Nou Razorx-Fijne Hokken: LV-NJ

Gestart door razorx, 29-03-2008 19:58:03

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 5 gasten bekijken dit topic.

razorx

Alleen maar komkommeractiviteiten bij mij. Wat wil je bij 33+ (temperatuur) :evil:

Een ergernisje dat ik al veel te lang heb laten liggen:

Als ik de 5e deur van mijn estate dichtdoe lijkt het alsof hij echt dicht is, maar dan sluit hij niet werkelijk.
Ik moet de deur echt dichtslaan om hem goed in het slot te laten vallen. Het is me al vaak gebeurd dat ik wegreed en bij iedere bobbel een gerammel achterin hoorde alsof twee geraamtes een paringsdans in mijn kofferbak deden.

Oorzaak:


De pen onderaan moest gewoon wat meer naar de achterkant verschoven worden (beneden op de foto).
Als je het luik van je estate opendoet zie je twee torxjes. Beetje losdraaien.
Goede positie voor pen vinden bij bijna dichte klep, aandraaien en een één jaar durende ergernis opgelosd.

Daarnaast ergerde ik me ook aan een onvoornaam rammeltje bij het gasgeven.

Klonk een beetje alsof er ergens een stukje metaal in het uitlaattraject lag te klapperen.
Bleek dat de schroeven voor het metalen afdekplaatje van de distributieriem (onderzijde) niet helemaal aangedraaid waren.
Weer een triviaal ergernisje minder.

Vind het jammer mijn keyless entry niet meegenomen te hebben voor inbouw.

Groeten van Yits.

thuur

Citaat van: razorx op 10-08-2008 20:44:07
..Klonk een beetje alsof er ergens een stukje metaal in het uitlaattraject lag te klapperen.
Bleek dat de schroeven voor het metalen afdekplaatje van de distributieriem (onderzijde) niet helemaal aangedraaid waren.
Weer een triviaal ergernisje minder.
..

Zo :o Hoe heb je dat gelokaliseerd?


Gr 8)

razorx

Als ik je eerlijk moet bekennen: Ik heb ik naar mijn gevoel maanden gezocht, zal wel een stuk minder zijn.
Doeken op de uitlaat, luisteren, iemand moest gas geven.

Motorkap open, handje onder de plastic kap om aan het "gaswiel" te draaien.

Geluiden localiseren is zo lastig, het leek van onderen te komen en het klonk het meeste als een rammelende cat of demper

Vervolgens:
geluid klinkt vanonderen of richting distri en is absoluut metaalgetril.

He he Yits wordt wakker, had ik niet mijn distridrama gehad? Dus daar zijn dingen losgeweest.
En ja dat onderste afdekplaatje is van metaal.
Letterlijk maar een beetje strakker aandraaien en voorbij. Zucht.

razorx

Kort samengevat:
Fred Flightcase, de zilveren 20 klepper uit '93 had de volgende problemen bij aanschaf:
-Veel te laag stationair op benzine.
-Veel te laag en sterk oscillerend stationair op LPG (OMVL verdamper).

Na de ontsteking volledig vervangen te hebben en de stationairregelaar schoon te hebben gemaakt en wat vacuumlekjes gedicht was het resultaat:
-Net aanvaardbaar stationair op benzine.
-Net aanvaardbaar en sterk oscillerend stationair op LPG.

Goed, ik had toch niet zo veel vertrouwen in de oude stationairregelaar, dus een wat nieuwere oude bij Elferink besteld.
Kosten 25 euri ex. verzendkosten.
Zo kwam ie binnen:


Na de gebruikelijke procedure zag hij er zo uit:


Hoppatee er in gezet en testen. Het resultaat na enige minuten:
-Normaal stationair op benzine
-Normaal en heel licht oscillerend stationair op LPG

Dat oscilleren wilde ik nog wel kunnen verklaren. Bij hogere toeren is hier overigens geen sprake van.
De stationairregelaar regelt het stationair daar is ie voor (vrij naar Cruyff).
Daarnaast heeft dit OMVL systeem een "reg-matic" deze knorhaan:

Stekertje bewust even losgehaald voor de test.

Die knorhaan dient om de optimale gas/luchtverdeling continu te corrigeren.
Mooi bij hogere toeren want dan doet de stationairregelaar toch niets.

Bij lagere toeren zullen de normale regelaar en de reg-matic met elkaar concurreren.
Twee regelsysteemen naast elkaar zullen nooit stabiel kunnen werken.

