Nou Razorx-Fijne Hokken: LV-NJ

Gestart door razorx, 29-03-2008 19:58:03

Vorige topic - Volgende topic

classicT5

Uit interesse, wat moet je dan aanpassen om led te gebruiken?

Heb wel verhalen gelezen over volvo met can bus,  waarbij veel ellende is met a/m verlichting. Maar kan me bij onze auto's niet zo voorstellen wat het probleem is?

KIM

Dat zit m in de aansturing van de lampen. Ik weet niet precies hoe het bij Volvo zit maar bij andere merken zijn lampen gezekerd door de transistor waarmee ze geschakeld worden. Bij een verkeerde belasting flippen die dingen. Bij dergelijke auto's heb je ook een trailer module nodig als je aanhangerverlichting wilt aansluiten.

Van TL verlichting had ik nog niet gehoord; wel glasvezel en laser. Volvo is echter nooit erg vooruitstrevend geweest qua verlichting. Het heeft heel lang geduurd eer zij met Xenon kwamen. De Duitse merken zij innovatiever.

Ewout Schalkwijk

Citaat van: razorx op 07-12-2018 20:36:47
Jij vervuilt nooit Ewout. In tegendeel.
:-*

Citaat van: razorx op 07-12-2018 20:36:47

Voorzover ik weet is het rendement van een LED lamp vergelijkbaar met Xenon.

Je hebt dus een Watt of 30 ongeveer die in warmte omgezet wordt. Een Xenon kan tegen die hitte in haar omgeving.
LED's zijn daar niet dol op. Dus moet je die hitte uit de buurt van de LED afvoeren. Niet binnen het lamphuis maar daarbuiten en daar ligt juist het probleem: Daar zijn onze lamphuizen niet opgebouwd.

Maar nogmaals: Ik sta open voor iedere suggestie. Wellicht dat daar een mooi idee uit ontstaat.
Dank je voor je reactie. Wellicht moet ik mijn kennis op dat vlak weer updaten.

Maar een halogeenlampje in huis haalt makkelijk de 200 graden, zou dat in een auto veel minder zijn? Het kan idd wel zijn dat de ruimte tussen de stofkap en de lamphouder wellicht wat krap is.
Ik ga hetzelfde experiment binnenkort met de N XC70 doen. Zo goed bevallen die lampjes me.

Als het je kan helpen kan ik morgen na een stukje rijden de temperatuur direct op het koellichaam meten met zo'n laser thermometer.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the universe." - Albert Einstein

razorx

Dat vind ik absoluut interessant om te weten Ewout!

elianmars

Leuk om weer leven in dit topic te zien :)

@Ewout: geen gedoe met canbus met de leds?

Ewout Schalkwijk

Citaat van: elianmars op 07-12-2018 23:44:45
Leuk om weer leven in dit topic te zien :)

@Ewout: geen gedoe met canbus met de leds?

In een Peugeot Partner? Helemaal niks. Ook wel lekker zonder dat soort geneuzel.
Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the universe." - Albert Einstein

henry classic v70

Citaat van: razorx op 07-12-2018 18:20:45
@Henry: Hoe rook het? Mek ruikt wat zoetig.

Euh... hoe zal ik het noemen, meer thinner-achtig
620.000 km 2.5 10V '99 lpg Volvo V 70
305.000 km 1.6 16V '05 lpg Citroën C4

)()()sT

Citaat van: KIM op 07-12-2018 19:31:54
Ja de koplampen er uit. Ik was er ook al achter dat dat niet het werk is; zeker niet met dat prut systeem van de classic.
Ik ben wel van de Xenon afgestapt; ik vond het niet mooi meer.

Op zich vind ik het redelijk te wisselen met de unit in de auto. Oké, die kleine schroefjes zijn wat priegel maar meestal lukt het me wel om de xenon met dat open klemmetje te monteren.
De laatste jaren (toen mijn glazen ook die "staar" hadden) haalde ik de xenon er altijd uit voor de apk. Dit najaar ook weer gedaan en gelijk besloten de set er niet meer in te zetten. M'n V70 staat natuurlijk binnen in de winter dus mis de xenon niet.
Ik heb mijn oude glazen vervangen een paar jaar terug maar wel bewaard; ik ga eens aan de gang met die stickerverwijderaar deze winter.

Leuk dat je er "weer" bent Yits!

de Boeing

Jaaaaa Yits is back!!!!  :eusa_dance: :eusa_dance: :eusa_dance:  zeer waardevol!

En grappig, ik was na aanrijding met hert ook opzoek naar nieuwe (en liefst betere) lampen, ook al flink wat zitten lezen over led. Xenon heb ik gehad maar icm slechte 850 glazen is dat echt no-go. Dacht xenon over te slaan en ineens naar led maar dan ineens met de juiste projectoren erbij:  Zo iets bijvoorbeeld, niet goedkoop en zeker niet plug-and-play (heb gelukkig geen gebrek aan, al dan niet realistische, zelfbouwprojecten  8) )

elianmars

Citaat van: Ewout Schalkwijk op 08-12-2018 00:37:16
In een Peugeot Partner? Helemaal niks. Ook wel lekker zonder dat soort geneuzel.

Oh, ik dacht dat je ze in je NN geknutseld had  :eusa_shifty:

razorx

@the Boeing: Chique lamp van Aliexpress!

Ewout Schalkwijk

Citaat van: razorx op 07-12-2018 21:59:32
Dat vind ik absoluut interessant om te weten Ewout!

65,4 graden na een uur rijden bij -1 en een paar minuten stilstand. Ik kon ze gewoon aanraken.

razorx

@Ewout: Dank je!

Vandaag goot het niet dus de 2e koplamp ook ontdaan van de waas. Nu begon ik met Nafta in plaats van met MEK. Zo achteraf is het verschil tussen die twee niet heel groot. MEK heeft wel een andere leuke eigenschap: Het lost ABS op.
Dus als je door onachtzaam handelen een lipje van je 70 classic knippers breekt kan je MEK gebruiken op het lipje weer aan je knipper te vulcaniseren. Werkt verbluffend goed. Moeheid van het plastic verhelp je natuurlijk niet. Dan moet je er RVS gaas in smelten. Maar goed plastic heel je beter dan met verlijming.

Nog even een plaatje van de opgefriste koplampen:

Hmm die knippers steken nu wel heel dof af..

hilko73

't Is een soort van systeem! (© Buurman & Buurman)

Maestro12

Citaat van: razorx op 09-12-2018 14:00:45

Hmm die knippers steken nu wel heel dof af..

Die opmerking heb ik gisteren ook al eens gezien

Citaat van: robbar op 08-12-2018 17:10:34

Even een tip mocht je nieuwe koplampen monteren bestel dan gelijk nieuwe knipperlichten is geen gezicht zo  :eusa_shifty:

Zit te denken om een setje USA knippers te bestellen  :eusa_think:
;D ;D ;D
De ergernis over de slechte kwaliteit duurt langer dan de vreugde over de lage prijs!
V70, 1999, 481481km
7700 pk en 300.000 nm, is dat wat?