Nou Razorx-Fijne Hokken: LV-NJ

Gestart door razorx, 29-03-2008 19:58:03

Vorige topic - Volgende topic

Marc O.

...The Nile isn't just a river in Africa...

UserID6342

Citaat van: Marc O. op 06-03-2013 13:01:08
Ja, ik ken die verhalen, vandaar dat ik zeg dat de meter over een breed temp. bereik niet beweegt.

Ik denk dat de vraag / opmerking dan enigszins ander is / moet zijn. laat ik het zo zeggen, Volvo heeft in haar wijsheid besloten om die meter áf te vlakken', omdat anders het merendeel van de bestuurders in paniek raakten als de meter bewoog.  Nu rijst meteen de vraag, op wat voor waarde vlak je dat ding dan af ?  Op bijvoorbeeld 3,5,10,50 graden verschil ?

Ik persoonlijk vind het echt belachelijk en ronduit schandalig dat je een verschil van dik 25 graden absoluut niet ziet op de meter.  In relatieven, of het nu 60 of 85 graden is, of het nu 85 of 110 graden is, is gewoon teveel om niet te laten zien.  Dan had Volvo beter zoals Peugeot een lampje kunnen monteren als een meter voor de KVS.  In beide situaties geld, als het lampje brand, of de meter van Volvo gaat omhoog ben je meestal al te laat.

Mooi verhaal was die geklapte waterslang van Marco vorig jaar meen ik, slang geklapt en door goed opletten zag Marco dat de meter eventjes iets omhoog wipte en weer teugkwam, hij had echter al een rookgordijn achter zich.....  het gros van de bestuurders ziet dit 'wipje' niet eens.  En dan krijg je het volgende punt; Volvo en meters is al nooit een goede combinatie geweest want meestal is het huilen met de pet op en zijn ze absoluut niet accurraat.

StefanCJ

Wat is dan verstandig om te doen, andere meter erin?

KIM

En toch heb ik het bij mijn GLT heel anders ervaren Dirk.
Bij het intrappen van de kick-down in de bergen van Frankrijk zag ik ineens een rookwolk achter de auto. Vrijwel direct stond de meter vol in het rood en kon ik de juiste conclusie trekken.
Ik heb de auto stil gezet en geconstateerd dat zo'n kunststof T-stukje om de verdamper van koelvloeistof te voorzien was gebroken. Ik heb ter plekke het pijpje gerepareerd en het systeem met leidingwater gevuld. De auto heeft daarna nog vele jaren gereden.

Ik denk dat je zonder een alarm gewoon nooit op tijd bent; je kijkt niet continu op je temperatuurmeter, hoe nauwkeurig deze ook is.

UserID6342

Citaat van: StefanCJ op 06-03-2013 16:59:09
Wat is dan verstandig om te doen, andere meter erin?
Ja, een externe zoals Yits ontworpen heeft, werkt perfect en je ziet de daadwerkelijke motortemperatuur.  Staan foto's hier, als bij mij in het Blog, als bij Arjen en Jack onder andere.

@Kornelis, kan idd dat het bij de GLT goed is gegaan gelukkig maar !  Ik ben daar zelf echt kritisch in, en een behoorlijke zeikerd in.  Als ik zie, in mijn auto en de schade T-5 (daar is tie voor het eerst ingekomen), dat de meter van Volvo absoluut geen verschil laat zien tussen 50 en 94 graden (immers, staat strak op 3 uur) heb ik serieuze en denk, terechte twijfels over de kwaliteit van e.e.a.  Zoals al gezegd, vind ik dit ook echte belachelijk.

