Nou Razorx-Fijne Hokken: LV-NJ

Gestart door razorx, 29-03-2008 19:58:03

Vorige topic - Volgende topic

razorx

Ghe ghe.

Weer een heerlijke en gezellige dag gehad:

Volvoboy (Koen) en zijn vader waren vanmorgen langs zodat ik ze kon helpen bij de carterventillatie.
Twee leuke gezellige mensen. Het sleutelen ging voorspoedig. Nu moet ik ook zeggen dat een 10 klepper het allemaal makkelijk voor je maakt.
Ondanks dat de accu er af geweest was was de ecu snel op peil qua stationairloop. Ok wat geholpen maar toch. Een mooi lopende motor overigens.

Gedurende het werk kwam Erwin langs die een verdamper en droger voor de airco kwam brengen. Gezellig en wat een service!
Hij heeft me fijn geholpen met een noodoplossing voor de roffel van Saskia.

Bij roffel Fred was de onderste radiatorslang ingesleten omdat die te dicht bij de hulpcilinder voor de koppeling kwam. Omdat wij net als Marco in afrika opgegroeid zijn als noodoplossing tape rond de slang gedraaid en de slang wat verlegd. Zo mag Sas morgen nog even een kort noodzakelijk ritje maken en heb ik als het goed is morgen of overmorgen een nieuwe slang. Niet net maar dat dagje moet hij wel redden. Meteen de gastoevoer voor de LPG verdamper netjes onder de steun voor het luchtfilterhuis gelegd in plaats van er boven. Zo zat die sinds de wisseling van de koppeling. Daarnaast de defecte LPG onderbreek solenoid vervangen. Let op de + en de - bij die dingen, wat er zit veelal een diode antiparallel in!

Erwin en ik hebben onz zitten verbijten op de LPG mixer die net niet lekker teruggeplaatst was, waardoor je geen vol gas kon geven. De hevel van het gasklephuis werd gehinderd door de mixer. Ok toegegeven, je hebt daar ook niet veel ruimte. Een nette oplossing is slangen en de mixer zo te plaatsen als bij Jos. Dan heb je ineens een zee van ruimte over. Iets voor later, maar moet wel gebeuren. Net als het vervangen van een te harde en te korte carterventillatieslang.

Ach zo blijf je bezig. ;)

Erwin: Heel erg bedankt voor je hulp! Mijn ruggetje zij even nee, dus je handigheid kwam zeer van pas.

UserID6342

Is het een idee Yits, om de auto van Jos en Saskia eens langs elkaar te zetten hier en dan het hele spul samen ineens goed erin te hangen ?  We hebben een voorbeeld, dus maat.  Die steun kunnen we zo halen waar de verdamper aanhangt want is een standaard onderdeel (en anders maak ik er zelf wel eentje, ook geen probleem), hebben we alleen wat koelaterslang (als die te kort zijn) en een iets langere gasslang (ook alleen als die te kort is) naar de verdamper nodig.

Volgens mij hebben we dat zo gedaan.  Als je de aansluitingen van de gasslang op de mixer net iets omgooit (wel opnieuw tapen dan) kun je vaak net genoeg winnen aan ruimte.  Heb ik met die mixer van Jos ook eventjes mee zitten stoeien hoor.

razorx

Citaat van: Dirk342 op 01-07-2012 20:25:39
Is het een idee Yits, om de auto van Jos en Saskia eens langs elkaar te zetten hier en dan het hele spul samen ineens goed erin te hangen ?  We hebben een voorbeeld, dus maat.  Die steun kunnen we zo halen waar de verdamper aanhangt want is een standaard onderdeel (en anders maak ik er zelf wel eentje, ook geen probleem), hebben we alleen wat koelaterslang (als die te kort zijn) en een iets langere gasslang (ook alleen als die te kort is) naar de verdamper nodig.

