Het ENIGE welles/nietes winterbandendiscussietopic

Gestart door moderators, 24-03-2008 12:11:48

Vorige topic - Volgende topic

ed

Precies! Ik denk dat de mensen die hier het hardste schreeuwen dat het allemaal niet zo'n vaart loopt nog nooit met winterbanden hebben gereden. Ik was zelf ook altijd anti winterband. Vond het allemaal maar een beetje geldklopperij. Totdat ik een paar weken terug gewoon niet meer weg kwam in de sneeuw. Heb ze toen aangeschaft en ik was heel erg verbaasd over het enorme verschil. Bij ons in het dorp is er niet meer te rijden met zomerbanden. Het is zo erg dat mijn vrouw van de week metde V70 de kindjes is gaan halen terwijl ze veel liever in de 850 rijdt. Ze is zeker niet bang uitgevallen achter het stuur, maar ze vond het echt onverantwoord. Op de zomerslofjes kom je simpelweg de straat niet meer uit. Je blijft ergens halverwege steken in de sneeuw.
Heb er gisteren ook voor haar winterbanden onder gezet, en ze reed vanmorgen met een grote grijns de straat uit.
Je kunt praten als Brugman, maar het rijd gewoon heel erg veel beter en veiliger dan met zomerbanden! En het verschil is te groot om winterbanden te negeren!. Voor je eigen en andermans veiligheid!
850 2.5 10V => V70R => S60 D5 => V70n 2.4D nu: V70nn D5 en 850 2.5 20V silversand. Het gaat er dus weer op vooruit de laatste tijd!

LPGLE

Citaat van: ed op 23-12-2010 10:12:47
En het verschil is te groot om winterbanden te negeren!. Voor je eigen en andermans veiligheid!
:eusa_clap:

BBS

Ik heb gisteren ook een discussie gehad over winterbanden wel of niet. En ik mocht even in de wagen van mijn broer tuffen, een A**a R***o, met winterwielen. Nu moet ik echter wel zeggen dat je verschil merkt.
Ik heb dus mijn mening iets bijgesteld, en er komen ooit winterbanden. Maar voorlopig is dit financieel niet haalbaar.
Ziektewet en mis ongeveer €1200/4 weken aan overuren en andere inkomsten. :o :eusa_sick:
Maar ooit komen ze er eronder, maar dan ook gelijk een setje stalen velgen scooren...
Volvoloos....

Turbobiker

Citaat van: sander2 op 23-12-2010 09:57:31
ik snap niet dat dit uberhaupt nog een discussie is! Iedereen die wel eens goede winterbanden onder zijn auto heeft gehad heeft ervaren dat het verschil in grip,remweg etc etc met name in de sneeuw giga is.  Of zouden ze in landen waar ze wel elk jaar met sneeuw te maken hebben en dus winterbanden verplicht hebben gesteld allemaal halve tammen zijn?!?

Discussie is er mede omdat ik nog steeds tegen winterbanden ben!!

Zolang het niet sneeuwt.

Nog steeds merk ik dat ik op een natte straat bij temperaturen rond de nul graden meer grip heb met mijn goede zomerband ten opzichte van mijn zeer goede winterband. Dus zolang het niet sneeuwt ben ik van mening (en diverse onafhankelijke testen bevestigen dat!) dat je veiliger onderweg bent met goede zomerbanden in de winter. Dus wisselen in september, wanneer de sneeuwkans nihil is, is gewoon dom.

Maar zeggen dat je de band moet nemen waar je je goed bij voelt is veel dommer. In de sneeuw heb je maar één optie: winterbanden. Anticiperen? Hoe anticipeer je bij een stoplicht lichtjes bergop met sneeuw op de straat? Zelfs op winterbanden heb je daar moeite weg te komen. Zomerbanden? Geen kans. Mijn grootste angst onderweg op een besneeuwde weg? Een kukel tegenkomen op zomerbanden. Want ik weet dat het op winterbanden al tricky is...

En ja, een hoop mensen overschatten winterbanden. Ook niet slim...

(nee, ik wissel niet dagelijks van banden (verkeer wel in de situatie dit tamelijk eenvoudig te kunnen doen) maar zodra de sneeuw enigszins weg lijkt te blijven gaan de zomerbanden er weer onder!)
De Tussenpaus

rpakuypers

Weet je wat dom is : jezelf in een posting enorm gaan tegenspreken .............. ;)

Groet,
Roger

LPGLE

Citaat van: M a r c op 22-12-2010 22:48:42
Citaat van: rpakuypers op 22-12-2010 22:11:12Met de 850 en de V70 ploeg ik tot nu toe overal nog doorheen en zolang ik niet abrupt rem, stuurcorrecties doe of fiks accelereren gaat het prima.

