Nou Razorx-Fijne Hokken: LV-NJ

Gestart door razorx, 29-03-2008 19:58:03

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

pwassink

K heb (nog) geen ervaring met een 850 koppeling, maar er is een reden dat je dat ding met de voet bedient ..
Meeste drukgroepen zijn toch wel voorzien van forse veren, en t kost toch wel enige kracht die te bedienen.
als de diafragmaschijf naar z'n grootje is kan de hulpcilinder ook tever doorschieten en gaan lekken meen ik.
K zou ik elk geval eens even met dennis overleggen, voordat je rigoreuze beslissingen neemt ..
Amsterdam <> Rheden is wel een flinke sleep maar op een ambu oid is t nog wel te doen .

Fouten moet je niet gaan herhalen, dat hindert evolutie 🙂

razorx

#1336
Fred, bijna 400dkm, slave cilinder van de koppeling vervangen

Yes, up and running!

Het was inderdaad alleen de slave/werk/bedienings cilinder van de koppeling.
In Haynes staat het niet lekker beschreven en in Vida vind ik er niets over.
Dit onderdeel gaat normaal gesproken niet vaak kapot.

De laatste die Furness verkocht was twee jaar terug. Prijs 89,- incl. B.T.W. een borgring en 10% korting.
Elders kunnen ze daar een voorbeeld aan nemen.

Ik heb aardig zitten prutten, maar nu weet ik hoe het makkelijk gaat. Vandaar deze how-to.

Haal de ontluchtingsnippel van de oude er af met een goede steeksleutel 7.
Houd een opvangbakje en een doekje paraat.

Je ziet hier één van de lekplekken. De andere lekkage was bij de zuiger.

Nu kan je bij de hydraulische aansluiting. Draai deze los met een goede steeksleutel 12.
Voor een halfopen ring heb je niet echt lekker de ruimte.


Maak de hydraulische aansluiting goed schoon en verpak die in een plastic zakje tegen de troep.
Maak de seegerring los en schuif de cilinder naar links uit de ring.


De cilinder heeft een veer die plaatsing van de nieuwe bemoeilijkt.
Je hebt geen drie handen en ook niet de ruimte. Dus het volgende truukje:
Haal het plastic kapje van de startmotor. Zaag van een stukje 18mm multiplex een strook van 12 cm.
Schuin dat strookje aan het uiteinde met 6mm af.
Laat het doorzichtige beschermdopje nog even op de nieuwe cilinder.

Terwijl je de nieuwe cilinder voorzichtig met de platte kant naar achteren door de ring schuift,
duw je het blokje tussen de + aansluiting van de startmotor en de cilinder. Zo blijft de cilinder op zijn plek en heb je je handen vrij.

De seeger ring wel eerst over het rubber.

Het uiteinde van de cilinder moet weer lekker in de vork/gaffel vallen.

Zorg voor een Seeger ring tangetje:


Door het houten blokje heb je nu beide handen vrij om de ring te plaatsen in de riggel van de cilinder.


Verwijder de nippel, sluit de hydraulische leiding aan en plaats de nippel weer terug.
Kapje weer terug op startmotor.

Goed het ontluchten.
Ik heb diverse methoden gebruikt en werd al moedelozer en moedelozer.

Mijn oliepompje was te zwak om de vloeistof via de ontluchtingsnippel toe te voegen.
Ik heb geen vacuum pomp om de dennis850estate methode toe te passen, met de mond ga ik dit zeker niet doen.
De trappel, nippel open en dicht methode hield ik na 70 keer voor gezien. Ook niet leuk voor de nippel overigens.
Ondertussen floepten de foute staatshoofden als vloeken uit mijn mond.
Zou er dan toch meer aan de hand zijn?

Ok dan maar wat anders.
De Eezibleed gepakt en op het reservoir aangesloten. Reservewiel er op. Die hoef je echt niet eerst op een lagere druk te brengen.
De druk gewoon doseren door het luchtventiel wat te laten lekken.
Onluchtingsnippel open, koppelingspedaal in en voorzichtig bleeden maar. Houd de vulling van je Eezibleed en je reservoir in de gaten terwijl je de luchtaansluiting van de bleeder losjes op het ventiel van je reservewiel drukt.

