Nou Razorx-Fijne Hokken: LV-NJ

Gestart door razorx, 29-03-2008 19:58:03

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 84 gasten bekijken dit topic.

razorx

Het signaal blijft uiteindelijk van de koelvloeistoftemperatuursensor komen. Dat is een NTC.
Ik denk dat die bij zulke lage temperaturen al ver buiten zijn, betekenis hebbende, werkgebied zit.

Komende winter zullen we het weten. ;)

jeroen74

Je hoeft niet tot de winter te wachten, gewoon even losse sensor aansluiten, en bleifuss gaan met Freeze 60 :P

elmarconi

Citaat van: razorx op 28-03-2012 19:15:00
Het signaal blijft uiteindelijk van de koelvloeistoftemperatuursensor komen. Dat is een NTC.
Ik denk dat die bij zulke lage temperaturen al ver buiten zijn, betekenis hebbende, werkgebied zit.

Komende winter zullen we het weten. ;)

http://nl.wikipedia.org/wiki/NTC-weerstand#Toepassing:
CiteerHet meetbereik is niet bijster groot, gewoonlijk van -40 tot 150 °C, maar voor huis-, tuin- en keukentoepassingen kan het voldoen.

Ben benieuwd!

Citaat van: jeroen74 op 28-03-2012 19:41:05
Je hoeft niet tot de winter te wachten, gewoon even losse sensor aansluiten, en bleifuss gaan met Freeze 60 :P

Yeah! Freeze 'm!
--
Autogas Inside . . .

razorx

Ik zat nog met wat onnouwkeurigheid/instabiliteit van de kvs temp meter.
Het Chinese voltmeterpaneeltje heeft een differentiële ingang. Afgezien dat de plus en de min ingang omgekeerd zitten ten opzichte van de datasheet was er nog wat anders.

Na wat zoeken kwam ik er achter dat de gebruikte voltmeter chip (GC7137A) niets anders is dan een compacte versie is van wat Intersil al heel lang levert. Dat tref je in vrijwel iedere voltmeter met differentiële input aan.

Het nadeel van die opzet is dat de Vin- laagohmig is en gevoed wordt door de interne referentiespanning.
Omdat dit metertje een absolute meetwaarde aangeeft, dus geen onderscheid maakt tussen plus of min, was de oplossing snel gevonden.
Vin+ en Vin- omgekeerd. Vin- hangt nu aan de laagohmige output van mijn circuit. Namelijk aan de pen waar ik de temperatuuroffset mee instel.

Het leuke is dat ik dus nu ook niet zit met de verkeerd gepoolde Vin+ en Vin- van het metertje.

De constructie van Jack blijkt goed te voldoen. Hij heeft het kleine roostertje links aangepast. Na wat schuurwerk is het resultaat leuk voor een proefopzet. Ik kon het niet nalaten nog wat matzwarte lak over het geheel te spuiten, maar die bleek te licht van tint.

Hier een impressie. De draadjes die tijdelijk buitenom lopen zullen uiteindelijk achterlangs naar het schopbord lopen.
Ook zie je dat de lijmlaag tussen het roostertje en het afdichtplaatje nog niet helemaal vult. Voor later.

Sorry voor de slechte foto.

De deelfactor pas ik in het definitieve exemplaar aan zodat ook temperaturen boven de 100 graden worden weergegeven.

maruska

Accessoire verzamelaar - Bijna alle essentials in bezit
T-5R

Jack v

vind hem supergeslaagd Yits, mooi werk kerel :eusa_clap:
Opnieuw het wiel uitvinden heeft geen zin, verbeteren wel.

UserID6342

Netjes hoor en dat onderste rooster gebruik je toch nooit, dus kan er idd perfect in.  :eusa_clap: :eusa_clap:

razorx

Citaat van: Dirk342 op 31-03-2012 12:38:45
Netjes hoor en dat onderste rooster gebruik je toch nooit, dus kan er idd perfect in.  :eusa_clap: :eusa_clap:
De credits voor het roostertje gaan naar Jack.
Waar ik blij mee ben is dat de vermelding in Vida lijkt te kloppen:
40Hz->20 graden
22Hz->90 graden

Tijdens het rijden zie je de thermostaat schakelen, erg leuk.

