Nou Razorx-Fijne Hokken: LV-NJ

Gestart door razorx, 29-03-2008 19:58:03

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 3 gasten bekijken dit topic.

cornelis-b

Ik ben het helemaal met je eens Yits het stuurt veel strakker.
Voor ABS controller revisie kan je me een PB sturen, twee jaar garantie op een revisie.

Zeg maar Henk tegen mij


Voorlopig is het water nog diep genoeg om te roeien

jeroen74

Is een deel daarvan niet aan te danken aan het feit dat de bouten nu wel goed aangepeerd zijn? En camoufleren die inserts niet slechter wordende subframerubbers?

Om die inserts echt goed te beoordelen moet je volgens mij eerst nieuwe subframerubbers monteren, daar een tijdje mee rijden, dan pas de inserts toevoegen.

Ik heb de twee voorste subframerubbers vervangen (de achterste moeten nog steeds  ::)) en dat gaf ook een behoorlijke verbetering.

Vulk

Citaat van: jeroen74 op 26-04-2015 10:38:53
Is een deel daarvan niet aan te danken aan het feit dat de bouten nu wel goed aangepeerd zijn? En camoufleren die inserts niet slechter wordende subframerubbers?

Om die inserts echt goed te beoordelen moet je volgens mij eerst nieuwe subframerubbers monteren, daar een tijdje mee rijden, dan pas de inserts toevoegen.

Ik heb de twee voorste subframerubbers vervangen (de achterste moeten nog steeds  ::)) en dat gaf ook een behoorlijke verbetering.

Zolang niemand dat probeert ben ik niet overtuigd van die plastieken inzetstukken...

razorx

#6723
Het eerste zou heel goed kunnen.

Wat het camoufleren van slechte subframerubbers aangaat. De mijne waren in "nieuwstaat" voor wat dat waard is.

Over de werking van de subframerubbers zijn wat misverstanden op dit forum. De subframerubbers hebben aan de voor en achterkant, dus in de lengterichting een holte.
Hierdoor kunnen ze in de lengterichting van de auto wat inveren. De inserts die die holte invullen compenseren niet zo zeer slechte rubbers, maar vullen die holte op om speling in de lengterichting, maar ook rotatie naar links of naar rechts te verminderen. Een beetje vergelijkbaar met de werking van de bovenste motorsteun. ;)

V70R^2

#6724
Ik heb bij mijn pa zijn R de inserts geplaatst in nog jonge subframerubbers (1 jaar-50.000km oud) en ook daar een wereld van verschil.

De speling die ook de gewone subframe rubbers hebben, dan wel iets minder in nog goede staat, verdwijnt 100%. Het gevolg is precies wat razorx zegt, het gevoel wordt directer.

Daarmee neem je dus ook een groot deel van de dempende werking weg, dus grove hobbels in de weg komen iets harder "binnen" en de klinkerwegen zijn een stuk onaangenamer, maar persoonlijk stoor ik mij meer aan een zwaberende auto, dan een ligte resonantie of trilling..




razorx

Dank je. De volgende tekening illustreert wat standaard goede subframe rubbers zonder inserts doen:

daanium

Duidelijk verhaal Yits.
Ik ga volgende week nieuwe subframe bussen plaatsen.
Zou het interessant zijn voor jullie als ik na het plaatsen van de nieuwe bussen/rubbers eerst een maand rond rij, en daarna de OVLOV inserts te plaats?
Om een 'eerlijk' vergelijk te maken?
Mannen blijven kinderen, alleen het speelgoed wordt duurder.
Check hier mijn BLOG en WhitePolestar
[ S60 Polestar 3.0 T6 MY2015] + [ S70 ex-KLPD 2.4-G3 ]

StefanCJ


V70geRwin

Citaat van: jeroen74 op 26-04-2015 10:38:53
Is een deel daarvan niet aan te danken aan het feit dat de bouten nu wel goed aangepeerd zijn? En camoufleren die inserts niet slechter wordende subframerubbers?

Om die inserts echt goed te beoordelen moet je volgens mij eerst nieuwe subframerubbers monteren, daar een tijdje mee rijden, dan pas de inserts toevoegen.

Ik heb de twee voorste subframerubbers vervangen (de achterste moeten nog steeds  ::)) en dat gaf ook een behoorlijke verbetering.

