Nou Razorx-Fijne Hokken: LV-NJ

Gestart door razorx, 29-03-2008 19:58:03

Vorige topic - Volgende topic

razorx

Ach, ik denk dat het met de horizontaal geplaatste bouten richting het blok een zekerheids of netheidskeuze is geweest. Qua aandraaien.
Met de wielen op de grond of met een krik onder de fusee betekent simpelweg recht aandraaien. Of het echt uitmaakt weet ik niet, maar vind het netter.

Bij de standaard draagarmen is die manier van eindmontage een plicht.

Draagarmen vervangen is bij een diesel/R wat meer werk al is dat ook niet dramatisch als ik het zo zie. En die armen rijden fijner.

Al kijkende zie ik dat de nieuwere draagarmen richting de achterkant een 180 gedraaide bevestiging hebben. De rubbers worden dan verticaal in de lengterichting op hun zwakste punt belast. Dit vergemakkelijkt de montage en reduceert de kosten van die montage. Het blok zit immers niet in de weg.  Maar in mijn ogen is die constructie smeken om ellende. Hoe snel wil je dat de boel aan de achterkant van die draagarm kapot gaat?

Dit even helemaal terzijde. Kwam het tegen en dacht in mijn idee over constructie: Dit is een don't do. ;)

KIM

razorx

TT 299dkm, draagarmen vervangen
Goedenavond!

De R was de laatste tijd wat zoekerig bij het remmen, en accelereren ging ook niet meer koersvast. De originele R/Diesel draagarmen hebben het plm. 100dkm uitgehouden zo blijkt uit de historie. Kan, ze hebben het wel eens zwaar gehad geloof ik. ;)

Dirk had mij gezellig uitgenodigd om dit een keer samen te doen. Helaas ontbrak me de tijd. Het is bij R/diesel draagarmen net wat meer gedoe om de vier bouten per kant los te halen. Het blok moet wat omhoog. Een brug werkt dan toch wel heel erg fijn. Krik met houtje onder het blok. Hoort niet, maar met wat subtiele bediening van de up/down knop kom je een heel eind zonder verder te krikken.

Vandaar dat ik naar Heining Hobbyhal ging. Aldaar een wielvrije brug gehuurd. Dit is een grote loods in de buurt van de Amsterdamse Hemhavens. Niets dan lof. De plek is schoon, het materiaal is goed en de mensen die daar werken zijn duidelijk Amsterdammers, ze houden van een geintje. Kom je steeds minder tegen in onze stad.

Op de brug, wielen er af en bovenste motorsteun los.

Je ziet dat de camera zijn dag niet had. Gaskabel is een oude erfenis, wordt vervangen.

Steun bij de distributie los.

Voorste steun los (linker gat)

Reactiearmpje bij de bak los.
Toen kon ik aan de gang. Met de krik en een beschermend blokje hout het motorblok onder het carter een cm of vier omhoog getild aan de passagierskant. Bout van de fuseepen losgeschroefd en er uit getikt.

Omdat het blok nu boven de vier bouten van de draagarm hangt, kon ik die er makkelijk uit krijgen. Vervolgens gaf ik een ferme tik onder de fusee. Naar boven.  Hierdoor komt hij wat losser te zitten. Restte nog een tik van bovenaf op de draagarm. Zo dicht mogelijk bij de fusee. Plop en los. Dirk heeft deze methode ooit verteld. Het is waar dat je de pen er dan zo uit hebt.

Oud en nieuw:

(De verhoudingen zijn wat vertekend, ze zijn even groot.)

De nieuwe zijn TRW's. Volgens het roddelcircuit zou Volvo haar draagarmen ook bij TRW betrekken al zijn er wel verschillen te zien. Ach who cares. Ik vertrouw TRW net als dat ik dat doe bij Febi/Bilstein.

Het terugplaatsen van die dieselarmen is even een handigheidje. Scheelt een hoop ergernis. Voor mij werkte de volgende volgorde het fijnst:
Bevestig als eerste de fuseepen van de nieuwe arm. Let goed op hoe diep je hem in het gat steekt. Controleer die hoogte door even in het gat voor de bout te kijken. Er moeten geen obstructies te zien zijn. Tik de arm eventueel iets naar boven of onderen zonder de fusee te beschadigen. Plaats de borgbout voor de fuseepen en draai hem vast.

Duw de vier nieuwe draagarmbouten door hun gaten en duw de draagarm richting de juiste positie. Je ontdekt dan dat de boutgaten in de draagarm net onder een verkeerde hoek staan. Pak een Bahco en help ze even de goede kant op terwijl je de bout er in draait.

Tja wat dat aandraaien van die bouten op moment aangaat terwijl de draagarmen op normale last staan aangaat: Bij de gewone draagarmen is het een plicht. Bij deze is het nonsens. Ik heb het puur gedaan en genoteerd om garantie redenen.

De bestuurderskant geeft je net iets minder ruimte maar is op deze manier ook goed te doen. Omdat het in die hal lekker warm was heb ik ruim de tijd genomen om wat andere zaken te controleren, koffie te drinken en een buurman wat te helpen. Kosten van de brug: 6 euro per uur.