Groet,
Roger

En als je nu noodgedwongen ineens moet uitwijken of remmen? Laten we zeggen voor een paar spelende kinderen? Had je dan maar winterbanden gehad....
Kriebels lopen me over de rug nu ....

toevallig las ik dit vervolg topic net door vanmorgen .
Kijk ik even later op http://www.112achterhoek-nieuws.nl/ 
zie ik daar een volvo 850 / v70 staan ...

Meisje van 9 met de slee onder de auto .

wat een schrikken zeg .
Hoop dat het meisje er goed vanaf komt , al ziet het er zo niet best uit met een trauma heli .
En de schrik voor de bestuurder,  iemand van hier trouwens ?

Zo zie je maar dat anticiperen soms onmogelijk is , maar winterbanden kunnen ook bij dit ongeval een bijkomend voordeel zijn bij een onverwachte manouvre.

Chris

Citaat van: LPGLE op 23-12-2010 14:07:32
Citaat van: M a r c op 22-12-2010 22:48:42
Citaat van: rpakuypers op 22-12-2010 22:11:12Met de 850 en de V70 ploeg ik tot nu toe overal nog doorheen en zolang ik niet abrupt rem, stuurcorrecties doe of fiks accelereren gaat het prima.

Groet,
Roger

En als je nu noodgedwongen ineens moet uitwijken of remmen? Laten we zeggen voor een paar spelende kinderen? Had je dan maar winterbanden gehad....
Kriebels lopen me over de rug nu ....

toevallig las ik dit vervolg topic net door vanmorgen .
Kijk ik even later op 112achterhoek.nl  ....
zie ik daar een volvo 850 / v70 staan ...

Meisje van 9 met de slee onder de auto .

wat een schrikken zeg .
Hoop dat het meisje er goed vanaf komt , al ziet het er zo niet best uit met een trauma heli .
En de schrik voor de bestuurder,  iemand van hier trouwens ?

Zo zie je maar dat anticiperen soms onmogelijk is , maar winterbanden kunnen ook bij dit ongeval een bijkomend voordeel zijn bij een onverwachte manouvre.

En dat is nou precies waar het om gaat. Dat jij voorzichtig bent wil niet zeggen dat je niet in de problemen kan komen door iemand die dat niet is of door een onvoorziene omstandigheid.

Ik hoop dat men slim is in dit land en binnen 2 jaar winterbanden verplicht stelt!

Turbobiker

Citaat van: rpakuypers op 23-12-2010 10:46:51
Weet je wat dom is : jezelf in een posting enorm gaan tegenspreken .............. ;)

Nee, je hebt nu eenmaal grenzen aan de redelijkheid. En ik wil het niet zozeer op de man spelen en bedoel dan ook dit:

Citaat van: Chris op 23-12-2010 14:11:26
Ik hoop dat men slim is in dit land en binnen 2 jaar winterbanden verplicht stelt!

Klinkt positiever dan mensen dom noemen, maar een beetje confronteren is blijkbaar nodig.

Kijk er zo tegenaan: dronken rijdend kun je nog enige controle hebben. Met zomerbanden in de sneeuw heb je geen controle. Over dronken rijden zijn we het hier al eens, dan lijkt de volgende stap me ook logisch...

De Tussenpaus

Turbobiker

Citaat van: Chris op 23-12-2010 14:11:26

Overigens dan graag onder dezelfde voorwaarden als in Duitsland: verplicht als er sneeuw ligt!
De Tussenpaus

M a r c

Vielleicht sollst deine Nahme in "Turbofahrradfaher" aendern?  Im Deutschland ist doch alles besser und grosser...

;D
Vragen?  Geen PB, maar graag mailen naar:

info@europeantuning.nl

Luc

Slim in dit land? Zodra het een beetje sneeuwt loopt de hele economie vast, en de officiele winter duurt pas twee dagen en het zout is al op rantsoen...
Toyota Auris TS, Renault 19 Cabriolet

spijky

Citaat van: Luc op 23-12-2010 17:55:54
Slim in dit land? Zodra het een beetje sneeuwt loopt de hele economie vast, en de officiele winter duurt pas twee dagen en het zout is al op rantsoen...

Nederland is niet gewend aan sneeuw,ze moesten maar eens in het buitenland cursus volgen. over het omgaan met zout.