Vandaar.
Maar het oscilleren is nu wel binnen zeer aanvaardbare proporties.

Weer een leuke avond.
Op naar de lijnolie.
Proost!


razorx

#199
 :eusa_dance:
Pakje binnen!



Nu de rest nog.

Enno

Citaat van: razorx op 20-08-2008 21:39:26
Dat oscilleren wilde ik nog wel kunnen verklaren. Bij hogere toeren is hier overigens geen sprake van.
De stationairregelaar regelt het stationair daar is ie voor (vrij naar Cruyff).
Daarnaast heeft dit OMVL systeem een "reg-matic" deze knorhaan:
http://www.paerl.it/volvo/regmatic.jpg
Stekertje bewust even losgehaald voor de test.

Ik vrees dat het meer te maken heeft met de opzet van de LH Jetronics 3.2 in een 20V. Stationair regelaar staat op nominatie om vervangen te worden. Geen enkele twijfel over mogelijk.

De test met het Relais 103 bij de V70 zou ook nog wel eens van toepassing kunnen zijn op een 850.

Misschien dat ie toch stiekem op 2 brandstoffen loopt, als is het niet zo erg als bij een lekker drukregelaar.

razorx

#201
Dag Enno!

Voor de grap heb ik de steker van de lpg/gas regelende stappenmotor losgehaald. Oscilleren weg.
Eigenlijk een basis van de regel techniek: Laat geen twee regelaars "parallel" werken.

Bij de door OMVL gekozen opzet is het niet schadelijk aangezien de stat. regelaar bij meer toeren inactief is.
En nogmaals het resterende oscilleren bij stationnair is marginaal.

Groeten van Yits.

razorx

Citaat van: Enno op 22-04-2008 21:50:01
Citaat van: razorx op 22-04-2008 20:34:09
Citaat van: elmarconi op 22-04-2008 10:29:36
Citaat van: razorx op 01-04-2008 20:00:29

Te snel de verkeerde draagarmen besteld bij ES, ik keek niet goed op de site.
Ze doen niet moeilijk dus kon ze nog veranderen in Meyle. Keurig :eusa_clap:

Ik kan de Meyle draagarmen niet vinden op hun site... Moet je daarvoor bellen?
Wat vragen ze ervoor als ik vragen mag?
Bij ES moet je er om vragen. Ze kosten 126,05 per stuk excl. B.T.W..
Let op, dit zijn wel de HD (long life) exemplaren.

Zou ook in de U.S.A. kijken.

Ik zou gewoon ook in duitsland kijken.  De HD draagarmen van Meyle die daar aangeboden zijn ook gewoon geschikt voor T5 & T5-R auto's.  Volgens de MEYLE catalogus hebben alleen de TURBO V&S&C 70 modellen andere draagarmen dan de NA versies hiervan. Voor de 850 zijn deze HD draagarmen gewoon toepasbaar op NA & turbo modellen.

De Valuta winst die je mogelijk zou hebben door ze in de USA te halen wordt volledig teniet gedaan door de importheffing en de aanzienlijke transportkosten.
Toch even een updateje.
Voor Fred dus ook nieuwe draagarmen gekocht via e-bay vanuit Duitsland.
Wel voor de HD versie gekozen 100,- incl. B.T.W. uiteraard per stuk.

http://stores.ebay.com/VolvoteileShop
Snelle levering.
Let wel even op wat je besteld, merk en zo. Sommige zaken zijn wel wat erg OEM.

Ook remblokjes gekocht, zou originalqualität of zo zijn, kreeg NK.
Weet niet zo zeker hoe acceptabel die zijn.

Ludo

Citaat van: razorx op 22-08-2008 21:30:19
Ook remblokjes gekocht, zou originalqualität of zo zijn, kreeg NK.

volgens mij verkoopt ie niet veel originalqualität.
er staat altijd:
CiteerOE-Nummern (dienen nur z. Vergleich)

razorx

Daar houd ik van, Ludo.
Die kritische blik. Zo moet het ook vind ik.
Als je geen vragen stelt kom je niet tot kwaliteit.

De term was:
Erstausrüster-Qualität. Heb wat scepsis daarover.

Pakketje is binnen Meyle HD's per definitie niets mis mee maar die NK blokjes, ik ken ze niet, dus ik kan niet oordelen.
Ga nog wat googelen en bepaal dan of ze er wel of niet in mogen, alleen achter of overal.

