Het ENIGE welles/nietes winterbandendiscussietopic

Gestart door moderators, 24-03-2008 12:11:48

Vorige topic - Volgende topic

Lampje

Even reagerend op een oude posting:

Daar ben ik het niet mee eens; we hebben deze gladde delen juist overal liggen in de vorm van putdeksels, traimrails, strepen en last but not least de verdrijvingsstroken. Het schijnt een soort hufterproof vinylcoating te zijn.

Juist in uitwijksituaties kom je in 'split seconds' onder scherp sturende of ABSsende manouvres op dit soort 'terrein' terecht en juist dán heb je het grip nodig. Ik kan het weten want ben ook motorrijder en rijd de winter door, ook bij ijzel.

Wat wij doen op de motorfiets is, afhankelijk van de compound en de weersvoorspelling, is de band 'sipen'. Dit doen we met een heet gestookt tapijtmes. Aan de randen maken we inkepingen in de richting van de band. In het midden maken sipes dwars op de rijrichting. Daar tussen maken we diagonale sipes. Je krijgt hierdoor een soort 'grijpranden'. Dat komt mooi uit want we rijden vaak in modder of slijk.

Ook de afrolgeluiden zouden hierdoor verminderen en men zegt dat de slijtage ook verminderd, aangezien de band zijn warmte beter kwijt kan.

En dan nog het mooiste: de remweg kan bij nat weer, ongeacht de temperatuur, tot wel 30% afnemen ten opzichte van standaard banden (dus niet tov winterbanden, want die zullen wel in de buurt komen).

http://www.sipers.nl/include/wmv/bmw330.wmv

Hier een filmpje met een absoluut fout merk als voorbeeld, maar zie het maar gewoon als een blok dood metaal bij 40 km/u, dan valt het allemaal weer mee ;D

Schiet mijn theorie maar lek heren, ik ben benieuwd naar jullie mening!

Citaat van: Turbo-Geek op 24-03-2008 22:58:31
Zo'n gladde cirkel van zo'n testbaan is niet te vergelijken met de openbare weg. Maar goed als je van mening bent dat die banden dus in de regen NOG beter presteren dan moet je als voorstander wellicht kiezen om het hele jaar te rijden met winterbanden want het wegdek in ons land is heel vaak nat, ook in het voorjaar en hartje zomer.

Turbobiker

Compound is 90% van de eigenschappen. Je kunt idd iets spelen met extra gleufjes voor extra grip op gladde ondergrond, maar die zorgen weer voor minder stabiel gedrag bij droog en voor hogere slijtage.
De Tussenpaus

thuur

Citaat van: Lampje op 23-10-2008 09:55:47
Wat wij doen op de motorfiets is, afhankelijk van de compound en de weersvoorspelling, is de band 'sipen'. Dit doen we met een heet gestookt tapijtmes. Aan de randen maken we inkepingen in de richting van de band. In het midden maken sipes dwars op de rijrichting. Daar tussen maken we diagonale sipes. Je krijgt hierdoor een soort 'grijpranden'. Dat komt mooi uit want we rijden vaak in modder of slijk.

Ook de afrolgeluiden zouden hierdoor verminderen en men zegt dat de slijtage ook verminderd, aangezien de band zijn warmte beter kwijt kan.

En dan nog het mooiste: de remweg kan bij nat weer, ongeacht de temperatuur, tot wel 30% afnemen ten opzichte van standaard banden (dus niet tov winterbanden, want die zullen wel in de buurt komen).

Je zegt dat je het doet maar je hebt er geen ervaring uit 1e hand mee ???

Ik geloof niet dat een dergelijk eenvoudige ingreep louter positief effect kan hebben. En al helemaal niet in die mate. Want dat zou dit het wondermiddel zijn wat iedere Hollander gaat toepassen.

Just my 2 cents.

Gr ;)

Lampje

Alleen op de motor, een paar honderd kilometer op bevroren ondergrond. Ging goed, niet gevallen.

