Nou Razorx-Fijne Hokken: LV-NJ

Gestart door razorx, 29-03-2008 19:58:03

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 3 gasten bekijken dit topic.

razorx

#705
Goedenavond!

Het is even stil geweest in deze weblog.
Deels omdat ik het niet echt sleutelweer vond, deels omdat ik andere dingen wilde doen.

NRFH de estate had een raar trekje gekregen tijdens de laatste ijstijd: Een harde (voelbare) tik bij scherpe indraaiing naar links. Werd eigenlijk steeds erger.

Ja waar denk je in eerste instantie dan aan:
-Veerpootlagers: Zouden kraken als ze gaar zijn, geen enkele tik.
-Endlinks die ral zijn rammelen of tikken veelvuldig
-Steentje in de veerkom: nee
-Bevestiging draagarmen niet -edit of fout- aangedraaid: nee
-Fuseekogel ral  :eusa_think:

Geleidelijk begon het stuur ook een beetje te slingeren rond de 40km/h
Begon al te fantaseren over een volledig brak steunlager aan de rechterkant.

Wel omdat het vanavond lekker weer was, ik het geslinger en getik beu en ik de nieuwe LED looplamp wilde proberen maar eens uitgebreid op onderzoek gegaan.

Afgezien van het steunlager zo'n beetje alles onderzocht. Niets te vinden.
Draagarmen en fusee volledig okselfris.

Ineens bedacht ik dat roffel Fred ook zo'n nare tik had.
Dank zij een tip van FCG kwam ik er toen achter dat de bouten van het subframe wat los zaten. Uiteraard heb ik die toen aangedraaid bij beide roffels. Je wil zoiets stoms niet voor een tweede keer tegenkomen.

Maar trillen in het stuur, daardoor.  :eusa_think:

Enfin, nooit iets als zekerheid aannemen. En inderdaad de kleine twee boutjes (de 50Nm exemplaren) zaten bijna vingerlos. Links zat het ook niet meer al te vast.

Aangedraaid, wat testritjes: Geslinger stuur voorbij, tikken voorbij.

Mijn theorie: ik vermoed dat de rek wel een beetje uit die bouten is en dat het wel eens heel verstandig is ze te vervangen.
Van de week maar eens een setje nieuwe kopen.

Op naar een LPG!
(Lijnolie doet niet veel met dit weer)

Yits.

VolvoDeMio

Citaat van: razorx op 24-02-2010 22:01:02
Wel omdat het vanavond lekker weer was, ik het geslinger en getik beu en ik de nieuwe LED looplamp wilde proberen maar eens uitgebreid op onderzoek gegaan.
8)

En die subframebouten....worden die met een relatief hoog moment vastgezet dat je denkt dat van vermoeiing sprake is?

razorx

Citaat van: VolvoDeMio op 24-02-2010 22:10:05
Citaat van: razorx op 24-02-2010 22:01:02
Wel omdat het vanavond lekker weer was, ik het geslinger en getik beu en ik de nieuwe LED looplamp wilde proberen maar eens uitgebreid op onderzoek gegaan.
8)

En die subframebouten....worden die met een relatief hoog moment vastgezet dat je denkt dat van vermoeiing sprake is?

De kleintjes maar 50Nm, zonder naadraaien.
De groten 105Nm en achteraf nog eens 120 graden.

Ludo

Citaat van: razorx op 24-02-2010 22:13:28
De kleintjes maar 50Nm, zonder naadraaien.
De groten 105Nm en achteraf nog eens 120 graden.

Denk je dat men in de Volvo werkplaats, de hele dag met een momentsleutel rond lopen?.  :eusa_doh:

elianmars

Citaat van: razorx op 24-02-2010 22:13:28
naadraaien

Hoe gaat dat? Staan er een paar op een rij en dan moet jij raaien welke van je eigen vrouw is?  :eusa_shifty:

razorx

Citaat van: Ludo op 24-02-2010 22:21:52
Citaat van: razorx op 24-02-2010 22:13:28
De kleintjes maar 50Nm, zonder naadraaien.
De groten 105Nm en achteraf nog eens 120 graden.

Denk je dat men in de Volvo werkplaats, de hele dag met een momentsleutel rond lopen?.  :eusa_doh:
Ehh nee.
Ik moet zeggen dat ik ook mijn achterdocht heb over de nauwkeurigheid van de mijnen bij relatief lage waarden.

razorx

Citaat van: elianmars op 24-02-2010 22:27:05
Citaat van: razorx op 24-02-2010 22:13:28
naadraaien

Hoe gaat dat? Staan er een paar op een rij en dan moet jij raaien welke van je eigen vrouw is?  :eusa_shifty:
;D
Ik moest even twee keer lezen, maar het kwartje is gevallen.
Best een leuke bezigheid overigens.

VolvoDeMio

Citaat van: Ludo op 24-02-2010 22:21:52
Citaat van: razorx op 24-02-2010 22:13:28
De kleintjes maar 50Nm, zonder naadraaien.
De groten 105Nm en achteraf nog eens 120 graden.

Denk je dat men in de Volvo werkplaats, de hele dag met een momentsleutel rond lopen?.  :eusa_doh:

Waarschijnlijk niet..... en als een auto goed ontworpen is en de monteur enige materiaalkennis heeft dan kan je veel op gevoel doen.

MAAR....

