Nou Razorx-Fijne Hokken: LV-NJ

Gestart door razorx, 29-03-2008 19:58:03

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 34 gasten bekijken dit topic.

macfocus

Yits,

Deze is weer geniaal in al zijn eenvoud.
Ik begin (ondanks dat ik hartstikke blij ben met de 10V blauwe baksteen), steeds meer te balen dat in niet kan genieten van de Wideband regeling en alles wat daar bij komt ; )
<FopDeAPKMeestermodusaan>Ik kan er natuur zo'n kastje tussen monteren met een draadje gewoon loos ergens heen... ': )</FopDeAPKMeestermodusaan >
I started out with nothing and got most of it left (Seasick Steve)

RoelNL

Binnenkort een andere Volvo Macfocus ;)
V70 2.5 lpg 386dkm my 98 mei  10 tot dec 11 sold
V70R AWD 224dkm my 98 dec 11 tot jan 2022 sold
855 DOP T5R 241dkm (+128XXX) my 95 20-2-2014 Sold 4-2017
Honda VFR 800 Vtec my'14 owner since 2018
Honda VFR 750 my'86 owner since 2019
V70 2.5t summon 145dkm owner since 8-2023

macfocus

Citaat van: RoelNL op 27-12-2016 12:54:17
Binnenkort een andere Volvo Macfocus ;)
Toch maar niet, hij doet het verder prima... 😉
I started out with nothing and got most of it left (Seasick Steve)

Ries van de Zilverschuit

Citaat van: razorx op 27-12-2016 00:24:41
Ghe geh. Dat is exact wat ik gedaan heb.
En nogmaals ik wil geen goede sier maken met het gedeelte wat een ander doet: Piet heeft de elektronisch aangestuurde mapswitching gemaakt en de wideband regeling. Ik heb die leuke opties benut. ;)
Aha, dat is een herkenbare situatie, al heb ik niet zo kunstig doosje met schakelaar (en geen veerpootbrug). Maar ik begrijp dus dat je met drie mappen zou kunnen rijden. Eentje voor benzine, iets arm en getuned, lpg, nog iets armer en getuned, en nog eentje voor de apk. De aansturing van de drievoudige mapwisseling zal dan lastig worden, denk ik. Dan zal je waarschijnlijk aan een massadraadje naar de ecu niet genoeg hebben.

Het nut van zo'n setup lijkt me trouwens niet groot. Wie gaat er nu rijden met een benzinemap met een stevige tune, terwijl hij op lpg bijna drie keer zo goedkoop kan rijden met dezelfde prestaties?  
Volvo V70 2.5T lpi, 1997, mt, mystic silver
Toyota Previa 2.4 Linea Sol, 2002, mt, grayish blue

CarismaMSX

Citaat van: Piet op 27-12-2016 10:23:46
Als de mapping geoptimaliseerd is voor LPG zal ie voor benzine een sterke neiging tot knock hebben.
Zeker op RON 95.

Klopt, vandaar ook dat ie op LPG fors sneller is dan op benzine. Ooit met BMW NA motor hetzelfde gedaan, moest ik 102 benzine in kieperen, en vooral niet te veel gas geven op benzine.

KIM

Citaat van: Ries van de Zilverschuit op 27-12-2016 15:29:45
Citaat van: razorx op 27-12-2016 00:24:41
Ghe geh. Dat is exact wat ik gedaan heb.
En nogmaals ik wil geen goede sier maken met het gedeelte wat een ander doet: Piet heeft de elektronisch aangestuurde mapswitching gemaakt en de wideband regeling. Ik heb die leuke opties benut. ;)
Aha, dat is een herkenbare situatie, al heb ik niet zo kunstig doosje met schakelaar (en geen veerpootbrug). Maar ik begrijp dus dat je met drie mappen zou kunnen rijden. Eentje voor benzine, iets arm en getuned, lpg, nog iets armer en getuned, en nog eentje voor de apk. De aansturing van de drievoudige mapwisseling zal dan lastig worden, denk ik. Dan zal je waarschijnlijk aan een massadraadje naar de ecu niet genoeg hebben.

Het nut van zo'n setup lijkt me trouwens niet groot. Wie gaat er nu rijden met een benzinemap met een stevige tune, terwijl hij op lpg bijna drie keer zo goedkoop kan rijden met dezelfde prestaties? 