Heb ook in de Belgische Ardennen gereden zonder siping op bevroren ondergrond. Zeer verradelijk, twee keer gevallen op één dag. Je valt dan zonder enige waarschuwing; binnen 1/10 seconde lig je onder je motor.

Dus voor de auto zou ik het wel eens willen uitproberen...

V70 classic

Citaat van: Lampje op 23-10-2008 09:55:47
Even reagerend op een oude posting:

Daar ben ik het niet mee eens; we hebben deze gladde delen juist overal liggen in de vorm van putdeksels, traimrails, strepen en last but not least de verdrijvingsstroken. Het schijnt een soort hufterproof vinylcoating te zijn.

Juist in uitwijksituaties kom je in 'split seconds' onder scherp sturende of ABSsende manouvres op dit soort 'terrein' terecht en juist dán heb je het grip nodig. Ik kan het weten want ben ook motorrijder en rijd de winter door, ook bij ijzel.

http://www.sipers.nl/include/wmv/bmw330.wmv

Hier een filmpje met een absoluut fout merk als voorbeeld, maar zie het maar gewoon als een blok dood metaal bij 40 km/u, dan valt het allemaal weer mee ;D

Schiet mijn theorie maar lek heren, ik ben benieuwd naar jullie mening!

Citaat van: Turbo-Geek op 24-03-2008 22:58:31
Zo'n gladde cirkel van zo'n testbaan is niet te vergelijken met de openbare weg. Maar goed als je van mening bent dat die banden dus in de regen NOG beter presteren dan moet je als voorstander wellicht kiezen om het hele jaar te rijden met winterbanden want het wegdek in ons land is heel vaak nat, ook in het voorjaar en hartje zomer.

Opsnijden van banden is in nederland bij wet verboden  :eusa_naughty:
Het gaat niet om de bestemming,maar de reis ernaar toe.

Lampje

Arthur,

Nog even over die afrolgeluiden; die maken de banden op motor toch al amper. Daarnaast 103 dB uitlaat plus oordoppen in. Ik zou het verschil toch niet kunnen horen ;D

UserID6342

Citaat van: V70 classic op 23-10-2008 13:53:54
Gelukkig wel, dat zijn handelaars-praktijken..... Maar gebeurt helaas vaker als dat je denkt, een leek ziet het toch niet :( heb er al genoeg van gezien... Ook van gerenommeerde bedrijven hoor waar ze op een inruiler ofzo zaten. Erg jammer en bovendien levensgevaarlijk !

jobridaro

ik rij nu tot grote tevredenheid al 3 jaar op de Michlin Alpin 2, mijn dochter rijdt op de Alpin 3, deze heeft iets meer profiel en erg goede eigenschappen.
Onder de Mitsubischi L 200 jeep van ons liggen jaar rond Nokian winterbanden. Zitten veel in het terrein met deze auto en ongeveer 25000 km per jaar op de weg. Deze banden liggen er nu 45000 km op en de achterbanden zijn nu aan vervanging toe. Ook niet slecht, toch?

V70 classic

Citaat van: Dirk342 op 24-10-2008 10:47:09
Citaat van: V70 classic op 23-10-2008 13:53:54
Gelukkig wel, dat zijn handelaars-praktijken..... Maar gebeurt helaas vaker als dat je denkt, een leek ziet het toch niet :( heb er al genoeg van gezien... Ook van gerenommeerde bedrijven hoor waar ze op een inruiler ofzo zaten. Erg jammer en bovendien levensgevaarlijk !

Klopt helemaal maar ik plaatste de reply omdat ik nu weer een nieuwe term zag nl. sipen.
Volgens mij gewoon opsnijden.
En dan bij  een motor fiets  :eusa_wall:  :eusa_wall:
Als zo een lulhannes het karkas raakt betaald de gemeenschap weer een leven lang een Uitkering en behandelkosten  :eusa_shifty: .