Had Marco dit niet proefondervindelijk gedaan?
Verschil maakte vooral de inserts, niet de nieuwe rubbers.
Ook wel logisch gezien het vullen van de bewegingsruimte wat de inserts doen.

pwassink

#6729
Je kan uiteraard oneindig blijven doorgaan met het heruitvindenvan wielen, maar als ik me strikt beperk tot de mijne dan zijn die in elk geval al een poosje rond, en rollen die sinds 1/1/95 met iets groens en glads erboven rond in europa.

Dat die rubbers na al die jaren op die plek en met de temperaturen daar en dat vermogen en de daarbijbehorende
mishandelingen een wat andere dempingskarakteristiek krijgen is zelfs heel voorzichtig geconstateerd: wel aannemelijk .

Een al dan niet halfgaar rubber met gaten is hoe of je het verder ook bekijkt beter in staat te flexen dan datzelfde rubber in precies dezelfde staat met een "gegoten-strakke" opvulling in datgeene wat eerder de holtes waren.
Lijkt me ook duidelijk, aannemelijk zelfs. En ja de mensen die al een poosje rondrijden met en zonder die dingen zijn allemaal op eendere gedachten gekomen, zijn het zelfs in grote lijnen met elkaar eens, wat best zeeer opmerkelijk te noemen is hier ..

Sorry voor t tijdelijk hijacken van t topic Yits, had even zoiets van mens .. hoe blond .. :-)

En ja ik heb Ovlov's en ben d'r gek mee, was naast de VPB een van de betere verhoudingsgewijze " lol voor euro's aanpassing" .   :angel:
Fouten moet je niet gaan herhalen, dat hindert evolutie 🙂

razorx

#6730
@Peter: Dank je voor je bondige samenvatting. Kort maar krachtig en correct!

TT 303dkm, verse remvloestof

Vandaag was het tijd voor verse remvloeistof voor TT. Maar eerst verder met de ergernisjes.
Ook aan de rechter kant had ik veel te weinig kopervet op de achterkant van de blokjes gedaan. Het gepiep is na correctie weg.

De minimale afwijking in de stuurstand bij rechtdoor bleek door mij veroorzaakt. Ik had de rechter binnenste stuurkogel niet goed aangedraaid. Gaat lekker zo. ;) Die rechter kant is een lastige. Je kan net geen lekkere slag maken.


Een stevige pijpensleutel op de kogel gezet en zo vast als ik maar kon weer aangedraaid. Ik breng de wagen toch even naar de uitlijner. Mag hij me controleren. Daarnaast had ik de onderste veerpoot steun vandaag los gehaald tijdens de controles.

Op naar het verversen van de remvloeistof.

Een makkelijk klusje, maar toch wat opmerkingen:
1. Remvloeistof is een ongelofelijk goor goedje. Zorg dat dit niet op de lak van je wagen komt of op je handen. Draag vochtdichte handschoenen.

2. Gebruik de beste ringsleutel die je kan vinden. Je zal niet de eerste zijn die een te vast zittende nippel dol draait. Beter nog is het een setje nieuwe nippels klaar te hebben liggen. Kosten geen drol.

3. Maak het jezelf niet moeilijk. Sla de trappelmethode over. Koop geen "Easybleeder" van een kleine 20 euro, maar koop een Motive Powerbleeder. Voor die 20 euro meer krijg je zo veel meer gemak.

Ik had mazzel. De powerbleeder had ik ooit van Misha gekregen, net als de ATE racing blue remvloeistof.


Remvloeistof in een andere kleur dan die er eerst in zat werkt heel handig: Je ziet heel makkelijk wannneer de nieuwe vloeistof de klauw bereikt heeft.

Vul de schone powerbleeder met een litertje remvloeistof. Het teveel kan je later teruggieten. Al is dat restant niet eeuwig houdbaar.
Sluit de bleeder aan op je reservoir en breng de druk op 1,1Bar. Meer hoeft niet. Controleer op eventuele lekkages bij de bleeder of het reservoir en verhelp die. Let niet op eventuele luchtbellen tussen de bleeder en het reservoir.


Volgorde: RA, LA, RV, LV.
Afvoerslangetje met flesje op de nippel, nippel een beetje open. Wacht op de nieuwe remvloeistof en het verdwijnen van de luchtbelletjes en sluit de nippel. Breng de druk op de bleeder weer op 1,1Bar en ga naar de volgende.

Mocht je een nippel niet open krijgen stop dan en bezin je. Forceer niets.

