Nou Razorx-Fijne Hokken: LV-NJ

Gestart door razorx, 29-03-2008 19:58:03

Vorige topic - Volgende topic

Ries van de Zilverschuit

Inderdaad in lpg-arm buitenland, of bij een defect aan de lpi-installatie. Een zuinige benzinemap loont veel eerder dan eentje voor lpg. Maar het blijft wat hypothetisch.
Volvo V70 2.5T lpi, 1997, mt, mystic silver
Toyota Previa 2.4 Linea Sol, 2002, mt, grayish blue

Piet

Kan softwarematig zonder problemen gerealiseerd worden door 2 mapsets te gebruiken voor de switcher met een optimale set voor benzine en een optimale set voor lpg en nog extra 3e mapset te gebruiken voor de apk via een schakelaar te selecteren.
Die derde mapset is dan voor lpg en benzine gelijk.
Bij selecteren van die apk set wordt dan de switcher buiten gebruik gesteld.

UserID6342

De toepassingen voor zo'n schakelaar kunnen, in principe, eindeloos zijn natuurlijk.  Maar wat het belangrijkste is, in mijn ogen, is dat hij (worst op welke brandstof de auto loopt) bij de APK door de 4-gasttest heen komt en dus een lambda moet hebben tussen de 0.98 en 1.03. Niets meer of minder.  Maar je moet hem niet met zo'n schakelaar bijvoorbeeld op benzine laten draaien en het LPi systeem voor de gek houden.  Het enigste wat nodig is, is dat de auto op die brandstof voldoet aan de lambda eis van het RDW.  Hoe dom deze ook is, maar dat is weer een ander iets.

BBS

Citaat van: Dirk342 op 28-12-2016 06:58:33
De toepassingen voor zo'n schakelaar kunnen, in principe, eindeloos zijn natuurlijk.  Maar wat het belangrijkste is, in mijn ogen, is dat hij (worst op welke brandstof de auto loopt) bij de APK door de 4-gasttest heen komt en dus een lambda moet hebben tussen de 0.98 en 1.03. Niets meer of minder.  Maar je moet hem niet met zo'n schakelaar bijvoorbeeld op benzine laten draaien en het LPi systeem voor de gek houden.  Het enigste wat nodig is, is dat de auto op die brandstof voldoet aan de lambda eis van het RDW.  Hoe dom deze ook is, maar dat is weer een ander iets.
Dat was toch ook de insteek van het hele "APKsjoemelschakelaar?" Zorgen dat de wagen op de hoofdbrandstof -LPI in dit geval- met een lambda van ~1 door de APK komt?

Edit:
De benzine map moet eigenlijk niet aangepast worden in de vorm van armer lopen, omdat de LPI in de schakelaar stand de benzine map volgt om de lambda van ~1 te kunnen krijgen.
Volvoloos....

UserID6342

Citaat van: BBS op 28-12-2016 08:25:12
...De benzine map moet eigenlijk niet aangepast worden in de vorm van armer lopen, omdat de LPI in de schakelaar stand de benzine map volgt om de lambda van ~1 te kunnen krijgen.
Toch klopt dit niet helemaal BJ....  Zeker als je met een LPi switcher rijd, zoals jij en Yits even als voorbeeld, zul je beide mappen iets (rijker zetten) aan moeten passen.  Wat dan ook gebeurt is bij beide auto's tijdens/voor de APK.  Als je de brandstofmap (welke dan ook) armer gaat zetten, word juist de lambdawaarde hoger en loop je er helemaal uit.

Yits heeft dit bij zijn auto zelf gedaan (Ostrich ECU) tijdens de APK en ik bij jouw auto i.o.v. Yits beide mappen aangepast en vervolgens de bin er weer in geflashed.  Na de APK je originele bin weer teruggezet.

Even heel simpel gezegd, moet je zorgen dat beide brandstofmappen niet boven een AFR van 15.14 of lambda 1.03 komen.  Heel specifiek, speciaal voor de APK, moet je zorgen dat deze AFR waarde niet overschreden word bij stationair loop en 2500-3000 rpm.  De rest is niet interessant verder.  Omdat onze auto's standaard mooier lopen als ze wat armer draaien (dan is dus je AFR en lambdawaarde hoger) moet je het spul dus juist gaan verrijken.  Vandaar ook dat ik erop hamer dat het alleen interessant is om de lambdawaarde tussen de 0.98 en 1.03 te krijgen tijdens de APK en dan nog alleen bij stationair en bij 2500-3000 rpm.  Welke brandstof het ding draait is verder absoluut niet interessant, als die idiote getalletjes maar kloppen.  Voor mij persoonlijk was het zowel bij mijn auto, als de auto van BJ het makkelijkst om bij mij bij alleen de benzinemap en bij BJ beide mappen alles wat boven AFR 14.99 was terug te zetten juist naar die 14.7 en bij jouw auto alles wat boven de lambda 1.02 was juist naar die 1.00 toe te zetten en klaar ben je.

Een APK keurmeester mag die schakelaar overigens rustig zien zitten want de meeste keurmeesters kunnen dit echt wel waarderen (althans degene die ik allemaal ken en incl mijzelf zijn dat er behoorlijk veel), zelfs de herkeurders/mensen van de RDW (!!) kunnen dit echt waarderen en als hij zijn getallen haalt is het goed.  Als jij daarna die schakelaar terugzet zal iedereen verder een rotzorg zijn.  Zo werkt het hele APK spelletje nu eenmaal....

ris

Auto's ouder dan bouwjaar '98, worden tijdens de APK, alleen stationair gemeten (op gas)

UserID6342

Oh ? Die is nieuw voor mij.... Met alle respect, ben je echt op de hoogte van de emissie eisen voor de APK want uit je post blijkt overduidelijk dus niet ? Al de 850's en X70's benzine op LPi moeten verplicht een 4-gastest ondergaan, zowel stationair als bij 2500 rpm.  RDW is daar heel strikt in met die eisen.  En ja, heb dat kaartje gezien en denk ook dat niet ieder station dit weet of aanhoud overigens...

ris

Mijn auto werd LPG G3 1996) afgekeurd.
Bij de meeting was de waarde stationair goed. Op 2500 toeren te hoog.
De keurmeester van mijn garage vertelde dat LPG G3 installaties vanaf 31-12-1992 ook op 2500 toeren gemeten moeten worden.

Na een tip heb ik op de site van de RDW (zie ook de staalkaart) gekeken. En zag dat de 2500 toeren-meting niet nodig is.

Omdat ik in de buurt van een RWD-keuringsstation was heb ik dit verhaal bij hun voorgelegd.
Blijkt dat bijna een jaar geleden de regels versoepeld zijn (Wisten ze ook niet)

Met een brief van RDW terug naar de garage. De auto werd alsnog goedgekeurd.

MrCain

Klopt inderdaad ;)

Artikel 42 Regelgeving APK, lid 4:

CiteerArtikel 42 Koolmonoxidegehalte en lambdawaarde bij verhoogd toerental
1. Personenauto‟s, bedrijfsauto‟s en bussen uitgerust met een verbrandingsmotor met elektrische ontsteking,
die zijn voorzien van een emissiebestrijdingssysteem, moeten om de goede werking van het
emissiebestrijdingssysteem te controleren voldoen aan de onderstaande eisen. Het koolmonoxidegehalte en
de lambdawaarde mag bij verhoogd toerental en met een motor op bedrijfstemperatuur de onderstaande
waarden niet overschrijden:
a. 0.3 % vol. koolmonoxide, indien:
1°. het een personenauto betreft die in gebruik is genomen na 31 december 1992, maar voor 1 juli 2002,
waarbij de lambdawaarde moet liggen tussen 0.97 en 1.03;
2°. het een bedrijfsauto met een toegestane maximummassa van niet meer dan 3.500 kg betreft die in
gebruik is genomen na 31 december 1994, maar voor 1 juli 2002, waarbij de lambdawaarde moet liggen
tussen 0.97 en 1.03;
b. 0.2 % vol. koolmonoxide, indien het voertuig in gebruik is genomen na 30 juni 2002, waarbij de
lambdawaarde moet liggen tussen 0.97 en 1.03;
2. De in het eerste lid, onder a en b, vermelde waarden worden bepaald bij een verhoogd toerental gelegen
tussen de 2.000 omw/min. en 3200 omw/min. Hierbij mogen alle elektrische stroomverbruikers zijn
ingeschakeld.
3. Indien het voertuig is voorzien van een rotatiemotor, kan de controle op de werking van het
emissiebestrijdingssysteem achterwege blijven.
4. Bij het vaststellen van het koolmonoxidegehalte bij verhoogd toerental mag het tweede cijfer achter de
komma buiten beschouwing worden gelaten. Bij het vaststellen van de lambdawaarde mag het derde
cijfer achter de komma buiten beschouwing worden gelaten. Indien het voertuig is voorzien van een
LPG-installatie moet de meting bij verhoogd toerental worden uitgevoerd indien;
1. het een personenauto betreft, die in gebruik is genomen na 31 december 1997;

