V70 TDI: Motor trekt niet zoals het hoort

Gestart door OVE, 12-03-2008 10:57:56

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

OVE

Mijn V70 tdi uit 1997 met 175 dkm heeft sinds een aantal dagen aanzienlijk minder trekkracht dan ik gewend ben.
Vooral merkbaar als ik 80 km/h in 5 rijd en in dezelfde versnelling wil accelereren. Ik kan het gas tot op de bodem trappen maar mijn auto komt heel langzaam op snelheid. Normaal gesproken moet een tdi na het overbruggen van het turbogat trekken als een lier.
Zou het een defecte LMM c.q. LHM kunnen zijn?









Mods edit
HOOFDLETTERS uit titel verwijderd

thuur

Pomptiming laten afstellen (dus riem+via computer).

Oh, heb jij zo'n toets??



Gr :)

reneetje

Zal waarschijnlijk de LMM wezen, bekend kwaaltje en sluipt er zo langzaam in.

Gaat een wereld voor je los als je een nieuwe gemonteerd hebt. :D

Pomptiming zou idd ook kunnen , maar gaat vaak gepaart met slecht starten en veel rook/roet.
_________
(_l_|_,\____\,_
{----__---_(olllllllo)
()_)"""""()_)--"--)_)

Marc O.

...The Nile isn't just a river in Africa...

OVE

pomptiming en nokkenastiming is ongeveer 5 weken geleden helemaal in orde gemaakt. Hij reed toen ook als een speer.
Vorige week met de krokusvakantie over de Duitse snelwegen met 200+ gereden, geen probleem.
Heb inmiddels de volvodealer gebeld om de codes uit te lezen. Is een defecte LMM trouwens zichtbaar op de computer?

Quota

Vanaf 80 in zijn vijf draait de motor nauwelijks 1700 toeren, de turbo heeft op dat moment dus nog weinig toegevoegde waarde (plus dat het vliegwiel dit niet zo tof vind), oplossing is of meer geduld hebben, of ff terug naar 4, dan trekt 'ie als een lier!

OVE

Net terug van de dealer te Spijkenisse. Foutcodes uitgelezen, niets te vinden. Ook turbodruk en intercooler zijn in orde. Zal je altijd zien.

Ik begrijp dat indien je echt vlot wilt versnellen terug moet schakelen alleen viel het mij op dat mijn auto de laatste paar dagen trager versnelt dan gebruikelijk.
Heb niet even geklokt hoe lang mijn auto er over doet van 80 naar 120 in 5e versnelling: ongeveer 14 seconden. Dat is volgens mij langzamer dan gebruikelijk.
Tevens valt het mij op dat de auto meer diesel verbruikt.

OVE

Ik ga de 22e naar de sleuteldag te Goes. Indien mijn LMM inderdaad defect blijkt te zijn. Wie weet waar ik zo'n ding voordelig kan kopen? Is de LMM eenvoudig zelf te vervangen?

reneetje

Ding kost bij de volvo dealer iets van 300 meen ik , maar is bij de VAG stukken goedkoper, hang me aan deze info niet op , maar zullen anderen wel weten :P
Vervangen is goed zelf te doen.

Beste manier om te controleren of je lmm aan het sterven is:

Checken door 0-100 km/h: dit moet in 10 sec. te doen zijn. En de top moet gemakkelijk 200 zijn. Bij een defecte llm is dit veel lager.

Niemand in de buurt waarvan je de lmm even kunt proberen?
_________
(_l_|_,\____\,_
{----__---_(olllllllo)
()_)"""""()_)--"--)_)

elianmars

Citaat van: Quota op 12-03-2008 14:55:45
Vanaf 80 in zijn vijf draait de motor nauwelijks 1700 toeren, de turbo heeft op dat moment dus nog weinig toegevoegde waarde (plus dat het vliegwiel dit niet zo tof vind), oplossing is of meer geduld hebben, of ff terug naar 4, dan trekt 'ie als een lier!

Mijn wagen is(nog) niet gechipt, maar ik hoef echt niet terug te schakelen om vlot vanaf 80 km te versnellen.
Zelfs bij snelheden boven 150 km per uur voel ik de wagen duidelijk trekken, als ik het gaspedaal dieper intrap. 

