Nou Razorx-Fijne Hokken: LV-NJ

Gestart door razorx, 29-03-2008 19:58:03

Vorige topic - Volgende topic

razorx

Ik kan overigens met transparantie effecten werken bij de turbometer, voor een precieze waardeweergave.

UserID6342

Kom je dan niet in de knoei met al die verschillende soorten sensoren Yits ?  Ik bedoel normaal gesproken is bijvoorbeeld een oliedrukmeter en zender een eenheid.  Zet j hier een ander type sensor op, dan klopt de aangegeven druk vaak niet.  Zo ook voor de olie en KVStemperatuur.

Wel weer heel erg mooi dit  :eusa_clap: :eusa_clap: :eusa_clap:

jeroen74

Transparantie-effecten? Zo'n LCDtje is zwart-wit. Is pakweg 50 segmenten niet genoeg resolutie (10 characters x 5 kolommen)?

Misschien wist je het nog niet, maar je kan met op een HD44780 (of compatibles) gebaseerd LCD module zelf 8 karakters vrij programmeren ;) Ga niet zitten frutten met heel snel karakters aan en uit te zetten om een soort grijswaarden te krijgen, dat is vreselijk module- en temperatuurs afhankelijk.

jeroen74

Citaat van: razorx op 07-03-2013 22:39:21
Mmh, tja dat van Volvo is een indicator. ;) geen meter.

Of je maakt met een Switec stappenmotortje zelf een nauwkeurig, digitaal aangestuurd metertje. Zal overigens niet zo makkelijk zijn.

razorx

Citaat van: jeroen74 op 08-03-2013 01:02:01
Citaat van: razorx op 07-03-2013 22:39:21
Mmh, tja dat van Volvo is een indicator. ;) geen meter.

Of je maakt met een Switec stappenmotortje zelf een nauwkeurig, digitaal aangestuurd metertje. Zal overigens niet zo makkelijk zijn.
Bij de 850 werd die druk met een MAP sensor op de VDO gemeten. Wil je met de originele looks van een x70 dat zelfde bereiken eindig je in een niet voor iedereen maakbare oplossing. Daarnaast is het ook leuk als je toch moeite doet om het zaakje automerk onafhankelijk te maken.

Harde eis met een grote vriendelijke knipoog: Betaalbaar, universeel, nauwkeurig en relatief makkelijk in te bouwen.

razorx

Citaat van: jeroen74 op 08-03-2013 00:55:37
Transparantie-effecten? Zo'n LCDtje is zwart-wit. Is pakweg 50 segmenten niet genoeg resolutie (10 characters x 5 kolommen)?

Misschien wist je het nog niet, maar je kan met op een HD44780 (of compatibles) gebaseerd LCD module zelf 8 karakters vrij programmeren ;) Ga niet zitten frutten met heel snel karakters aan en uit te zetten om een soort grijswaarden te krijgen, dat is vreselijk module- en temperatuurs afhankelijk.
Dank je voor de tip!

razorx

Citaat van: Dirk342 op 08-03-2013 00:21:26
Kom je dan niet in de knoei met al die verschillende soorten sensoren Yits ?  Ik bedoel normaal gesproken is bijvoorbeeld een oliedrukmeter en zender een eenheid.  Zet j hier een ander type sensor op, dan klopt de aangegeven druk vaak niet.  Zo ook voor de olie en KVStemperatuur.

Wel weer heel erg mooi dit  :eusa_clap: :eusa_clap: :eusa_clap:
Je stelt de meest belangrijke vraag Dirk.

Gelukkig zijn hier wel normen in. Wordt even zoeken raar de grootste gemene deler. Qua MAP is het simpel en duidelijk. Maar zie er maar eens achter te komen welk type sensor merk X echt in zijn units gebruikt, en of die ook nog eens praktisch te monteren is. Om die reden is het fijn dat er meerdere mensen op dit forum zitten met een brede kennis. Het helpt niet als iemand een sensor of display suggereert die absurd duur is. Ik wil voor een reële oplossing gaan die nauwkeurig en betaalbaar is.

Ontwerp eisen of wensen zijn best gemeen.
-Betaalbaarheid zonder concessies te doen.
-Het uiterlijk moet toch wel met onze auto's matchen.
-Het moet relatief makkelijk in te bouwen zijn.
-Er moet de mogelijkheid zijn om de software makkelijk aan te passen voor een ander type sensor.
-Er moet de mogelijkheid zijn om de software aan te passen voor een andere meting.
-Misschien moet ik de mogelijkheid in de programmatuur inbakken voor een grafisch display.

Met deze factoren rekening houden is een kwestie van goed programmeren. Programmeurs hebben het dan over een abstractieniveau. De ellende is dat je daar in te ver kan gaan en nooit klaar bent. Ga ik niet doen. ;) Maar ik zorg wel voor enige reële flexibiliteit.

Het geheel werkend krijgen zal niet al te lang duren. Er een áf product van maken is een ander verhaal, dat zal maanden kosten (testen met verschillende auto's) met veel gezellig getest.

Als ik door ga met een 16 tekens * 2 regels display is de dash inbouw een eitje voor een 850: Gewoon dat ene ventilatie roostertje links dat toch al te veel was.

Voor de 70 classic reeks overweeg ik meer en meer om de BC er uit te halen en te vervangen door wat ik nu maak.
Tja wat moet je dan met de klok die je had? Of Die verbruiksmeter die op een heel ander vlak nuttig kan zijn dan het meten van je verbruik?
Ik weet het nog niet. Als ik een display neem met b.v. 20 karakters lang en twee  of meer regels, zou ik een klokje kunnen programmeren.

Mijn instelling is: eerst het oorspronkelijke idee laten werken. En kijken of ik zin heb op een blauwe maandag er een klokje bij te toveren en misschien meer.
Je moet er ook maar de tijd voor vinden.

Anyway: Voor het oorspronkelijke idee heb ik de tijd en nu ik zo typ spreekt de plek van de BC me het meeste aan. Direct in het zicht.

Dat heet hardop in je zelf l*llen om je gedachten te ordenen. ;)

jeroen74

Ik heb tijdens mijn vele dagelijkse lange woonwerk ritten ook zo vaak nagedacht over een "superboard computer", en ik kom telkens tot de conclusie dat alleen de originele BC vervangen door iets beters de enige optie is die geen afbreuk doet aan de auto, de ontwerpfilosofie, de looks etc etc blahblah. Voor mij persoonlijk moet het eruit zien alsof Volvo het zelf gemaakt had kunnen hebben.

Wat betreft de sensoren, oliedrukzenders zijn meestal erg laagohmig (100 ohm of zo), dus daar ontkom je eigenlijk niet aan een speciaal ingangscircuit. Tempsensoren zijn meestal hoogohmig. Je ontkomt er, denk ik, niet aan om gewoon voor elke sensor iets te selecteren en ook alleen die te ondersteunen. Ik zie geen nut om zowel een oliedruksensor van VDO te ondersteunen als eentje van Conrad of zo.

Bij het V70 i/p is de boardcomputer geintegreerd; de twee displays staan zelfs gedeeltelijk parallel ;) en er is maar 1 LCD controller. Maar goed, je kan dat display er zo uit wippen en er iets anders voor in de plaats zetten. Alle originele functies zijn makkelijk na te maken; desnoods snif je gewoon de aansturing van de LCD controller met je eigen controller. De uitdaging zal zitten in het vinden van een display dat ook past.... en dat zal niet makkelijk zijn.

Voor de 850 is het nog lastiger, daar is mechanisch veel minder ruimte voor een ander display, de enige mogelijkheid zijn intelligente LED dot matrix displays van Avago of Osram, en die kosten zo'n kleine 5 tot 10 euro per karakter ;) Of je moet tevreden zijn met een rits 7 segment displays en wat losse functie indicator ledjes.

