Nou Razorx-Fijne Hokken: LV-NJ

Gestart door razorx, 29-03-2008 19:58:03

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 5 gasten bekijken dit topic.

razorx

Citaat van: Claudia op 27-04-2009 20:58:13
Citaat van: razorx op 27-04-2009 20:54:58

Mijn vrouw lijkt mij te ontwijken  :evil:




;D


Ontwijkt ze je nou omdat je met al die attributen in de weer bent......of ben jij zo druk met al die dingen omdát ze je ontwijkt?
(als je erover wilt praten...Misha heeft Korrelatie-dienst deze week)
Ik denk dat Saskia wil praten.

Bij Furness moeten ze ook niet aardiger worden, ze meetten de grootte van mijn handen en gaven me toen wat latex handschoenen en wat glibberig spul mee. Zal wel de nieuwe klantbenadering zijn, meeleven in de huislijke sfeer.  ;)

Even serieus, wat wordt je daar toch fijn geholpen.
Meteen wat éénmalig bruikbare moeren voor de ophanging bijbesteld. Die zijn echt aan vervanging toe.

nardgilsing

Citaat van: razorx op 25-04-2009 22:00:21
Vandaag:
-Ballast vervangen
-Herstel van de estate achterruitewisser
-Estate klepstrip verwijderd
-Sips sticker er af



"Roeststrip" estateklep en Sips sticker
Één of ander onmensch heeft een strip bedacht die de achterklep niet alleen lelijker maakt maar ook een potentiele bron van roest is. Elders suggereerde ik dat de strip misschien makkelijker losgaat als je hem verwarmt maar dat is niet zo.
De strip bevat ook metaal!

De strip gaat alleen goed los als je hem niet scheurt. Door opgehoopte rommel kleeft de strip vrij goed vast.
Even wat WD40 langs de gehele bovenkant van de strip naar binnen laten sijpelen doet wonderen.
http://www.paerl.it/volvo/strip1.jpg

Morgen maar eens poetsen.

Fijn dagje  :eusa_dance:

Groeten van Yits.


Kan je ongestoord die lelijke strip van je achterklep halen of moet je er nog iets voor in de plaats doen? (I.v.m. lekkages etc?) Want anders gaat dat lelijke ding bij mij er vandaag nog af.


Groet Nard

razorx

#482
Als je achterruit goed vastgelijmd is (ik bedoel waterdicht) moet het volgens mij geen problemen geven.

Maar geen garantie.

Groeten,
Yits.

razorx

#483
 :eusa_clap: voor Ludo en bedankt!  :eusa_dance:
Van Ludo gekregen:


Gisteravond bij BasV70 R veren overgenomen, waarvoor mijn dank.

Dus alles op tijd binnen, kan ik morgen aan de gang, ook met de ashoezen.

MICHEL306

Ziet er gelikt uit hoor.... :eusa_clap:

Ik heb ze zelf gemaakt van een stuk pijp dat precies om het rubber valt en daaraan boven en onder een flens gelast, kosten  niks..(gest...geleend van de baas)... ;D

gr M

razorx

Nou, lekker bezig.

Tot ik er achter kom dat mijn veerspanners te kort zijn.
Natuurlijk als de veer er af is. Zie de nieuwe er dan maar op te krijgen.  :eusa_wall:

Dat wordt dus even wachten. :eusa_doh:

razorx

Afgezien van die te korte veerspanner was het een prima klusdagje.

Ashoezen en keerring vervangen op de makkelijke manier (linkerkant)

Aangezien mijn ashoes gescheurd was en mijn keerring links aan de bakzijde wat zweette besloten dezen aan te pakken.
Besloten zowel de ashoes aan de wielkant als die aan de bakkant te vervangen. Die aan de bakkant was overigens nog heel redelijk.
Bij een volvo setje zitten borgringetjes en asmoeren. De laatste heb je niet nodig (met dank aan een post van dennis850estate).
Scheelt een hoop ellende met vastzittende naven en zo.

De oude ashoes:


Dit is maar het begin:  ;D


Edit: Accuminpool los, dan krijg je geen errors van je ABS.
ABS connector los (na het werk vanbinnen even schoonmaken en zuurvrije vaseline op de kontakten)
Veerpoten aan de onderkant los:


Neem wat elektradraad om de boel aan op te hangen. Je wil immers niet dat de boel naar beneden lazert en je remkabels beschadigd.

hydraulische krik als steun onder de fuseekogel.
Draagarm los aan de subframe kant.

de as zit aan  de bakzijde vast met een verend borgringetje. Een korte harde ruk en hij ligt er uit:




Tijd voor een verse keerring. Door de oude kan je een schroefje draaien om hem er uit te trekken.
Ik heb het gedaan met een moniertang.

De nieuwe kan je er voorzichtig recht intikken met een stuk pvc buis van 50mm.
Vlak tegen de bak is goed, klemt zelf vast.


Tijd voor de ashoezen.
Knip de oude door en verwijder ze.
Haal de homokineet aan de bakzijde van de as, die gaat makkelijker dan die aan de wielkant.
Veeg eerst het ergste vet weg dan zie je het borgringetje (Op het plaatje had ik de binnenste homokineet er al af).




Maak de boel schoon, verwijder zo veel mogelijk vet. en vervang dit ringetje:

Werk gruisvrij!

Voeg nieuw vet toe van binnen uit zo pers je eventuele resten weg (dank Marco). Hoesjes eerst op de as, dan as herassembleren  ;).
De hoesklemmen kan je gewoon aanspannen met een moniertang, verschilt niet veel met de speciale tool.

