Nou Razorx-Fijne Hokken: LV-NJ

Gestart door razorx, 29-03-2008 19:58:03

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 5 gasten bekijken dit topic.

razorx

Als eerste, waarde roffelaars, druk ik hierbij de warme hoop uit dat u ook zo'n mooie sleuteldag gehad heeft als ik (Prins Bernhard stem met Duits accent).

Ten tweede wil ik Misha bedanken voor zijn uitstekende fotoreportage van het vervangen van de remblokken.
Zo'n reportage werkt tien keer zo fijn als de manual.
En Emiel bedankt dat je me er op attent maakte dat mijn onderste motorsteun bij de distributie wel verrot was.
Her en der zal ik wat kleine aanvullingen maken.

Vandaag:
-De remblokken rondom
-De motorsteun bij de distributie
-Plaatsing van een veerpootbrug

Het begon bij dit pakketje dat ik vanmorgen bij Furness ophaalde (uitgezonderd de remblokken):


De remblokken achter.
Met een heerlijk, niet te warm zonnetje en een blote bast aan de gang gegaan.
Auto op twee assteunen. Achterwiel er af en half onder de roffel als extra zekerheid.
Wielnaaf ontdaan van loszittend roest:


Dop van de remvloeistofhouder opengedraaid en er wat wcpapier omheen gedrapeerd.
Als je oude blokken op de limiet zijn, is de kans op overstroming groot wegens het verschil in dikte.
Je hebt met dikkere blokken immers minder vloeistof nodig.


Met een boortje de pennetjes er uitgetikt naar binnen.
Druk de oude pads voorzichtig met een combinatie- of griptang richting de klauwen. Zo kan je ze makkelijker lostrekken.
Met een schroevendraaier in de twee gaatjes kan je het blokje een beetje los wrikken. Daarna laat ie zich met een tang makkelijk naar buiten trekken.

en met een schroevendraaier alle troep van de binnenkant losgepeuterd. Beschadig hierbij de bus en het rubber van je remmen niet.

Daarna met remmenreiniger de bus en het rubber heel voorzichtig schoongemaakt.

Oud en nieuw:


Een verschilletje:


Als je de nieuwe blokjes monteert, smeer de achterkant dan in met kopervet (of keramisch of silicone).
Gebruik nieuwe pennetjes en veertjes.

Wel eerst de zuiger volledig indrukken, anders passen de nieuwe blokjes niet.
Voor het indrukken kan je de oude blokjes samen met een tang gebruiken. Plaats dan snel het nieuwe blokje (de zuiger zal langzaam maar zeker weer naar binnen willen).

De remblokken voor
Met een platte schroevendraaier de klem los trekken:


De plastic kapjes aan de achterkant van de klauw er uit. Zo kan je met een 7mm inbusje (Makita bedankt!) de klauw losschroeven. ehh.

Ik niet dus! Als ik ga sleutelen gaat het of onweren of alles zit muurvast.
7mm. inbus in de bout, verlengstukje er op en maar laten schrikken met de hamer. Gebruik hier een beschaafde hamer voor.


Daarna met een stuk haaks gereedschap 1 tik gegeven om hem vaster de draaien, 1 tik om hem los te draaien en de bout besefte wie het hier voor het zeggen heeft. Was daarna met een ratel, verlengstuk en wat kracht goed los te draaien.

Vervolgens de klauw richting voorkant auto losgetrokken. Je zal wat naar boven en onderen moeten wrikken. Niet zijdelings, want dan heb je kromme schijven. Hieronder geeft ie zich gewonnen:

Respecteer je ABS kabeltjes!

Let op dat je je klauw niet aan je remkabeltjes laat bungelen maar leg hem zo neer:


Oud blokje kan je er zo uittrekken:


Oud en nieuw:


Met een schuurpapiertje de zuiger schoongemaakt. Let op dat je de troep daarna verwijdert.


Vet er op:


Het blokje zonder veer kan er na het invetten van de achterkant zo in de houder gelegd worden.
Om die met veer te plaatsen heb ik een lijmtang een het oude blokje de zuiger volledig ingedrukt:


Overtollige remvloeistof uit het reservoir verwijdert. Zorg dat daar geen troep in komt!
Trap het pedaal voorzichtig een paar keer in.
Maak indien mogelijk even geen noodstops. Als de blokjes zich gesetteld hebben dan remt het weer prima.