Conclusie, je zit hier met een waslijst van conflicterende eisen waarvan sommige haast elkaar uitsluiten ;)

Je kan je ook afvragen of dit niet gewoon het wiel opnieuw uit vinden is. Je kan dit eigenlijk allemaal zo kopen. Ook vol configureerbare systemen. Zoals ik een paar uur geleden al schreef:

http://www.plxdevices.com/product_info.php?id=MULTDM6

(en andere leuke spulletjes die ze hebben).

razorx

Bedankt voor je reactie en het meedenken Jeroen. In grote lijnen ben ik het met je eens.
Een beetje schieten op elkaar mag en moet, zo kom je tot resultaat.
Smaak is persoonlijk, maar ik wil dat PLX ding niet in mijn auto, zo lelijk  :evil: . Dat was het schot. ;)

Wat het bc verhaal aangaat: Ik denk dat dit de netste oplossing is voor zowel de 850 als de 70 classic.
En dat linker ventilatieroostertje blijft bij de 850 ook een optie. Dan maar 2 software versies.
Een display vinden dat in de bc behuizing past, wat ik echt het mooiste vind, of misschien een nieuwe behuizing: Lijkt inderdaad een klus. Komende dagen maar eens fantaseren wat er mogelijk is. Kan mee of tegen vallen.

jeroen74

Ik heb net even gepast, 5x DLG2416 past perfect ;) (daar heb ik nog een collectie van liggen....) Ik zou er drie nemen voor 12 vrije karakters, en een 4 digit 7-segments display voor het klokje.

Ik geef toe dat zo'n PLX ding wat boyracer-achtig is.

Ewout Schalkwijk

Is dit een heel gek iets? HUD

Ondersteunt al veel out of the box. In ieder geval KVS temperatuur. Don't shoot me... :eusa_shifty:

Ewøut
Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the universe." - Albert Einstein

razorx

Ehh nee. ;) Al is het idee van een Heads over display helemaal niet verkeerd op zich.

Ik wordt steeds warmer van het idee de bc plek te gebruiken voor mijn doel. Een display met twee regels van 40 tekens geeft je veel ruimte en past haal behoorlijk bij het formaat van de bc. Ik zal er niet te veel over doordrammen, het wordt immers tijd om te doen. ;)

Dit is ongeveer het idee:

Geen echt display, maar wat gerommel met een tekstverwerker

Links zie je de turbo druk meter  het linker streepje er onder staat voor 0 Bar het middelste voor 0,5 en de rechter voor 1Bar. Eenheden zoals Celsius en zo heb ik bewust weggelaten. Het display biedt best veel informatie tegelijk, dan wil je niet moeten zoeken naar waar ook alweer de oliedruk te inden was.

Om diezelfde reden heb ik vrij veel ruimte verspild door de ruimte tussen de groepjes groot te laten, wel zo rustig.

jeroen74

Je gaat geen onderdruk weergeven?

Ik heb even de vrijheid genomen de maten te meten voor je voor de ruimte die je hebt voor een display:

140 x 22 mm (ruimte tussen tempwaarschuwing en knopjes voor het klokje)

ruimte voor de karakters: 120 x 14 mm

Afstand bovenste rand tot gat:6mm

edit:

even een vrij standaard 2x20 displaytje gepast. Past van geen ene meter ;) Ik vermoed dat je een flinke uitdaging te pakken hebt, wil je een module vinden die daarin gaat passen en geen ruimte overlaat aan de zijkanten, in dat gat past met alle 'overhang' van de connector en de PCB.

razorx

Citaat van: jeroen74 op 08-03-2013 20:31:32
Je gaat geen onderdruk weergeven?

Ik heb even de vrijheid genomen de maten te meten voor je voor de ruimte die je hebt voor een display:

140 x 22 mm (ruimte tussen tempwaarschuwing en knopjes voor het klokje)

ruimte voor de karakters: 120 x 14 mm

Afstand bovenste rand tot gat:6mm
Dank je wel!
Ik moet nog even een temp meter unit of bc scoren die in een wagen uit 1998 past. Volvo kennende zal er wel weer wat in de bedrading veranderd zijn. Kan ik die gebruiken voor het eerste exemplaar. De onderdruk vind ik niet zo interessant vandaar dat ik hem niet weergeef. Al is er nog ruimte genoeg.

jeroen74

BC is geen aparte unit bij de classics!