Nou Razorx-Fijne Hokken: LV-NJ

Gestart door razorx, 29-03-2008 19:58:03

Vorige topic - Volgende topic

razorx

Zit wat in Pepijn,
Ik overwoog dit ook. Ik was alleen zo blij met dat lichtgewicht aluminium krikje, dat ik bang was dat haar iets zou overkomen.
Krikken zijn altijd vrouwelijk overigens. ;)

Volslage onzinnige gedachte van me, want op een krik mag je best wat kracht zetten.
-edit- de krikbuis is alleen te smal voor de hevel.

jeroen74

Ik heb laatst ook de homokineet vervangen (eerste keer). Niet echt moeilijk, wel smerig maar met goede handschoenen blijven je handen schoon.

De borgring is wat lastig en ik had even een tijdje dat ik bijna overtuigd was dat ik het verkeerde type homokineet had, want de aandrijfas ging echt met veel moeite de homokineet in. Bij een eventuele volgende keer haal ik er de complete as af, dan hoef je de bakzijde homokineet niet te mishandelen... je moet namelijk de as rechthouden en indrukken en dan simultaan de buitenste homokineet erop tikken.

Misha

Citaat van: ClaudiaMisha snapt het. :azn:
Citaat van: Marc O. op 16-08-2013 20:42:45Ja, zie je wel, Misha snapt het

UserID6342

Mooi dat het voor elkaar is Yits, doe jezelf een lol en laat dat pijpje mooi in dat formaat.  De asmoeren kunnen echt verschrikkelijk vastzitten, je kent het verhaal dat Ron en ik samen op die 2.5 mtr lange pijp hier hebben staan te springen (voor de luchttol) om een moer los te krijgen die niet echt wou.

razorx

Ik heb getwijfeld over locktite, varkensbuikreuzel voor de kenners.

Volvo schrijft het voor op de wielnaaf, Marco, niet de eerste de beste, gebruikt het ook. Zou trillingen vermijden.

Rationeel gezien, hoeft niet de waarheid te zijn, denk ik dat een net aangedraaide 36 moer voldoende moet zijn.
Mits je beschikt over normale velgen zonder plastic pasringen.

Ik weet niet of ik nu een waarheid opschrijf, maar als locktite nodig zou zijn lijkt mij dat er sprake is van speling.

volvobug

Citaat van: razorx op 29-01-2012 21:07:17.
Ik weet niet of ik nu een waarheid opschrijf, maar als locktite nodig zou zijn lijkt mij dat er sprake is van speling.

Er is per definitie sprake van speling, anders zou je de as niet zo met de hand in de naaf kunnen steken.
Handtekening? 85011806 en Saffronie.

thuur

Citaat van: razorx op 29-01-2012 21:07:17
Volvo schrijft het voor op de wielnaaf, Marco, niet de eerste de beste, gebruikt het ook. Zou trillingen vermijden.

Misschien toen ze nieuw waren, maar tegenwoordig zit er zat roest tegen de trillingen :D

Gr ;)

razorx

Citaat van: thuur op 29-01-2012 23:22:51
Citaat van: razorx op 29-01-2012 21:07:17

Misschien toen ze nieuw waren, maar tegenwoordig zit er zat roest tegen de trillingen :D

Gr ;)
;D
Even serieus: Ik denk dat als je de 36mm bout goed aandraait er niet zoveel aan de hand is.

Logisch geredeneerd vind ik de verlijming, als Volvo advies, vreemd.
je lost er geen hoogteverschil mee op. Bewegen mag het so-wie-so niet na aandraaien van die moer. Of er zit wat anders fout in de constructie en dan zou het symptoombestrijding zijn.

Dit is een discussieforum, en wat in de diepte gaan vind ik niet verkeerd. Dus kom maar op!

We leren hier allemaal van.

SirRutte

Mooi verslagje Yits!

Toen ik laatst een wiellager verving, kwam de as zo uit het wiellager; geen locktite dus. De as is een keer vervangen geweest en bij dat vervangen is er blijkbaar geen locktite gebruikt. Nu weer met locktite in het nieuwe wiellager vastgezet, maar kan geen verschil merken ;D

Bij mijn weten zijn er genoeg fabrikanten die het verlijmen van de as in de naaf niet voorschrijven. Misschien dat iemand weet waarom Volvo dat nou juist wel doet?

