Nou Razorx-Fijne Hokken: LV-NJ

Gestart door razorx, 29-03-2008 19:58:03

Vorige topic - Volgende topic

razorx

Citaat van: C.punTeR op 06-03-2013 21:46:18
Mischien niet direct in het zicht,maar is de plaats van het muntenbakje een idee?

Groet..

Ik heb het overwogen, maar ik wil naar dat metertje kijken zonder de verkeersveiligheid aan te testen. Een hoorbaar alarm staat hier overigens los van en zie ik als noodzaak.

jeroen74

De enige plek die ik kan bedenken is in het instrumentenpaneel zelf, waar vroeger de turbodruk meter zat... Dan vernaggel je hoogstens een instrumentenpaneel, maar die zijn makkelijk te vervangen voor weinig.  Er zijn genoeg kleine (verlichte) LCD displaytjes die daar in zouden kunnen passen.

Maar de OEM look zal het nooit krijgen; alhoewel een analoog metertje daar nog wel in te frutten is denk ik en dan kan het wel de af-fabriek look hebben. Ik heb nog een x70 classic paneel liggen, kan me niet 1/2/3 niet herinneren hoeveel ruimte daar zit...

Ewout Schalkwijk

Citaat van: jeroen74 op 06-03-2013 20:41:38
Blijf dit toch een van de mooiste boordcomputers vinden:

http://img1.motor-klassik.de/Volvo-480-S-19-fotoshowImageNew-dd6d0206-235605.jpg

Je vraagt je af waarom ze dit nooit in de 850/x70 hebben gemaakt. De kennis was er blijkbaar wel voor in huis.

Ewøut
Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the universe." - Albert Einstein

Vulk

Citaat van: Dirk342 op 06-03-2013 18:58:14
Tadaaa, I'll rest my case !  Het moge duidelijk zijn dat het oorspronkelijke ontwerp van Volvo ronduit bagger is ;D.  Je hebt een temperatuurverschil van ruim 40 graden en je oorspronkelijke meter zeg niets, helemaal niets !  Waardeloos !!

Wat ik dan niet snap...

Als de thermostaat kapot is, dan gaat het metertje op en neer als een jojo.
Als iemand een thermostaat monteert van 90°C ipv 87°C, dan gaat de meter een tikkeltje hoger staan.

Dat meet hij dan wel?

jeroen74

Ik vermoed dat als de temperatuur een tijdje niet meer verandert, hij op slot gaat waarna verdere wijzigingen in de temperatuur genegeerd worden, totdat het te gek wordt.

Ik heb wel meegemaakt met een andere auto dat de wijzer weer naar beneden ging met hoger dan normale temperaturen. Blijkbaar was de karakteristiek van de sensor vernaggeld. Zal me niet verbazen dat dat een vaker voorkomende failure mode is...

volvobug

Citaat van: razorx op 06-03-2013 21:50:49
Citaat van: C.punTeR op 06-03-2013 21:46:18
Mischien niet direct in het zicht,maar is de plaats van het muntenbakje een idee?

Groet..

Ik heb het overwogen, maar ik wil naar dat metertje kijken zonder de verkeersveiligheid aan te testen. Een hoorbaar alarm staat hier overigens los van en zie ik als noodzaak.
Boven de achteruitkijkspiegel?
Handtekening? 85011806 en Saffronie.

The Demon

Citaat van: jeroen74 op 07-03-2013 18:49:25
Ik vermoed dat als de temperatuur een tijdje niet meer verandert, hij op slot gaat waarna verdere wijzigingen in de temperatuur genegeerd worden, totdat het te gek wordt.

Ik heb wel meegemaakt met een andere auto dat de wijzer weer naar beneden ging met hoger dan normale temperaturen. Blijkbaar was de karakteristiek van de sensor vernaggeld. Zal me niet verbazen dat dat een vaker voorkomende failure mode is...
Er zit een "vertraging" in die meters.
Als ik bij een lege gastank overschakel naar benzine duurt het een eeuwigheid voordat de benzinemeter de juiste waarde aangeeft, meestal haalt hij dat niet eens omdat ik dan alweer getankt heb.

