Nou Razorx-Fijne Hokken: LV-NJ

Gestart door razorx, 29-03-2008 19:58:03

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 3 gasten bekijken dit topic.

KMvrtr

Zie je wel, jij rekent als ondernemer, en de meesten hier uiteraard niet.

razorx

Citaat van: KMvrtr op 01-09-2008 20:30:01
Zie je wel, jij rekent als ondernemer, en de meesten hier uiteraard niet.
Sorry mijn fout, ben het me niet eens bewust.
Zal hier wat duidelijker over zijn.

KMvrtr

Ach, maakt niet uit hoor. D'r zijn er hier ook een heel stel die het wel door hebben (en ook zo doen).
In ieder geval ga ik er nu van uit dat je jouw Volvo dus op de zaak rijd. ;)

number-88

Heden besteld bij VOLVO dealer

veerpootbrug Volvo 850 prijs 79.- euro inkl. btw...

Is inderdaad een zeer vriendelijke prijs? vreemd voor originele onderdelen..


razorx

Dag redelijk roekeloze ronkende roffelaars!

Mooi dagje om verder te gaan met de stage 0 van Fred.
Aan de beurt zijn de bovenste motorsteun, de TPS, de LPG mixer en een foute slang.

Bovenste motorsteun.
Daar kunnen we kort over zijn, die was aan gort.
Het makkelijkste krijg je de oude eruit, door met een ijzerzaagje van binnenuit tot de ring te zagen. Voorzichtig dat je niet te ver zaagt.

De PU exemplaren krijg je er relatief makkelijk in. Voor de Volvo exemplaren heb je speciaal gereedschap nodig of rommel je wat met een stuk draadeinde en wat plankjes. De buitenkant van de nieuwe steun ingesmeerd met wat kopervet en persen maar:


In dit stadium is het tijd een tweede plankje te nemen met een groter gat om hem iets door de houder te krijgen:



De gaskleppositiesensor (TPS).
Laatst, tijdens een testritje met Misha, begon het lambda lichtje te branden, code 2-2-3. Geen verassing, de TPS.
Een paar dagen daarvoor had ik er al eentje besteld. Had zo mijn vermoeden.
De oude, hier nog vast:


De oude gaskleppositiesensor losgehaald:

Tja als je dit ziet dan is het niet gek dat ie het niet goed deed. Na zoveel jaar mag de koolstofbaan van zo'n potmeter, want dat is het wel versleten zijn. Maar als er langs de O ring ook nog drek in de TPS komt dan krijgt die een heel slecht humeur.

De nieuwe met wat verse zuurvrije vaseline op de kontakten:


De LPG mixer en een fout aangelegde slang.
Ik kwam er achter dat de koelvloeistof slang naar de verdamper een wel heel vreemd traject volgde:

Wat is hier nu vreemd aan? Wel de slang maakt een bocht naar boven, op de foto niet al te goed te zien. En komt boven de radiator. Hierdoor kunnen luchtbellen ontstaan waardoor bevriezing binnen de verdamper een realiteit is.
Bovendien zit die slang zoals ie hier loopt erg in de weg.

De slang heeft een mooiere minder opvallende maar vooral lagere route gekregen.

Ik was toch bezig en wilde toch de twee gaatjes van de gasklep checken en de mixer afsluiting op het gasklephuis inspecteren.

De gasklep was redelijk schoon, zekerheidshalve toch maar schoongemaakt, inclusief de twee gaatjes.

Was benieuwd hoe de afsluiting van de mixer op de gasklep er uit zou zien:





De mixer van binnen:

Binnenin zit een zwarte ring die voor de afdichting kan zorgen. Niet al te veel vertrouwen hierin dus toch wat extra verzegeling in de vorm van warmtebestendige acrylaat toegevoegd.

Daarvoor nog even de mixer nog even schoongemaakt:


Ik heb nog twee leuke dingen in bestelling staan:
Een nieuwe verdamper, die is niet duur t.o.v. een revisiesetje en
een verloopkabel van de OMVL (AEB) computer naar de PC.

Piepen.
Remmen kunnen piepen, maar na vervanging van mijn blokjes was het wel heel genant.
Uiteraard braaf vet gebruikt waar dat moet.

Oorzaak: de nieuwe achterblokjes waren een mm. groter dan de oude.
de nieuwe blokjes lagen dus als het ware schuin op het niet afgesleten deel van de remschijf.

De blokjes met een vijl wat afgeschuind op de juiste plek en het gepiep was weg.

Als toetje kreeg Saskia een autoradio voor haar verjaardag. Een betaalbare Kenwood, prima ding.

Het was weer leuk vandaag, op naar de gekoelde lijnolie.
Proost!

Misha

Weer lekker bezig geweest Yits !
Overigens zie die connector van de TPS er ook niet best meer uit.
En wat een restrictor is dat, dat mengstuk.

