Nou Razorx-Fijne Hokken: LV-NJ

Gestart door razorx, 29-03-2008 19:58:03

Vorige topic - Volgende topic

fpede

wow, leuk gedaan! :eusa_clap:
zie ik zelf ook wel zitten... hoe meer informatie hoe liever ik het heb! ;D
altijd leuk, jouw projectjes! :eusa_dance:

UserID6342

Citaat van: razorx op 26-02-2012 20:10:02

Ik vond het wel meteen een goed idee, want beiden verbaasden we ons over het hoge aantal kvs gerelateerde ernstige problemen de laatste tijd.
Je zou kunnen denken aan een extra indicator die aanblijft als de temperatuur eenmalig een bepaalde waarde overschrijdt.
Denk hierbij aan wat je meet als je kvs weg is. We moeten het nog even laten gisten, maar dit kan een leuke extra veiligheid worden.

Je omschrijft het een stuk mooier als ik altijd doe ;D  Maar ben het helemaal met je eens.  Het systeem zoals toegepast in onze auto's is gewoon brak te noemen (roep ik al een aantal jaar), natuurlijk een metertje wat continu op en neer beweegt is het ook niet, maar daar pasten ze ruim 30 jaar geleden al die stabilisatortjes / regelaartjes voor toe achterop de klok.  Nee, er moest weer eens iets bedacht worden door de heren ontwerpers wat (in mijn ogen) totaal niets waard is.  Net wat je zegt, als je auto geen KVS meer heeft moet die meter meteen omhoog knallen, de KVSsensor is volgens mij een normaal thermocontact en zou dus ook moeten reageren op hete lucht (want dat krijgt tie dan voor zijn mik).

Net zogoed als bijvoorbeeld bij kapotte KVS sensors, die k*tmeter staat gewoon op 3 uur.  Van de week nog met Rutger gehad, auto verzuipt puur in zijn eigen benzine stationair en metertje staat op 3 uur.  Sensor vervangen en auto loopt weer als nieuw. In mijn ogen moet dat eigenlijk niet kunnen, maar volgens mij komt dat omdat Volvo het signaal van de KVS sensor omzet in de ECU in pulsen ??  Blijf het maf vinden en snap ook echt de logica niet hiervan.

Volgens mij met mijn boerenverstand, als hun het signaal puur hadden gebruikt als thermocontact en daar de ECU op laten reageren was het beter / simpeler geweest.  Ik bedoel hiermee, stel je KVS is 30 graden dan doet de ECU dat, is je KVS 90 graden dan doet je ECU dit, etc.  Zoals het nu zit, reageert de meter bijna altijd te laat of helemaal niet.

jeroen74

CiteerJe zou kunnen denken aan een extra indicator die aanblijft als de temperatuur eenmalig een bepaalde waarde overschrijdt.

Er zijn klixons die je handmatig moet resetten... geen elektronica nodig ;)

Ik zou overigens een aparte sensor gebruiken... Ik heb meegemaakt in mijn Sierra periode dat een sensor kwa karakterisiek bij een bepaalde temperatuur weer de andere kant opbuigt. Dus boven de 90 graden weer een lagere temperatuur gaat aangeven. Dat is volgens mij ook het probleem met onze 850s; als die failure mode vaak voorkomt, gaan de fans ook niet aan als redmiddel en blijft de meter ook nog eens lekker strak op 3 uur staan en merk je dus niets tot het te laat is. Er is geen enkele vorm van redundantie.

En extra meters op diezelfde brakke sensor helpt dan ook niet :(

razorx

Het gaat in twee stappen mis met de sensor verwerking.
1e stap: ECU - Conversie van het niet lineaire NTC signaal naar een frequentie. Welke frequentie als er een foutief signaal is? Dit moet een groter alarm zijn dan een   
             lambda lampje. En geen oranje maar rood.
2e stap: Instr. Paneel - Het op een volslagen onduidelijke manier vertalen van die frequentie in temperatuur stappen en een niet systematisch werkende demping.

Een aparte sensor is mooi maar je moet dan wel een extra tap dicht bij/in het blok maken. Daarnaast zie je dan niet welk signaal de ECU voor zijn kiezen krijgt. Het gaat niet alleen om een te hoge temperatuur, maar ook het motormanagement.

Vandaar dat we er voor hebben gekozen de originele sensor te gebruiken.

jeroen74

Die twee stappen moeten toch vrij makkelijk te meten zijn...

* potmetertje ipv van sensor
* NTC temp vs weerstand; meten, of curve is waarschijnlijk zo ergens te vinden op internet.
* meten van frequentie middels scoop. Hierbij kun je meteen zien of de ECU al dan niet wat verdachte operaties doet op de temp.data anders dan alleen linearisatie.
* observeren wat de meter doet
* voor het mooie even met een functiefiets zelf pulsjes aanbieden aan het instr.paneel en kijken of die misschien ook een verborgen agenda heeft

Als het doel is om uiteindelijk een of ander vroeg-waarschuwingssysteem te maken, ontkom je mijn inziens niet aan een extra sensor. Of misschien een compleet ander systeem; iemand opperde eens de combinatie druk en temperatuur.

