Het ENIGE welles/nietes winterbandendiscussietopic

Gestart door moderators, 24-03-2008 12:11:48

Vorige topic - Volgende topic

V70 classic

Citaat van: widebody op 30-11-2014 12:21:50
Citaat van: KIM op 30-11-2014 12:06:16
Zorg je wel dat je ze na 6 jaar hebt oogereden?
Dat is nl. de levensduur van een winterband.

dat redden ze bij mij meestal nog niet eens ;D. Nu 5e winter en dan zijn ze af als winterband :P. Daarna versneld opgebruiken en nieuwe bestellen.

Inderdaad.
Als ze als winterband zijn afgeschreven door gebrek aan profiel gewoon afrijden.
Spaar je je zomerbanden ook weer.

Ik rijdt de laatste jaren wel netjes maar 6 jaar met een set banden  :eusa_think:.
Lijkt me iets voor mythbusters  :eusa_shifty:
Het gaat niet om de bestemming,maar de reis ernaar toe.

widebody

Citaat van: V70 classic op 30-11-2014 12:34:27
Citaat van: widebody op 30-11-2014 12:21:50

dat redden ze bij mij meestal nog niet eens ;D. Nu 5e winter en dan zijn ze af als winterband :P. Daarna versneld opgebruiken en nieuwe bestellen.

Inderdaad.
Als ze als winterband zijn afgeschreven door gebrek aan profiel gewoon afrijden.

Ik rijdt de laatste jaren wel netjes maar 6 jaar met een set banden  :eusa_think:.
Lijkt me iets voor mythbusters  :eusa_shifty:

Met lingong of landsail zal je dat hypothetisch wel kunnen redden. Alleen 0 grip vermoed ik. ;D Veuls te harde compound :eusa_wall:. Ook de zomerbanden kan je +70tkm mee rijden, zolang er maar geen bochten in de weg zitten :o.

NinaPaul

Tja, dode mensen rijden ook niet zoveel  ::)

Dat die merken nog steeds verkocht mogen worden is mij een raadsel.
"There are also two kinds of truths: truth of reasoning and truths of fact. Truths of reasoning are necessary and their opposite is impossible; those of fact are contingent and their opposite is possible."
-Gottfried Leibniz

BBS

Citaat van: NinaPaul op 30-11-2014 13:20:18
Tja, dode mensen rijden ook niet zoveel  ::)

Dat die merken nog steeds verkocht mogen worden is mij een raadsel.
Ik-wil-wel-maar-ik-kan-niet banden zijn dat.....
Schijnveiligheid noemt men dat ook wel ;) "Ik rijd op winterbanden!" krijg je dan te horen, om vervolgens alsnog met 30 over de snelweg te sukkelen omdat meer dan 10 vlokken sneeuw vallen :eusa_wall: :eusa_wall: :eusa_wall:
Volvoloos....

Noot

Mijn winterbanden zijn nog van 2000.... :eusa_shifty:

grijzev70tdi

Ik heb achterop de 480 ook hifly's liggen. Voor wat ik ermee rijd en doe voldoet het prima. Geen winterband trouwens. Die moet ik nog een x regelen.
Grolsch, het klinkt al lekkerder

KIM

Citaat van: V70 classic op 30-11-2014 12:34:27

Inderdaad.

Ook dit is niet aan te raden. Winterbanden hebben heel slechte prestaties in de zomerperiode.

Daarom snap ik al die heisa om winterbanden op dit moment ook niet. Schijnveiligheid....

Ewout Schalkwijk

Winterbanden bij <0 graden is altijd beter dan zomerbanden. De norm van 7 graden is iets van 35 jaar oud en heeft niets meer van doen met de huidige compounds. Hier wordt die norm al eeuwen niet meer gehanteerd.