Moet wel zeggen dat er bij Volvo wat verbeterd is. De estate heeft nieuwe remslangen en blokken, origineel. Het remt strak, de 2e keer ook. Bij niet kinderachtige noodstoppen.

Even terzijde: Ik vraag me wel eens af als je een versleten onderdeel vervangt door iets zogenaamd beters.
Hoe kan je beoordelen of het daadwerkelijk beter is? Je oude onderdeel was immers versleten. Dan is alles toch beter.

Een heel kromme manier om te zeggen dat echte objectiviteit moeilijk is.
Versleten blokjes en slangen, vervangen door merk X, hé het is weer geweldig. Dus merk X is goed. Nee het oude was versleten.

Groeten van Yits.

razorx

#205
Wat kan een klus makkelijk zijn als je het al eerder hebt gedaan!

Dat ondervond ik vandaag met de draagarmen van Fred de zilverkleurige sedan.
Ik ga deze klus niet in detail beschrijven, want dat heb ik al eerder met Nrfh gedaan (Zie eerste pagina weblog voor de index).
Gisteren had ik nog even het gevoel dat als ik iets met Volvo's wil doen het altijd gaat onweren maar vandaag was Thor me gunstig gezind.

Aan de slag!
Een opmerkingkje tussendoor om te benadrukken: Als je de fuseepen los wilt krijgen, gaat het om de richting van de kracht en niet de hoeveelheid. Vergeet ook wat Haynes zegt over schroevendraaiers en zo tussen de spleet om te wrikken. Barbaars.

Een van de rubbers van de oude draagarm. Deze was nog heel behoorlijk. Pikant detail: West Germany:


Oud en nieuw. Let op dat als je bij een roffel het oude type draagarmen vervangt door de nieuwe; dat je een stukje van de stuuruitslagbegrenzer moet wegfrezen. De hoek van het plaatje (de witte bij de nieuwe) is immers anders.
Goed te zien op onderstaande foto:


De nieuwe Meyle HD er in. Meteen de stofhoezen geinspecteerd en OK bevonden.


Stabilisatorstang eindstangetjes geïnspecteerd en OK bevonden. Ook even naar de rubbers voor de stabilisatorstang zelf gekeken:

Op de foto zie je het niet echt goed, maar het rubber is aardig poreus. Die wordt dus vervangen.
Ben alleen bang dat het een geheel met de stang vormt. Dan zou dit een wat minder leuk klusje worden.
Aan de rechterkant was dit rubber er nog erger aan toe.

Meteen de motorsteun bij de distributie bekeken. Op de foto kijkt ie wat gemeen maar is prima en is aan gort:


Als laatste spreek ik mijn dank uit aan mijn eeuwig trouwe assistent Pardon die zijn handen schoonmaakt na het zware werk. Hij kijkt net zo gemeen als de motorsteun hierboven maar dat komt omdat hij honger heeft en het etenstijd is.
Tja eerst werken dan brokjes. Zo gaat het bij mij ook.


En wie mocht het gereedschap opruimen?
Als beloning een heerlijk glaasje gekoelde gekookte lijnolie.
Proost!

P.S. Het uitlijnen komt van de week. Komen er meteen Goodyear Eagele nogwats 5 onder.

Emiel

Wat betreft motorsteun...die is wel door. Deel was je ziet glimmen aan de rechterkant hoor je nie te zien nie...je ziet de breuk in het rubber ook zitten. $28 bij FCP.

razorx

#207
Citaat van: Emiel op 24-08-2008 22:17:03
Wat betreft motorsteun...die is wel door. Deel was je ziet glimmen aan de rechterkant hoor je nie te zien nie...je ziet de breuk in het rubber ook zitten. $28 bij FCP.
Bedankt Emiel! Had inderdaad niet goed gekeken.
Ook voor je tip over de stuuruitslag begrenzers en de nieuwe draagarmen op een '93er.

Emiel

U is welkom....zijn van die dingen die ik ook ben tegengekomen.... ;)

razorx

Niet veel opwindends vandaag.

Mijn pakketje ligt bij de douane. Hoop dat ik vanavond meer weet.
De vorige keer lag het daar bijna een week!

Wel nieuwe banden onder Fred laten zetten.
Een m.i. goede all round band: Goodyear Eagle NCT 5.

Had ze indertijd ook onder mijn Maandag Morgen Mondeo (MMM voor de kenners).

Als het weer zo blijft belooft dat een lekker sleuteldagje morgen.
Maar dan eerst naar Furness!