Ik heb er wel eens wat zien sleutelen..... laat ze maar een momentsleutel gebruiken (moet wel kunnen van hun uurtarief  :evil:).

razorx

Citaat van: VolvoDeMio op 24-02-2010 22:10:05
Citaat van: razorx op 24-02-2010 22:01:02
Wel omdat het vanavond lekker weer was, ik het geslinger en getik beu en ik de nieuwe LED looplamp wilde proberen maar eens uitgebreid op onderzoek gegaan.
8)

En die subframebouten....worden die met een relatief hoog moment vastgezet dat je denkt dat van vermoeiing sprake is?
Wat die vermoeiing betreft, ik vermoed van wel.
Ik weet niet hoevaak ze door de jaren zijn aangedraaid, maar de rek zal er wel uit zijn.

Ik heb geen zin die boutjes los te draaien en daarmee naar de dealer te gaan ;)
Kan ze ook zo snel niet in Vadis vinden. Grr.

Morgen maar even verder zoeken naar het nummer, of de maten en de kracht van de boutjes e.t.c.

V70 classic

Dat van die vermoeiing moet eigenlijk niet kunnen.
Een bout die goed vast zit komt gewoon niet meer los.

Wat komt wel los een bout die te los zit of een bout die te vast zit.
en een situatie waar er vuil tussen de onderdelen zit.
Of dat de schroefdraad vervuild of beschadigd is.

In het eerste geval rammelt de bout er uit en ben je hem kwijt.
Is er borging gebruikte kankert alles in er zit het zaakje lost en zijn alle aanligpunten uitgesleten.

In het tweede geval trek je het materiaal over de vloeigrens en zal de bout inderdaad rekken en los komen.

in het 3e veval zit alles keurig vast maar rammelt het vuil tussen de pasvlakken uit en staat het weer los.

Het 4e geval denkt je het staat vast terwijl gewoon de bout is vastgelopen in de schroefdraad.

En standart advies is eigenlijk altijd stoppen een kwartslag voor hij afbreekt  :eusa_whistle: .
En inderdaad een momentsleutel dien je regelmatig te ijken.

Voor lage aanhaalspanningen gebruik je het beste een exemplaar dat met vering werkt.
is eigenlijk een lange dunne sleutel die je kromtrekt er zit dan een schaalverdeling op en je stop als het pijltje bij je spanning staat.
Sleutels met een kliksysteem willen nog wel eens blokkeren bij een laag aanhaalmoment omdat het kliksysteem wat kracht vraagt om goed te functioneren.

Het beste systeem van aanhaal spanningen zijn hoekverdraaiing en de verlenging van de bout meten.
Dan ben je de factor 2 en 4 kwijt.

Verder onderdelen waar je gewoon bijkunt na een paar dagen natrekken.
vooral in de ophanging en delen die aan warmte en trillingen onderhevig zijn.

grts
Het gaat niet om de bestemming,maar de reis ernaar toe.

razorx

@V70Classic: Helder verwoord stukje.

Even een update: De nare tik is volledig weg.

Wat gebleven is het naar links en rechts draaien van het stuur bij lage snelheden.
Weliswaar minder maar toch hinderlijk.

Ook trekt hij sinds kort licht naar links.

Ik leen mijn auto wel eens aan een collega uit. Heb zo mijn achterdocht, maar misschien is dat niet eerlijk.
Geen zichtbare schade voor wat dat waard is.

Waarom regent het  :eusa_wall:

Claudia

Omdat het niet meer sneeuwt? :D

Nooit je auto uitlenen, Yits! :eusa_snooty:
Citeermeneer Aart tegen Pino: "Ah, joh...ga een ei leggen!"

razorx

Citaat van: Claudia op 25-02-2010 20:31:40
Omdat het niet meer sneeuwt? :D

Nooit je auto uitlenen, Yits! :eusa_snooty:
Laat ik het dan zo zeggen: Waarom moeten er steeds dingen uit de lucht komen?

Het staat mij ook tegen dat uitlenen.
Maar ja het was voor het werk.

razorx

Goedenavond,

Vanochtend heel gezellig een forumgenoot en zijn broer op bezoek gehad.
Heel stoer, die heeft zelf zijn airco ingebouwd.  :eusa_clap:

Terug raar roffel Nrfh.
Wel, door het aandraaien van de subframebouten was het getik definitief voorbij, het geslinger echter niet.
Weliswaar wat minder maar daar was ook alles mee gezegd.

Samen met Misha als testrijder uitgebreid getest. Hij is uiterst gevoelig voor dit soort ergernisjes en weet de vinger vaak op de zere plek te leggen. We kwamen wel tot wat opties maar echt eruit waren we ook niet.

Daarna gesproken met onze aardige buren (Citroën garage). Halverwege mijn beschrijving van het probleem werd me gevraagd of het geslinger voornamelijk optrad bij lage snelheid en op gladde wegen.
Dat was inderdaad het geval.

De monteur suggereerde dat dit in veel gevallen veroorzaakt wordt door een hoogteslag in de velg/band.
Gekeken, en inderdaad.

Mijn profiel was aan de buitenkant toch niet al te mooi door mijn bochtengedrag dus tijd voor nieuwe banden.

Gelukkig hebben wij een bandenspeciaalzaak in de straat. De nog goede achterbanden naar voren en de nieuwe Goodyear optigrip naar achteren.
Het leuke is dat zij wél specialisten zijn maar niet duurder dan de Kwakfit.

Meteen zekerheidshalve laten uitlijnen:
Voor niets aan de hand, achter mocht wel iets gecorrigeerd worden.

Wat een plezier, een roffel die rijdt zoals het moet!

Daarna met de jongens naar een naburige manege gegaan om te kijken of paardrijden wat voor ze is.
Het is een indrukwekkend te zien hoe de docenten hun paard besturen alsof het een kart is.
De jongens leek het ook wel wat.

Heerlijk dagje.

pwassink

Fouten moet je niet gaan herhalen, dat hindert evolutie 🙂