Het ENIGE welles/nietes winterbandendiscussietopic

Gestart door moderators, 24-03-2008 12:11:48

Vorige topic - Volgende topic

-D©©©L-

Citaat van: Misha op 27-03-2008 21:54:25
Citaat van: Ludo op 27-03-2008 21:50:39
Citaat van: pieter op 27-03-2008 21:36:01
Het is dus jouw woord tegen het woord van de Prodrive instructeur en wie er gelijk heeft weet ik niet. En Prodrive wordt overigens niet gesponsord door enig bandenfabrikant, volgens mij.

dat daaraan getwijfeld word snap ik niet. ???
heb je nooit ijsraces gezien?.
waarom hebben die auto's en motoren spikes nodig?.
zou een zool van (winter)rubber onder de schoenen voor een schaatser ook voldoende zijn?.
;D

Tuurlijk werkt het niet op ijs.

Niets werkt op ijs, dat weet iedereen toch ? het enige wat werkt is de ijslaag beschadigen, wat spikes en schaatsen bij het afzetten doen.

Ik ruik een nieuw patent; De warmwaterband ! Toepasbaar om met elke zomerband op ijs te kunnen rijden.

pieter

Citaat van: -D©©©L- op 27-03-2008 22:00:06
Citaat van: Misha op 27-03-2008 21:54:25
Citaat van: Ludo op 27-03-2008 21:50:39
Citaat van: pieter op 27-03-2008 21:36:01
Het is dus jouw woord tegen het woord van de Prodrive instructeur en wie er gelijk heeft weet ik niet. En Prodrive wordt overigens niet gesponsord door enig bandenfabrikant, volgens mij.

dat daaraan getwijfeld word snap ik niet. ???
heb je nooit ijsraces gezien?.
waarom hebben die auto's en motoren spikes nodig?.
zou een zool van (winter)rubber onder de schoenen voor een schaatser ook voldoende zijn?.
;D

Tuurlijk werkt het niet op ijs.

Niets werkt op ijs, dat weet iedereen toch ? het enige wat werkt is de ijslaag beschadigen, wat spikes en schaatsen bij het afzetten doen.

Ik ruik een nieuw patent; De warmwaterband ! Toepasbaar om met elke zomerband op ijs te kunnen rijden.
;D

Tuurlijk zijn spikes/schaatsen beter, daar heb ik ook niet aan getwijfeld. Maar ik kan me voorstellen dat een goed geprofileerde zachte rubberen schoenzool iets minder slecht presteert dan een hardere minder geprofileerde rubberen schoenzool.

Zomaar wat gegoogled:
Winterbandentest 2005 / 2006: 175/65 R 14 T geeft aan:

"In deze test heeft ook een zomerband – die in de zomerbandentest 2005 vier sterren scoorde – meegedaan om een indruk te geven wan de wintereigenschappen van moderne zomerbanden.
De test op de met sneeuw bedekte bergpas (zie 'hoe wordt er getest') bleek vanwege de slechte grip van de zomerband niet mogelijk. Schrikbarend is het resultaat van de remmetingen, al bij een remming vanaf 30 km/h op sneeuw verdrievoudigd de remweg ! Uit de tests bleek dat in zijn algemeenheid gesteld kan worden dat een auto met zomerbanden op sneeuw een minimaal twee keer zo lange remweg heeft als een auto met winterbanden. De vertraging van een auto
met zomerbanden op sneeuw is slechter dan die van een auto met winterbanden op ijs en ook dit is onthutsend.
"

Of zie:
http://www.meteodelfzijl.nl/joomla/index.php?option=com_content&task=view&id=191&Itemid=1
35 meter remweg voor een zomerband, tegenover 23 meter voor een winterband.

Misha

Citaat van: pieter op 27-03-2008 22:33:35

De test op de met sneeuw bedekte bergpas (zie 'hoe wordt er getest') bleek vanwege de slechte grip van de zomerband niet mogelijk. Schrikbarend is het resultaat van de remmetingen, al bij een remming vanaf 30 km/h op sneeuw verdrievoudigd de remweg ! Uit de tests bleek dat in zijn algemeenheid gesteld kan worden dat een auto met zomerbanden op sneeuw een minimaal twee keer zo lange remweg heeft als een auto met winterbanden. De vertraging van een auto
met zomerbanden op sneeuw is slechter dan die van een auto met winterbanden op ijs en ook dit is onthutsend.
"

Of zie:
http://www.meteodelfzijl.nl/joomla/index.php?option=com_content&task=view&id=191&Itemid=1

Precies.. onzinnig in NL dus.

En dat zomerbanden in sneeuw het slechter doen dan winterbanden op ijs.. nauwelijks verassend ook. En wederom overtuigende argumenten dat het in NL onzinnig is.

Citaat van: ClaudiaMisha snapt het. :azn:
Citaat van: Marc O. op 16-08-2013 20:42:45Ja, zie je wel, Misha snapt het

pieter

Citaat van: Misha op 27-03-2008 22:36:49
Citaat van: pieter op 27-03-2008 22:33:35

"

Of zie:

Precies.. onzinnig in NL dus.

En dat zomerbanden in sneeuw het slechter doen dan winterbanden op ijs.. nauwelijks verassend ook. En wederom overtuigende argumenten dat het in NL onzinnig is.

Ja, maar het ging nu over de vergelijking zomerband-winterband op ijs en niet of het nu zinnig is in NL  :eusa_naughty:
En als de zomerband het op sneeuw al slechter doet dan de winterband op ijs, dan zal de zomerband op ijs het zeker slechter doen.

En overigens noemen ze niets over de prestaties van de winterband op droge/natte wegen bij temperaturen < 7°C of voor mijn part 0°C, dus kun je o.b.v dit verhaal niet concluderen dat het in NL onzinnig is. Dat is weer de volgende discussie  :P

En zoals ik ervaren heb doen mijn winterbanden het dan niet slechter dan de zomerbanden. En de paar dagen dat er sneeuw/ijs ligt en ze het beter doen is dan mooi meegenomen  ;)
Daar komt nog bij dat mijn zomerbanen in 2x een half jaar versleten zijn en mijn winterbanden zoals het er nu uit ziet wel minimaal 3x een half jaar mee gaan (tot 4 mm), dus financieel is het nog voordeliger ook (en beide kilometrages zijn vergelijkbaar).
als ik tenminste de nieuw aangeschafte 18" velgen voor de zomerbanden niet meereken  :eusa_whistle:

en het weer op gang brengen v/d discussie is prima gelukt  ;D

Turbo-Geek

Financieel gezien is gewoon gelul in mijn ogen ...... Je moet die extra set ook aanschaffen en tenzij je crap banden monteerd ben je met winterbanden in dezelfde maat een stuk duurder uit !
Aangezien je een BBK hebt zal je echt geen 15" setje monteren en dus minstens 17 of zelfs 18" en dat is kassa.
Natuurlijk ben je dan een tijdje van het banden kopen af aangezien het lijkt alsof je pak hem beet 2x zo lang ermee doet maar de kosten zijn ook minstens 2x zo groot.
-------------------------------------------------------
  The things you own end up Owning you !

pieter

Citaat van: Turbo-Geek op 27-03-2008 23:47:14
Financieel gezien is gewoon gelul in mijn ogen ...... Je moet die extra set ook aanschaffen en tenzij je crap banden monteerd ben je met winterbanden in dezelfde maat een stuk duurder uit !
Aangezien je een BBK hebt zal je echt geen 15" setje monteren en dus minstens 17 of zelfs 18" en dat is kassa.
Natuurlijk ben je dan een tijdje van het banden kopen af aangezien het lijkt alsof je pak hem beet 2x zo lang ermee doet maar de kosten zijn ook minstens 2x zo groot.