Wat KIM schrijft onderbouw ik helemaal. Je gare winterbanden in de zomer afrijden is gewoonweg dom. Die banden zijn waardeloos in de zomer. Daarom moet je ook niet in september/oktober (Nederland) al op winterbanden gaan rijden als de weersomsstandigheden niet winters zijn. Door de vele lamellen in de banden is de stabiliteit boven 0 graden veel minder dan bij vorst.  Het rubber wordt dan veel te zacht (dweilgedrag).

Winterbanden in de zomer zijn eerder gevaarlijk dan veilig. Slechte zijdelingse steun in bochten en dat op eventueel nat wegdek... :eusa_shifty:

De opmerking van BBS onderschrijf ik niet. Als je een beetje behoorlijk kan rijden in winterse omstandigheden is elke (goedkope) winterband beter dan een goede zomerband. Zelfs LingLong en HakkiTakkie.

In de Scandinavische landen geldt ook een wettelijke eis van 3mm op winterbanden, maar in praktijk is alles onder 4mm gewoon 'versleten'. Je hebt die millimeters echt nodig op sneeuw.

Zomerbanden wettelijk 1,6mm, praktijk 3mm. 1,6mm is levensgevaarlijk bij (plotselinge) regen.

Dit zijn de tips van de Noorse 'RDW' en men heeft hier al een paar jaar ervaring met 'winter rijden' dus deze 'regels' zijn redelijk uitgekauwd. Ze kunnen een op een toegepast worden in Nederland.

Ewout
Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the universe." - Albert Einstein

viking_in_shorts

Hmmm .. ik dacht even dat in Zweden de banden minimaal 4 mm profiel moeten hebben, dus dat heb ik even opgezocht. En wat schetst mijn verbazing:

--------------------------------------------------------------
Inga krav på att däck ska vara nya

Det finns inget ålderskrav för däck. Vid de undersökningar som har gjorts har man inte kunnat se någon tydlig försämring av gamla vinterdäcks friktionsegenskaper. Men det är viktigt att mönsterdjup och dubbutstick är bra och att däcken lagras svalt, torrt och mörkt.
--------------------------------------------------------------

Even grof vertaald zeggen ze dat leeftijd geen invloed heeft op de kwaliteit.

Daar moet ik even over nadenken, want ik weet niet zeker of ik het daar wel mee eens ben ....

Ewout Schalkwijk

Citaat van: viking_in_shorts op 30-11-2014 18:01:32
Men det är viktigt att mönsterdjup och dubbutstick är bra och att däcken lagras svalt, torrt och mörkt.

En dat vertaalt zich hier in droge cijfertjes, want wat is genoeg? Lastig bij een verzekeringszaak.
Daarom hier wettelijk 3mm en iemand die z'n hoofd gebruikt heeft in ieder geval 4mm.

Spijkers is een hele andere discussie, die zijn zelden echt bruikbaar. Lees: alleen op 100% ijswegen.

Leeftijdgrens? ik weet het niet, ik kom nooit in de buurt van zoveel jaren. Banden gaan bij mij maximaal 2 seizoenen mee.
Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the universe." - Albert Einstein

viking_in_shorts

Citaat van: Ewout Schalkwijk op 30-11-2014 18:12:32
Citaat van: viking_in_shorts op 30-11-2014 18:01:32
Men det är viktigt att mönsterdjup och dubbutstick är bra och att däcken lagras svalt, torrt och mörkt.

En dat vertaalt zich hier in droge cijfertjes, want wat is genoeg? Lastig bij een verzekeringszaak.
Daarom hier wettelijk 3mm en iemand die z'n hoofd gebruikt heeft in ieder geval 4mm.

Spijkers is een hele andere discussie, die zijn zelden echt bruikbaar. Lees: alleen op 100% ijswegen.

Leeftijdgrens? ik weet het niet, ik kom nooit in de buurt van zoveel jaren. Banden gaan bij mij maximaal 2 seizoenen mee.

