Nou Razorx-Fijne Hokken: LV-NJ

Gestart door razorx, 29-03-2008 19:58:03

Vorige topic - Volgende topic

razorx

Omdat de ECU waar de Ostrich in zat definitief is overleden (die ECU is nooit 100% geweest), werd het tijd een "nieuwe" ECU te prepareren voor de Ostrich.

Dit keer wist ik wat me te wachten stond en kon ik het leuker aanpakken.

Overgebleven prototype printje voorzien van een PLCC32 plug en een DIP32 voetje.

Ik had bij het prototype een foutje gemaakt met de gaatjes voor de pinnetjes. PLCC plugje paste echter perfect.

Zo verwijder je een chipje netjes.

Temperatuur van de hete lucht op 400 graden en een paar seconden later had ik dit:

Solderen nieuwe stijl:

Links het rework station, rechts de soldeer dispencer.

Drolletjes soldeer op de print, in de juiste hoeveelheid.

Pinnetjes van het voetje niet vastgesoldeerd met hete lucht, maar aangetipt met een fijne punt.

Done. Ennuh, rock solid.

Maar eens verder met tunen. ;)

jeroen74

razorx

Dank je. Goed gereedschap deed alles. ;)

Hans Duiven

De soldeer professor is weer heerlijk aan de klus zie ik  ;D

Heb je nog naalden nodig Yits?  ;)

UserID6342

Citaat van: razorx op 19-02-2015 22:43:53
Dank je. Goed gereedschap deed alles. ;)
Dikke eensch ! En heerlijk weer om te volgen ;D

WhizzMan

Netjes! Maarreh, ik zit me af te vragen, waarom niet gelijk naar een bandkabelconnector gaan? Dan kan je gewoon een bandkabeltje naar je ostrich trekken en zit je niet met een DIL socket er tussen?

razorx

Citaat van: Hans Duiven op 19-02-2015 22:47:40

De soldeer professor is weer heerlijk aan de klus zie ik  ;D

Heb je nog naalden nodig Yits?  ;)
Nee, dank je Hans. ze slijten met dit gebruik niet snel. Ben wel heel blij met je setje.

razorx

Na toch weer een dag met het huis bezig te zijn geweest werd het tijd voor wat leuks. Nou je leuk? Mijn angstklus, connectors uitzoeken. Als elektronicus weet ik dat het vinden van het juiste exemplaar tussen de misschien 400.000 connectoren tijdrovend is. Een haakse connector kan als achtervoegsel angular, r/a, ang hebben of helemaal niets.

Ik was op zoek naar connectoren omdat ik de bekabeling naar de ECU volledig standaard wil hebben. Ondanks de widebandregeling, ondanks de benzine/LPG mapswitching en ondanks eventuele extra meet signalen. Je past de ECU aan de auto aan en niet omgekeerd. Wel zo net en universeel.

Voor mij waren vijf aansluitingen inclusief de massa voldoende, maar in de reeks die ik vond kan je ze ook met meer pinnetjes krijgen.

Er is in mijn ECU met Ostrich niet veel vrije ruimte voor twee extra chassisdelen. daarnaast heb je boven de ECU ook niet veel hoogte. De plug moet haaks zijn. Een XLR of mini XLR plug is al te groot. Na wat zoeken vond ik wat moois van Cliff:

Deze komt in de bovenkant van de ECU (In de Cliffcon serie kan je tot een pin of 8 gaan.):

Voor het LPG/benzine switch signaal, de wideband en nog wat meer. Dit prik je dan in de ECU:

Restte nog een USB connector om de USB aansluiting van de Ostrich netjes uit de ECU te geleiden. Dat werdt dit mooie, kleine en dure ding van Amphenol met serieuze specs:

daanium

Weer mooi bedacht en gemaakt yits!
Mannen blijven kinderen, alleen het speelgoed wordt duurder.
Check hier mijn BLOG en WhitePolestar
[ S60 Polestar 3.0 T6 MY2015] + [ S70 ex-KLPD 2.4-G3 ]

razorx

Goedenavond!

Tussen het geschilder in huis door, kon ik gelukkig wat tijd vinden voor de R.

Enkele maanden terug had ik van StefanCJ een hondenrek/bagarerek overgenomen. Mijn dank! Eindelijk even de tijd genomen om die te plaatsen. Puur voor de veiligheid. Als ik ergens frontaal op bots wil ik niet een roedel woeste Cavia's of die enkele gevangene in mijn nek hebben.

Ook maar even tijd genomen om de hiervoor getoonde connector on de "Ostrich ECU" te monteren. Voor de LPG mapswitching en wat andere zaken. Door de aanwezigheid van mijn solide maar grote Ostrich verloopprint in de ECU was er geen ruimte meer over voor het USB chassisdeel. Het USB signaal dus maar via de zijkant naar buiten geleid. De Cliffcon connector kon wel mooi op de bovenkant van de ECU. Ach het geheel oogt nu een stuk netter en ECU's wisselen gaat weer makkelijk.

