Nou Razorx-Fijne Hokken: LV-NJ

Gestart door razorx, 29-03-2008 19:58:03

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 19 gasten bekijken dit topic.

viking_in_shorts

Citaat van: razorx op 06-06-2009 20:58:36
Deze wilde ik jullie niet onthouden:
http://www.paerl.it/volvo/sr30000.JPG

Wat?

Je klompen? Of 't feit dat kurken tegenwoordig helemaal niet meer van kurk zijn?
Neem aan dat je de foto niet gemaakt heb voor je rouwrandjes ...

razorx

#526
Citaat van: viking_in_shorts op 06-06-2009 21:03:47
Citaat van: razorx op 06-06-2009 20:58:36
Deze wilde ik jullie niet onthouden:
http://www.paerl.it/volvo/sr30000.JPG

Wat?

Je klompen? Of 't feit dat kurken tegenwoordig helemaal niet meer van kurk zijn?
Neem aan dat je de foto niet gemaakt heb voor je rouwrandjes ...
;D
Je snapt het helemaal, dit bericht bevat veel verborgen boodschappen.  ;)

Die rouwranden waren overigens een beetje offtopic, daar hebben wij het grootrouwrandentopic voor.

De snelreinigingsprocedure: Oliën lossen de troep veel sneller op dan remmenreiniger dus:
-Vullen met een dunne olie en voorzichtig poeren met wattestaafjes.
-Herhaal dit een paar keer.
-Dan remmenreiniger om er geen plakzooi van te maken waaraan al het fijnstof zo mooi blijft kleven
-De boel een beetje smeren

Morgen maar een dagje sauna en badjes om mijn aangekoekte gevoel kwijt te raken.

viking_in_shorts

Citaat van: razorx op 06-06-2009 21:46:41
Citaat van: viking_in_shorts op 06-06-2009 21:03:47
Citaat van: razorx op 06-06-2009 20:58:36
Deze wilde ik jullie niet onthouden:
http://www.paerl.it/volvo/sr30000.JPG

Wat?

Je klompen? Of 't feit dat kurken tegenwoordig helemaal niet meer van kurk zijn?
Neem aan dat je de foto niet gemaakt heb voor je rouwrandjes ...
;D
Je snapt het helemaal, dit bericht bevat veel verborgen boodschappen.  ;)

Die rouwranden waren overigens een beetje offtopic, daar hebben wij het grootrouwrandentopic voor.

De snelreinigingsprocedure: Oliën lossen de troep veel sneller op dan remmenreiniger dus:
-Vullen met een dunne olie en voorzichtig poeren met wattestaafjes.
-Herhaal dit een paar keer.
-Dan remmenreiniger om er geen plakzooi van te maken waaraan al het fijnstof zo mooi blijft kleven
-De boel een beetje smeren

Morgen maar een dagje sauna en badjes om mijn aangekoekte gevoel kwijt te raken.

;D


Citaat van: razorx op 06-06-2009 21:46:41
Morgen maar een dagje sauna en badjes om mijn aangekoekte gevoel kwijt te raken.

Als je wilt - je bent welkom :eusa_clap:
(kan je meteen mee terugrijden volgende week ... )

razorx

Een week? Ben ik zo vies?
Ik zie het al voor me: Sauna geruïneerd door aangekoekte gekookte lijnolie van een duimnagel.

Lijkt mij so wie so leuk om te "buurten" maar ik moet eerst mijn eigen "crisis" te boven komen. In sommige kringen noemen ze het werken.

Groeten van Yits.

viking_in_shorts

Citaat van: razorx op 06-06-2009 22:40:00
Een week? Ben ik zo vies?

Nee - ik vertrek donderdag of vrijdag naar NL voor de C70 meeting :eusa_dance:

Zal verder jouw topic niet verder off-topic vervuilen :eusa_shifty:

elianmars

Citaat van: viking_in_shorts op 06-06-2009 23:42:42


ik vertrek donderdag of vrijdag naar NL voor de C70 meeting :eusa_dance:



Eventjes voor een meeting hier komen  :eusa_clap:

razorx

Goede nacht!

Vorige week zorgde ik met Fred, de zilveren met de OMVL verdamper voor wat onrust in Amsterdam.
Op een dag dat het verkeer door wat ongelukken toch al wat meer te verduren had, besloot Fred te stranden op het kruispunt van der Rijnstraat/Vrijheidslaan. De verkeerschaos werdt nog wat groter. ;).
De motor ging rap op en neer qua toeren, terwijl stationair de bedoeling was.
De lichtjes van de OMVL installatie vertoonden een willekeurig patroon.

Ik stapte uit en gebaarde naar het achterliggende verkeer dat enige verwachting op het gebied van voortgang bij mij volledig ongegrond was.