Kosten 2x zo groot  ::)  :eusa_hand:
Ik weet echt wel wat mijn banden kosten. In mijn geval kosten 4 winterbanden (225/45/R17, Dunlop SP Winter Sport 3D) 136,40 euro meer dan een set zomerbanden (225/40/R18, Pirelli Pzero Nero).
Als ik dan voorzichtig reken dat ik 1,5x zo lang doe met de winterbanden, hou ik na 6 jaar 317,60 euro over  :P
En ook als ik ze met 18" winterbanden vergelijk blijft het voor mij goedkoper, dus geen gelul  :eusa_liar:

V70 classic

Als je dan toch winterbanden aanschaft neem ze dan smaller.
Hoe breder de band hoe minder de grip.
Zie onder meer de rally sport en ijsracen
Het gaat niet om de bestemming,maar de reis ernaar toe.

pieter

Citaat van: V70 classic op 28-03-2008 13:00:53

Heb je gelijk in. Alleen is dit de enige echt goede maat op mijn originele Canisto's en hebben deze het voordeel dat ze de velg beschermen, wat bij een smallere niet zo zal zijn.

V70 classic

Citaat van: pieter op 28-03-2008 13:04:37

Heb je gelijk in. Alleen is dit de enige echt goede maat op mijn originele Canisto's en hebben deze het voordeel dat ze de velg beschermen, wat bij een smallere niet zo zal zijn.

Je moet roeien met de riemen die je hebt  :eusa_think:

Turbobiker

Dat is omdat het aantal spikes gelimiteerd is. En op een smallere band staan ze dichter bij elkaar.

En als je echt in de sneeuw rijdt, is juist een brede band gunstiger (er van uitgaande dat je dus niet met spikes rijdt) terwijl in de regen in Nederland idd een smallere band vanwege de hogere druk per vierkante cm hoger is (Als je de bandenspanning verhoogd!!!!!!!!!) en je het water dus beter van onder het rubber vandaan duwt.
De Tussenpaus

pieter

Citaat van: Turbobiker op 28-03-2008 14:00:42

Dat is omdat het aantal spikes gelimiteerd is. En op een smallere band staan ze dichter bij elkaar.

En als je echt in de sneeuw rijdt, is juist een brede band gunstiger (er van uitgaande dat je dus niet met spikes rijdt) terwijl in de regen in Nederland idd een smallere band vanwege de hogere druk per vierkante cm hoger is (Als je de bandenspanning verhoogd!!!!!!!!!) en je het water dus beter van onder het rubber vandaan duwt.

Lars, die volg ik niet helemaal. Als je smallere banden monteerd heb je volgens mij minder contactoppervlak, terwijl het gewicht hetzelfde blijft en dus een hogere druk per vierkante cm.
De enige reden die ik kan bedenken is, dat bij gelijke druk de band zo zou vervormen dat het contactoppervlak hetzelfde blijft, maar dat kan ik me eigenlijk niet voorstellen  :eusa_think:

Citaat van: 850 T5 Freak op 28-03-2008 18:15:52
Jeeeh op naar pagina 8  :eusa_dance:

;D ;D ;D

Gaat lukken denk ik  ;)

Haenzel

Ben zelf iemand die al ca 15 jaar met winterbanden rijdt. Het moment dat in de herfst tijdens het optrekken op een natte of koude weg de tractiecontrol begint te werken is voor mij een teken de winterbanden weer van stal te halen.
Ik ben het ermee eens dat goede zomerbanden dit moment wellicht kunnen uitstellen. Als ik echter zie op welke banden de gemiddelde nieuwe auto in Nederland wordt afgeleverd dan verdienen die niet het predicaat "goede zomerband". Praktijk is ook dat er niet meteen een ander setje onder zo'n nieuwe auto gaat. Mocht dat wel zo zijn dan is bij mensen die een mooi setje lichtmetaal kopen vaak de band een sluitpost. (heel aantrekkelijk een aanbieding met mooi lichtmetaal en slecht rubber!!!!!) In dat licht gezien is het in 9 van de 10 gevallen beter op winterbanden over te schakelen in de winter.
Dit is een algemeen beeld. Ik neem aan dat mensen op dit forum allemaal met het beste rubber rijden!!!
Het blijft altijd een combinatie van factoren; het moment al dan niet op winterbanden over te schakelen ligt in ieder geval anders. Bij mij speelt mee dat ik minimaal  2 x per jaar naar een  wintersportland ga en dus altijd op winterbanden rijd in de winter. Ik moet zeggen met een goed en veilig gevoel!!!!!

