Nou Razorx-Fijne Hokken: LV-NJ

Gestart door razorx, 29-03-2008 19:58:03

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 63 gasten bekijken dit topic.

razorx

Citaat van: jeroen74 op 03-03-2013 16:17:45
Had je niet gewoon de bestaande MAP sensor kunnen gebruiken?
Een turbo heeft een MAF sensor, helaas.

Zelfs als ik er ééntje had is dit veel nauwkeuriger.

Matthieu123

Mooi wark weer. Ik ben benieuwd naar de ledjes straks. Ik wi in m'n v70 ook een turbodrukmeter, maar i k ben er ook nog niet over uit hoe of wat...

jeroen74

Wat voor chipje ga je gebruiken? Ik kan me niet zo 1-2-3 een chipje bedenken dat ook de gewenste peak hold functie heeft. Dus dat wordt een MCUtje denk ik.

razorx

@Jeroen: Ik denk dat ik wat kant en klaars koop. Bestukt printplaatje kan me de kop niet kosten.

De turbo boost meet functie van Torque pro kan je maar beter vergeten. Logisch eigenlijk. Die meet via de MAF.

Vanavond op de ringweg van Amsterdam gekeken tot hoe hoog de turbodruk opliep. Zowel op de heen als de terugweg kwam ik op een maximum van 0,80 Bar. Ik heb niet uitgebreider kunnen testen. Wilde de verkeersveiligheid niet verder ondermijnen.

elianmars

Ik zou graag even terugkomen op de GROM, als het mag. Deze is i.c.m. bluetooth interface te gebruiken als handsfree set. Maar hoe gaat dat als je radio aan het luisteren bent? Dan staat de GROM niet aan, als het ware. Dan pakt-ie toch niet de telefoon op dat moment? Moet je dan eerste de GROM inschakelen via de HU/SC?

Ik ben zelf ook aan het twijfelen over de aanschaf van een GROM of Yatour, maar weet nog niet of ik mijn Parrot moet verwijderen en dan een bluetooth interface erbij moet aanschaffen, of gewoon de, feilloos werkende, Parrot moet laten zitten.

razorx

#3260
Een zinnige vraag Marcel. Ik moet nog zien wat er gebeurt al ik een belletje krijg terwijl ik naar de radio luister.
Ik zal je op de hoogte houden.

-edit- Je zal horen dat er een belletje is en dus eerst de CD knop op bv een SC-901 moeten indrukken. Helaas dus twee knoppen indrukken in plaats van één.

razorx

#3261
Wat hard op denken:

Een turbo meter met 10 led's is nauwkeurig genoeg: 10 stappen van 0,1 Bar.
Hij moet in een blindpaneeltje passen.

Een peak and hold functie is voor een turbodruk meter erg handig: Je zit de actuele druk en de pieken tegelijk. Die piekwaarde zal de meter een nog niet bepaalde tijd weergeven naast de actuele druk.

Een kant en klare peak and hold meter vind ik alleen in betaalbare vorm als VU meter. Niet lineair dus niet bruikbaar. Ik heb gekozen voor de LM3914 chip als lineaire meter. Er is een simpel trucje om peak en hold functie aan deze driver toe te voegen: Simpelweg de input heel snel switchen tussen de actuele waarde en de piek waarde. Het oog ziet gewoon twee lichtjes. Die piekwaarde is simpel te verkrijgen met een op-amp als precisie gelijkrichter. Het kloksignaal voor het omschakelen kan de chip zelf geven.

jeroen74

Maar je wilt niet dat de aangegeven piek waarde langzaam terug loopt; dus je moet een timertje triggeren als de huidige waarde de huidige piek waarde overtreft. Als timertje verloopt, moet het c-tje dat de piek waarde onthoudt ontladen worden. Gaat misschien wel met vier opampjes. Twee LM3914 op 1 display gaat volgens mij ook wel goed.

Een MCUtje toch het simpelst ;)  (tiny24 bijv.)

razorx

Citaat van: jeroen74 op 03-03-2013 21:21:11
Maar je wilt niet dat de aangegeven piek waarde langzaam terug loopt; dus je moet een timertje triggeren als de huidige waarde de huidige piek waarde overtreft. Als timertje verloopt, moet het c-tje dat de piek waarde onthoudt ontladen worden. Gaat misschien wel met vier opampjes. Twee LM3914 op 1 display gaat volgens mij ook wel goed.

Een MCUtje toch het simpelst ;)  (tiny24 bijv.)
Grappig ik vind dat langzaam teruglopen van de piek juist een voordeel.
Daarnaast wil ik het met kant en klaar materiaal maken en een minimale aanpassing. Wat niet wegneemt dat ik me eens in de MCU's moet herverdiepen. ;)

jeroen74


razorx

200mV volle schaal staat voor 2Bar.
Misschien dat ik toch voor jouw tiny MCU moet gaan. so-wie-so handig om meer van te weten. Eens kijken of er development kitjes zijn en hoe duur.

jeroen74

Overigens is zo'n tiny24 mijn persoonlijke voorkeur omdat ik toevallig veel ervaring heb met AVRs en de tools er voor heb (STK500, AVRISPmkII, JTAGICEmkII, ICCAVR C compiler).

Er zijn genoeg andere merken die je kunt gebruiken ;) Een van de vele Microchip PICs bijv.

razorx

Je hebt me bekeerd Jeroen. Ik heb in de tussentijd wat gelezen over deze materie. Wordt inderdaad Atmel of Microchip. Morgen maar eens naar de development tools van beide merken kijken.

jeroen74

Je moet iets er bij geknutseld hebben om 200mV bij 2 bar te krijgen, volgens de datasheet van de sensor geeft ie nl. dan 4.0V ;) Die weerstandsdeler heb je uiteraard niet nodig als je een MCU gebruikt.

razorx

#3269
Citaat van: jeroen74 op 03-03-2013 23:18:32
Je moet iets er bij geknutseld hebben om 200mV bij 2 bar te krijgen, volgens de datasheet van de sensor geeft ie nl. dan 4.0V ;) Die weerstandsdeler heb je uiteraard niet nodig als je een MCU gebruikt.
Klopt helemaal, de deler zat al in de elektronica die ik besteld had en zou kunnen vervallen.
-edit- Ik ga voor de minimale modificaties, vandaar dat ik die deler in eerste instantie niet aanpas. Zo kan het voor een ander ook leuk zijn om toe te passen.