Qua mapping heb ik alleen wat gewerkt aan wat ik nu de Lambda map noem. Voorheen de VE Map Part Load. Correcte fueling is essentieel voor een goed tuning resultaat. Dat is bekend. Door de wideband regeling is het wel een heel stuk makkelijker geworden. Het goede werk van Piet heeft er ook voor gezorgd dat ik beschik over een andere mapping op LPG. De ontstekings timing heb ik op LPG vooralsnog op de standaard waarden. Het mag zelfs ietsje aggressiever. Op benzine heb ik het midden gebied wat moeten vertragen.

De Lambda map heb ik met beredeneerd giswerk aangepast. Uiteindelijk ontkom je niet aan een dynohub als je die waarden echt perfect wilt hebben. Met een goede fueling zal de wagen smoother aanvoeren bij lastwisselingen en meer vermogen afgeven. Als je daarvoor gekozen hebt.

De lambdamap ziet er nu een beetje uit als een soep bakje.

Weergave tijdelijk op AFR gezet. Zijn meer mensen aan gewend.

Ik voelde een prettige verbetering ten opzichte van mijn vorige Lambda map. Soepelere en snellere vermogens opbouw.

Morgen de scheiding tussen het bedrijfs en privé gedeelte van ons huis voltooien en nu een LPG.

Proost!

razorx

Goedenavond!

Vandaag en gisteren hebben we veel aan het huis kunnen doen. De door de gemeente afgedwongen splitsing van het privé gedeelte is op niet constructieve details na klaar.

Er is enige tijd terug een aparte opgang gekomen. Hier ben ik de tegels vlak aan het leggen. Huisnummerbordje hangt op de wettelijke hoogte en voldoet aan de minimale afmetingen. ;)

Het gaat hier om een "echte" deur. Infrezen van de sleuf voor de brievenbus was geen pretje. Wat is die deur zwaar en hard.

Dit wordt de ontvangstruimte voor het bedrijfsgedeelte.  Links zie je een erg volle gereedschapskast.

De verplicht brandwerende deur tussen het bedrijfsgedeelte met de verplichte dranger en de verplichte lichtgevende noodbordjes (Permalight) en een verplicht soort slot. Voor de mensen die ons huis kennen: Ik zeg maar niets, slecht voor mijn humeur. ;)

De gang in het bedrijfsgedeelte is lekker opgeknapt. Wijzonol latex is helemaal top! Oh ja de verplichte brandblusser op de voorgeschreven hoogte. Daar sta ik wel achter.

De badkamer die uit het bedrijfsgedeelte gesloopt moest worden. Hier hebben we nog wat te doen. Het was een heel mooie badkamer.

De keuken is aan de linkerkant wat ingekort, vanwege de nieuwe toegang tot het woongedeelte. Links zie je de veel kleinere maar effectief ingerichtte nieuwe badkamer.

Wat stukjes van de nieuwe badkamer:

Meubels bedenken en maken vind ik echt leuk werk. De meubels zijn precies op maat en van het juiste materiaal.

Links de douchecabine. Gekocht op een veiling. De onderste handdoek heb ik net mijn werkhanden aan afgesmeerd. Zal het niet meer doen. ;) De onderste hanger hangt op een hoogte dat ik er op hoge leeftijd steun aan heb bij het verlaten van de douchecabine. "Zwevend" toilet en geen kast raakt de grond in verband met het schoonmaken.

Je zou bijna vergeten dat ik nog een auto heb. De Turbo mapping iets aangepast. Het middengebied een iets opgepept en de max load verhoogd naar 10.27ms tussen de 5100rpm en 5400rpm.

De dip bij de hoogste toeren is een bewuste keuze. Ik kies liever voor een load cut-off dan een fuel cut-off.

Voelt prettig. De Pilot control waarden moet ik nog wel even bijstellen, maar dat is met mijn methode een fluitje van een cent en een ritje of twee á drie.

Tijd om lui te worden!

Lammert

Knap werk! Dat glas lijnolie heb je wel weer verdiend vandaag,  proost!

daanium

Mooi gewerkt, zowel aan je woning/werkruimte als aan je auto (denk ik, ik snap natuurlijk niks van dat plaatje ;D )
Mannen blijven kinderen, alleen het speelgoed wordt duurder.
Check hier mijn BLOG en WhitePolestar
[ S60 Polestar 3.0 T6 MY2015] + [ S70 ex-KLPD 2.4-G3 ]

Piet

Wat leven we toch in een land vol regeltjes... om gek van te worden af en toe....

razorx

Citaat van: Piet op 01-03-2015 20:07:37
Wat leven we toch in een land vol regeltjes... om gek van te worden af en toe....
Wat dacht je van de verplichtte 1,6 parkeerplaatsen op het terrein? Zijn we gelukkig vanaf gekomen. Uiteindelijk telde de garage en de oprit samen als 1,6.