Nou Razorx-Fijne Hokken: LV-NJ

Gestart door razorx, 29-03-2008 19:58:03

Vorige topic - Volgende topic

-D©©©L-

Citaat van: razorx op 27-01-2013 21:18:32
Citaat van: Matthieu123 op 27-01-2013 21:11:25
Het yits.. Waar had jij nou die lpi pomp laten doen? Je link naar mp werkt niet meer namelijk.
Citaat van: Matthieu123 op 27-01-2013 21:11:25
Het yits.. Waar had jij nou die lpi pomp laten doen? Je link naar mp werkt niet meer namelijk.
Sterker nog, hij staat helemaal niet meer op MP. De laatste keer dat ik Jan sprak was er sprake van niersteen, als ik dat zo vrij mag publiceren. Ik denk dat hij even pauze heeft. Ziekenhuis of zo.

Het as degene uit 't Loo, Gelderland.

Ik PB zijn nummer even naar je.

Hij staat er nog wel op, maar nu met als plaats "elburg".  Hij was de dreigementen van andere MP pomp herstellers een beetje zat. Te goedkoop kennelijk.

jgvdv

ik vind de beste man GOED koop.. of niet Marco..
760 2.3 FB 1986 Turbo Amerikaan

jeroen74

CiteerDe kans is groot dat Volvo dezelfde connector elders ook gebruikt, of dat hij zo bij Farnell te koop is.
De grootste straf bij inkoop is een onbekende connector te bestellen

Veel autofabrikanten hebben zo hun eigen connectors die ze custom laten maken bij een Tyco of een JST ;) Die grote stekkerblokken bijv. ga je echt niet vinden in reguliere distributie.

Je kan natuurlijk ook gewoon ze;f een leuk connectortje uitzoeken en beide kanten vervangen.

razorx

Goedenavond!
Ik was gebleven bij deze:

Citeer
EFI-231 Long term fuel trim part load                            
EFI-232 Long term fuel trim idling                              
EFI-212 Front heated oxygen sensor (H02S) signal  
Hier was de sonde niet de boodschappper maar de oorzaak. Zo toonden de scope beelden mij aan.

Ik kan eindeloos doordrammen over het op tijd vervangen van lambdasondes. Ga ik  niet doen. Veel Bosch sondes zijn gespecificeerd voor 100dkm of 150dkm.
Een nieuwe is beter voor je verbruik en voor je cat.

Ik gaf al eerder aan dat ik de oude  niet los kreeg en ook geen zin had verder te forceren. Vanmorgen de auto naar de Citroën garage aan de overkant gebracht. Vanmiddag kon Saskia hem weer ophalen.

Eric van de garage vertelde Saskia dat de sonde zo vast zat hij flink moest stoken. Pas toen de schroefdraad begon te smelten (!) gaf de sonde zich gewonnen. Vervolgens heeft hij er een nieuwe draad in gemaakt. De mooie details weet ik niet. Misschien iets met een helicoil of zo.

Zo kwam de oude sonde er uit:

Aan de ene kant een dikke roet laag, aan de andere kant een witte laag. Dat laatste vermoed ik door het heet stoken.
Ik ben blij dat de oude exit is want bij een constante snelheid van 100dkm gaf de BC een verbruik van 14 liter op 100km. De MAF is overigens nieuw.

Er komt nog een nieuwe kvs temp sensor aan.
Van het weekend even de stappenmotor en het gasklephuis onderhanden nemen.

Matthieu123

Of een moertje opgelast?

Waar had jij die nieuwe lambda vandaan en voor welke prijs?

razorx

De sonde had ik bij Furness/Bangarage Amsterdam zuid-oost besteld. Hoeveel hij kostte weet ik niet meer, te lang terug, maar het was heel schappelijk, zeker met wat clubkorting. On line vind je de originele (meestal Bosch) een absolute must ook voor niet al te duur. Je moet aan bedragen van tussen de 125 en 140 denken afhankelijk van de opgegeven levensduur. Volvo specificeert die helaas niet.

razorx

Ik weet niet of je aan een 265dkm (1997 !) oude sonde nog wat uit kan lezen qua verkleuring.
De ene helft over de lengterichting is zwart verkleurd, de andere helft wit.

Zwart duidt op een te rijk mengsel of olielekkage.
Wit op brandstof additieven of olielekkage

Als je de zwarte troep er af krabt met een mesje zie je een witte onderlaag. Gemeenschappelijke factor is olielekkage. Ik zie nog geen spoken, per slot van rekening heeft die sonde gedurende zijn leven meer aan zich voorbij zien komen dan een mens aankan, maar ik houd het even in de gaten.

