Nou Razorx-Fijne Hokken: LV-NJ

Gestart door razorx, 29-03-2008 19:58:03

Vorige topic - Volgende topic

razorx

Morgen doe ik de eerste test met Piet zijn softwarematige mod.
Ik zal vorderingen op dat vlak in zijn blog plaatsen http://www.volvo850forum.nl/index.php/topic,41329.0.html. Doodgewoon omdat het zijn project is.
Wat gespeel komt even hier. ;)

De Lambda Commander (Hardware matige WB regeling) diende achteraf meer als proof of concept. En met succes.
Ik zie de softwarematige aanpak zoals Piet die aangeeft als een betere. Simpeler voor de eindgebruiker en technisch gezien puurder.

OK, zit ik met een stapel microcontrollerbordjes bedoeld voor de Lambda Commander. Helemaal niet erg, die kunnen een leuke toepassing krijgen. :)

Of je nou wel of niet gaat tunen, het is fijn om economischer te kunnen rijden, zonder concessies te doen. Als je gaat tunen dan is het nog fijner niet te gissen met WOT waarden maar exact de lambda waarde te dicteren. Rijdt beter en verkleint de risico op detonatie en misschien motorschade aanzienlijk. Daarnaast tuned het een heel stuk simpeler. Je vult simpelweg de voorheen VE tabel genoemde tabel in. Nu mag dat een AFR, of liever een lambda tabel heten.
Dit is een tabel met de belasting van de motor aan de ene kant en het toerental aan de andere kant. Zoals Piet het gemaakt heeft, werkt dat perfect. Met een aanpassing aan de ECU, kan je het systeem wideband laten regelen. Werkt goed. Maar doortesten is beter. Zijn laatste ontwikkeling is map switching afhankelijk van de gekozen brandstof. Dat gaat getest worden.

Ik ben één van de gewillige testpiloten.

Tja kom ik weer terug op die microcontrollerbordjes, bedoeld voor de inmiddels overbodige hardwarematige lambdaregeling. Ik zie nu een niet geheel onvoorziene toepassing. ;)
Dit is het bordje 1 op 1 op een standaard 16*2 display te plaatsen:

Dat leent zich naast andere toepassingen, heel goed voor het realtime weergeven van een aantal belangrijke waarden. Met andere woorden de ikwilallesweten meter gaat er toch komen. Hierop zal je waarden kunnen zien als als KVS temperatuur, maar dan eerlijk, turbodruk, long en short term fuel trims, detonatie. Heb je de mod van Piet dan ook de gevraagde fuel trim om regelproblemen te kunnen zien. Daarnaast komen er wat extra inputs bij voor een eventuele oliedruk en olietemperatuur en nog meer. Ben er nog niet uit hoe ik dit zo universeel toepasbaar mogelijk ka maken.

De basis heb ik al een jaar werkend in mijn linker ventilatieroostertje. Nu wordt het tijd de aanvullingen te maken en te testen.

Mits je de Volvospeed mod hebt, of nog beter de mod van Piet is het mogelijk een aantal belangrijke zaken direct weer te geven op een schermpje in een overbodig ventilatieroostertje.

Piet zijn logging biedt voor debugging nog wat meer informatie dan de Volvospeed mod. Die informatie is dan weer fijn voor mij als één van de testpiloten. Daarnaast heeft dit bordje een USB aansluiting. Die geeft de binnenkomende data, al dan niet aangevuld met andere sensoren keurig terug naar je PC.
Nog een plaatje met de seriële USB communicatie in werking:

Voor de elektronici: Digitale contrastregeling zonder RC netwerk (!).

Liever nog, zou ik logging hebben naar een SD kaartje. De software is al beschikbaar, ik twijfel alleen nog over de praktische invulling.

Ik zie uit naar de eerste test met Piet zijn mod die automatisch over schakelt naar LPi mapping tabellen. Die ontwikkelingen zal ik in zijn weblog plaatsen.

Erg leuk!

cornelis-b

Ingewikkelde materie maar groetjes terug ;D
Voor ABS controller revisie kan je me een PB sturen, twee jaar garantie op een revisie.

Zeg maar Henk tegen mij

Voorlopig is het water nog diep genoeg om te roeien

WhizzMan

Heb jij een voetje inplaats van de EEPROM/Flash op je M4.4 gesoldeerd? Ik vraag dat omdat je een Ostrich er in hebt zitten, die heb je vast niet gehardwired?

razorx

Hier heb ik ooit een printje voor ontworpen en laten maken.
Headers op de ECU print en daarop het verloopprintje.

razorx

Storend:
Automaatpijl  ging knipperen, lambdalampje aan en winterlichtje bij pook knippert.

ECU: EFI-888 automaat fout.
AT bak: DTC-18 unknown code.

Reset hielp niet.

Mmh, maar eens uitzoeken.

Piet

Ik heb nog steeds die pracht van een handbak voor je.....:)
Je hebt vast al naar het oliepeil gekeken?

gero

kom door de kou, in de zomer had ik er geen last van,  een nieuwe originele PNP switch laten monteren, daarna geen last meer

V70geRwin

Citaat van: gero op 17-01-2015 17:25:09
kom door de kou, in de zomer had ik er geen last van,  een nieuwe originele PNP switch laten monteren, daarna geen last meer

Zou goed kunnen, mijn vorige rode had dat ook voordat de pnp vervangen is (last van de kou dus).
Paar keer de handel op en neer redde het toen nog eventjes.

Heb de codes ff gegoogled maar vager wordt het niet idd  ;D

KIM

Lambdalampje en AT foutcode zijn gekoppeld. In mijn R moet ik die verbindingsdraad nog eens koppelen aan het dynamosignaal.
Je kunt je dus het beste eerst concentreren op de AT.

Dat printje ziet er heel goed uit!

razorx

Het blijkt inderdaad temperatuur gerelateerd. Zal het oliepeil toch even checken. Pnp is een aannemelijke.

UserID6342

Pook ff een paar keer goed goed op en neer rossen en kijken wat tie dan doet ;D

razorx

Het was inderdaad de PNP. Ik had hem al subtiel heen en weer bewogen. Maar je moet de pook een paar keer goed op en neer rossen zoals Dirk al stelt.

Ta en dan heb e zo een topper als Gerwin die zo even op een zondagmorgen een licht gebruikt exemplaar komt brengen.  :eusa_clap: :eusa_clap: :eusa_clap:
Heel erg bedankt!

Ik wacht op iets lekkerder weer voor het plaatsten, of het moet te erg worden met de PNP.

V70geRwin

Citaat van: razorx op 18-01-2015 12:49:36
Het was inderdaad de PNP. Ik had hem al subtiel heen en weer bewogen. Maar je moet de pook een paar keer goed op en neer rossen zoals Dirk al stelt.

Ta en dan heb e zo een topper als Gerwin die zo even op een zondagmorgen een licht gebruikt exemplaar komt brengen.  :eusa_clap: :eusa_clap: :eusa_clap:
Heel erg bedankt!

Ik wacht op iets lekkerder weer voor het plaatsten, of het moet te erg worden met de PNP.

Haha, jij staat ook altijd klaar voor iedereen dus meer dan graag gedaan.
Elk ritje weer plezier van.de knipper module van je.

Lammert

Familie van? (zie nummerplaat  ;))
www.marktplaats.nl/a/auto-s/volvo/m886707002-volvo-850-2-5-automaat-lpg-g3-alpine-installatie.html

razorx

Pff die dingen zijn ook niets meer waard. ;)