Zou dit bewust gedaan zijn ? Jou zou toch zeggen dat het in theorie mogelijk moet zijn om de doorgang het zelfde te houden .
Zal wel met gas/luchtverhouding te maken hebben vermoed ik
Citaat van: ClaudiaMisha snapt het. :azn:
Citaat van: Marc O. op 16-08-2013 20:42:45Ja, zie je wel, Misha snapt het

razorx

Citaat van: Misha op 06-09-2008 21:09:44
Overigens zie die connector van de TPS er ook niet best meer uit.
Het ziet er erger uit dan het is, een doekje er over en even schonmaken met wat chemicaliƫn doet wonderen.

Citaat van: Misha op 06-09-2008 21:09:44
En wat een restrictor is dat, dat mengstuk.
Zou dit bewust gedaan zijn ? Jou zou toch zeggen dat het in theorie mogelijk moet zijn om de doorgang het zelfde te houden .
Zal wel met gas/luchtverhouding te maken hebben vermoed ik
Ik zat me er ook over te verbazen.

Ik vermoed dat het is om door de smallere opening een hogere lucht doorstroom snelheid te krijgen zodat het gas goed aangezogen wordt.

Misha

Citaat van: razorx op 06-09-2008 21:46:54

Ik zat me er ook over te verbazen.

Ik vermoed dat het is om door de smallere opening een hogere lucht doorstroom snelheid te krijgen zodat het gas goed aangezogen wordt.
Zou wel kunnen ja.
Bij een carburateur is dat natuurlijk al vanzelf geregeld.
Aan de andere kant zou je zeggen dat er genoeg onderdruk is, aldaar.
Citaat van: ClaudiaMisha snapt het. :azn:
Citaat van: Marc O. op 16-08-2013 20:42:45Ja, zie je wel, Misha snapt het

razorx

Citaat van: Misha op 06-09-2008 21:49:39
Citaat van: razorx op 06-09-2008 21:46:54

Ik zat me er ook over te verbazen.

Ik vermoed dat het is om door de smallere opening een hogere lucht doorstroom snelheid te krijgen zodat het gas goed aangezogen wordt.
Zou wel kunnen ja.
Bij een carburateur is dat natuurlijk al vanzelf geregeld.
Aan de andere kant zou je zeggen dat er genoeg onderdruk is, aldaar.
Mm, maakt me toch wel nieuwsgierig. Eerdaags maar eens wat gaan lezen.

elmarconi

Citaat van: razorx op 06-09-2008 22:30:58
Citaat van: Misha op 06-09-2008 21:49:39
Citaat van: razorx op 06-09-2008 21:46:54

Ik zat me er ook over te verbazen.

Ik vermoed dat het is om door de smallere opening een hogere lucht doorstroom snelheid te krijgen zodat het gas goed aangezogen wordt.
Zou wel kunnen ja.
Bij een carburateur is dat natuurlijk al vanzelf geregeld.
Aan de andere kant zou je zeggen dat er genoeg onderdruk is, aldaar.
Mm, maakt me toch wel nieuwsgierig. Eerdaags maar eens wat gaan lezen.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Venturi-effect
--
Autogas Inside . . .

razorx

Het zal wel in de naam zitten,

bedankt elmarconi en ik zal de groeten doen aan elventuri  ;) .

Yits.

razorx

Wat ben ik dol op pakketjes.
Ik had wat besteld bij Luccio Enineering te Amsterdam.

Vandaag de nieuwe OMVL verdamper binnen  R90/E 108,40 excl. B.T.W.  :eusa_dance: , maar niet voor nu.

Ik had nog wat anders besteld en dat zat ook in het pakje: 1 interfacekabel voor USB naar de OMVL ECU (66,39 ex)
De istallatie was soepel zonder gehannes of fouten. OMVL software van de website van vogelsautogas gedownload en testen maar.

Yes! Het werkt!

Op benzine:


Op gas:


Heel leuk, toerental, lambda en actuator waarde zijn allemaal real time. Logisch maar erg leuk om te zien!
Nu weet ik ook dat mijn toerenteller een te lage waarde aangeeft.

De configuratie van de ECU:

Die overlap valt over te discusseren.

Nog wat plaatjes:




Leuk speeltje en ook erg handig om even de lambda waarde te meten of al rijdend te checken.

Roffelende groet van Yits.

razorx

#237
Het leuke hiervan is dat ik nu ook zie dat: Of de aarding van de TPS lijn niet klopt, of dat de gasklep open blijft hangen.
Zal wel het laatste zijn.
Ik ben bang dat ik toch ook voor een volledig werkend obd 1,5  ;) diagnosesysteem wil gaan.

Jans Duiven

 :eusa_clap: :eusa_clap: :eusa_clap:
Prachtige fotoreportage met uitleg weer Yits!
Die stekker zag er inderdaad wel enorm verrot uit.

Hans

razorx

Het ergste is, en dat zie je heel erg in de blogs van Marco: Zoekt en gij zult vinden.
Er is altijd wel een rotte plek.

Maar het blijft leuk ontspannend werk.
Ik wil over ongeveer anderhalve week de gasverdamper vervangen.
Dus forummers omgeving Diemen: Vrouwen en dochters thuis en niet roken  :evil: