,
en veel verstand van de hedendaagse techniek.

elianmars

Foute quote, maar bedankt voor het antwoord  ;)

Mooi om te lezen dat ze het EGR verhaal voor elkaar kunnen krijgen.

Binnenkort maar eens een afspraak gaan maken  :)