Nou Razorx-Fijne Hokken: LV-NJ

Gestart door razorx, 29-03-2008 19:58:03

Vorige topic - Volgende topic

BBS

Dan schrijf ik mij in voor 2 hoekjes en een inschakelvertraging regeling voor de xenon verlichting.... :D

Oh ja, en iets wat VW ook had om die diesels door de keuring te krijgen. ;D
Volvoloos....

razorx

@Bert Jan:
Gaat goedkomen. Als je mij je adres PB't stuur ik je de hoekjes op.
Inschakelvertraging maar een keer bij mij.
Het APK schakelaartje hoop ik eerdaags eerst bij me zelf te testen. ;)

classicT5

Die ophanging die ik bedoelde is linksonder op je onderste foto Yits. als je het handschoenenvakje demonteert zitten daar twee schroeven achter waarmee de kaartenbak vastzit. Deze ophangpunten breken vaak, bv bij mij is de linker #.

razorx

Ok Ik zal er naar kijken. Ik wil het handschoenen kastje toch loshalen dus dat komt goed uit.

razorx

Veerpootbrugsjoemelschakelaarhouder

Goedemiddag!

Zoals wellicht bekend, rijden er een aantal waaronder ik met de wideband regeling rond die door Piet gemaakt is.
Ik en een aantal anderen benutten het extra voordeel van deze regeling door het mengsel wat armer te laten zijn bij stationair en bij cruisen. Een lambda van 1,05 op benzine en 1,09 op LPG zijn mooi. Ook voor de portemonnee want bij een snelwegrit spaar je op LPG al snel tegen de 9%!

In theorie zou je emissie op NOx vlak hierdoor kunnen verslechteren. Aan de andere kant verbrand je minder brandstof. Dus die relatieve toename wordt weer teniet gedaan door het lagere verbruik. Niet spannend en nog minder spannend op dat schone LPG.

De regelgeving denkt daar anders over. Een lambda hoger dan 1,03 is afkeur.

Om nou voor de APK een andere bin te flashen of een andere ECU te plaatsen is ronduit onhandig.

De Volvospeed gebaseerde bins beschikken over de mogelijkheid tussen drie verschillende mappings te schakelen. Piet heeft dat verfijnd door een pinnetje van de ECU te misbruiken om dat schakelen tussen mappings elektronisch te laten gebeuren.

Zo schakelt mijn wagen en die van een aantal anderen automatisch over naar een andere mapping als ik op LPG rijd.

Dit bracht mij op het idee om een veerpootbrugsjoemelschakelaarhouder te maken.
De ene stand van die schakelaar is voor het normale bedrijf: Zuiniger bij cruisen en stationair. De andere stand van de schakelaar is voor de APK keuring met een lambda van exact 1 bij cruisen en stationair. Iedereen blij.

De tekening van een kastje dat om de veerpootbrug kan was snel gemaakt.

Vanwege de wat hogere temperaturen onder de motorkap heb ik het kastje in ABS uitgeprint.

Het kastje sluit mooi precies om de veerpootbrug:

Dan als laatste een idee dat nog in de ontwerpfase is.
Veerpootbrugsjoemelschakelaarhouder ++

Ik kan nog niet alles onthullen maar dit is ongeveer het idee:

Het ontwerp behoeft nog wat fijntuning op gebied van het aantal briefjes.

Zo maar eens koken.
Fijne avond!

petrolhead2.5

Werkelijk waar briljant :eusa_clap: voordat ik zoveel kennis heb verzameld ben ik nog heel wat jaren verder. Respect.

T5-4life

Mooi bedacht en uitgevoerd!
Zojuist het woord "veerpootbrugsjoemelschakelaarhouder" met Scrabble gelegd. Alweer gewonnen  :eusa_whistle:
C70 T5 coupe LPI 1998 413 dkm
C70 T5 cabrio 2000 236 dkm
S80 D5 2005 325 dkm

UserID6342

Hahahaha, geweldig weer ;D ;D ;D en lambda mag idd niet lager zijn als 0.97 of hoger als 1.03 en word erg strikt naar gekeken....

j3r03n

Ziet er geweldig uit! En erg interessant. Ik vraag me af in hoeverre dit systeem maatwerk is. Zijn die bins heel specifiek geschreven voor een bepaald type auto/motor/software/LPG systeem? En is het 'ertussen hangen' een hoop gedoe met solderen enzo?
Volvo V70 2.5 10v MT Vialle LPI Nautic Blue '98/MY99 - 281K km

Piet

Citaat van: j3r03n op 26-12-2016 16:09:11
Ziet er geweldig uit! En erg interessant. Ik vraag me af in hoeverre dit systeem maatwerk is. Zijn die bins heel specifiek geschreven voor een bepaald type auto/motor/software/LPG systeem? En is het 'ertussen hangen' een hoop gedoe met solderen enzo?

Er is een specifieke software aanpassing voor nodig.
Voor nu alleen nog voor M44 ecu, binnenkort ook voor de ME7.
Enige wat nodig is, is een aftapbaar signaal (hoog vs laag) vanuit de Lpg installatie wat aangeeft of er op lpg of benzine gereden wordt. Enige "soldeerwerk" is  dat een draadje tussen dit signaal en een pin van de ecu-voet aangelegd moet worden.
Voorlopig hebben we dit signaal wel voor de Vialle met een versie 6 computer, niet voor de versie 7 gascomputer.
Maar voor elk systeem waar zo'n signaal te verkrijgen is, is dit geschikt.
Deze mapsetswitcher kun je inzetten voor switchen tussen een lpg en een benzine mapset, waardoor dus ook de ontsteking  voor elke brandstof optimaal ingesteld kan worden , lpg heeft een vroegere onsteking nodig.
Maar ook voor verschillende mapsets voor bezine waarbij eentje specifiek voor de APK, het draadhe van de ECU pin gaat in dar geval naar de schakelaar van de veerpootbrugsjoemelschakelaar.

Piet

Die Veerpootbrugsjoemelschakelaarhouder ++ is dat er voor bedoeld dat wanneer de keurmeester achterdochtig het kastje openschroeft alsnog tot een goedkeur te kunnen komen?  ;D

razorx

Exact. Het was gelukkig niet moeilijk keurmeesters te vinden voor de test. Een euro of 20 bleek optimaal te werken. Een enkeling prefereerde een fles jenever.dan kan je beter naar een ander APK station gaan.

Piet

mja... voor een fles jenever wordt het kastje eigenlijk ook wat te groot inderdaad  :eusa_think:

BBS

Wekt zo'n kastje aan de veerpootbrug sowieso niet erg argwanend?
Is wel een geniale oplossing ipv steeds de software te gaan wijzigen voor de apk marteling elk jaar....

Is bijvoorbeeld een willekeurige schakelaar uit het interieur niet te gebruiken voor een dergelijke mapswitch?
Ik denk dan bijvoorbeeld aan een schakelaar van de achterbank verwarming die niet meer gebruikt wordt....

Edit:
Er zo over nadenkend zou een dergelijk schakelaartje ook in het dashbord kastje gebouwd worden en aan de achterkant voorzien van een losneembare stekker verbinding zodat het kastje ook verwijderd kan worden.
Volvoloos....

daanium

Ik zou het dan verantwoorden als een 'marter verjagend hoge toon kastje' ;D
Ziet er weer professioneel uit Yits, knap werk wat je tovert!
Mannen blijven kinderen, alleen het speelgoed wordt duurder.
Check hier mijn BLOG en WhitePolestar
[ S60 Polestar 3.0 T6 MY2015] + [ S70 ex-KLPD 2.4-G3 ]