Kijk in de rally/race wereld is het een gewoonte om bv een slick of regenband te voorzien van extra groeven om water of modder af te voeren.
Ze kunnen dan met twijfelachtig weer of wegdek met zachtere banden rijden , dus zijn ze sneller dan met de org regen of modderband .
Maar hier spreek je over bestuurders die proffesioneel rijden.
Daar is een dodelijk ongeval gewoon een bedrijfs risico dat je moet aanvaarden  :evil: .

En dan nog opsnijden met een gewoon mes ??
Je hebt er spec. gereedschap voor waarbij je de diepte kunt instellen .
Messsen horen thuis in een shussi bar.
Ik kan er maar 1 ding over zeggen , je geluk houd een keer op  :eusa_think: .

UserID6342

Citaat van: V70 classic op 24-10-2008 11:19:16
Klopt, is een electrische guts, guts wordt heet en "snijd" door het rubber heen, de vorm van de guts is dan tevens de vorm van je profiel. Ben er absoluut niet trots op maar heb het heel veel gebruikt en nee, niet bij Kwikfit :)

V70 classic

Citaat van: Dirk342 op 24-10-2008 15:17:07
Citaat van: V70 classic op 24-10-2008 11:19:16
Klopt, is een electrische guts, guts wordt heet en "snijd" door het rubber heen, de vorm van de guts is dan tevens de vorm van je profiel. Ben er absoluut niet trots op maar heb het heel veel gebruikt en nee, niet bij Kwikfit :)

Ik heb em ook veel gebruikt voor landbouw verkeer en vrachtauto's die veel off-road reden (6X6).
Maar zodra ze op de weg kwamen ging die troep er onderuit.
En anders ging dat vanzelf  ;D  ;D . met een doffe klap  ???

Maar om weer ontopic te komen denk ik dat het sipen of opsnijden genoeg is besproken.
Dus buiten de wedstrijd verband niet doen

hathü

Haha heb ik vroeger(30 jaar geleden) ook wel eens gedaan, bij diagonaal bandjes.  :eusa_whistle:

Lampje

Voor de duidelijkheid; ik kom niet in de buurt van het carcas met noppen van 2.5 cm.

Ik blijf zeker 1 cm van de bandoppervlakte af dus nog veel verder weg van het carcas.

Maar goed, jullie mening is duidelijk: niet gebruiken op wegbanden en de bestaande sipes in winterbanden zijn levensgevaarlijk :eusa_naughty:

theovh

Ik twijfel toch nog .

Heb het hele verhaal gelezen denk dat het aan de persoonlijke  situatie ligt.
Ik lees b.v.over vijf autolengte langere remweg.
Bij ons zijn veel 30 km wegen. dan moet je echt goed je best doen om dat verschil te halen

En we rijden niet veel over de autobaan.

Daar komt bij dat ik voor  100 euro een set winterbanden kan overnemen met ruim voldoende profiel.
En ben eigenlijk toe aan nieuwe banden voor.

Dus was ik van plan de winterbanden eronder te doen  en na de winter een set nieuwe banden voor te doen.

Ik heb wel eens gelezen dat winterbanden  in de winter minder slijten dan de zomerbanden in de winter?

Ik ben er nog niet uit
Wat heb je aan  veel paardekrachten als er een ezel achter het stuur zit.

Topsport180

De V70 is sinds afgelopen zaterdag voorzien van de winterbandjes (205/55/16 Vredestein Snowtrac 2 met V50 doppen; afgelopen zomer voor € 250 gekocht op Marktplaats). Ik woon in Duitsland en winterbanden zijn het hier helemaal. Rond 1 november zie je jan en alleman driftig banden verwisselen  ;D
C70 T5 - 122.000KM - 275pk/395Nm - handbak - leer/alcantara. 440 TD - 207.000 KM - lederen bekleding, ABS, airbag, airconditioning, 15 inch
http://www.autoweek.nl/forum/read.php?18,2777375,2779221#msg-2779221