Kontaktslot uit. Hmm Lichtjes van de OMVL computer branden nog.
Weer starten. Soort van hoestbui op wielen. In een seconde ritme wilde de motor afslaaan en dan weer corrigeren naar 2000rpm.
Gestart op benzine, leek een paar minuten goed en ineens sprong hij weer op gas en de ellende begon opnieuw.

Hmm gascomputer voor zich zelf begonnen?

Ik weet dat één aansluiting van een OMVL computer officiëel alijd op de + van de accu hoort te zitten (Ben er tegen en er is ook geen goede reden voor).
Enfin zekering van de OMVL computer er uit. En rijden maar.

Uiteraard ging er wat meer gezoek aan vooraf.
Thuisgekomen de OMVL (Millenium) aan de PC gehangen, geen errors, niet bevredigend.
Goed computers zijn computers, een reset gegeven en een meer dan heerlijk weekend met mijn Saskia rondgeroffeld.

Wel met een donkerbruin onderbuikgevoel.

En ja hoor, vandaag belt mijn lieverd dat ze vlak na de ring afslag A1 stilstaat.
Net in de bocht, zo'n plek waar je niet graag stilstaat ;)

Snel de lading verwisseld zodat zij haar werk kan doen. Saskia verder in Nrfh en ik Fred aanpakken.
LPG zekeringen er uit en starten.

Nu even terug in de geschiedenis. Vrij snel na aankoop merkte ik dat de LPG bedrading door, ik kan het nu met zekerheid zeggen, door een idioot was aangelegd.

Nog even een herhaling van een eerder gepostte foto:


Her en der waren er ook draaddeeltjes die voorbij de isolatie uitstaken.
Indertijd heb ik dat stevig aangepakt. Maar ik had beter moeten weten: Waar rook is is vuur.

Vanavond de bedrading weer aan een stevige inspectie onderworpen.
Het onderhanden genome gedeelte zag er nog prima uit.
De computer soldeerverbindingen: Prima.

Ik trok vervolgens wat aan het snoer van de LPG pomp: Oh horror.
Wat ik uit de firewall naar binnenhaalde was éen bonk poreuzigheid en blank kabel.
Foto's volgen volgend weekend, maar van deze kabelkeuze wordt ik echt niet vrolijk.
Neem dan draad voor een schemerlamp of schelledraad voor mijn part.

Enfin, de conclusie: Volledige vervanging van de LPG bedrading.
En een nieuwe LPG computer want de oude heeft te veel voor zijn kiezen gehad en we zijn net iets te afhankelijk van vervoer om nog een blackout te hebben. Gelukkig is OMVL materiaal niet al te duur.

Klusje voor komend weekend. Niet blij ik wil ook wel eens gewoon mijn echte werk afmaken, aan de andere kant is dit een definitieve oplossing voor een deel waar ik altijd al een achterdocht over had (zie foto en waar rook is is vuur).

Groeten van Yits die wat minder tijd had voor wat hij wilde doen.

rogerV701998

Spaghetti! Respect dat je daar nog wat van kan maken.

Gr. roger

thuur

Zodan! Wat een puinhoop :-X


Als dit je klachten niet oplost is de LMM de volgende verdachte m.i. Ik heb iets soortgelijks gehad, maar dan op een volledig door Super 98 gevoed torretje.


Gr ;)

UserID6342

Dat is idd een puinzooi die bekabeling Yits, jezus wat ziet dat er uit zeg.  Weet je ook wie toentertijd die gasinstallatie heeft ingebouwd, dan mag je rustig het adres hier vermelden zodat daar in ieder geval geen mensen meer naar toe gaan van het forum.  Wat een kaaiers zeg.

Misha

#535
Citaat van: Dirk342 op 09-06-2009 07:52:16
Weet je ook wie toentertijd die gasinstallatie heeft ingebouwd, dan mag je rustig het adres hier vermelden zodat daar in ieder geval geen mensen meer naar toe gaan van het forum. 



http://www.lavira.nl/forums/index.php


Ach, ik ken je een klein beetje: Dit had je toch altijd al willen doen.
Citaat van: ClaudiaMisha snapt het. :azn:
Citaat van: Marc O. op 16-08-2013 20:42:45Ja, zie je wel, Misha snapt het

razorx

 ;D ;D ;D

De LPG inbouw is al wat eigenaren terug, evenals de ombouw naar G3.
Ik kan mij bijna niet voorstellen dat dit door een bedrijf is gedaan. Een bedrijf dat inbouw doet heeft immers royaal kabel op voorraad en hopelijk geen luidspreker en strijkboutsnoer  ;)  ja echt.