Nog geen minuut later was ik van de belletjes af en stond de koppeling weer mooi naar boven.
Overtollige remvloeistof met een schone doek uit het reservoir gedept.

Moraal van het verhaal: "Go your own way". ;)

Koppeling doet het weer netjes. Komende tijd even in de gaten houden of de boel droog blijft.
Ik kan wel zeggen dat ik heel blij ben. Ik was toch bang dat er extra kosten zouden komen.

Vrolijke groet, wat eten en dan op naar een vet wreed groot glas gekoelde lijnolie.
Yits.

P.S. Het is essentieel schoon te werken, je wilt immers geen troep in het systeem.

-edit- wat detailpuntjes toegevoegd

Taranis

Mooie how-to! :eusa_clap:

En prettig dat het voor relatief geringe kosten weer gereparereerd is ;)

arjenT5R

Liquid propane, knock free, ice cold " go fast fuel "!!

V70 classic

Netje gedaan.
En creatief met je spec tool.

grts
Het gaat niet om de bestemming,maar de reis ernaar toe.

Jack v

Opnieuw het wiel uitvinden heeft geen zin, verbeteren wel.

razorx

#1341
@Jack en nuttig voor de anderen: Het was inderdaad waar wat je zei.
Als de gaffel/vork vrij is, zonder de hydrauliek, is de benodigde kracht beperkt.
Goed, je moet kracht zetten, maar niet extreem. Je voelt ook het moment waar de platen elkaar raken of loslaten.
De vrije beweging is ongeveer 3 á 4 cm.

Anyway, morgen even na ontluchten. Zeker bij gebruik van een eezibleeder een noodzaak.
De vloeistof wordt "wild" door deze methode.
In duidelijker termen: Er zijn nog veel vrijwel onzichtbaar kleine belletjes en die moeten eerst veranderen in een paar wat grotere belletjes.
Een nachtje rust is daar goed voor. En dan de restanten er uit werken.

-edit- de redenering van Peter had ook een goede logica, maar ik vermoed dat er wat slimmigheden in de koppeling zitten om de benodigde bedieningskracht laag te houden. Het verbaasde mij ook, zo veel kracht te bedienen met de hand.

Citaat van: pwassink op 16-04-2011 08:27:36
..
als de diafragmaschijf naar z'n grootje is kan de hulpcilinder ook tever doorschieten en gaan lekken meen ik.
..
Hier heb je een punt.
Zal ik morgen checken aan de hand van de patronen op de oude hulpcilinder.
Om te voorkomen dat Sas overmorgen weer met een Scenic moet rijden. ;)
Nogmaals bedankt voor het meedenken.

Daarnaast zal na een na-ontluchten het ontkoppelmoment mooi in het midden moeten liggen.
Zo nee: Rijdend naar Rhenen. ;)

razorx

#1342
Ik kon het toch niet laten:
Wat onderzoek op de oude cilinder gedaan.
Ik kan mij nu goed voorstellen dat ze te reviseren zijn.
In basis zou het vervangen van één rubber ring, een veer en een "stokje" voldoende zijn.
De ring heeft wel een aparte vorm. Geen standaard werk.

OK. De lekkage bij de hydraulische invoer is verklaarbaar.
Die moet ooit open zijn geweest, er was troep ingesloten tussen de flens het einde van de schroefdraad in de cilinder.
Ooit is er niet schoon genoeg gewerkt.

De grotere lekkage is ook zichtbaar:
Je ziet aan het einde van daar waar de zuiger beweegt een vuilophopingspatroon.
Behalve aan één kant. Het dichtingsrubber om de zuiger is te smal geworden, of de zuiger is gekanteld.
Dat laatste kan alleen als de zuiger voorbij het werkbereik is gekomen. Zeg maar een stukje naar buiten.
-edit- of de veer niet meer recht of met voldoende kracht drukt.