Dat waren de blokken.

De motorsteun bij de distributie.
Die zit verborgen achter de flap bij het rechtervoorwiel.
Even de kunststof moer losdraaien. Een klem van één euro helpt hierbij ennorm:


Krik je carter een paar (niet meer dan 4) cm omhoog.

Zo kan je bij de onderste bouten van de steun.

De linker zat erg vast. Met een lange ratel lukte het.


De rechter is wat lastiger, maar met de juiste ringsleutel en een verlengstuk ging het ook.
Besef wel, dat als je krik er om wat voor reden dan ook, geen zin meer in heeft en je zit net met je vingers bij die rechter bout, je heavy metal op je vingers hebt! Heavy metal hoort in je oren en je hart. Werk dus altijd voorzichtig.

Oud en nieuw:


Eerst de onderste bouten vastmaken. dan het carter laten zakken. Volvo heeft namelijk een heel aardig nokje gemaakt:

(Net boven de bovenste bout.)

Done!

De VeerPootBrug

Klusje van niets, een paar tips zijn wel op zijn plaats.
Deze moertjes mogen los, allemaal:


Zet de Volvo VPB in elkaar volgens de aanwijzingen. De grote bouten van de VPB aan de uiteinden nog niet helemaal aandraaien. Veerpootbrug er op leggen en de zwarte bouten aandraaien.


Let op: 25Nm is echt niet veel kracht en die zwarte moeren zijn best week. Handvast is al vast. Heb zo al eens een setje moeren aan gort gedraaid (ook handvast  :eusa_wall: )!

Nu mogen deze met 40Nm aangedraaid worden:


Vriendje VPB zit er in!


De roffel en ik waren zo vies dat we besloten samen in bad te gaan.
Het resultaat:



Al met al een geweldige dag!
Frietjes?

P.S.: Wat rijdt dat fijn: Apex veren, Bilstein dempers, Meyle HD draagarmen, nieuwe Goodyears en een veerpootbrug.
Dit is wat men noemt een "dcccl" onderstel en dat is heel positief bedoeld!

mevita

Mooie reportage van je sleuteldag :eusa_clap:.
Ik zie dat jij een veerpootbrug geplaatst hebt, ik ken die dingen wel maar toch weet ik niet precies waar dat voor dient. Je bent toch zeker niet bang dat je 850 uit elkaar valt ;D (grapje hoor)

groetjes mevita

mehn

Citaat van: razorx op 30-08-2008 18:04:04
Oud en nieuw:
http://www.paerl.it/volvo/remf3.jpg

Waarom heb je de blokken vervangen? Die kunnen nog wel even hoor, vergelijk maar met de mijne  :evil:


850R: Ferrita - PLX - Koni - Intrax - Android 4.4 Kit Kat
XC60 D4 AWD:

RRRRR_Ramon

Lekker aan de gang geweest Yits! ;D

Alleen had ik persoonlijk bij montage van de veerpootbrug de moeren aan de achterkant gedaan (tegen het schutbord). Wanneer de brug er een keer af moet kun je zo de moeren losdraaien de bouten er vanaf de voorkant uittrekken. Je hoeft dan niet de 3 moertjes op de veerpoot los te draaien. Die zitten met zelfborgende (ovale) moeren vast en je zal de eerste niet zijn die het draad van z'n veerpoten kapot draait.  :eusa_think: De moeren van de veerpoot mogen ook maar 25 Nm hebben dacht ik en dat is niet veel.

🇸🇪 Volvo FMX 6x6 460 Lastbil 🇸🇪
🇸🇪 Volvo V70 T4 AT Ocean Race Herrgårdsvagn 🇸🇪

razorx

#214
Citaat van: mehn op 30-08-2008 18:34:03
Waarom heb je de blokken vervangen? Die kunnen nog wel even hoor, vergelijk maar met de mijne  :evil:
http://www.mehn.nl/volvo/volvo855t5/Nieuwe%20Achterremmen_07.JPG
Komt u uit Zeeland?  ;)
Nee even serieus, de blokken voor zaten op de limiet van 3mm. Die achter zaten nog op zo'n 4 á 5.
Als hij toch op de assteunen moet en ik heb zo'n hekel aan krikken. Tja dan liever in één keer.
Zie ik meteen de conditie van de klauwen met zuigers en rubbers aan alle kanten.

