Het ENIGE welles/nietes winterbandendiscussietopic

Gestart door moderators, 24-03-2008 12:11:48

Vorige topic - Volgende topic

Blok70

Autoweek komt weer met de Winterbandentest. Mooie tijd om de ontbrekende "referentie zomerband" weer eens te duiden...  :eusa_clap:
Ik lees die wintertests al 20 jaar, en somewere along the way is die band eruit "verdwenen"  :eusa_think: Tót die tijd waren grip en remweg onder nat by far (werkelijk méters eerder stoppen...) beter met zomerbanden. Een reden voor mij om in Nederlandse winters voor de veilgste set up te gaan: een A-merk zomerband (mijn voorkeur is Michelin).

Is er iemand hier die remweg en gripresultaten vd zomer vs winter "naast elkaar" krijgt? Tot die tijd heb ik gevoel gemanipuleerd te worden. En blijf ik hartstochtelijk adviseur van zomerbanden onder nat.

Note
Dat stuk hierboven uit de Volkskrant krijg ik niet geopend helaas, daar lijkt wat duidelijkheid te zijn gepubliceerd.

Note II
Onnodig te stellen wellicht dat omstandigheden in sneeuw búiten mijn zomerbanden advies vallen.

KIM

Ik ben daar ook benieuwd naar. Ik gebruik wel winterbanden maar kies het moment van de wissel wanneer de buitentemperatuur niet meer boven de 7 graden uitkomt.
Wat ik wel weet uit ervaring is dat op de natte slipbaan winterbanden altijd in het voordeel zijn (dat is echter een simulatie van aangereden sneeuw).

V70R^2

De Michelin cross climate is wat dat betreft dan de beste keuze voor een natte Hollandse winter denk ik.

Maar sneeuw afvoeren zonder die ribbels zal die dan wel amper kunnen doen, ondanks dat het een all season is.

NinaPaul

Op sneeuw zijn de cross climates niet slecht, scoren iets slechter in testen dan andere 4 seizoenen en natuurlijk minder dan echte winterbanden.

Ikzelf vind voor die (ongeveer) 14 dagen sneeuw die ze hun bandenleven hebben gezien onder de '92 GLT meer dan voldoende, ook met aanhanger.
"There are also two kinds of truths: truth of reasoning and truths of fact. Truths of reasoning are necessary and their opposite is impossible; those of fact are contingent and their opposite is possible."
-Gottfried Leibniz

Blok70

... en dat dat plotse vertrek van de "Zomerreferentie band" simultaan loopt met de opkomst van de populairiteit (van de Winterband)....wekt bij mij geen vertrouwen. En dat is misschien onterrecht.

Als die zomerband zou falen, zou je toch nog meer winterbanden verkopen? komaan zeg....

Ook dat gel#l over steeds verbeterde compount en daarmee bredere temperatuurs-range/toepasbaarheid is uitlegbaar voor beide "smaken". Ook geen argument meer wmb.

Blijft staan dat ze gewoon ff die zomerband mee moeten nemen in die test. Voordat ik écht spoken ga zien  ;-)

Domaso

FREE LIMBABWE
  Limburg vrie!

V70R^2

" Nieuw is dat ook de kentekenhouder, die het gebruik van het voertuig zonder de vereiste winterbanden toelaat, een boete krijgt van € 75,-"

Goeie, de persoon welke het faciliteert aanpakken, zouden ze met meer dingen mogen doen!

V70 classic

Citaat van: V70R^2 op 18-11-2017 10:11:15
" Nieuw is dat ook de kentekenhouder, die het gebruik van het voertuig zonder de vereiste winterbanden toelaat, een boete krijgt van € 75,-"

Goeie, de persoon welke het faciliteert aanpakken, zouden ze met meer dingen mogen doen!

Doen ze in Dld wel met meer zaken.
Een bekende is bv te zwaar laden.
Dan krijgt ook de weegmeester een douw als ie je laat vertrekken.

Dit soort maat regels werken zeer goed.
Denk bv ook aan t rijden met een lege huif combi met storm.
Mogen ze ook wel iets mee.

Ook tenen krommend.
Op tv iemand aanhouden voor te snel rijden.
Voertuig kwijt.
Ooh hij is geleend.
Ja dan kunnen we m niet in beslag nemen wtf.

Gewoon doen.
Ziet de overtreder maar hoe ie de eigenaar schadeloos stelt.