Maak de bleeder schoon met alcohol en was je handen goed als je klaar bent. ;)

UserID6342

Is idd vuiligheid, maar op deze manier doe ik het hier ook altijd.  Bij remvloeistof wisselen, altijd een andere kleur gebruiken voor het gemak.

jeroen74

Ik wist niet dat er verschillende kleuren te verkrijgen waren... staat ook niet echt op de verpakking, althans is mij nooit opgevallen.... ;D

Volgens de overleving is oudere vloeistof wat donkerder, maar ik heb laatst de vloeistof vervangen en ik kon het verschil tussen oud en nieuw niet zien.

855T5+

Citaat van: razorx op 26-04-2015 15:25:52
@Peter: Dank je voor je bondige samenvatting. Kort maar krachtig en correct!

TT 303dkm, verse remvloestof

Vandaag was het tijd voor verse remvloeistof voor TT. Maar eerst verder met de ergernisjes.
Ook aan de rechter kant had ik veel te weinig kopervet op de achterkant van de blokjes gedaan. Het gepiep is na correctie weg.

De minimale afwijking in de stuurstand bij rechtdoor bleek door mij veroorzaakt. Ik had de rechter binnenste stuurkogel niet goed aangedraaid. Gaat lekker zo. ;) Die rechter kant is een lastige. Je kan net geen lekkere slag maken.
http://www.paerl.it/volvo/2015042601.jpg

Een stevige pijpensleutel op de kogel gezet en zo vast als ik maar kon weer aangedraaid. Ik breng de wagen toch even naar de uitlijner. Mag hij me controleren. Daarnaast had ik de onderste veerpoot steun vandaag los gehaald tijdens de controles.

Op naar het verversen van de remvloeistof.

Een makkelijk kusje, maar toch wat opmerkingen:
1. Remvloeistof is een ongelofelijk goor goedje. Zorg dat dit niet op de lak van je wagen komt of op je handen. Draag vochtdichte handschoenen.

2. Gebruik de beste ringsleutel die je kan vinden. Je zal niet de eerste zijn die een te vast zittende nippel dol draait. Beter nog is het een setje nieuwe nippels klaar te hebben liggen. Kosten geen drol.

3. Maak het jezelf niet moeilijk. Sla de trappelmethode over. Koop geen "Easybleeder" van een kleine 20 euro, maar koop een Motiv Powerbleeder. Voor die 20 euro meer krijg je zo veel meer gemak.

Ik had mazzel. De powerbleeder had ik ooit van Misha gekregen, net als de ATE racing blue remvloeistof.
http://www.paerl.it/volvo/2015042602.jpg

Remvloeistof in een andere kleur dan die er eerst in zat werkt heel handig: Je ziet heel makkelijk wannneer de nieuwe vloeistof de klauw bereikt heeft.

Vul de schone powerbleeder met een litertje remvloeistof. Het teveel kan je later teruggieten. Al is dat restant niet eeuwig houdbaar.
Sluit de bleeder aan op je reservoir en breng de druk op 1,1Bar. Meer hoeft niet. Controleer op eventuele lekkages bij de bleeder of het reservoir en verhelp die. Let niet op eventuele luchtbellen tussen de bleeder en het reservoir.
http://www.paerl.it/volvo/2015042603.jpg

Volgorde: RA, LA, RV, LV.
Afvoerslangetje met flesje op de nippel, nippel een beetje open. Wacht op de nieuwe remvloeistof en het verdwijnen van de luchtbelletjes en sluit de nippel. Breng de druk op de bleeder weer op 1,1Bar en ga naar de volgende.
http://www.paerl.it/volvo/2015042604.jpg
Mocht je een nippel niet open krijgen stop dan en bezin je. Forceer niets.

Maak de bleeder schoon met alcohol en was je handen goed als je klaar bent. ;)

Bedankt voor deze handleiding met illustraties, zal ik als how-to documenteren.
Volvo: Mutatis Mutandis

razorx

#6734
Citaat van: jeroen74 op 26-04-2015 18:05:48
Ik wist niet dat er verschillende kleuren te verkrijgen waren... staat ook niet echt op de verpakking, althans is mij nooit opgevallen.... ;D

Volgens de overleving is oudere vloeistof wat donkerder, maar ik heb laatst de vloeistof vervangen en ik kon het verschil tussen oud en nieuw niet zien.
Ik had het zelfde probleem. Het werkt zo fijn op deze manier. De verspilling is zo echt minimaal. Blijft gore zooi die je daarna wegbrengt. Voor zover ik weet kan je ze in de kleuren blauw, rood en geel krijgen. ATE levert het, maar vast ook anderen.

In het algemeen wat verversen aangaat: Gewoon om de twee jaar vervangen. Je merkt het verschil en het is een klusje van niets zoals je zag.