Dan moet iedereen zich eens een beetje aanpassen aan het weer, dus niet 130 km/h over de snelweg vlammen, en ook geen 10 km/h over de weg kruipen. (blijf dan binnen).

Ik heb afgelopen weken vele klanten moeten teleur stellen over de levering van winterbanden. (sorry,pas over 3 weken). Nou dan krijg je daarna lekkere reacties. (JA, en nu.  >:( hoe moet ik nu rijden) wat een zeurpieten. Met de mededeling dat ze dan maar op de zomerbanden moeten rijden, :o of een maandje eerder had moeten komen. Trap je ze helemaal op de tenen.

Winterbanden verplichten vind ik een goed idee.
My Bricksquad:
V70R FWD 2.3 Aut.  Nautic Blue Pearl
850 2.3 T-5R AUT Cream Yellow
242 2.1DL AUT.'77 Mojava Beige

Henkie P

Citaat van: Luc op 23-12-2010 17:55:54

Ja, dat snap ik ook niet, vroeger als men al dacht aan ijzel, ging de strooiwagen al door het hele dorp, nu is er al een paar keer flink sneeuw gevallen en in de woonwijken is nog helemaal niet gestrooid, ik weet dat we het zout in de pap niet verdienen, maar dit is toch wel heel zouteloos

ps, ik rijd ook voor het 2e seizoen op winterbanden, dus weinig last van de sneeuw.

Gouden Koets

Hier word ook amper sneeuw geschoven  :eusa_wall: Maar ik ben ook pro winterbanden, veiligheid niet alleen voor jezelf maar ook voor andere weggebruikers.

Voor mijn part verplichting vanaf het vriespunt ofzo.

sander2

Citaat van: Turbobiker op 23-12-2010 10:39:07
Citaat van: sander2 op 23-12-2010 09:57:31
ik snap niet dat dit uberhaupt nog een discussie is! Iedereen die wel eens goede winterbanden onder zijn auto heeft gehad heeft ervaren dat het verschil in grip,remweg etc etc met name in de sneeuw giga is.  Of zouden ze in landen waar ze wel elk jaar met sneeuw te maken hebben en dus winterbanden verplicht hebben gesteld allemaal halve tammen zijn?!?

Discussie is er mede omdat ik nog steeds tegen winterbanden ben!!

Zolang het niet sneeuwt.

Nog steeds merk ik dat ik op een natte straat bij temperaturen rond de nul graden meer grip heb met mijn goede zomerband ten opzichte van mijn zeer goede winterband. Dus zolang het niet sneeuwt ben ik van mening (en diverse onafhankelijke testen bevestigen dat!) dat je veiliger onderweg bent met goede zomerbanden in de winter. Dus wisselen in september, wanneer de sneeuwkans nihil is, is gewoon dom.

Maar zeggen dat je de band moet nemen waar je je goed bij voelt is veel dommer. In de sneeuw heb je maar één optie: winterbanden. Anticiperen? Hoe anticipeer je bij een stoplicht lichtjes bergop met sneeuw op de straat? Zelfs op winterbanden heb je daar moeite weg te komen. Zomerbanden? Geen kans. Mijn grootste angst onderweg op een besneeuwde weg? Een kukel tegenkomen op zomerbanden. Want ik weet dat het op winterbanden al tricky is...

En ja, een hoop mensen overschatten winterbanden. Ook niet slim...

(nee, ik wissel niet dagelijks van banden (verkeer wel in de situatie dit tamelijk eenvoudig te kunnen doen) maar zodra de sneeuw enigszins weg lijkt te blijven gaan de zomerbanden er weer onder!)

Hoe kun je nou "tegen"winterbanden zijn? Beetje hetzelfde als tegen cola light zijn ?!? Ik ben ook benieuwd welke onafhankelijke tests je bedoeld? Na een half uurtje googlen op allerlei onafhankelijk websites kom ik alleen tegen dat: het een achterhaald idee is dat winterbanden alleen veiliger zijn met sneeuw en dat ze eigenlijk koud-weer banden zouden moeten heten.

Daarnaast ga ik geen 6 keer per jaar van banden wisselen! De kans op sneeuw is het grootst in de wintermaanden dus is het toch verstandiger om gedurende die periode met winterbanden te rijden? Goede winterbanden hebben meer dan voldoende grip in koude en natte omstandigheden. Zomerbanden daarintegen hebben ontzettend veel minder grip in de sneeuw! September is wat vroeg maar eind oktober/begin november de winterbandjes eronder is niet heel vreemd lijkt me.