Moet zeggen dat mijn winterbanden ook niet echt de kans hebben oud te worden, maar ik was wel verbaasd over de regel.
Recent een hoop gelezen over winterbanden. Het belangrijkste waar wij achter kwamen is dat "nordic" winterbanden gewoon bagger zijn ;P

Ewout Schalkwijk

Je kan 'onze' banden niet met 'europese' banden vergelijken want de eisen zijn compleet anders. In Nederland heb je geen ijsvelden die maandenlang op diepvriestemperaturen liggen, wij mogen nergens 180+ rijden. In Nederland ook niet, maar het gebeurt daar wel. Hier is dan niet eens mogelijk.

In Nederland kent men geen zes typen ijs en sneeuw, hier wel. Dus andere banden. Die Nokians die ik heb zijn echt super goed voor mijn doel, je mag er alleen niet harder mee dan 170km/h. Voor mij geen enkel probleem dus.

UserID25761

Ik wil mij absoluut niet met winterbanden bemoeien, maar heb toch een opmerking,
Het is Uiteindelijk wel de kunst van de bestuurder om dat ding op de weg te houden.
Hiermee bedoel ik te zeggen, De meeste leaserijders hier in nederland denken een ding " ik heb winterbanden dus ik kan 180"
en er zijn ook mensen die ze wel goed weten toe te passen, en alsnog voorzichtig doen in de sneeuw.
de winterbandenbelevenis is hier in nederland puur aangepraat, hebben we ze nodig? misschien 3 dagen.
Vroegah Had je gewoon michelins onder je volvo zitten, en reed je daar probleemloos de alpen mee door om je vervolgens weer naar een van de  terrassen in een zonnige badplaats te begeven.

Duidelijk verhaal nee niet echt, doe het ermee  :eusa_whistle:

leons850

Even tussen door, waar zien jullie die lease rijders die allemaal 180 rijden?  :eusa_think:
De laatste paar maanden valt het mij juist op dat half Nederland 100 rijdt.
Rij ik bijvoorbeeld op de A27 richting Gorinchem zie ik in de verte iemand een vrachtwagen inhalen en een enorme rij er achter.
vervolgens hij aan de kant en de volgende die 95 gaat rijden.
Ik wil gewoon de minimale snelheid rijden. :evil:
"Any intelligent fool can make things bigger and more complex... It takes a touch of genius – and a lot of courage to move in the opposite direction." ~Einstein

Ewout Schalkwijk

Citaat van: NickGR op 30-11-2014 19:10:26
Ik wil mij absoluut niet met winterbanden bemoeien, maar heb toch een opmerking,
Het is Uiteindelijk wel de kunst van de bestuurder om dat ding op de weg te houden.
Hiermee bedoel ik te zeggen, De meeste leaserijders hier in nederland denken een ding " ik heb winterbanden dus ik kan 180"
en er zijn ook mensen die ze wel goed weten toe te passen, en alsnog voorzichtig doen in de sneeuw.
de winterbandenbelevenis is hier in nederland puur aangepraat, hebben we ze nodig? misschien 3 dagen.
Vroegah Had je gewoon michelins onder je volvo zitten, en reed je daar probleemloos de alpen mee door om je vervolgens weer naar een van de  terrassen in zonnige badplaats te begeven.

Duidelijk verhaal nee niet echt, doe het ermee  :eusa_whistle:

Dat was misschien niet altijd even handig. De meeste verkeersproblemen hier en in de alpenlanden ontstaan door 'onaangepaste' buitenlanders.
Wekelijks staan hier de oost en zuid Europese vrachtwagens overdwars op een overgang omdat ze met totaal versleten of zomerbanden hier naartoe rijden. Of dat de schuld van de chauffeur of de eigenaar is boeit niet. Het ontregelt het verkeer wat zich wel aanpast aan de weersomstandigheden.

Een paar jaar geleden is een 'Europeaan' betrokken geweest bij een ernstig verkeersongeluk. Hij/zij reed op zomerbanden in januari. Gevolg: ingetrokken rijbewijs en een MEGA boete. Reken op 12.000+ kronen.

Nederlanders hebben niks te zoeken op zomerrubber in landen waar een winterklimaat heerst. :eusa_sick: Dan ook vaak nog geen kettingen in de auto hebben.