RRRRR_Ramon

Citaat van: Quota op 12-03-2008 14:55:45
Vanaf 80 in zijn vijf draait de motor nauwelijks 1700 toeren, de turbo heeft op dat moment dus nog weinig toegevoegde waarde (plus dat het vliegwiel dit niet zo tof vind), oplossing is of meer geduld hebben, of ff terug naar 4, dan trekt 'ie als een lier!

Het maximum koppel komt bij 1900 toeren vrij, bij 1700 begint de turbo echt wel mee te blazen hoor  :eusa_whistle:.

Citaat van: elianmars op 12-03-2008 18:10:00
Mijn wagen is(nog) niet gechipt, maar ik hoef echt niet terug te schakelen om vlot vanaf 80 km te versnellen.
Zelfs bij snelheden boven 150 km per uur voel ik de wagen duidelijk trekken, als ik het gaspedaal dieper intrap. 

Ik heb dan een automaat dus het terugschakelen heb ik niet in de hand, al moet ik zeggen dat hij boven bepaalde snelheden niet eens uit de lock-up gaat maar toch behoorlijk accelereert. Mijn auto loopt ook heel vlot van zeg 100 naar de 170, je voelt dan echt wel versnelling.
🇸🇪 Volvo FMX 6x6 460 Lastbil 🇸🇪
🇸🇪 Volvo V70 T4 AT Ocean Race Herrgårdsvagn 🇸🇪

OVE

Tot voor een paar dagen terug kon ik ook vlot versnellen bij 80 km/h in 5.
Zojuist even een stuk snelweg gereden (met alle gevaren van dien). Ik haalde veel langzamer dan normaal de 170 km/h. Ik had het idee dat ik werd tegengehouden ofzo. Vorige week haalde ik met gemak de 220+ in Duitsland.
Bij accelereren van 0 tot 100 lijkt het wel vlot te gaan maar dan rijd je ook hoog in de toeren.
Het is meer merkbaar bij lage toeren.

RRRRR_Ramon

Citaat van: OVE op 12-03-2008 22:45:54
Tot voor een paar dagen terug kon ik ook vlot versnellen bij 80 km/h in 5.
Zojuist even een stuk snelweg gereden (met alle gevaren van dien). Ik haalde veel langzamer dan normaal de 170 km/h. Ik had het idee dat ik werd tegengehouden ofzo. Vorige week haalde ik met gemak de 220+ in Duitsland.
Bij accelereren van 0 tot 100 lijkt het wel vlot te gaan maar dan rijd je ook hoog in de toeren.
Het is meer merkbaar bij lage toeren.

Het waaide vandaag wel flink.........  :eusa_think:  ;)

Is je brandstoffilter niet gewoon vuil/water of wordt er ergens valse lucht aangezogen in het brandstofsysteem.....

Anders gewoon de LMM hoor. Ik heb hetzelfde gehad, het sluipt erin en ineens merk je het. Ik heb toen een originele Bosch LMM via Ebay.de gekocht voor €104,- incl.verzendkosten.  ;D   
🇸🇪 Volvo FMX 6x6 460 Lastbil 🇸🇪
🇸🇪 Volvo V70 T4 AT Ocean Race Herrgårdsvagn 🇸🇪

Quota

Gisteren nog ff gechecked, maar bij 80 op de klok draait mijn motor (volgens de toerenteller) net 1600 toeren. Hij versnelt dan probleemlos, maar niet vlot, dat gaat pas vanaf pak'm beet 90+ km/u. Mijn auto is overigens (naar mijn weten) niet gechipped.

Gunnar

Ivm de turbomap van een 2.5TDI kan je hier kijken wat het ding doet, de Y-as is in dit geval de ingespoten hoeveelheid diesel.
De X as toerental en in de hoogte (Z-as) de gevraagde turbodruk in millibar.



En ivm de werking van de LMM :



De X-as is toerental, de Y as is gemeten hoeveelheid lucht.
Als nu je LMM defect is dan gaat hij geen signaal van 950 meer geven maar bvb slechts 600. Kijk je dan op de map dan zie je dat de ingespoten hoeveelheid op de Z-as ineens een pak minder is.

www.medusa-motorsports.be
winnoc@medusa-motorsports.com
+32488868381