Volgens mij hebben we dat zo gedaan.  Als je de aansluitingen van de gasslang op de mixer net iets omgooit (wel opnieuw tapen dan) kun je vaak net genoeg winnen aan ruimte.  Heb ik met die mixer van Jos ook eventjes mee zitten stoeien hoor.
Dat lijkt me een heel goed idee Dirk, want ik heb letterlijk nog nooit zo een nette verdamperinbouw gezien als in de wagen van Jos. Complimenten!
Ik weet niet of ik het nog voor de vakantie red langs te komen. Ik denk dat ik het met een paar fototjes van Jos ook red een kopie te maken, we zien wel.
Ik wil het zeker op die manier doen, want wat houd je een ruimte over! Koelwaterslang heb ik nog op voorraad. Gasslang moet ik even opmeten en kijken hoe dat voor de nieuwe route wordt.

jobridaro

Citaat van: Dirk342 op 01-07-2012 20:25:39
Is het een idee Yits, om de auto van Jos en Saskia eens langs elkaar te zetten hier en dan het hele spul samen ineens goed erin te hangen ?  We hebben een voorbeeld, dus maat.  Die steun kunnen we zo halen waar de verdamper aanhangt want is een standaard onderdeel (en anders maak ik er zelf wel eentje, ook geen probleem), hebben we alleen wat koelaterslang (als die te kort zijn) en een iets langere gasslang (ook alleen als die te kort is) naar de verdamper nodig.

Prima idee Dirk, moeten we gewoon doen!! FF agenda's bij mekaar en datun prikken :eusa_pray:

razorx

Laten we de gas installatie dan tot begin september augustus bewaren mits iedereen tijd heeft. Die temp sensor komen we wel eerder uit. ;)
-edit- datum typo

pwassink

Btw ..

Ik kwam vadaag bij de Peruvian-takeaway hier in het durp, open m'n bestelling en denk hej die ken ik ..

Jij was toch recent wat kwijtgeraakt ?
Fouten moet je niet gaan herhalen, dat hindert evolutie 🙂

UserID6342

Citaat van: razorx op 01-07-2012 22:32:12
Laten we de gas installatie dan tot begin september augustus bewaren mits iedereen tijd heeft. Die temp sensor komen we wel eerder uit. ;)
-edit- datum typo
Geen enkel probleem joh.  Jij en Jos gaan eerst nog even lekker op vakantie, dus kan allemaal.  Die tempsensor word vandaag opgelost qua draadkeuze / kleur en plaats.  Dat weet ik straks wel.

jrkalf

Citaat van: pwassink op 02-07-2012 00:10:50
Btw ..

Ik kwam vadaag bij de Peruvian-takeaway hier in het durp, open m'n bestelling en denk hej die ken ik ..

http://www.goneforwords.com/wp-content/uploads/2011/05/DSCN2956.jpg

Jij was toch recent wat kwijtgeraakt ?

Muahahaha!

Op de 7 de dag zullen de zes cavia's van het zevende gewest rouwen om deze aangelegenheid.
shRek is verkocht!
---
Als het niet met een hamer te maken is, dan is het vast een elektrisch probleem.

haasje

Citaat van: razorx op 01-07-2012 20:16:24
Ghe ghe.

Weer een heerlijke en gezellige dag gehad:

Volvoboy (Koen) en zijn vader waren vanmorgen langs zodat ik ze kon helpen bij de carterventillatie.
Twee leuke gezellige mensen. Het sleutelen ging voorspoedig. Nu moet ik ook zeggen dat een 10 klepper het allemaal makkelijk voor je maakt.
Ondanks dat de accu er af geweest was was de ecu snel op peil qua stationairloop. Ok wat geholpen maar toch. Een mooi lopende motor overigens.

Gedurende het werk kwam Erwin langs die een verdamper en droger voor de airco kwam brengen. Gezellig en wat een service!
Hij heeft me fijn geholpen met een noodoplossing voor de roffel van Saskia.

Bij roffel Fred was de onderste radiatorslang ingesleten omdat die te dicht bij de hulpcilinder voor de koppeling kwam. Omdat wij net als Marco in afrika opgegroeid zijn als noodoplossing tape rond de slang gedraaid en de slang wat verlegd. Zo mag Sas morgen nog even een kort noodzakelijk ritje maken en heb ik als het goed is morgen of overmorgen een nieuwe slang. Niet net maar dat dagje moet hij wel redden. Meteen de gastoevoer voor de LPG verdamper netjes onder de steun voor het luchtfilterhuis gelegd in plaats van er boven. Zo zat die sinds de wisseling van de koppeling. Daarnaast de defecte LPG onderbreek solenoid vervangen. Let op de + en de - bij die dingen, wat er zit veelal een diode antiparallel in!