In ieder geval vond de vloeistof vrij baan langs één kant van het afdichtingsrubber.
Morgen even meten of de cilinder werkelijk buiten haar bereik heeft moeten werken.

En wat plaatjes toevoegen om het verhaal wat aanschouwelijker te maken.
En morgen direct op de gaffel het aangrijpmoment vergelijken mar die van Nrfh met zijn nieuwe drukgroep en platen.

Moraal: Het lijkt te werken, maar je moet er ook voor zorgen dat het zo blijft. ;)
Ik vermoed dat Peter een serieus punt heeft over het werkbereik.
Zal pogen de check aanschouwelijk te maken.

Ben

Ik zeg, Hanes herschrijven - foto's en teksten van Yits - bestseller, ook voor niet-autoliefhebbers  :eusa_think:

jeroen74

Zo'n cilinder is misschien wel te reviseren, maar hoe lang blijft het goed? Vaak gelezen dat een 'gereviseerde' hoofdremcilinder toch vaak na een paar maanden weer lek is. Zonder de cilinder op te boren en overmaatse seals te gebruiken blijft het gerommel denk ik. Voor cilinders die niet meer gemaakt worden (klassiekers enzo) is dit opboren (sommige bedrijfjes kunnen ze ook re-sleeven, dan komt er een bus in IIRC) uiteraard de enige mogelijkheid.

Bij mijn moeders Ka greep de koppeling weer aan, een seconde of tien na het intrappen van het pedaal. Dus geen pedaal wat op de vloer ligt.

KIM

Keurig Yits, zo'n how to.
Hopelijk is deze in de toekomst terug te vinden... (niet dat ik 'm nodig zal hebben ;D)

Ik heb ook zo'n easybleed en het nadel vond ik dat je weer een gedeelte van de vloeistof uit je reservoir moet halen, net zoals jij beschrijft. Verder wel een vreselijk handige tool.

razorx

#1346
Vanmorgen na-ontlucht, maar dat bleek niet nodig.

Peter had een raak punt met de opmerking dat de cilinder misschien door slijtage van de koppeling buiten haar werkbereik was gekomen, dus meteen maar gecontroleerd en vergeleken met die van Nrfh.

De afstand tussen het cilinderhuis en de gaffel gemeten met zowel ingetrapt als oningetrapt pedaal.
Gelukkig waren de waarden bij Fred exact gelijk aan die van Nrfh.

Hier zie je de oude cilinder van binnen (zuiger verkeerd om op plaatje):


De lekkende aansluiting:

Interessante afdrukken op de achterkant overigens.

Het drijfnatte rubber om het palletje:


Het ergste droop er bij demontage direct uit.

De scooter van Saskia nog een beurtje gegeven, Blokjes voor de Brembo's (!), bougie, carburateur en luchtfilter schoonmaken.
Wat zat er veel Olie/benzine mengsel in het luchtfilter.
Wat vroeg voor een ral membraan (6000km). Eerdaags maar eens kijken hoe het met de carterontluchting van dat ding (Neo's) zit.

Weer even terug naar de hulpcilinder van Saskia: Ik ben blij dat de ANWB man dat ding terecht verdacht.
Het verbaast me overigens dat de koppeling van Fred het nog zo goed doet. Fred heeft er een kleine 400dkm op zitten.
Ding is alleen maar een beetje zwaarder dan een nieuwe.

Of zou er ooit voor Thys de platen en drukgroep vervangen zijn?

Ik bespeur overigens dat mijn lichaam een ernstig lijnolietekort heeft.
Proost!

Yits.

KIM

Citaat van: razorx op 17-04-2011 19:51:52
Interessante afdrukken op de achterkant overigens.
Het lijkt wel op cavitatie. Dat treedt echter alleen op bij hydraulische pompen die veel volume verpompen bij plotselinge drukval. (cavitatie = imploderende luchtbelletjes).

Ben

Is daar niet gewoon met een hamer of een sleutel op gemept?

Vulk

Dat gebeur blijkbaar wel vaker. Ik heb ook een exemplaar waar met een hamer op gemept is.