Met een gepast wat harder duwtje de as in de bak vastklikken:


En de boel schoonmaken.
Weel even het camber weer juist zetten, enige nadeel van deze snelle methode.

Verder een rode kop van de zon en een vettig lichaam van de olie.

Groeten,
Yits.

P.S. mochten jullie een veerpoot missen, ik mis hem ook  ;) .
P.P.S.: As hoeft natuurlijk niet uit de bak als je alleen de hoezen wilt vervangen.



-D©©©L-

Mooi verslag ! Heb je de as ook met loktite vastgezet in het wiellager ?

razorx

Citaat van: -D©©©L- op 01-05-2009 01:00:04
Mooi verslag ! Heb je de as ook met loktite vastgezet in het wiellager ?
Dat is juist het mooie, op deze manier hoeft hij er niet uit.  :)

razorx

#489
Ashoezen en keerring vervangen op de makkelijke manier (nu de rechterkant)

Mooi weer vandaag, dus maar verder met de ashoes aan de rechterkant.
Van verlagen is het niet gekomen omdat de "verlagingsveren" die ik van een forumlid overnam geen verlagingsveren bleken te zijn.
Voortaan beter opletten.

Bij de linker ashoes was ik vergeten te vermelden dat je de minpool van de accu moet halen voor je de connector van de ABS sensor loshaalt.
Doe je dat niet, kan je je laptop aan je Volvo hangen om een foutcode te resetten.

De keerring aan de rechterkant van de bak bleek mooi droog. Lekker laten zitten zitten:


ABS connector los:


Krik onder fusee en draagarm los:


Bovenste kant van de endlink voor de stabilisatorstang er af.

Veerpoot aan onderkant los:


Zekerheid voor alles:


Nu kan de veerpoot er uit. Je hebt dan veel meer ruimte om lekker te werken en voor die drie wegwerpmoertjes aan de bovenkant hoef je het niet te laten. Kleine moeite voor veel gemak.

Bandjes van de hoezen er af klikken, hoezen doorknippen.

Binnenste homokineet met het borgringetje:

Dat wittige is weerkaatsing van de zon.
Vet er uit, nieuwe hoezen er op, vet er in en vastknellen maar.

Als je de grote spanband van de binnenste homokineet wilt vastmaken, merk je dat je geen ruimte hebt voor een moniertang.
Mijn lieverd heeft voor mij bij de Gamma een zo slecht mogelijke nijptang gehaald  :-*.

Waarom zo slecht mogelijk: Omdat ik misschien de vorm van het knijp/snijvlak zou moeten veranderen.
Zacht metaal slijpt nou eenmaal sneller.
Dit bleek ook het geval.
Als je beide armpjes van de nijptang om het rubber van de stuurgeleidestang doet gaat het net:


Even tussendoor: Zo'n tussenstukje voor de boormachine is toch wel erg fijn:


Dat plastic stukje voor de draagarm er af laten tot de roffel met alle vier de pootjes op de grond staat.
Zo kan je de boel makkelijker op moment zetten. Daar is dat stukje dus voor, besefte ik vandaag:


Alle moertjes die hier losmoesten, zijn eenmalig bruikbaar. Gewoon vervangen door nieuwe. Kost je de kop juist niet  ;) .
Achteraf even tectyl over de boutjes en moertjes, zodat ze niet roesten  en de volgende keer weer makkelijk losgaan.


Vervolgens vol spanning starten: Mmm ABS error. Zie mijn opmerking aan het begin. Resetten en ik kon rijden.
Toch enigszins in spanning. Stel dat ik de as links niet goed in de bak had vastgeklikt. Stel dat dit en stel dat dat..
Kan ik ook niets aan doen, het duurt bij mij gewoon lang voordat ik iets vertrouw.

Roffeltje deed lief tegen mij, dus als beloning de LPG tank volgegooid.

Resumerend:
Vond ik dit een leuk klusje?
Absoluut niet, je wordt er erg vies van, als je niet uitkijkt kan je je remslangen beschadigen, of je fuseehoes insnijden aan een stuk metaal.
Daarnaast zijn er momenten zoals bij het openhouden van het clipje van de binnenste homokineet, tegelijk de as lostrekken en het fusee ondersteunen dat je verlangt naar voeten zoals apen die hebben.

Eind goed al goed. De latex handchoenen zijn in de vuilnisbak en Sas kijkt een stuk minder benauwd.
Pschhht, blikje lijnolie gaat open.

Proost!

rogerV701998

Complimenten, mooi verslag met goede foto's.

Gr. roger

Sbv

Ga je de boel nog uitlijnen daar alles los geweest is ?

razorx

#492
Citaat van: Sbv op 02-05-2009 20:03:29
Ga je de boel nog uitlijnen daar alles los geweest is ?
Vergeten te typen.
Moet inderdaad.
Ik heb het camber wat negatiever gezet vanwege mijn rijstijl. Als ik een lekkere waarde heb gevonden dan ga ik het precieze uitlijnen zelf doen.
De bakolie mag ik overigens minimaal bijvullen.

Taranis

Mooi fotoverslag!

Ziet er inderdaad uit als een niet al te fijn klusje. Gelukkig heb jij er nu ervaring mee :eusa_whistle:

razorx

Citaat van: Taranis op 02-05-2009 20:12:35
Mooi fotoverslag!

Ziet er inderdaad uit als een niet al te fijn klusje. Gelukkig heb jij er nu ervaring mee :eusa_whistle:
Voor de gein na zo'n klusje ongewassen in de zelfde kleding gaan shoppen. Levert leuke blikken op.  :evil: