Nou Razorx-Fijne Hokken: LV-NJ

Gestart door razorx, 29-03-2008 19:58:03

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 4 gasten bekijken dit topic.

UserID6342

Citaat van: Misha op 17-03-2010 21:22:23
Sommigen zeggen dat hij zijn geslachtsdeel  insmeert met Lijnolie voor elke gang nar het toilet..... Anderen zeggen dat hij LED's in zijn onderbroek heeft..

Een ding is zeker: aan 2 uur slaap per nacht heeft hij voldoende..

Super ! ;D  :eusa_clap:  :eusa_clap:

razorx

Iets heel anders: Vandaag op een paard gereden/gezeten.
Paard en ik maken het naar omstandigheden goed.

Wat is dat een indrukwekkende ervaring en wat zijn die dieren lief.
Volgende week weer  :eusa_dance:

Het verbaast me totaal dat zo'n dier doet wat je wil. Ongeveer...

elianmars

Citaat van: razorx op 20-03-2010 23:07:31


Het verbaast me totaal dat zo'n dier doet wat je wil. Ongeveer...

Dat kun je van vrouwen niet zeggen......  :eusa_whistle:

Misha

Citaat van: razorx op 20-03-2010 23:07:31
Iets heel anders: Vandaag op een paard gereden/gezeten.

En zit je zaakje er nog aan in een fatsoenlijke kleur ?


Ik was echt beurs.. ;D
Citaat van: ClaudiaMisha snapt het. :azn:
Citaat van: Marc O. op 16-08-2013 20:42:45Ja, zie je wel, Misha snapt het

triton

Professioneel raddraaier

razorx

Citaat van: Misha op 21-03-2010 08:42:36
Citaat van: razorx op 20-03-2010 23:07:31
Iets heel anders: Vandaag op een paard gereden/gezeten.

En zit je zaakje er nog aan in een fatsoenlijke kleur ?


Ik was echt beurs.. ;D

Ik hing wat achterover, dat helpt. ;)

razorx

#741
Goedenavond o lotgenoten.

Vandaag was weer een heerlijke dag, geen spierpijn van het paard en gezellig bezoek van Jim (Sumacho).
Jim zijn roffel is de 500k dik gepasseerd. Wonderlijk hoe mooi die motor nog klinkt.

Hij heeft een gechipte 20 klepper, met VVIS extra-tje voor onderin.

Jim klaagde erover dat zijn wagen soms als een raket loopt en dan weer niet vooruit te branden is.
Accu loskoppelen lost het probleem tijdelijk op. Daarnaast was het stationnair bij aankost vrij hoog.

Dirk342 had de LMM al omgewisseld en wat andere zaken gechecked. Omdat Dirk342 niet over een "OBD 1.5" tester beschikt en
Jim dicht bij mij woont was het vervolg aan mij.

OBD errors gelezen:


Die enorme reeks was niet zo'n verrassing: Hoeveel garages resetten de error codes?
Na reset kwam 1-1-2 (ECU fout meteen weer terug)
Lambda moeten we nog even afwachten, kan soms even duren voordat die terug komen.
Vermoed dat de lambda sonde niet al te oud is gezien de staat van de connector en de kabel.

ECU boxen maar even opengemaakt, je weet maar nooit, EEPROM half in foetje of zo.
Niets van dat alles, maar even gelaten voor wat het is.

Omdat we toch bezig waren de diverse connectors her en der schoongemaakt.
Het hoge toerental bij stationnair werd niet veroorzaakt door de stat regelaar al mag die wat mij betreft wel een nachtje in de remmenreiniger en wat WD40 achteraf (reminder voor Jim).

Netjes een slangenklem om de onderste aansluiting van de stat. regelaar gedaan.

Ritje gemaakt. De wagen wasweer tergend traag voor een gechipte gevvistunde e.t.c. wagen.
Weer foutcodes uitgelezen:
naast de bekende 1-1-2 was 4-1-1 er bij gekomen (TPS fout).

Hmm, deed wat denken aan roffel Fred van Saskia met de rampzalige lpg bedrading.

Ja hoor:


De aftapping van het TPS signaal voor de gascomputer lag open en bloot. Dus soms geen contact met het aluminium van de motor, soms een beetje en soms harde sluiting.

Draadjes netjes aan elkaar gesoldeerd (wat een rotplek), geisoleerd en er netjes wat beschermspul omheen gedaan:

Gele draadje naar de gascomputer moet nog een jasje krijgen.

Even een kanttekening voor Jim: waar rook is is vuur, dus wees niet verbaasd als er meer van zulke plekken boven komen.

Preventief relais 103 onderhanden genomen, eerste verval was al zichtbaar:


Iets vreemds tussendoor:


Na herstel van de slecht geïsoleerde TPS verbinding reed de roffel al een stuk beter, maar zeker niet zoals hij zou kunnen.
We hadden ook geen vergelijkingsmateriaal omdat de wagen niet op benzine loopt (injectoren/drukregelaar e.t.c.)

Wat met elkaar overlegd, wat koffie en wat peuken verder besloot ik toch eens naar de gascomputer te kijken.
De looks van het geheel had een hoog AEB/OMVL gehalte.

Het gaat hier om een verdamper installatie met automatische regelaar in serie met een schroefregelaar  :eusa_think: .

Saskia heeft in haar roffel een AEB 175 of zo men wil OMVL millenium, dit leek er sterk op maar wel een voorloper.
Dan kom je op de AEB 170/Voila. Ik verzin die OMVL namen overigens niet, dat doet een italian die ooit een ernstig ongeluk heeft gehad met een Fiat 500 Abarth en nu alleen nog maar goedkope wijn drinkt.

Goed, AEB 170 software gedownload, Het gaat hier om een brak DOS pakket. Met veel moeite aan de praat gekregen. Laptop aan de interface gehangen en meten maar:


Zucht nu kan ik zien wat er gebeurt.
1. Het is een geregeld systeem
2. Dan moet die afknijper in serie met de actuator er gewoon uit.
3. De lambda werd ondanks 1. niet geregeld. en was afhankelijk van het toerental te laag of te hoog.
4. Draaien aan de overbodige stelschroef beïnvloedde de lambda waarde wel.
5. De lpg computer gaf wel aan dat de actuator (gas locht verhouding regelaar) waarde zou (moeten) veranderen.

Actuator losgetrokken, geen verandering in lambda cultuur.
Gemeten aan de Actuator aansturing: Daar was keurig een varierend signaal.
Conclusie: Actuator kapot (komt wel vaker voor overigens).

Al met al een gezellige dag.
Als Jim een verse Actuator heeft mag hij weer aan de computer.
Hopelijk heb ik dan die brakke DOS software volledig aan de gan zodat we de parameters even netjes kunnen zetten en de gascomputer kunnen laten inleren.

Op naar een LPG!
Yits.

Misha

Citaat van: RazorX
Ik verzin die OMVL namen overigens niet, dat doet een italian die oot een ernstig ongeluk heeft gehad met een Fiat 500 Abarth en nu alleen nog maar goedkope wijn drinkt.


lol.. hoe kom je er toch weer op...
Citaat van: ClaudiaMisha snapt het. :azn:
Citaat van: Marc O. op 16-08-2013 20:42:45Ja, zie je wel, Misha snapt het

UserID6342

Thanx voor het meekijken Yits, idd bevreemde mij die stelschroef ook al maar had zoiets, van ok is door een gasboer gedaan, zal wel kloppen.  Niet dus, Die slechte aansluitingen heb ik idd niet gezien, fijn dat jij ze wel opmerkte.  Ben nu heel benieuwd als die andere actuator erop zit op het dan opgelost is, kan zo ding er af en toe mee 'stoppen' ?  Kun je dit ook anders testen als met de OBD software ?

razorx

Citaat van: Dirk342 op 21-03-2010 21:12:13
Thanx voor het meekijken Yits, idd bevreemde mij die stelschroef ook al maar had zoiets, van ok is door een gasboer gedaan, zal wel kloppen.  Niet dus, Die slechte aansluitingen heb ik idd niet gezien, fijn dat jij ze wel opmerkte.  Ben nu heel benieuwd als die andere actuator erop zit op het dan opgelost is, kan zo ding er af en toe mee 'stoppen' ?  Kun je dit ook anders testen als met de OBD software ?
Hoi Dirk, met de OMVL software zag ik alleen maar dat er een wisselend signaal moest zijn naar de actuator.

Zonder software:
Actuator lostrekken, moet verandering in toerental geven.
Signaal naar actuator meten: Tussen 1 pinnetje en de massa moet een wisselende spanning staan van max plm 13 V.

Is die spanning er wel maar doet de actuator niets is het duidelijk.

AEB/OMVL heeft een slechte reputatie op actuator gebied.

Of schroevendraaier tegen actuator en oor tegen handvat (als stethoscoop).

BoudewijnB

Citaat van: razorx op 30-04-2009 20:21:33
de as zit aan  de bakzijde vast met een verend borgringetje. Een korte harde ruk en hij ligt er uit:
http://www.paerl.it/volvo/ashoes4.jpg

http://www.paerl.it/volvo/ashoes5.jpg

Tijd voor een verse keerring. Door de oude kan je een schroefje draaien om hem er uit te trekken.
Ik heb het gedaan met een moniertang.

De nieuwe kan je er voorzichtig recht intikken met een stuk pvc buis van 50mm.
Vlak tegen de bak is goed, klemt zelf vast.
http://www.paerl.it/volvo/ashoes6.jpg

Ik heb het idee dat deze bak-lager veel speling heeft bij mij. Als deas er helemaal in zit, kan ik de homoknineet een paar mm zijdelings bewegen.
Is deze lager makkelijk te vervangen? Of zit die goed geperst?


razorx

Het lager heb ik geen ervaring mee.
Ik weet wel dat ik veel minder speling had dan wat jij noemt.

razorx

#747
Schadeherstel na een laaghartig paaltje en wat werk aan twee verlagingsveren

Goedenavond!

Het paaltje
Alweer enige tijd terug kwam de achterkant van mijn estate in aanraking met een onoplettend paaltje.
De schade:
-Metaal boven de bumper ingedeukt.
-Bumper.
-Deuk/knik  in plastic onder de bumper.

Ik baalde als een steker.
Bij de uitdeuken zonder spuiten dag konden ze er niet veel mee. Wel wat goede tips van de uitdeuker gekregen.

Zoals je ziet aan de witte plekken op de bumper is deze ooit overgespoten geweest.

Het stuk boven de bumper kon ik met wat houtjes op maat en een koevoet min of meer op orde krijgen.
Wat overgebleven bubbeltjes zijn voor de spotrepair.

Van het weekend was ik even buurten bij Marco. Peter was er ook, vrolijk bezig aan de ontkoppeling van zijn 240 en druk bezig met het uitvinden van allemaal tooltjes die het hem makkelijker maakten.
Aangezien we alledrie toch wel wat gemeenschappelijke interesses hebben was het een gezellig gekwebbel.

De knik in het kunststof gedeelte onder de bumper veerde niet terug omdat het metaal waar die strip aan vastzit geknikt was.
Marco was zo aardig die er van binnen uit uit te drukken met een soort van hydraulische pomp. Bedankt!
Daarnaast trok de vulslang voor de LPG ook wat aan het kunststof.

Hier nog een close up van één van de vele schadeplekken boven de bumper.


Eerst maar met de roestomvormer aan de gang.
Vervolgens ontvetten met een mengsel van water en ammonia.

Heel dun laklaagje aan gebracht in de groeven. Kwartiertje drogen en weer lakken.
Dit vijf keer herhaald. Toen waren de krassen weer op gelijke hoogte met de rest van de auto.


Op de foto is het niet goed te zien, maar restanten van strepen zijn er wel degelijk.
Tijd om te spuiten:


Dat gelige onderin is de reflectie van een emmer.

Zo'n laag ziet er altijd akelig uit, maar als je na 24 uur de boel polijst, wordt het weer keurig.
Verplicht minimaal 24 uur wachten dus.

Opleuken van twee verlagingsveren
Een hele tijd terug heb ik van Ludo twee verlagingsbussen voor mijn nivomats gekregen.
Wat later van iemand anders de metalen verloopbussen voor de schroeven die hier in moeten. Achter gaat met 20mm verlaagd worden.

Nog wat later kreeg ik van Enno twee H&R verlagingsveren (-30mm) voor voor.
Tijd om die veren eerst maar eens strak te maken.
Lijkt op het oog aardig:


Checkje met de staalborstel:


Mmh, dit werd dus een stevige borstel sessie.
Alle losse lak er afgeborsteld en de boel in de verdunde fosforzuur gezet:


Den roestomvormer mag zijn werk doen en ik stop daar juist mee.
De Hammerite is voor morgen.

Het verlagen voor een vrij dagje.

Op naar een heerlijk potje lijnolie.

Proost!
Yits.

razorx

Vanavond hed ek even tijd.
Met schrik niet Commandant 4 de spuitnevel/dofheid machinaal verwijderd. Als je subtiel te werk gaat, gaat dat prima.

Met scratch-x (Meguiars) met de hand diepglans gebracht. (rechter zijkant tot iets voor tankklepje. Daarachter nog geen scratch-x:


Fijn spul by the way.
De bumper is voor later.

razorx

Ik ben een oen.

Heb ik de achterkant van de auto op orde, bezorg ik mezelf vergelijkbare schade aan rechtsvoor.
Slordig met parkeren en een boom.

Als ik zulke fouten maak is dat een teken om rustiger aan te doen.
Hopelijk lukt het me van het weekend om de boel te herstellen.