@mevita: Een veerpootbrug vermindert het torderen van de carosserie in bochtenwerk.
Voor p.l.m. zo'n 50 euro een upgrade waar je veel plezier van zal hebben!

@ramon: Goede logica, werkt inderdaad wat handiger. De twee zilverkleurige moeren 40Nm, de zes zwarte 25.
Gr. Yits

Jans Duiven

Leuke fotoreportage Yits!
Bij de volgende klus ga ik ook foto's maken, maar laat de vaseline daar waar ie moet blijven  ;D
Goed weekend en veel rijgenot!

Hans

razorx

#216
Citaat van: Hans Duiven op 30-08-2008 20:20:22
Bij de volgende klus ga ik ook foto's maken, maar laat de vaseline daar waar ie moet blijven  ;D
Hieruit maak ik op dat jij een klus hebt met vaseline en daar foto's van gaat maken?  ;D Was dat niet een ander forum?

Jans Duiven

#217
Citaat van: razorx op 30-08-2008 20:24:06
Citaat van: Hans Duiven op 30-08-2008 20:20:22
Bij de volgende klus ga ik ook foto's maken, maar laat de vaseline daar waar ie moet blijven  ;D
Hieruit maak ik op dat jij een klus hebt met vaseline en daar foto's van gaat maken?  ;D Was dat niet een ander forum?

Hahahaahaaa! Nee, dan heb ik wel een stevige flitser nodig, in 'the darkroom!'  ;D

Maar ff serieus: de volgende klus betreft het vervangen van de voorremmen en blokken van de 855 en daar zijn nu wel genoeg foto's van op dit mooie forum.

Wellicht kan ik nog proberen om een 2.5 20V blok achterin de 855 te lepelen, om een soort Volvo 850 bimoto te maken. Ik ben bang dat ik dan niet aan foto's maken toekom !!! ;D

Die zwarte rubberen slang bij je olievuldop, wasdah???



Hans

razorx

Duurde even mijn reactie.
Die slang is een wat slordig liggende slang naar de benzinedrukregelaar.
Zal ook tot de orge geroepen worden.

Misschien kan ik zo net voor de mini meeting in Soesterberg mijn bovenste motorsteun van Fred vervangen.

Gr. Yits.

Jans Duiven

Aha!  Ik dacht al even aan een of andere olieopvangsysteem of zo  ;D

Hans

-D©©©L-


number-88

""@mevita: Een veerpootbrug vermindert het torderen van de carosserie in bochtenwerk.
Voor p.l.m. zo'n 50 euro een upgrade waar je veel plezier van zal hebben!""""



Ben ik eens benieuwd waar je die haalt voor dat bedrag??

Groet

Rick

UserID6342

Citaat van: number-88 op 01-09-2008 12:11:50
""@mevita: Een veerpootbrug vermindert het torderen van de carosserie in bochtenwerk.
Voor p.l.m. zo'n 50 euro een upgrade waar je veel plezier van zal hebben!""""

Ben ik eens benieuwd waar je die haalt voor dat bedrag??
Groet Rick
Ik wil er voor dat geld ook wel eentje hebben hoor :)

KMvrtr

Mwah, 5 tientjes is wel een heel scherpe prijs (ex BTW gerekend wellicht Yits?). Maar voor 70 à 75 euro kun je hem bij de meeste Volvo dealers wel krijgen. En dat is nog steeds een heel nette prijs voor een mooie, goed geconstrueerde aluminium veerpootbrug.

razorx

Citaat van: KMvrtr op 01-09-2008 14:15:34
Mwah, 5 tientjes is wel een heel scherpe prijs (ex BTW gerekend wellicht Yits?). Maar voor 70 à 75 euro kun je hem bij de meeste Volvo dealers wel krijgen. En dat is nog steeds een heel nette prijs voor een mooie, goed geconstrueerde aluminium veerpootbrug.
Ex BTW met wat aardige korting 56,49 dit om valse geruchten te vermijden.
Bij Furness.