Nou Razorx-Fijne Hokken: LV-NJ

Gestart door razorx, 29-03-2008 19:58:03

Vorige topic - Volgende topic

KIM

Yits, bij mij leeft de behoefte om zo min mogelijk aangebouwde rommel in de auto aan te brengen.
Ik zou om die reden zoveel mogelijk willen integreren. Ik heb destijds met een diagnosetester de baktemperatuur tijdens een vakantie in de gaten willen houden. Dat is iets dat feitelijk alleen nodig is wanneer de caravan er achter hangt.
Op de koelvloeistoftemperatuur zou ik een signalering willen; ik hoef niet de hele tijd tegen de temperatuurwaarde aan te kijken.

Eigenlijk is juist deze wens tot integreren de reden om een Car-PC te willen hebben.

razorx

Vandaag was er een pakketje met de post meegekomen.
Jack had een klokje/temperatuurmeter van een tellerunit opgestuurd. Dank je!

Dit test wel even wat fijner.
Eigenlijk zijn er vier opties:

1. apart display ergens weg te werken
2. max indicatie ledje met reset toets, gaat aan en blijft aan boven een bepaalde temperatuur
3. integratie met car pc dus weergave op diens display
4. via de bc of klokje/buitentemperatuurmeter

Qua looks had de laatste mijn voorkeur.
Snel van wat restanten een +8V en +5V voedinkje gemaakt en het klokje aangesloten voor de test.
Helaas:

Boven de +60 graden geeft hij "Hi" en beneden de -40 graden "Lo".
Ik vermoed dat dit geen waarden zijn die met een weerstandje staan ingesteld, maar dat dit hard geprogrammeerd is.

We gaan gewoon verder. ;)

razorx

Of de Farenheit optie?  :eusa_think:

-edit, nee, het klokje verwacht een niet lineair verband tussen de temperatuur en de gemeten weerstand.
Dus heeft so-wie-so geen zin.

Jack v

Is het display op zich zelf te gbruiken Yits?
Opnieuw het wiel uitvinden heeft geen zin, verbeteren wel.

razorx

Nee die kent alleen een aansturing van de segmenten, dus heeft geen intelligentie.
De 4bits microcontroller die op het bordje zit doet de segmentaansturing. In die zelfde controller zit de max en min waarde van de temperatuur.

UserID6342

Wat ik nu zeg zal vast heel dom klinken voor Yits en andere techneuten, maar is die controller niet om te programmeren dan ?

KIM

Toch ben je goed bezig Yits!

Zou prima voldoen aan mijn voorwaarden, bovendien staat de BC bij mij anders toch alleen maar op buitentemperatuur...

-40 is waarschijnlijk een oneindige weerstand. Deze waarde wordt vaak gekozen als waarde voor een onderbroken temperatuursensor

razorx

@Kornelis: klopt, als je het temp signaal onderbreekt naar de bc komt er "Lo"
@Dirk: Normaal gesproken is/maak je zo'n ding eenmalig programmeerbaar en niet uitleesbaar. Helse klus om uit te zoeken.

Ik laat het idee nog niet helemaal varen omdat de F letter in de Farenheit stand zo mooi voor Fluid staat.
Elektronisch automatisch omschakelen naar Farenheit als je met een schakelaar de kvs temp wil lezen is technisch gezien een eitje.
Alleen die niet lineariteits compensatie zit me dwars. Het kan nog zijn dat ze dat toch analoog hebben gedaan. Er zit naar mijn zin iets te veel analoge elektronica op het klokje.
Nog maar een laatste kans geven, maar niet nu. ;)

volvobug

Ik vermoed ergens dat je er in geschoold bent en/of dat het je vak is, daarom niet minder respect dat je dat met die elektronica altijd weer zomaar ff doet  :eusa_clap:

of word je gesouffleerd door een naargeestige edoch intelligente cavia?
Handtekening? 85011806 en Saffronie.

Jack v

Citaat van: volvobug op 28-02-2012 22:31:37

ssst, maak hem niet wakker.

