Nou Razorx-Fijne Hokken: LV-NJ

Gestart door razorx, 29-03-2008 19:58:03

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 23 gasten bekijken dit topic.

Ewout Schalkwijk

Citaat van: razorx op 17-10-2017 00:38:52
Het is allemaal geen ramp, helemaal niet meer. Maar ik kom uit een burn out, heb twee niet rijdende wagens. De buitenkant van het huis wordt geschilderd, er moet nog wat aan de bestrating hersteld worden, de WC wordt opnieuw betegeld, we krijgen een nieuwe badkamer, de ventilatie van de kruipruimte klopt niet en er moeten nog wat kozijnen vervangen worden. En we hebben de centen eigenlijk niet.

Dit is wel een goeie test om te zien of je niet weer in een burn out beland Yits. Hou vol, aan het eind komt alles goed. Als niet, dan was het nog niet het eind. :D
Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the universe." - Albert Einstein

V70geRwin

Citaat van: Ewout Schalkwijk op 17-10-2017 14:06:39
Citaat van: razorx op 17-10-2017 00:38:52
Het is allemaal geen ramp, helemaal niet meer. Maar ik kom uit een burn out, heb twee niet rijdende wagens. De buitenkant van het huis wordt geschilderd, er moet nog wat aan de bestrating hersteld worden, de WC wordt opnieuw betegeld, we krijgen een nieuwe badkamer, de ventilatie van de kruipruimte klopt niet en er moeten nog wat kozijnen vervangen worden. En we hebben de centen eigenlijk niet.

Dit is wel een goeie test om te zien of je niet weer in een burn out beland Yits. Hou vol, aan het eind komt alles goed. Als niet, dan was het nog niet het eind. :D

Te veel van het ene, te weinig van het andere maar de spirit is de juiste  :eusa_clap:

UserID6342


razorx

Tot nu toe kwijl ik nog niet uit mijn mondhoeken, dus voorlopig gaat het goed.

Met verbazing heb ik vandaag de kleur van de zon aanschouwd. Ik moest denken aan een songtekst van Iron Maiden in "Only the good die young":

The moon is red and bleeding
The sun is burned and black
The book of life is silent
No turning back

https://www.youtube.com/watch?v=8goV81mY7cs

Dit fragment is deels afkomstig uit Openbaring 6.12.

Of was ik in een science fiction verhaal aangeland? In een andere tijd waar de zon uitgeput haar laatste waterstof kernen fuseerde om tenslotte te doven en de aarde onder te dompelen in een steeds koudere schemer?

Vanmiddag kon ik de koppelingshulpcilinder bij Svala ophalen. Erg plezierig zoals dat altijd bij Volvo gaat. Maar plezieriger is dat Svala vlakbij zit. In Weesp.
Hij kostte iets meer dan 100 euro ex.

De Volvo koppelingshulp cylinder wordt gemaakt door FTE. Misschien dat je een tientje wint op de inkoop, maar dat verlies je dan weer op de verzendkosten en nog meer op de levertijd. Febi of ATE zou ik ook durven doen. Maar origineel is zeikvrij wel zo fijn.

Morgenochtend naar mijn lievelingsklant wat netwerkbekabeling doen, morgenmiddag de koppelingscilinder en een broodje Dobbe als lunch.

Fijne avond allen!

Ries van de Zilverschuit

Die verwondering overviel ons vandaag ook al. Direct 's morgens merkte onze zoon dat al op toen we voor een dagje uit op pad gingen. Of we de oude zon van Charn zagen schijnen.
Volvo V70 2.5T lpi, 1997, mt, mystic silver
Toyota Previa 2.4 Linea Sol, 2002, mt, grayish blue

UserID6342

Broodje Dobbe is altijd goed natuurlijk ;D.

T5-4life

Citaat van: razorx op 17-10-2017 21:19:10
De Volvo koppelingshulp cylinder wordt gemaakt door FTE
F = A?
C70 T5 coupe LPI 1998 397 dkm
C70 T5 cabrio 2000 236 dkm
S80 D5 2005 317 dkm

razorx


classicT5

Sterkte Yits. Ik zal je met rustlaten ;)

Hoop dat je plezier en enrgie haalt uit leuke dingen; 3D printers bv :)

razorx

Citaat van: classicT5 op 18-10-2017 17:30:14
Sterkte Yits. Ik zal je met rustlaten ;)

Hoop dat je plezier en enrgie haalt uit leuke dingen; 3D printers bv :)
Oh nee geen zorgen hoor. Het gaat prima. Ik zorg er alleen voor dat er niet meer werk bij komt. ;)

razorx

#9415
Nrfh 386dkm, hulpcilinder koppeling vervangen.
Goedenavond!