Yackall

Het enige wat jammer is, is dat mensen die winterbanden gebruiken tijdens de nederlandse 'winter' niet willen geloven (en dat is zeker wel aangetoond door diverse testen) dat bij droog en nat koud wegdek (tot nul graden) de gemiddelde A-merk zomerband een kortere remweg genereert dan de gemiddelde A-merk winterband....of in ieder geval, niet langer

Zodra de temperaturen oplopen boven de 7 graden, en al helemaal boven de 10 graden, wordt de remweg van een gemiddelde A-merk winterband een lachertje (gemeten tot 5 autolengtes meer).

NB: dat zijn omstandigheden waarbij niemand in nederland nog nadenkt over de situatie van het wegdek.

Dus mijn stelling is iets minder genuanceerd dan van anderen: het gebruik van winterbanden in nederland is volledig misplaatst en maakt de situatie op de weg alleen maar gevaarlijker, juist omdat de gebruiker denkt dat hij 'meer' grip heeft.

En dan zijn er inderdaad ook hele volksstammen die in april, mei en juni bij temperaturen van +25 gewoon nog op winterbanden rijden....

Volledig overbodige samenvattting: nee, dus.

V70 classic

Citaat van: Yackall op 07-07-2008 16:55:48
Het enige wat jammer is, is dat mensen die winterbanden gebruiken tijdens de nederlandse 'winter' niet willen geloven (en dat is zeker wel aangetoond door diverse testen) dat bij droog en nat koud wegdek (tot nul graden) de gemiddelde A-merk zomerband een kortere remweg genereert dan de gemiddelde A-merk winterband....of in ieder geval, niet langer

Zodra de temperaturen oplopen boven de 7 graden, en al helemaal boven de 10 graden, wordt de remweg van een gemiddelde A-merk winterband een lachertje (gemeten tot 5 autolengtes meer).

NB: dat zijn omstandigheden waarbij niemand in nederland nog nadenkt over de situatie van het wegdek.

Dus mijn stelling is iets minder genuanceerd dan van anderen: het gebruik van winterbanden in nederland is volledig misplaatst en maakt de situatie op de weg alleen maar gevaarlijker, juist omdat de gebruiker denkt dat hij 'meer' grip heeft.

En dan zijn er inderdaad ook hele volksstammen die in april, mei en juni bij temperaturen van +25 gewoon nog op winterbanden rijden....

Vandaar dus zou men het aansmeren van winterbanden in ons Nederland , of moeten onderbouwen met het klimaat dat we hier hebben of gewoon strafbaar maken.
Je mag hier ook niet op spikes of banden met van die harde blokken (volgens mij  monte-carlo studs verbeter me als ik ernaast zit) rijden, onder het moto ze kunnen er maar onder zitten onderweg naar Lapland .  :eusa_dance:
Dus als je die banden aansmeerd er even bij vertellen dat die krengen tot zeg maar Zwitserland bij schoonmoeder in de dakkoffer moeten  ;D  ;D
Want je zou bij +15 C maar in de 5e auto lengte staan / Liggen.  :eusa_think:

Turbo-Geek

Citaat van: Yackall op 07-07-2008 16:55:48

Het 'interessant' doen speelt ook mee ...
  The things you own end up Owning you !