Ewout Schalkwijk

Maar Yits, met jouw kennis, is het niet mogelijk om een gelijkende controller aan te schaffen en zelf code te maken?
Gaaf om te zien dat je gewoon even een voedinkje in elkaar flanst. Dat zou voor mij al een uitdaging zijn. Daarvoor heb ik een regelbare labvoeding staan. ;D

Ik blijf het volgen, ook al heb ik niks met cavia's...

Ewøut
Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the universe." - Albert Einstein

razorx

Citaat van: Jack v op 28-02-2012 22:34:08

Ghe ghe. Even denken en spoortjes volgen hielp.

Ik vermoed dat ik weet hoe ze het niet lineaire buiten temperatuur signaal om hebben gezet naar een "lineair" signaal.
Normaal gesproken vergelijk je een meet waarde met een referentie waarde die vast is om een lineair resultaat te hebben. (quadratische of wortel functie het is maar hoe je het bekijkt)
De computer mag het omrekenen doen. Als hij de rekenkracht heeft.

Niet op dit printje: De aansluiting die normaal gesproken alleen naar de analoge input gaat, gaat met wat weerstandjes ook naar de referentie spanning.
Dus die wordt in zekere zin meegetrokken. Een leuke manier om een niet lineair signaal lineair te maken.

-edit3- toelichting
Als de Vin in een gewone situatie gelijk is een Vref krijg je de waarde 1
Als de Vin in een gewone situatie gelijk is aan de helft van Vref krijg je de waarde 0,5
Trek je de referantie spanning mee dan zal een halvering van Vin lijden tot een bijna halvering van Vref dus in plaats van 0,5 wordt er 0,25 gemeten

Kletskoek, zie post verderop. Zal die vreselijke cavia wel getypt hebben.

Aangezien de analoge in via 47k gescheiden is van de input, kan ik als ik de input direct op die pin aan bied, meten zonder de Vreferentie te beïnvloeden.
Morgen even testen, maar dit is leuk nieuws!

Dit is de temp afhandeling van de bc voor de uC:

Bied je het kvs temp signaal direct (met wat bescherming aan op pin 29 van de uC) aan dan zal de vref nooit verlopen, door de 47k weerstand!

Nog even en ik ga weer scanderen met ledjes.

-edit- natuurlijk niet te vroeg juichen.
-edit2- en het zou mij niet verbazen als het "Hi" of "Lo" alleen maar komt omdat de input buten het Vref berijk valt.

Jack v

arjen850

Citaat van: razorx op 28-02-2012 22:52:50
Citaat van: Jack v op 28-02-2012 22:34:08

Ghe ghe. Even denken en spoortjes volgen hielp.

Ik vermoed dat ik weet hoe ze het niet lineaire buiten temperatuur signaal om hebben gezet naar een "lineair" signaal.
Normaal gesproken vergelijk je een meet waarde met een referentie waarde die vast is om een lineair resultaat te hebben. (quadratische of wortel functie het is maar hoe je het bekijkt)
De computer mag het omrekenen doen. Als hij de rekenkracht heeft.

Niet op dit printje: De aansluiting die normaal gesproken alleen naar de analoge input gaat, gaat met wat weerstandjes ook naar de referentie spanning.
Dus die wordt in zekere zin meegetrokken. Een leuke manier om een niet lineair signaal lineair te maken.

Aangezien de analoge in via 47k gescheiden is van de input, kan ik als ik de input direct op die pin aan bied, meten zonder de Vreferentie te beïnvloeden.
Morgen even testen, maar dit is leuk nieuws!

Dit is de temp afhandeling van de bc voor de uC:
http://www.paerl.it/volvo/2012022802.jpg

Bied je het kvs temp signaal direct (met wat bescherming aan op pin 29 van de uC) aan dan zal de vref nooit verlopen, door de 47k weerstand!

Nog even en ik ga weer scanderen met ledjes.

-edit- natuurlijk niet te vroeg juichen.
-edit2- en het zou mij niet verbazen als het "Hi" of "Lo" alleen maar komt omdat de input buten het Vref berijk valt.

Ja, dit is absoluut leuk nieuws :eusa_think: ;D

volvobug

"Wat anderen bedacht hebben, begrijp ik ook wel eens niet"  :eusa_shifty:
Handtekening? 85011806 en Saffronie.