Het was weer een heerlijke dag. Nadat ik de klanten had geholpen kon ik aan de slag met de 10V.
Dit had ik naast wat remvloeistof nodig:

De steeksleutels zijn no 7 en 12. Het blokje hout is 12cm lang.

Als je een seegertang koopt, koop dan niet zo een universele. Die vallen tijdens het werken uit elkaar. Heb je al een universele: Gooi dan het palletje en het veertje weg en vervang die door een boutje en moertje.


De oude cilinder was zo verwijderd en de nieuwe zo geplaatst.
Het blokje hout van 12cm op de slechte foto is een prima hulp bij het plaatsen van de cilinder.


Remknecht op het koppelingspedaal en even ontluchten met de power bleeder.

Ik verwijderde de remknecht en trapte het koppelingspedaal in. Plof. Pedaal op de vloer en geen weerstand. Het was al snel duidelijk dat ik de seegerring voor de bevestiging van de cilinder niet goed geplaatst had. Boven leek hij goed te zitten, maar onder moet hij niet in de groef zijn gevallen.

Ik vloekte flink. Alles zat onder de remvloeistof. Dat is ongelofelijk gore zooi. De hulpcilinder zelf was uit elkaar gevallen. Nadat ik ik-weet-niet-hoelang alles heb schoongemaakt inclusief mijn handen en de cilinder weer in elkaar had gezet kon ik hem opnieuw plaatsen.

Dit keer gebruikte ik een spiegeltje om de positie van de seegerring te controleren.


De powerbleeder weer op 10psi gezet en ontluchten maar. Gaat als een zonnetje. Her en der wordt er ook ontlucht met onderdruk of nog erger getrappel. Ik heb meer succes met druk op het vaatje.

Oh ja dit is de oude, maar dan uit elkaar gehaald. Ik heb hem bewaard. Zoals ik het nu zie zijn ze zo te reviseren. Scheelt stevig in de centjes.


Nu eerst een glas koele remvloeistof.
Proost!

classicT5

Powerbleeder is ideaal he, kun je gewoon alleen ontluchten en is behoud van je hrc.

Leuk verslag weer

razorx

#9417
Citaat van: classicT5 op 18-10-2017 20:03:00
Powerbleeder is ideaal he, kun je gewoon alleen ontluchten en is behoud van je hrc.

Leuk verslag weer
Dank je.
Inderdaad een topding. Al zou je hem maar één keer nodig hebben zou je hem moeten hebben. Zo veel beter dan die Eezy bleeder.

Jans Duiven


UserID6342

#9419
Mooi verslag kerel !  De constructie is als basis heel mooi, maar ook ik heb wel eens de cilinders uit elkaar getrapt omdat die rot seegerring net goed zat.  Sindsdien monteer ik altijd een nieuwe ring erop.  Zeker als je een oude cilinder terug moet plaatsen, is het werken met een nieuwe seegerring een stuk fijner.  Het alu van die cilinders oxideert, de ring zelf is van staal en roest, je krijg ze dan praktisch niet meer goed in de sleuf waar ze horen met als gevolg die teringzooi als je het pedaal intrapt.

Wat ik doe, is de onluchtingsnipel even loszetten, met een klem om de remslang zodat je de zuiger goed in kunt drukken en er geen remvloeistof uitloopt. De seegerring om de cilinder heen schuiven, zo dicht mogelijk tegen de sleuf aan, met 1 hand het cilindertje ingedrukt vasthouden en met de andere hand met een schroevendraaier de seegerring onder en boven in de sleuf drukken.  Dan weet je zeker dat je altijd goed zit.

De oude cilinder is goed te reviseren, je kunt die O-ringen die om het zuigertje heen zitten verkrijgen bij dat bedrijf waar ik de onderdelen heb gehaald om die remklauwen van Brembo te reviseren.  Zal straks even kijken voor de naam er van.