Een sfeer impressie:

Ja ik neem de ruimte. ;)

Dan nog een grappig moment. De R is een Estate met R nivomats plus een extra verlagingsbus van een cm. Dat strafte zich even af toen ik de brug onder de wagen uit wilde schuiven.

Als beloning tussentijds de wagen nog even helemaal naar boven getild voor een inspectie. Viel niet tegen.

Stukje 3" downpipe met racecat van Jelmar:

Droge boel alom (ook bij de bak en de distributie).

Qua sturen, accelereren en remmen is het een enorme vooruitgang. Die langzame verslechtering doet je wennen aan fout gedrag. Messcherp, zo voelt het nu.

Hoogste tijd voor een lekkere bak gekoelde lijnolie.
Proost!

Vulk

Fijn hè je auto rustig inspecteren op de brug?!

cornelis-b

Het is daar best goed toeven in de Heining Hobbyhal, en inderdaad de humor ligt daar nog op de straat zoals Amsterdammers dat zeggen, kom je niet vaak meer tegen. Mooi klusje weer Yits.
Voor ABS controller revisie kan je me een PB sturen, twee jaar garantie op een revisie.

Zeg maar Henk tegen mij

Voorlopig is het water nog diep genoeg om te roeien

razorx

Fijn volk daar inderdaad. Niet alleen de humor, maar ook lekker direct en eerlijk. Heerlijk zo een brug. Voor die zes euro per uur ga ik niet meer op straat sukkelen met het risico van een milieuboete.

Broabander

We hebben er in Tilburg ook twee, DHZ garages. Bij mijn favoriet is het lekker op z'n brabants ouwehoeren, een bakkie koffie en altijd een helpende hand als je iets even niet lukt in je eentje of met je eigen gereedschap. Wel iets duurder met €10 per uur maargoed, waar hebben we het over als je het vergelijkt met koukleumen op een krik met je blote rug op de straat ;)
EX: 1995 Volvo 854 2.5 10V LPG

Eindstand (07-03-2013): 650.000

Nu: '04 VW Polo 1.4 Aut.

V70geRwin

Die jongens doen het leuk daar want op een of andere manier een goede sfeer en de boel goed voor elkaar.
Volgens mij is een dag zelfs maar 40,-
Erg nette prijzen en ik ga er zelf ook altijd heen sinds we niet meer op het werk mogen sleutelen.

Maar fijn he frisse armpjes, heb die TRW's er ook onder  :eusa_clap:

razorx

Door jouw en Johns (855Champagne) ervaring met die sleutelruimte, dacht ik laat ik het eens proberen. Mijn dank!

razorx

Dit achter de rug hebbende rest nog wat tuning werk. Wil je het optimum bereiken is dat niet een viertal tabellen aanpassen. Dat was al duidelijk. :).
Lambda waarde bij ieder toerental en iedere load request is cruciaal voor optimaal resultaat.. Het verschil is zo duidelijk voelbaar.

Ik weet nog niet hoe ik dit moet aanpakken, maar na wat experimenten zie ik des te meer dat de fueling essentieel is qua tuning Kom hier nog op terug. Wil er wat wiskunde op loslaten. OK dat is de 300-340pk range. Daarboven moet je ook met de flow bezig houden.

Anyway nu maar even kijken hoe ik langs een verkortte weg de lambda waarde tabel onder iedere omstandigheid ideaal maak.

MrCain

Welke lambda waarde draai je nu wot?
Volvo 855 T-5: nog bijna origineel ;)

Citaat van: een wijze man
De Engelse auto bouwers waren echte prutsers....
Daarin tegen zijn Italiaanse autobouwers weer ingenieuze prutsers!

razorx

WOT: 0,8 op benzine, mag ietsje lager en  0,86 op LPG Yes, dit is full load voor de drijfstangen op LPG. Rijker verlaagt de belasting op LPG maar verhoogt de EGT.
Build up 0,92 op benzine, 0,94 op LPG.

De build up waarden zijn cruciaal voor de effectieve performance van de wagen. Dat is niet éen cel. ehh veel. ;)

The Demon

Sjips!!  >:(

Ik dacht even dat je weer normaal en begrijpelijk Nederlands ging spreken  :'(

;D ;D

Lekker bezig Yits.

WhizzMan

Heb je de draad van je lambda nog goed weggewerkt? Hij hangt op de foto klaar om ergens achter te blijven snokken.

MrCain

Heb m zelf nu op lpg vanaf +/-3000rpm op .81 met 12 graden vervroeging en gaat eigenlijk als de brandweer ;D

Egt kan ik op t moment niet meten = moet nog een goed werkende monteren....

Citaat van: razorx op 07-02-2015 22:57:14
WOT: 0,8 op benzine, mag ietsje lager en  0,86 op LPG Yes, dit is full load voor de drijfstangen op LPG. Rijker verlaagt de belasting op LPG maar verhoogt de EGT.
Build up 0,92 op benzine, 0,94 op LPG.

De build up waarden zijn cruciaal voor de effectieve performance van de wagen. Dat is niet éen cel. ehh veel. ;)
Volvo 855 T-5: nog bijna origineel ;)

Citaat van: een wijze man
De Engelse auto bouwers waren echte prutsers....
Daarin tegen zijn Italiaanse autobouwers weer ingenieuze prutsers!