Chippen tdi

Gestart door Gert, 24-01-2003 08:51:38

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

ed

#30
Een diesel die 6500 toeren kan draaien in een auto?? heb ik nog nooit gezien!
850 2.5 10V => V70R => S60 D5 => V70n 2.4D nu: V70nn D5 en 850 2.5 20V silversand. Het gaat er dus weer op vooruit de laatste tijd!

Marc 0101.001

 ;D  Ach, ik vergeet weleens waarmee het topic ook alweer begonnen is....

Johann

Ed,

Als jij een auto hebt met een motor waarvan de zuigers moeten inslijten in de cylinder zou ik 'm al helemaal niet laten chippen.

Dit natuurlijk in het onwaarschijnlijke geval dat de motor het nog doet... ;D

Het gaat om de compressie veren welke voor een juiste gasdichte afdichting moeten zorgen.
Het inlopen van de motor op zich zoals dat vroeger nodig was is tegenwoordig niet meer nodig daar men al jaren met tolerantie paren werkt en de motoren dus al volledig "op maat" zijn.
Ook zijn de door de keuze van andere metalen de uitzettingen van de verschillende delen beter in lijn.

Het discussie punt blijft de zuigerveren en dan met name de compressie veren om precies te zijn in relatie tot het hoon patroon in de cylinder wand.
Feit blijft dat de compressie veer alleen dan volledige kracht op de cylinder wand uit gaat oefenen als de hoogst haalbare compressie aanwezig is in de verbrandings ruimte en dus ook druk achter de veren zet.

Nu is het volgens sommige mensen zo dat deze afdichting, de juiste afdichting, alleen in de eerste levens uren van een motor tot stand komt en alleen dan wanneer de veer maximale kracht kan uitoefenen. Zo niet dan zal er altijd een slechtere afdichting zijn omdat "de kop er al vanaf is"

De motor zal altijd "een uurtje" rustig op toeren moeten komen en gechecked moeten worden op onvolkomenheden, vervolgens door een paar toerentallen gaan om te kijken of er zich vreemde resonanties voor doen en dan gaat gelijk de volle last er op.
(Ooit eens een Honda productie filmpje gezien, 8000 toeren vollast gelijk van de lopende band...)

Daarna kan het nog wel 10000 km duren alvorens de motor zijn maximale vermogen gaat leveren.





Ramon

Ramon zegt : HUBRAUM statt spoiler !

regiorunner

En een V70 TDI met 170 Pk? Te doen? (en wat kost dat)

denkweb

Dit topic is ook een stukje nostalgie... ik rijdt inmiddels al meer als 2 jaar met de auto zoals je kunt zien, heb geen centje spijt van de aankoop en nog veel minder van de chip die er in is gezet!! Informeer eens bij de chiptuners naar de tarieven (vaak ook Volvo 850 Clubkorting bij Rica voor de leden onder ons!)

Gert

Een mede-forumbezoeker waarschuwde me dat een 2.5D wel eens meer zou kunnen gaan roeten na chiptuning. Bestaat dit gevaar echt zodanig dat 'ie niet meer door de apk-roetmeting zou komen?
Verder vraag ik me af of voor een '99-er 2.5D met 275.000 km op de klok individuele tuning/optimalisatie (zoals o.m. Chippoint beweert te doen m.b.v. een vermogenstestbank) een must/aanrader is of dat een standaardtuning gewoon oké is. Heeft iemand hier overigens ervaring met Chipmeister in Leusden?
Rust roet...

850blazer

ik heb sinds een paar maanden een 850 tdi met 280000km, is het verstandig om deze te laten tunen?

t5karel

Citaat van: 850blazer op 18-03-2007 14:07:44
ik heb sinds een paar maanden een 850 tdi met 280000km, is het verstandig om deze te laten tunen?
A jawel joh ;D.
Track dragster from North.Ik ben slechts verantwoordelijk voor wat ik schrijf. Niet voor wat U begrijpt.

Turbobiker

Citaat van: 850blazer op 18-03-2007 14:07:44
ik heb sinds een paar maanden een 850 tdi met 280000km, is het verstandig om deze te laten tunen?

Effe zorgen dat alles gewoon goed in orde is (riem, waterpomp en ook de overige delen) en het zal geen enkel probleem zijn.
De Tussenpaus

Maarten

Heb net mijn V70 met 320000 laten tunen, geen seconde spijt van ;D
Groet Maarten
Helemaal standaard !!, op een : Rica-Chippie, 3" FDF downpipe , Ferrita exhaust , na dan !!!

onnaj

Ik heb de mijne laten chippen bij ca. 360.000 km. Nu staat de teller over de 380.000 heen en ik heb er geen seconde spijt van! Zelfs het olieverbruik is gewoon nihil gebleven en ook het koelwater heeft er geen nadelige gevolgen van ondervonden. De banden slijten iets sneller dat is het enige.

Het belangrijkste is dat je de auto altijd goed warmrijdt, d.w.z. een minuut of 20 normaal rijden en dan pas aan het gas gaan hangen. Ook op tijd de beurtjes geven is belangrijk. Hou je je hieraan dan kan zo'n audiblok heel veel hebben, zelfs meer dan 5 ton zal voor een gechipt blok geen probleem zijn lijkt me.

Vertigo

Citaat van: onnaj op 19-03-2007 11:31:13
Het belangrijkste is dat je de auto altijd goed warmrijdt, d.w.z. een minuut of 20 normaal rijden en dan pas aan het gas gaan hangen. Ook op tijd de beurtjes geven is belangrijk. Hou je je hieraan dan kan zo'n audiblok heel veel hebben, zelfs meer dan 5 ton zal voor een gechipt blok geen probleem zijn lijkt me.

Klopt, Daan (Denkweb) heeft nu ruim 5 ton op de klok van zijn TDI staan, is getuned (tot 174pk) bij een stand van 320.000 meen ik.

tackle

heeft waarschijnlijk te maken met je EGR klep. Als je die afdopt doet ie dat zowiezo niet meer.

Turbobiker

Citaat van: Gert op 15-04-2006 22:43:52
Een mede-forumbezoeker waarschuwde me dat een 2.5D wel eens meer zou kunnen gaan roeten na chiptuning. Bestaat dit gevaar echt zodanig dat 'ie niet meer door de apk-roetmeting zou komen?
Verder vraag ik me af of voor een '99-er 2.5D met 275.000 km op de klok individuele tuning/optimalisatie (zoals o.m. Chippoint beweert te doen m.b.v. een vermogenstestbank) een must/aanrader is of dat een standaardtuning gewoon oké is. Heeft iemand hier overigens ervaring met Chipmeister in Leusden?

Individuele tuning voor een standaardwagen is een onzin-verhaal, dat ze zelf een vermogenstestbank hebben betekent wel dat het zou kunnen. Maar als ze dat echt doen moet er geld bij... (tenzij je een dure chip uitgezocht hebt)

Bij de meeste tuners kun je wel terecht voor goede tuning van deze motor, is niet zo een probleem, gaan normaal gesproken ook niet méér roeten dan voorheen, maar dit zou ik bij de tuner goed navragen (wat je moet doen als je de test opeens toch niet haalt bijvoorbeeld? ::) )
De Tussenpaus