Je leest het niet goed. Het schakelaartje zorgt er gewoon voor dat de ECU niet overschakelt op de LPG mapping omdat het schakelsignaal daarvan onderbroken is.
LPG op de benzine mapping dus.

Piet

#8796
Correct, je krijgt dan feitelijk de traditionele situatie terug.

Ries van de Zilverschuit

#8797
Citaat van: razorx op 26-12-2016 15:38:45
De Volvospeed gebaseerde bins beschikken over de mogelijkheid tussen drie verschillende mappings te schakelen. Piet heeft dat verfijnd door een pinnetje van de ECU te misbruiken om dat schakelen tussen mappings elektronisch te laten gebeuren.

Ik doelde eigenlijk op deze opmerking van Yits. De rest is zo klaar als een klontje, zo werkt het bij mij ook al bijna weer een jaar magnifiek ;D. Enfin: dit wordt een beetje offtopic.
Volvo V70 2.5T lpi, 1997, mt, mystic silver
Toyota Previa 2.4 Linea Sol, 2002, mt, grayish blue

Piet

Voor switchen tussen 3 sets zijn inderdaad ook  weing zinnige toepassingen te verzinnen.
In geval van de extended maps heb ik die dan ook gereduceerd naar twee mapsets om de ruimte ervoor vrij te maken

hilko73

Hm. Zo'n zuinige map zou ik ook wel willen voor de Feniks 10 klepper... Wie wil er nou niet zuiniger rijden op LPG ;D

Het ziet er allemaal gelikt uit, Yits!
't Is een soort van systeem! (© Buurman & Buurman)

j3r03n

Ik houd me ook warm aanbevolen :)
Volvo V70 2.5 10v MT Vialle LPI Nautic Blue '98/MY99 - 281K km

vincen tdi


Citaat van: Ries van de Zilverschuit op 27-12-2016 21:22:50
Citaat van: razorx op 26-12-2016 15:38:45
De Volvospeed gebaseerde bins beschikken over de mogelijkheid tussen drie verschillende mappings te schakelen. Piet heeft dat verfijnd door een pinnetje van de ECU te misbruiken om dat schakelen tussen mappings elektronisch te laten gebeuren.

Ik doelde eigenlijk op deze opmerking van Yits. De rest is zo klaar als een klontje, zo werkt het bij mij ook al bijna weer een jaar magnifiek ;D. Enfin: dit wordt een beetje offtopic.
aangezien lpg niet altijd en/of overal te krijgen is lijkt het mij wel handig en logisch om dan 3 mappings beschikbaar te hebben. Waarbij de standaard mapping door een schakelaartje te activeren is.
De wereld is rond dus als je lang genoeg onderweg bent kom je elkaar altijd weer tegen :D

Ries van de Zilverschuit

Inderdaad in lpg-arm buitenland, of bij een defect aan de lpi-installatie. Een zuinige benzinemap loont veel eerder dan eentje voor lpg. Maar het blijft wat hypothetisch.
Volvo V70 2.5T lpi, 1997, mt, mystic silver
Toyota Previa 2.4 Linea Sol, 2002, mt, grayish blue

Piet

Kan softwarematig zonder problemen gerealiseerd worden door 2 mapsets te gebruiken voor de switcher met een optimale set voor benzine en een optimale set voor lpg en nog extra 3e mapset te gebruiken voor de apk via een schakelaar te selecteren.
Die derde mapset is dan voor lpg en benzine gelijk.
Bij selecteren van die apk set wordt dan de switcher buiten gebruik gesteld.

UserID6342

De toepassingen voor zo'n schakelaar kunnen, in principe, eindeloos zijn natuurlijk.  Maar wat het belangrijkste is, in mijn ogen, is dat hij (worst op welke brandstof de auto loopt) bij de APK door de 4-gasttest heen komt en dus een lambda moet hebben tussen de 0.98 en 1.03. Niets meer of minder.  Maar je moet hem niet met zo'n schakelaar bijvoorbeeld op benzine laten draaien en het LPi systeem voor de gek houden.  Het enigste wat nodig is, is dat de auto op die brandstof voldoet aan de lambda eis van het RDW.  Hoe dom deze ook is, maar dat is weer een ander iets.