En ja, alle sensoren zijn gloedjenieuw

The Volvoboy

Staat de meter al horizontaal bij een koelvloeistoftemperatuur van 50 graden? :o
'98 - Volvo V70 2.3 T5 SE - LPi - Garnet Red metallic - 17'' Comets - 702.000km
'00 - Volvo V70 2.4T AWD Nordic - LPG - Venetian Red metallic - 16" Helium - 418.000km
'95 - Volvo 850 2.3 T-5R Aut. - Black Stone Solid - 17" Titans - 392.000km
'96 - Volvo 960 2.5 24V aut. Oxford - Dark Olive Pearl - 16" Uranus - 356.000km

Jack v

p
Citaat van: The Volvoboy op 06-03-2013 17:10:56
Staat de meter al horizontaal bij een koelvloeistoftemperatuur van 50 graden? :o
ja om precies te zijn bij 62 gr kv s temp. op de digitale meter van Yits.
zelfs als de temp. 100 gr is staat de meter nog op 3 uur.
Opnieuw het wiel uitvinden heeft geen zin, verbeteren wel.

UserID6342

Tadaaa, I'll rest my case !  Het moge duidelijk zijn dat het oorspronkelijke ontwerp van Volvo ronduit bagger is ;D.  Je hebt een temperatuurverschil van ruim 40 graden en je oorspronkelijke meter zeg niets, helemaal niets !  Waardeloos !!

KIM

Niet de kwaliteit is waardeloos, maar de keuze om het zo te doen is waardeloos.

UserID6342

Persoonlijk vind ik alle (!) meters van de oudere Volvo's bagger.  Noem mij er maar eentje waarbij die klopt, want ik ken die helaas niet.  Vanaf de Amazon is het allemaal prul geweest.

Kleine opsomming:

*temp. meters kloppen niet (Amazon, 200,700,800,900, x70)
*op en neer dansende brandstofmeters (weer het hele lijstje)
*oliedruk en olietemp meters die aangeven terwijl er geen oliedruk is, of op 75 graden blijven staan terwijl de olie veel en veel heter is (gemeten waarde) (200, 700)

Cru gezegd, vanaf de Ford periode is er e.e.a. positief veranderd.

Yits, sorry voor je topicvervuiling !

jeroen74

Blijf dit toch een van de mooiste boordcomputers vinden:

StefanCJ

Uit de 440! Ik had er ook één in mijn 440 2.0i, wat een heerlijke auto was dat zeg! Ik voelde me de koning in dat ding, en dan zo'n kekke boordbomputer  8).

jeroen74

Zover ik weet eerst op de 480; later ook geleverd op de 440/460.

razorx

Deze discussie zie ik zeker niet als vervuiling, in tegendeel: Bedankt! Ik heb op dit forum heel veel gevallen gezien waar motorschade te voorkomen was.
-edit- Ik denk zelfs dat met wat betere elektronische indicatie heet grootste deel van deze schadegevallen te voorkomen was.
Achterstallig onderhoud daargelaten.

Even over de praktische zaken voordat ik mezelf een richting op stuur.

-Bij de 850 vind ik het prima het kleine extra roostertje links op te offeren. Dat plekje geeft me genoeg ruimte om twee tot vier zaken weer te geven.
Zo een roosteraanpassing kan netjes gebeuren en een sterke Volvo look hebben. Jack, en ik een beetje, hebben hier genoeg lol aan gehad. ;)

-Vanaf de 70 classic wordt het lastiger. Dat extra roostertje links mis je en ik vind het zonde om de bestaande roosters aan te passen. Door de kleur en de vorm is dit vrijwel onmogelijk. Bij een beetje knopjesliefhebber zijn bijna alle schakelaar paneeltjes bezet. In één paneeltje kan ik één metertje plaatsen en dan nog zonder beschrijvende tekst. een analoog draaispoelmetertje krijg je daar ook niet ingebouwd.

Het liefste zou ik een langwerpig LCD display met twee regels van 16 tekens gebruiken. Hier zal het me lukken een analoge meter na te doen, met wat extra's, zoals peak hold.

Maar waar oh waar vind je op een x70 een leuke plek om hem in te bouwen zonder je auto definitief niet terugdraaibaar te molesteren.
Oh ja, die metertjes moeten wel in het directe zicht. ;)

C.punTeR

Mischien niet direct in het zicht,maar is de plaats van het muntenbakje een idee?

Groet..