2. het een bedrijfsauto of een bus betreft met een toegestane maximummassa van niet meer dan 3.500 kg,
die in gebruik is genomen na 31 december 1997.[/b]
5. Het eerste tot en met vierde lid is niet van toepassing op voertuigen die voorkomen in de lijst met
voertuigspecifieke gegevens of indien dit door middel van documentatie van de voertuigfabrikant wordt
aangetoond. Voor deze voertuigen gelden de in de lijst met voertuigspecifieke gegevens opgenomen eisen,
of de in de documentatie van de voertuigfabrikant vermelde eisen. De lijst met voertuigspecifieke gegevens
is niet van toepassing op motorvoertuigen voorzien van een LPG installatie.
6. Het eerste tot en met vijfde lid zijn niet van toepassing op seriehybride elektrische voertuigen.

Maar inderdaad, niet iedereen weet dat....

EDIT: 4 gasmeting word uiteinlijk altijd gedaan met een G3 LPG installatie, en aangezien je "officieel" pas G3 hebt bij auto´s van na 97 of jonger  :eusa_whistle:
Volvo 855 T-5: nog bijna origineel ;)

Citaat van: een wijze man
De Engelse auto bouwers waren echte prutsers....
Daarin tegen zijn Italiaanse autobouwers weer ingenieuze prutsers!

Piet

You can have it both ways:

1. Lpi switcher met allleen de lpg mapset geoptimaliseerd. Benzinemapset volledig APK waardig.
Schakelaartje als "override" voor de switcher, die er voor zorgt dat altijd (dus ook voor lpg) op de benzinemap wordt gereden.

2. Lpi switcher met geoptimaliseerde benzine en lpg map.
En een schakelaar als "overide" voor de switcher waarbij altijd een derde mapset bij (zowel op benzine als op lpg) geselecteerd is voor de apk.

UserID6342

Citaat van: MrCain op 28-12-2016 13:08:35

EDIT: 4 gasmeting word uiteinlijk altijd gedaan met een G3 LPG installatie, en aangezien je "officieel" pas G3 hebt bij auto´s van na 97 of jonger  :eusa_whistle:
Die eis kende ik ook en ligt hier ook ;D.  Maar ik denk juist om je laatste regel dat geen APK keurmeester het risico wilt lopen en alle auto's, behalve hybridevoertuigen en auto's met een wankelmotor uitgerust, zal testen.....

The Demon

Citaat van: Dirk342 op 28-12-2016 16:35:23
Citaat van: MrCain op 28-12-2016 13:08:35

Die eis kende ik ook en ligt hier ook ;D.  Maar ik denk juist om je laatste regel dat geen APK keurmeester het risico wilt lopen en alle auto's, behalve hybridevoertuigen en auto's met een wankelmotor uitgerust, zal testen.....
http://www.volvo850forum.nl/index.php/topic,45584.msg926350.html#msg926350
Olijfje gaat dus nooit aan de 4-gastest.

Vulk

Meten ze in Nederland de waardes van beide brandstoffen of enkel het LPG?
Hier in Be meten ze enkel op gas. (=hoofdbrandstof)

The Demon

Hier wordt ook alleen de hoofdbrandstof gemeten.

razorx

Ik lees deze leuke en interessante discussie nu pas.

Iets heel anders. Een tijdje terug had ik een Omega 2.25 ton krik gekregen. Na een jaar deed het ding niet meer wat het moest doen.

Nog veel later kwam ik tot het besef dat het ding misschien bijgevuld moet worden. Al dan niet vanwege een lek.
Het ding net bijgevuld met olie en niet met hydraulische olie oh suffe ik, maar het ding doet het wel weer goed.

Van de week maar even legen en vullen met de juiste olie en kijken of er nog een lek is.
Zelfs de snelkrik fuctie doet het weer. Gevalletje RTFM ;) .