Heb gisteravond ladingen oogjes, stekers besteld en van dat mooie geribbelde kabelbeschermer.
Bij Conrad heet dat beschermslang van Silvyn.

Morgen bij de overburen van mijn kantoor maar wat mooi snoer lenen.

Op zich wel dankbaar werk.
Tijdelijk had ik de boel al stevig opgeschoond, maar nu is het het moment om de boel rigoreus proper te maken.

razorx

Het was weer een mooie dag om te sleutelen.
Eerst heel gezellig Thijs op bezoek, veel gebabbeld. Zoonlief naar dansen gebracht en aan de gang.

Zoals jullie op de foto zagen was de bedrading een puinhoop. Verkeerd snoer, te dicht bij de motor uitstekende stukjes koperdraad en poreuze ommanteling die her en der door was.

In deze post wil ik vertellen hoe je zo iets corrigeert zonder fouten te maken en hoe je bedradingszaken beter aanpakt. Zeker nodig in de buurt van de motor. Ik hoop dat ik hierbij niet te belerend ben.  :)

-Ten eerste moest ik de bedrading versimpelen: Dus als vier draadjes met elkaar verbinding maken moet dat op één punt gebeuren en niet ergens een aftakking verderop weer e.t.c.. Dit heb ik een paar maanden terug gedaan.

-Vandaag ging ik de slechte maar versimpelde bedrading vervangen. Ik doe dit net als het versimpelen draadje voor draadje. Zo kàn ik geen fouten maken. Als je alles in één keer los haalt is het een stuk lastiger.

In de buurt van de motor is het een plicht om snoer te gebruiken dat het redt tot 105 graden.
Dit kabel redt het van -30 tot 130 (RTPR):


Dan ben je er nog niet want zodra je het kabel ontmanteld is het een deel van haar bescherming kwijt en zal dit bij verwarming vroeg of laat poreus worden. Ommantel dit gedeelte met siliconemantel tot aan de schoentjes:

Neem schoentjes zoals op de foto, dus volledig geïsoleerd.

Ik begon met de poreuze kabel voor de LPG pomp te vervangen. Bij deze roffel loopt die binnendoor, best.
Stroom er af, van achter naar voren gewerkt tot even voor de firewall. Toen het volgende gedaan om de oude kabel als trekveer voor de nieuwe kabel te gebruiken:


Kabel onder de motorkap verdient nog een extra bescherming en ik een kop koffie:


De nieuwe gascomputer:

Let er op: Als je een exemplaar met een een OMVL sticker het heb je andere software nodig dan wanneer je een exemplaar direct van AEB (de echte fabrikant) betrekt. De configuratiefiles zijn wel uitwisselbaar. Afgezien van een hardware identifieër zijn ze identiek.

Soms moet je even wat draadjes die bij elkaar horen bij elkaar houden, onderstaande werkt makkelijker dan een tapeje:


Draadje voor draadje vervangen en logisch gelegd. Het begon leuk te worden.
Kabelbundels zo ver mogelijk uit de buurt van de motor. Kabelbescherming er omheen.

Het begint er al een beetje op te lijken:


Nog wat bundels geherarrangeerd en toen de nieuwe gas ECU vertellen dat het een 5 cylinder betreft en hoe ik wil dat hij zich gedraagt. Omschakelpunt, actuator (stappenmotor in het Nederlands) e.t.c..

gelukkig had ik mijn oude configuratie waar ik tevreden over was opgeslagen, dus uploaden maar:


Het spannende moment. Alles nog één keer nagelopen en starten maar. Even gas geven tot 2500rpm (mijn omschakelpunt), gas los en ja hoor. Up and running  :eusa_dance: !


Leonardo, de handelsnaam voor de gascomputer meteen een plaatsje iets verder van de motor gegeven.
Hier hangt de nieuwe Leonardo, de oude mag naar het museum:


Later zal ik de zwevende zekeringhouders vervangen door vastschroefbare exemplaren. het zelfde ga ik doen met het veiligheidsrelais.

Last but not least: BigBen bedankt!
En wel hiervoor (de witte dus):

Die witten ogen veel mooier op een zilveren auto (vind ik).

Oogt ook mooier bij de zilveren handgrepen:


En als beloning een blik lijnolie uit het oosten des landsch opengetrokken.
Proost!

Als laatste nog dank aan Luccio in Amsterdam noord. Ik was daar voor de gascomputer. Het gaat hier om een echte autoliefhebber die zijn Alfa aan het restaureren was. Aardige jongen met veel kennis van zaken.
Hij repareert ook gascomputers voor wat grote namen b.t.w..

Vulk


rogerV701998

Knap hoor!! Ik doe het je niet na, respect.

Gr. roger