UserID6342

Doe het hier zelf ook nooit, altijd zo erin en de moer goed vastzetten.  Tot nu toe nooit enig probleem in kunnen ontdekken, zelfs niet met auto's die vervelende trillingen hadden.

volvobug

Ik weet het niet hoor, maar vind het wel een boeiende vraag. Mijn eerste gedachte is dat het ergens een relatie heeft met scherpe bochten/volledige stuuruitslag en een vertanding die dan wat "vreemd" onder kracht komt te staan, mede doordat er een homokineet tussen zit.
Zou wel eens een dwarsdoorsnede van de naaf/wiellager constructie willen zien. SKF schrijft juist bij de aftermarket voorwiellagers voor onze auto's ook het verlijmen voor op een technisch blad, en bij andere lagers weer niet.
Handtekening? 85011806 en Saffronie.

razorx

Citaat van: razorx op 28-01-2012 23:03:49
..
Of beter gezegd, de as die onder de GLT zat is niet standaard.
Dit uitte zich verder in niet goed passende ashoesklemringen e.t.c..

Ik zal dus op heel korte termijn voor grotere moeten zorgen. Noodgedwongen de ashoezen op twee plaatsen moeten vastzetten met, goede, tie wraps.
Zo hoort het niet en zo blijft het niet.
..
En zo bleef het ook niet. ;)

Vandaaag:
Grote as los, wielbouten beetje los
Opkrikken
Endlink los
Onderste schokbrekersteunen los
As er uit
Verse universele ashoesklemmen in plaats van de tijdelijke tie-wraps.
Terugmonteren
Done.

Het is zo stom, als je dit een paar keer gedaan hebt is het inderdaad een makkelijk klusje.
Goed ik kwam wat vreemde niet lekker passende dingen tegen, maar toch.

Eén kleine kanttekening bij het terugklikken van de as in de bak: Klik hem goed door en check door te kijken en te voelen of de as aan de bakkant er helemaal in zit. En zorg dat je as einde volledig schoon is!

Een andere kanttekening: Je draait je stuur richting de kant van de te verwijderen as. Er is een optimale stand waarbij de as er het makkelijkst uitgaat.
Dit is niet de maximale stand, speel hier mee.

Gezien de te verwachten mist vannacht en morgenochtend, ga ik hoogst waarschijnlijk niet naar Assen om een mooie Tektronics oscilloscoop op te halen. Ik verwacht dit keer echte gladheid, in tegenstelling tot de loze paniek tot nu toe.

Als dat zo is heb ik heerlijk de tijd om:
-De uitlaat van Saskia te vervangen. Dank aan Jack voor het scoren van een mooi exemplaar en dank aan Douwe als giga forum transporteur.
-Nrfh een 15 dkm beurt te geven met wat geneuzel over oliefilters en de tegenwoordig alom aanwezige extra klepjes (Mann, Mahle).
-De audio van Saskia's carputer verder te ontstoren.

Rest mij te zeggen dat het rond het middaguur heerlijk sleutelweer was: Zonnetje, geen wind, blauwe lucht. Ik had het zelfs warm.

Groeten,

Yits.

pwassink

Ow, een Tek,, wat voor een al sik vragen mag ..

Doodsund dat die geen filliaal meer in Herenveen hebben, ik heb nog wat meetspullen uit hun reparatiewerkplaats ghe ghe  ;D
Fouten moet je niet gaan herhalen, dat hindert evolutie 🙂

razorx

Een 2236 met extra LCD meterje in de kap.
HP en anderen maken lekkere scopen, maar ik zweer bij Tek.  :eusa_drool:

Douwe

Jij ook nog bedankt voor het ophalen en voorschieten van de 850 repair manual,240 kluwer handboek en het 240 instructieboekje.
"If life is just a highway, then the soul is just a car"
Volvo 242  2.0 LPG Automaat 1974
Volvo 245 V6  LPG  Automaat 1978
Volvo 854 2.5 20v Handbak 1992
Volvo 854  2.3 T5   Automaat 1995
Volvo 855 2.5 10v LPG G3 Handbak1996