Douwe

"If life is just a highway, then the soul is just a car"
Volvo 242  2.0 LPG Automaat 1974
Volvo 245 V6  LPG  Automaat 1978
Volvo 854 2.5 20v Handbak 1992
Volvo 854  2.3 T5   Automaat 1995
Volvo 855 2.5 10v LPG G3 Handbak1996

jeroen74

Zover ik weet is het 'probleem' met al die Intersil gebaseerde metertjes dat de meetingangen (galvanisch) gescheiden moeten zijn van de voeding. In zelfbouw voedingen bijvoorbeeld betekent dat je altijd een aparte trafo(wikkeling) moet gebruiken voor de voeding van het metertje. De nul van de voeding en de meetingang kunnen niet aan elkaar geknoopt worden.

Zo'n digitale input smeekt haast om een simpel MCUtje dat die 20...44Hz direct converteert naar een uitlezing :angel:

Naar mijn smaak is zo'n paneeltje een beetje te prominent, en doet een beetje afbreuk aan de zakelijkheid van de auto; zou wel leuk staan in een Fast & Furious gestyle auto.... maar goed, dat is mijn bescheiden mening maar ;)


razorx

Het hangt van de Intersil chip af. Of galvanische scheiding noodzakelijk is. Bij deze niet.

Qua looks zou LCD inderdaad mooier zijn.
Qua display kwam Marco met deze suggestie:
http://shop.conrad.nl/gereedschap/meettechniek/inbouw-meetinstrumenten/digitale-inbouw-meetinstrumenten/121142.html

Oogt mooi en kan ook aan zijn eigen voedingsspanning meten.
Eerst maar de elektronica van de converter een duurtestje geven. ;)

razorx

De rit naar de Elandrun was een mooi moment om de kvs temp meter eens goed te testen.

Stilstaand of tijdens stadsverkeer is niet zo spannend om te zien. Je ziet bij het open of dicht gaan van de thermostaat lichte temperatuurwisselingen.
Op de snelweg gisteren was dat een heel ander verhaal: Sprongen tot 10 á 15 graden. Daar kan ik me ook wat bij voorstellen: Als de thermostaat open gaat komt het door de radiateur gekoelde water binnen. Buiten was het een graad of 9, met een snelheid van rond de 120 wil dat best goed koelen.

Niets aan de hand dus. het oogt alleen wat onrustig.
Mijn vraag: Zo laten of het toch uitmiddelen over een seconde of tien?

The Volvoboy

'98 - Volvo V70 2.3 T5 SE - LPi - Garnet Red metallic - 17'' Comets - 687.000km
'00 - Volvo V70 2.4T AWD Nordic - LPG - Venetian Red metallic - 16" Helium - 398.000km
'95 - Volvo 850 2.3 T-5R Aut. - Black Stone Solid - 17" Titans - 382.000km
'96 - Volvo 850 2.3 T-5 Aut. - Dark Olive Pearl - 16" Columba - 395.000km
'96 - Volvo 960 2.5 24V aut. Oxford - Dark Olive Pearl - 16" Uranus - 356.000km

Ludo

Het lijkt me dat je daar weinig of niets aan kan doen Yits.
Met de olietemperatuur zie je ongeveer hetzelfde, als je voor even het gaspedaal intrapt.

Broabander

Ik ook, anders ga je geen real-time tendens zien. Als in: 90 graden............98 graden.........109....... Maar dan zou het in de 10 seconden erna alsnog mis kunnen gaan (misschien niet voor jou met 120 op de snelweg, maar met een koper die hem flink op z'n kloten geeft op een circuit misschien wel), en dan krijg je juist hetzelfde als wat Volvo nu heeft gedaan: een metertje dat waarschuwt als het te laat is.

Of misschien om de 2-3 seconden.


Just my €0,02 ;)
EX: 1995 Volvo 854 2.5 10V LPG

Eindstand (07-03-2013): 650.000

Nu: '04 VW Polo 1.4 Aut.