Thys

Citaat van: razorx op 01-02-2013 22:41:41

LPG slaat ook wit uit. Wetende dat jij een zware gebruiker bent, zou me niet verbazen als het daarvan kwam ;)

razorx

Citaat van: Thys op 01-02-2013 22:43:36
Citaat van: razorx op 01-02-2013 22:41:41

LPG slaat ook wit uit. Wetende dat jij een zware gebruiker bent, zou me niet verbazen als het daarvan kwam ;)
Klopt!
Ach ja die rotberen ook op de weg. ;)

KIM

Als je m even hebt gestart zal de sonde zwart zijn.
Wanneern je hem na een lange rit eruit draait zal de sonde wit zijn.

Ergo: Er is weinig van te zeggen.

razorx

Citaat van: KIM op 01-02-2013 23:02:25
Als je m even hebt gestart zal de sonde zwart zijn.
Wanneern je hem na een lange rit eruit draait zal de sonde wit zijn.

Ergo: Er is weinig van te zeggen.
Dank je. Weer een leermoment.

-edit- vanmorgen naar de overkant gereden, 20 meter.
Wat later door Eric op de brug gereden, 20 meter.

Met onze extreme verrijking bij koude start is dit heel logisch. Ehh achteraf. ;)

razorx

TT 265dkm, verbruik en gedrag na verse lambdasonde, schoonmaken stationair regelaar

Vrolijke middag!
Als eerste heb ik vandaag de stationair regelaar schoongemaakt. Was behoorlijk nodig: De loopcultuur was onderin behoorlijk slecht. Regelmatig vond hij zijn stationair te langzaam terug. De gasklep van een turbo is overigens iets minder spannend dan die van een N/A. Toch schoongemaakt.
Het stationair is nu weer mooi stabiel.

Het gepruttel onderin werk veroorzaakt door de brakke lambdasonde. Een veel en veel te rijk mengsel. De minpool van de accu een tijdje los gehouden om de ECU opnieuw in te laten leren. Dit proces, met name het inleren van het stationaire toerental kan je behoorlijk versnellen door de motor na de eerste start een minuut of drie stationair te laten lopen.

Na wat toeren door de buurt werd het tijd om het verbruik bij 100km/h te meten. Als de bc 14,7/100km aangaf is het vaak zeker dat de AFR geen 14,7 is. ;). Het verbruik is gedaald naar ongeveer 8/100km bij een constante 100km/h. Dat bij een omgevingstemperatuur van 4 graden en een niet ingeleerde ECU.

Wat me ook opviel is dat de motor bij kick-down vele malen beter oppakt. Schaterend van het lachen maakte ik de wegen onveilig.

Het resetten van het service lichtje is me nog niet gelukt. Niet met VOL-FCR en niet met de diverse varianten van de dagteller truuk.

Omdat ik toch bezig was meteen de elektra bij de injectoren aangepakt. De oude kabelbescherming was aardig op zijn retour.

Vers spul er omheen:

Toen begon het te hagelen. Het kleine stukje rechts komt de volgende keer. De rest van de kabelbescherming onder de motorkap komt op het moment dat ik de boel weer open heb liggen en er makkelijk bij kan.

Todo:
-Foutcode 3-2-1 in de ABS, iets met rechter voorwiel.
-Dat nare knietje met knik vervangen door iets met een echte haakse hoek.

Ik groet u allen en ga nu even schoon worden.
Groeten,

Yits.

The Demon

Die 3-2-1 in je ABS is waarschijnlijk een verzoek tot een doorsoldeerbeurt anex uitnodiging om naar Thuur te rijden.
Dat laatste is wel uitnodigend met een R  ;D

Groet,
The Demon.

UserID6342

Lekker bezig geweest Yits !  Pak er een lekker biertje op dadelijk, dat doe ik hier ook ;D.  Weekend en morgen geen auto's even (als het ons lukt)

ZC3rr0r

Zeg Dirk, die klachten die Yits hier beschrijft lijken verrekt veel op wat mijn blauwe doet.
Stond vandaag een te kloten met starten, bekende gedrag, aanslaan en gelijk weer af om vrvolgens met geen geweld meer te willen starten.

Stationairloop op gas lijkt overigens wel ietsjes beter geworden.

@Razorx: Sorry voor de thread hi-jack :(