Jack v

Het is niet de sensor die de boosdoener is maar de meter in de klokkenwinkel. De sensor geeft een analoog signaal aan de ecu die hem omzet naar digitaal voor de klokkenwinkel. Dat signaal vanaf de ecu is liniaer maar de meter reageert hier heel traag cq in stappen van 10gr of meer op.
Opnieuw het wiel uitvinden heeft geen zin, verbeteren wel.

razorx

Precies Jack!

@Jeroen: De curve voor de NTC had ik al berekend:
R=1825000/(t^2 +250)  - 28 ;) gevonden zonder gebruik van polynomen.
-edit- kan met één getalletje minder in de formule, maar dat is hier niet relevant

Het instrumenten paneel of beter gezegd de temperatuur indicator is één grote verborgen agenda zoals je het mooi verwoord.
Ik denk dat je met simpelweg zien wat de NTC doet je al een heel eind bent. Je zou er nog een olietemperatuur en drukmeter aan kunnen koppelen.
Maar het moet voor mij ook geen missie worden die de gemiddelde NASA lancering tot prutsklus degradeert. ;)

UserID6342

jeroen74

Ik heb hier toevallig nog een V70 dash liggen (gekocht om gruwelijke experimenten mee te doen), en ook een functiefiets....

KIM

Wat ik me eigenlijk afvraag Yits, waarom integreer je dit niet in je Car-PC?
Dat is iets waar ik naartoe zou willen werken, mocht ik ooit de moed voor de Car -PC hebben verzameld. Je kunt met een data aquisitiekaartje toch een heel eind komen? Volgens mij levert Centrafuse ook nog wel een soort van ondersteuning voor dergelijke zaken.

Broabander

Hee maar Yits die LEDjes waren dus niks? Heb je daar toevallig nog een foto'tje van of heb je ze er gelijk uit getrokken?
EX: 1995 Volvo 854 2.5 10V LPG

Eindstand (07-03-2013): 650.000

Nu: '04 VW Polo 1.4 Aut.

razorx

Citaat van: KIM op 27-02-2012 21:44:52
Wat ik me eigenlijk afvraag Yits, waarom integreer je dit niet in je Car-PC?
Dat is iets waar ik naartoe zou willen werken, mocht ik ooit de moed voor de Car -PC hebben verzameld. Je kunt met een data aquisitiekaartje toch een heel eind komen? Volgens mij levert Centrafuse ook nog wel een soort van ondersteuning voor dergelijke zaken.
Dit is de makkelijkste optie.
De reden dat ik dat niet doe is dat de plek van een carputer niet goed is, en dat de carputer normaal gesproken een entertainment of navigatiefunctie heeft.
OK OBD en Vialle uitlezen incidenteel, maar bij een dagelijkse rit, moet die temperatuur goed in het zicht zijn.

@Broabander: Ze zitten er nog in. Van het weekend gaan ze er uit, maar ik maak nog even foto's.
Custom werk geeft een mooier resultaat.

razorx

@Kornelis: Ik merk steeds meer dat als je een apparaat gaat overloaden met functies, dat dat onderweg niet fijn is of afleidend werkt.
Om diezelfde reden heb ik bluetooth geschrapt uit mijn Car PC project. Mocht ik ooit rijdend willen bellen wordt het een Parrot.

Aan de andere kant: Je wilt ook geen wagen waar allemaal toeters en bellen aan vast geplakt zijn. Het moet mooi integreren en de oorspronkelijke filosofie niet verstoren.
Dat was een filosofie van maximale eenvoud, met maximale functionaliteit. Ik bewonder dat nog steeds en tracht het ondanks mijn moderne wensen te handhaven.

-edit- Nu ik zo nalees ziet mijn pleidooi er uit als een zedepreek, zo bedoel ik het niet. ;)
Meer die grote twijfel die hopelijk tot wat moois lijdt.

UserID6342

Ben het geheel met je eens dat qua temperatuurgeving / -aanduiding, je het voor zover mogelijk natuurlijk, simpel moet houden.  Solo meter die alleen de exacte motortemp. weergeeft en verder niets.  Leid alleen maar af en leid ook tot niets.  Als gedachtengang, ik weet niet of dat te realiseren is, maar je zou het bij wijze van nog met een enkel rood ledje / lamp kunnen maken lijkt me wat aangaat *voordat de boel in de soep loopt*

jeroen74

Citeermaar je zou het bij wijze van nog met een enkel rood ledje / lamp kunnen maken lijkt me wat aangaat *voordat de boel in de soep loopt*

Aan zoiets zat ik ook te denken... er is in het instrumentenpaneel nog wel een lampje of 2 vrij, waaronder een tood 'oververhit katalysator' lampje wat alleen in Japan gebruikt wordt. Lampje zit er standaard niet in, maar is wel bedraad naar een van de pinnetjes op de connectors.