Staat overigens ook in het instructie boekje dat er een vertraging in de brandstofmeter zit.

Groet,
The Demon.

P.S. Ik zou die vetraging wel uit mijn brandstof meter willen hebben.

Marc O.

Hier heb je ook wat ruimte waar je meters kwijt zou kunnen zonder het zicht op andere meters/lampjes te ontnemen:

Is natuurlijk wel een beetje afhankelijk van hoe groot je bent ;)
...The Nile isn't just a river in Africa...

Jack v

Citaat van: Marc O. op 07-03-2013 20:11:40
Hier heb je ook wat ruimte waar je meters kwijt zou kunnen zonder het zicht op andere meters/lampjes te ontnemen:

http://i747.photobucket.com/albums/xx117/Onrust-Volvo/dashboard-meters_zps4a57b64d.jpg

is er rechts naast het rechtse zwarte blokje geen plaats? Vergt een beetje inbouwvernuftigheid misschien maar moet wel kunnen volgens mij.
Opnieuw het wiel uitvinden heeft geen zin, verbeteren wel.

Marc O.

Citaat van: Jack v op 07-03-2013 20:31:05
Citaat van: Marc O. op 07-03-2013 20:11:40

http://i747.photobucket.com/albums/xx117/Onrust-Volvo/dashboard-meters_zps4a57b64d.jpg

is er rechts naast het rechtse zwarte blokje geen plaats? Vergt een beetje inbouwvernuftigheid misschien maar moet wel kunnen volgens mij.

Hmm..... denk dat dat wat uit het zicht zit achter het stuur. Maar zal morgen eens kijken.
...The Nile isn't just a river in Africa...

jeroen74

Sommige auto's hebben in de binnenspiegel een kompas-displaytje, of soms iets anders:

jeroen74

razorx

De inbouwplek laat ik nog even gisten. Maar denk gerust door, graag zelfs.
Na wat geruzie met PayPal die dacht dat ik uit Iran kwam en handel in nucleair afval, kon ik eindelijk weer bestellen.

Wat komt er aan: Een debugger programmer voor de reeks microcontrollers die ik wil programmeren, met accesoires, een ontwikkelbordje met processor en een Display ( 2 * 16 karakters).

Helemaal niet verkeerd dat het spul nog niet binnen is, anders word ik te gretig. Komen alleen maar fouten en overhaaste beslissingen van.

Voorlopig is de keuze gevallen op de volgende metingen:  Turbodruk, kvs temperatuur, olietemperatuur en oliedruk. Sensoren gaarne zelf aanschaffen. Mochten jullie een keuze weten van vier items die beter zijn om weer te geven: Laat het horen. Ik ervaar dat niet als kritiek maar als opbouwend meedenken.

Grote analoge meters wil ik niet, dat is mijn dogma. Daarnaast moeten de kosten binnen de perken blijven zonder aan comfort in te boeten.

Zo kan een moderne simulatie en programmeer omgeving er uitzien. Achter de schermen gebeurt een hoop meer, waar je gelukkig zelf hand in hebt. Rechts onder zie je een simulatie van het LCD display. De draaiknoppen simuleren de input waarden van het metertje.

De peak-hold functie die ik aanvankelijk in gedachten had voor de turbodruk, blijkt in de praktijk hinderlijk en onoverzichtelijk.

Er komt nog een hoorbaar en zichtbaar alarm op.

jeroen74

Ter info... ik heb vanochtend vroeg nog even in dat V70 instrumentenpaneel gekeken... blijkt dat alles er eigenlijk gewoon in zit voor een turbodrukmeter... piefjes voor het metertje zelf, gaatje in het paneel voor het asje (met 'verlichtingsstructuren'), doorvoergat voor de slang etc. Enige probleem... geen folie met schaalverdeling, maar die zou je kunnen laten maken bij D-Werx bijv.

razorx

Mmh, tja dat van Volvo is een indicator. ;) geen meter.