Erwin en ik hebben onz zitten verbijten op de LPG mixer die net niet lekker teruggeplaatst was, waardoor je geen vol gas kon geven. De hevel van het gasklephuis werd gehinderd door de mixer. Ok toegegeven, je hebt daar ook niet veel ruimte. Een nette oplossing is slangen en de mixer zo te plaatsen als bij Jos. Dan heb je ineens een zee van ruimte over. Iets voor later, maar moet wel gebeuren. Net als het vervangen van een te harde en te korte carterventillatieslang.

Ach zo blijf je bezig. ;)

Erwin: Heel erg bedankt voor je hulp! Mijn ruggetje zij even nee, dus je handigheid kwam zeer van pas.

Graag gedaan, veel succes met het wisselen van je airco onderdelen.

UserID6342

Citaat van: Dirk342 op 02-07-2012 07:05:54
Citaat van: razorx op 01-07-2012 22:32:12
-edit- datum typo
Geen enkel probleem joh.  Jij en Jos gaan eerst nog even lekker op vakantie, dus kan allemaal.  Die tempsensor word vandaag opgelost qua draadkeuze / kleur en plaats.  Dat weet ik straks wel.
Euh sorry, correctie, word morgen.....

razorx

Helemaal goed Dirk, we hebben nu in ieder geval de '93 schema's.  :eusa_dance:

jobridaro

Ha die Yits, 't werkt!!! :eusa_dance: :eusa_dance: Dirk heeft vandaag samen met Jef de positie opgezocht bij die sloop alter 1 en kwam er daardoor ook bij uit. Toch was er nog iets anders dan anders, maar dat kan Dirkie beter posten, iets met poorten of posities?
Op de snelweg mooi tussen de 90 en 92 graden, in de file oplopend naar 96 en dan weer dalend naar 94 graden (91 graden thermostaat). Fijn dat het toch maar weer gelukt is, ben er helemaal blij mee!!
Dirk, Yits en Jef bedankt en groet,
Jos.

razorx

Top Jos en Dirk!
Dirk belde mij toen ik op weg was naar Svala voor een verse radiatorslang. Iets met 2 en 4 maar hij kan dat beter vertellen. ;)
Het positieve is dat we nu ook de '93 schema's hebben. Je ziet alleen wel dat de documentatie veel minder gedetailleerd is dan die van de latere uitvoeringen.

De verse radiatorslang zit er bij Fred onder. Ondanks alle slangen naar de verdamper ging hij er makkelijk uit. Werkt overegens niet fijn aan een warm blok.
Meteen ook een nieuwe radiatorslang voor Nrfh gehaald. Kan geen kwaad.

Morgen kan ik Nrfh ophalen. De nieuwe sierlijst van de linker A stijl is nog niet binnen maar dat komt één dezer dagen wel. De motorkap is wegens wat roestplekjes toch compleet gezandstraald. Jammer van de zinklaag, maar die roestplekjes moesten weg. Hij staat nu nog in de garage aan de overkant, maar het oogt erg mooi. De A stijl en een extra plekje dat ik hersteld wilde hebben zijn ook keurig gedaan en ik kan weer door de voorruit kijken.

Eventuele kleurverschillen kan ik pas bij daglicht zien dus daar zeg ik nog niets over. Erg fijn vanaf morgen weer over twee inplaats van een halve auto te beschikken. Saskia raakte nog verliefd op een 964 automaat die aan de overkant staat en te koop is.   :eusa_hand: :eusa_snooty: Het argument was: Die is toch groter, waarom heb ik die niet?  :-*

Groeten,

Yits.

UserID6342

Ik denk dat Yits het beter kan verwoorden als ik -want die heeft mijn supertekeninkje ;D-, maar je hebt dus bij een Alter I cq 1.5 het witte blok (bij de connectors onder de schopplaat) nodig om de signaaldraad van de ECU (groen-grijs) te vinden.

Die zit, op de kop liggend, kijkend naar de connector in de 2 rij van links positie 4 van voren af geteld.  Het verschil tussen de auto van Jos en die van mij zat 'm in het aantal connectoren op het witte blok (waar dus de stekker invalt) die van Jos had er meer als mij oude auto ;D.  Vandaar dat het oorspronkelijke tekeninkje wat ik naar Yits had gestuurd niet helemaal correct is.  Ik had er eigenlijk bij moeten zetten 4e positie, maar bij mijn oude auto was het de 2e aangesloten pen in die rij en die zit op positie 4.

razorx

Ik zal het van het weekend even bundelen tot een compleet verhaal voor de Alter 1,5 en met wat foto's.