Het ENIGE welles/nietes winterbandendiscussietopic

Gestart door moderators, 24-03-2008 12:11:48

Vorige topic - Volgende topic

Freakybaby

Ik vraag me zelfs af of Marc al net zo lang in zijn auto heeft gereden als ie eraan gesleuteld heeft ;D

Ik rij om 2 redenen op winterbanden: 1: het is vanaf ongeveer het einde van de straat verplicht (duitsland) onder bepaalde omstandigheden, 2: Begin '08 weer eens gemerkt dat zomerbanden op sneeuw echt geen succes is.

Maar als je het water in rijdt of van een klif af rijdt dan heb je niks meer aan winterbanden. Op lucht of water hebben ze toch niet zoveel grip.
Als ik jou rechts voorbij ga, zit jij te lang links!

Zoiets moois, en temperament, en af en toe zo enorm koppig, en kost me een fortuin? Ja, dat moet vrouwelijk zijn

Gunnar

Citaat van: elianmars op 21-10-2008 20:23:42
Ik stond in België geparkeerd op ijs en kon toch echt niet meer wegkomen met m'n winterbanden........  :eusa_shifty:

Dat is omdat je verkeerd geparkeerd stond en we je een wielklem geplaatst hadden :-)
www.medusa-motorsports.be
winnoc@medusa-motorsports.com
+32488868381

V70 classic

Citaat van: Freakybaby op 21-10-2008 22:28:26
Ik vraag me zelfs af of Marc al net zo lang in zijn auto heeft gereden als ie eraan gesleuteld heeft ;D

Ik rij om 2 redenen op winterbanden: 1: het is vanaf ongeveer het einde van de straat verplicht (duitsland) onder bepaalde omstandigheden, 2: Begin '08 weer eens gemerkt dat zomerbanden op sneeuw echt geen succes is.

Maar als je het water in rijdt of van een klif af rijdt dan heb je niks meer aan winterbanden. Op lucht of water hebben ze toch niet zoveel grip.

Kijk als een land het verplicht stelt kan ik het me voorstellen.
Maar in nederland rijd je 99.9 % van de tijd voor jan *** op die banden.
Als je dan dat kleine stukje dat je er voordeel aan hebt gewoon uitkijkt met de zomerband zal er weinig gebeuren.
Nu heb je van die slimmerikken die op sneeuw gewoon door blijven rijden met de max snelheid want op winterbanden kan dat  :eusa_wall:

En indeed op ijs werkt een winterband ok niet echt daar hebben ze spikes / kettingen voor.
Trouwens als je in duitsland rijdt op winterbanden moet je op sommige plaatsen nog steeds kettingen leggen omdat die banden op ijs niet werken.
Het gaat niet om de bestemming,maar de reis ernaar toe.

Turbobiker

Nogmaals: in duitsland ben je alleen verplicht je banden aan te passen aan de omstandigheden. Dus zolang het niet sneeuwt hoef je geen winterbanden te monteren.
De Tussenpaus

Steggen

Voor alle beterweters die mener dat winterbanden niet werken op ijs:

"Nokian Hakkapeliitta RSi is the top choice of several reviewers. The RSi even beats most studded tires at braking on ice in one top test, where it also beats all snow tires at accelerating on ice." :eusa_wall:

Deze band is een van de meest verkochte winterbanden zonder spijkers in Noord-Europa.

Lees meer op:
http://www.consumersearch.com/www/automotive/snow-tires

viking_in_shorts

Citaat van: Steggen op 22-10-2008 13:15:40
Voor alle beterweters die mener dat winterbanden niet werken op ijs:

"Nokian Hakkapeliitta RSi is the top choice of several reviewers. The RSi even beats most studded tires at braking on ice in one top test, where it also beats all snow tires at accelerating on ice." :eusa_wall:

Deze band is een van de meest verkochte winterbanden zonder spijkers in Noord-Europa.

Lees meer op:
http://www.consumersearch.com/www/automotive/snow-tires

Zit me in te houden niet even lekker met deze discussie mee te gaan. Wil toch 1 statement maken:

Volgens mij is het zo dat op ijs winterbanden meer grip hebben dan zomerbanden. Hoeveel meer, is maar de vraag.

Natuurlijk kan je dan vervolgens ook nog eens kijken naar ring-factoren zoals bandendruk, profiel diepte, temperatuur van de banden, etc. etc. Maar dat zou betekenen dat we op alle slakken zout gaan leggen. En dat doen we hier toch niet?

Johann

Klopt, winterbanden plakken iets meer op ijs, zomerbanden stoten het ijs af.

M a r c

En hoe zit het dan met die zogenaamde "all season" banden?  nou nou nou  ;D
Vragen?  Geen PB, maar graag mailen naar:

info@europeantuning.nl

Jolle Breeze Racing

Bij mij telt alleen mijn eigen ervaring, zit ook s'winters veel op kleine buitenwegen die s'avonds en 's nachts niet worden gestrooid.
Die momenten dat winterbanden nodig zijn ben ik blij dat ze onder mijn auto zitten. ook vindt ik dat onder koude, natte omstandigheden winterbanden meer grip hebben. Wat een ander ook denkt, ik doe wat ik zelf goed vindt.

Johann

Citaat van: M a r c op 22-10-2008 13:45:56
En hoe zit het dan met die zogenaamde "all season" banden?  nou nou nou  ;D

Die kun je het hele jaar door in de winter rijden..  :eusa_think:

Steggen

Hoeveel meer grip winterbanden hebben op ijs dan zomerbanden hangt af van het type rubber de banden gemaakt zijn. Hoe zachter het rubber, hoe beter op ijs, maar ook hoe slechter op asfalt. Winterbanden die geen hoge snelheiden aankunnen (max 160-170) zijn het meest geschikt op ijs en het slechtst op asfalt. Welk type winterband je neemt hangt af van waar je het meest op rijdt: meest asfalt-> harde rubber, veel op ijs-> zachte rubber.

Een "4-seizoenen-band" heeft eigenschappen die tussen een zomerband en een winterband ligger, dus niet ideaal in de zomer en niet ideaal in de winter.

Johann

Citaat van: Steggen op 22-10-2008 14:20:16
Een "4-seizoenen-band" heeft eigenschappen die tussen een zomerband en een winterband ligger, dus niet ideaal in de zomer en niet ideaal in de winter.

Beetje Wanli dus?

Ludo

straks gaat Reitse nog schaatsen op sandalen.   ;D

Barry_C70

Dang it, this morning it hit 5˚C, and with my crapped up front tires (most likely due to improper outlining) the ride wasn't as grippy as I would have liked. And it looks like its only gonna be getting colder.

The 17"'s go back on this weekend and the 19"'s will get tucked away till after the summer passes when they will get refurbished once again :).

viking_in_shorts