:eusa_shifty:
Het gaat niet om de bestemming,maar de reis ernaar toe.

elianmars

Citaat van: V70 classic op 18-11-2017 11:10:50
Citaat van: V70R^2 op 18-11-2017 10:11:15

Doen ze in Dld wel met meer zaken.
Een bekende is bv te zwaar laden.
Dan krijgt ook de weegmeester een douw als ie je laat vertrekken.

Dit soort maat regels werken zeer goed.
Denk bv ook aan t rijden met een lege huif combi met storm.
Mogen ze ook wel iets mee.

Ook tenen krommend.
Op tv iemand aanhouden voor te snel rijden.
Voertuig kwijt.
Ooh hij is geleend.
Ja dan kunnen we m niet in beslag nemen wtf.

Gewoon doen.
Ziet de overtreder maar hoe ie de eigenaar schadeloos stelt.

:eusa_shifty:

Eens!

Maestro12

Citaat van: Domaso op 18-11-2017 08:29:12
Aangescherpte winterbandenregels in Duitsland: https://www.anwb.nl/auto/themas/winterbanden/winterbanden-in-duitsland?utm_source=nbauto&utm_medium=email&utm_campaign=nieuwsbrief_auto

Kun je nog steeds '4 seizoenen' banden gebruiken, zoals de crossclimates. Het gaat dus om de 3PMSF wintermarkering op de band (berg met sneeuwvlok erin) zolang je band hieraan voldoet zit je goed.
De ergernis over de slechte kwaliteit duurt langer dan de vreugde over de lage prijs!
V70, 1999, 481481km
7700 pk en 300.000 nm, is dat wat?

wijmar

In nederland is het allemaal commercie geworden aangezwengeld door de bandenboer. Twee dagen per jaar wat sneeuw. Pas je snelheid aan en de rest van het jaar rij je veiliger op je zomerbanden!! Wintersport is een heel ander verhaal.
WH

kulk

Snelheid maar met name rijstijl aanpassen aan de weersomstandigheden is altijd goed natuurlijk, maar winterbanden zijn niet alleen een plus bij sneeuw.

Of bedoel je dat je in de winter beter extra voorzichtig met je zomerbanden kan doen i.p.v heel het jaar op all-season banden rijden?
Daar kan ik mij ook wel in vinden voor wat dat waard is  ;D

V70geRwin

Citaat van: wijmar op 24-11-2017 11:39:15
In nederland is het allemaal commercie geworden aangezwengeld door de bandenboer. Twee dagen per jaar wat sneeuw. Pas je snelheid aan en de rest van het jaar rij je veiliger op je zomerbanden!! Wintersport is een heel ander verhaal.

De laatste keer sneeuw reed ik van nld naar dld. In nld schoot het niet op, op de snelweg kropen we vooruit, fijn op die zomerbanden door rijden. Over de grens sprong het gemiddelde omhoog. Niet dat het gevaarlijk is maar met winterbanden kan je gewoon veel meer in die omstandigheden. Voel je je als bestuurder terecht zekerder.

Commercie snap ik niet want als je op je winterbanden rijdt slijten je zomerbanden niet toch?

kulk

Maar die winterbanden rijd je wel eerder kaal dan zomerbanden als je ze eronder laat zitten als het weer warmer wordt.

Dat is commercieel wel weer aantrekkelijk  ;D

Verder nog de opslag van banden en (soms belachelijke) tarieven die gevraagd worden voor het wisselen van de wielen /banden.
Dat tikt lekker aan hoor, ik zou het wel weten als ik ergens een mooie schuur had, stallen maar die handel  ;)

widebody

Citaat van: kulk op 24-11-2017 12:08:06
Maar die winterbanden rijd je wel eerder kaal dan zomerbanden als je ze eronder laat zitten als het weer warmer wordt.

Dat is commercieel wel weer aantrekkelijk  ;D

Verder nog de opslag van banden en (soms belachelijke) tarieven die gevraagd worden voor het wisselen van de wielen /banden.
Dat tikt lekker aan hoor, ik zou het wel weten als ik ergens een mooie schuur had, stallen maar die handel  ;)

Ik denk dat dat bij veel mensen ook een deel van het probleem is. Geen ruimte voor opslag of geen zin/tijd om te wisselen.
Gelukkig heb ik zelf een bandenrek gemaakt, achterin de garage, staan normaal 3sets winterbanden/zomerbanden in. Vrouwlief, moeders en mijne. Grote compressor en het nodige gereedschap. In 20minuten  gewisseld, het pakken en opruimen van het gereedschap kost meer tijd ;D.
Ik weet van mijn buurvrouwtje, haar garage vraagt 175 voor de opslag en 25piek per wissel van de wielen. Absurd!